De openingspost gaat nog op de schop
10 jaar geleden raakte ik verslaafd aan projectie, en kocht ik mijn eerste projector de Epson TW3500. Deze hangt nog steeds in de woonkamer met inmiddels de tweede lamp.
Na de bouwvak gaat de bouw beginnen van mijn nieuwe huis. Het huis wordt volledig onderkelderd

, 3x raden waarom

hobby's zijn duur blijkt.
In de kelder wil ik een ht ruimte maken. Momenteel zijn de afmetingen 5,30 x 5,30m genoeg waarschijnlijk om iets moois te maken.
Waar moet ik allemaal aan denken? In deze fase kan het namelijk nog.
Buizen voor speakers, projector (HDMI en power). Eventueel meer?
Voor de akoestiek wil ik het volgende doen:
Zwarte tapijttegels voor de vloer.
Aan beide kanten wil ik zwarte gordijnen hangen die uitgeschoven kunnen worden.
Ik wil het plafond grijs of toch matzwart schilderen om de kamer zo duister mogelijk te maken. Of wellicht is een gedeelte ook al voldoende.
Zou het nodig zijn om de HT ruimte te isoleren zodat het geluid zoveel mogelijk binnen de ruimte blijft?
Heeft iemand hier ervaring mee, mijn gevoel zegt dat het niet nodig is omdat de ruimte zich onder de grond bevindt.
Hoe groot mag het scherm worden met 4K en HDR/3D? Is 158" te doen. Zit te denken aan een Projecta Homecinema Deluxe met gain 0.9.
Met het oog op de toekomst met 4/8/16k projectors. Kunnen schermen 10-20 jaar mee?
Het HomeCinema scherm is een vast scherm, is dat verstandig in kelders? De kelder zal wel goed worden geventileerd. Dus het vocht niveau zal niet te hoog worden.
Ook hier moet ik nu al een keuze in maken anders moet er nog een stopcontact bij voor het scherm

.
Alle tips zijn welkom.
---
Update 1 | 02-12-2019 -- Voorbereiding voor de tegelvloer
De deur is al geschilderd

. De ruimte eindelijk leeg, en klaar voor de vloertegels.

UPDATE 2 | 31-12-2019!

Hush box in the making en koven etc.
De hushbox begint erop te lijken:
Start werkzaamheden

Het gat zit erin. Einde stofzooi

Irritante tussenmuur
zat in de weg.

Vanmorgen afgepured en aangesmeerd met cement.

De kist is zo gemaakt dat hij ook mijn legacy TW3500 kan herbergen. Er komt nog een plaat voor met een gat voor de lens. Deze wil ik dan geluidsdicht maken zodat je de technische ruimte ook niet meer hoort. De HDMI pijp zie je ook al

Ook gestart met de koof rondom. Hierin worden de speakerkabels weggewerkt. En komt er een randje voor een led strip.

Zelf een goedkope HDMI kabel zal premium zijn

, ik haat het als die los ligt op het verlaagd plafond straks.

UPDATE 19-10-2020:
In de laatste maanden zijn dit de grote updates:
- de muren zijn voorzien van behang,
- plinten gezet en geverfd,
- Hue verlichting aangebracht
- Het 'bar' hoekje afgemaakt (afgelopen weekend).
Zie hier het resultaat:

Plinten ook aangebracht

Bar hoekje 

Sub upgrade Alweer rond de zomer heeft MichelDW de nieuwe sub afgeleverd. En wat een geweld geeft deze

.
Het is een sub met een 15 inch woofer aan de ene kant, en aan de andere kant de sleuf met 2x12 inch passieve woofers.