Netflix 1080P en 4K, YouTube 4K etc.

Started by J.A.F._Doorhof, May 18, 2018, 23:41:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Vaker komt de vraag naar boven waarom bv Netflix niet in 1080P of 4K wil afspelen op bv een media speler, minipc etc.
Het antwoord is een beetje lullig maar jammer genoeg 100% waar.

Netflix

Je moet echt een apparaat hebben dat een licentie heeft van Netflix om de hogere resoluties aan te kunnen. Vaak worden deze units aangeduid met de titel Android TV, neem je een standaard media speler die gebaseerd is op Android heb je dus een probleem, deze zal namelijk Netflix op een lage resolutie tonen. Ook de Apple TV 4K ondersteund trouwens NetFlix in hoge en 4K resolutie.

Hoe zit het dan met een tablet?
Ook daar geldt, dat als de fabrikant GEEN licentie heeft van Netflix, je overgeleverd bent aan een lage resolutie, dus geen 4K. Goed voorbeeld is op dit moment de Huawei Mediapad 5 (pro) een waanzinnig mooie en snelle tablet, maar Netflix is alleen te kijken op lage resolutie (Huawei schijnt er mee bezig te zijn (Mei 2018))

De volgende apparaten ondersteunen Netflix hoge resolutie en/of 4K
https://help.netflix.com/en/node/13444

YouTube
Voor YouTube 4K HDR moet je spelen het VP9 protocol ondersteuning, dit is een codering die Google hanteert voor 4K HDR materiaal op YouTube, en zonder deze ondersteuning kun je vergeten dat je het af kan spelen, je zal dan gewoon naar een "standaard" beeld kijken.

De perfecte oplossing
Is er natuurlijk nooit, maar wij hebben enorm goede ervaringen met de Google chromecast Ultra 4K.
Besturing werkt via je telefoon of tablet waar je de video selecteerd en daarna "cast" naar de Chromecast, maak je geen zorgen, je streamt NIET vanaf je device, maar de stream loopt echt via de Chromecast.

We werken nu al een tijdje met de Chromecast en voor net geen 80.00 kan ik me niet indenken wat je meer zou wensen. Vooral omdat je vanuit nagenoeg elke app wel een cast symbool kan gebruiken van NPO gemist tot Netflix en YouTube is het een enorm mooie intergratie voor je home theater.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kanariepiet

Chromecast ultra 4K is inderdaad erg goed, zelf niet meer in mijn bezit, maar een Apple TV.
Ook Netflix en YouTube worden hier veel op gebruikt en de beeldkwaliteit is gewoon erg goed!

Wat voor ons ook niet geheel onbelangrijk is, is de kinderlijk eenvoudige bediening zodat ook onze meiden van 11, 7 en 3 en erg goed mee overweg kunnen!


J.A.F._Doorhof

Jammer genoeg doet de apple tv YouTube niet in 4k
De reden dat wij hem geannuleerd hadden.

Qua bediening zou android tv een alternatief zijn. Ook erg eenvoudig.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kanariepiet

Klopt, wat mij betreft het enige jammere van de Apple tv dat hij geen 4K YouTube doet, maar de kids gebruiken dat meer dan ikzelf ;).
Netflix gelukkig dan weer wel en wat je zegt; de perfecte alles in 1 kunner bestaat helaas niet.

J.A.F._Doorhof

Jammer genoeg niet.
Android tv komt voor ons dichtbij maar goed moet daar nog echt mee gaan spelen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik van Voorst (in memoriam)

Zeer welkom deze info...gister besteld vandaag zou het binnen moeten komen

Gelijk al vragen.

Kun je (na installatie) zien dat de Oppo 205 dit chromecast ultra apparaat "ziet/weergeeft"

Kan ik de chromecast ultra op de Oppo kiezen zoals..movies, network etc

Dat is mij met de eerste generatie chromecast niet gelukt.

Of is het zo dat als je een film kiest/cast dat hij automatisch gewoon start op de Oppo zoals bv. een VHS video van vroeger bij het starten een tv kanaal wegduwde D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

bmateijsen

Quote from: Erik van Voorst on May 19, 2018, 08:48:44
Zeer welkom deze info...gister besteld vandaag zou het binnen moeten komen

Gelijk al vragen.

Kun je (na installatie) zien dat de Oppo 205 dit chromecast ultra apparaat "ziet/weergeeft"

Je moet de externe HDMI ingang kiezen bij Oppo.

QuoteKan ik de chromecast ultra op de Oppo kiezen zoals..movies, network etc

zie boven.

QuoteDat is mij met de eerste generatie chromecast niet gelukt.

Ik heb dit laatst bij een klant zo geinstalleerd..

QuoteOf is het zo dat als je een film kiest/cast dat hij automatisch gewoon start op de Oppo zoals bv. een VHS video van vroeger bij het starten een tv kanaal wegduwde D

Nope

J.A.F._Doorhof

Je selecteert de ingang
Daarna moet je al de Chromecast kunnen zien.
Daarna is het heel simpel het cast symbool indrukken in de app die je gebruikt en daarna zal hij alles wat je op je tablet of telefoon afspeelt gaan spelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

chromecast is inderdaad makkelijk en niet duur voor Netflix, Youtube, .... voor video. Je kan het trouwens ook gebruiken voor muziek zoals Spotify

Ik heb tevens een google home mini erbij en dan is het helemaal compleet. Ik zeg wat ik wil zien op netflix en dan begint hij de serie of film te spelen die ik wil zien zonder 1 vinger naar smartphone of afstandsbediening uit te steken. Ook pauzeren etc kan je via je stem.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: bmateijsen on May 19, 2018, 08:54:44
Je moet de externe HDMI ingang kiezen bij Oppo.


Okay dus letterlijk (hardware) en figuurlijk (in de setup) dat had ik niet gedaan...mogelijk dat de Home App daarom bij apparaat zoeken niets zag.

Bedankt...ga ik vandaag doen
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

#10
BINNEN  O0

Mijn Home App ziet meteen de Chromecast Ultra en koppelt hem en gaat automatisch de nieuwste firmware binnen halen. So Far So Good.

Ik heb een hardwire ethernet in de chromecast geplugged.

Rest mij nog een belangrijke slotvraag...WAT moet ik aanvinken in de Oppo...geen notie..ikzelf zie twee HDMI mogelijkheden....de ene staat op HDMI 2.0 UHD HDR en de andere HDMI CEC OFF.... :blink:

Ik heb het opgelost.

Lid geworden van Netflix voor 11 euri...zijn allemaal wel vriendelijke prijsjes.

Kan ik nu ook MAX zien racen op het grote scherm  :pompom:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

HJ

Max op het grote scherm?
Je bedoeld met de ziggo app naar je projector casten? Dat zal niet gaan, ziggo heeft dat dicht getimmerd.


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


ppeter

Is er een mogelijkheid om via YouTube 5.1/7.1 video's te bekijken?
Er zijn vele demo/test filmpjes te vinden van Dolby ATMOS - DTS X etc., maar je kan deze alleen 2.0 afspelen. Heel af en toe eentje met 5.1 PCM. En bij de speakertest werkt alleen de front en de center, maar geen rear/high?

Dit is via de Nvidia Shield.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Dirc

QuoteDe volgende apparaten ondersteunen Netflix hoge resolutie en/of 4K
https://help.netflix.com/en/node/13444

De link werkt niet.
Trouwens, trekt de Ziggo Horizon wel 4k bij Netflix?

darkrunner

#14
Doet zo een Chromecast ook DD+/Atmos
En wat is buiten de goedkopere prijs het voordeel tov een Nvidia shield?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

buckler

Quote from: hans. on May 20, 2018, 11:13:04
Max op het grote scherm?
Je bedoeld met de ziggo app naar je projector casten? Dat zal niet gaan, ziggo heeft dat dicht getimmerd.


Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Ik heb vanaf mijn externe Humax tv decoder een hdmi kabel naar mijn oppo 203 hdmi ingang lopen en kijk via Ziggo dan Max op deze manier op 'het grote scherm'
Bevalt prima moet ik zegggen...
Maargoed dat is niet de discussie hier natuurlijk, sorry verder maar weer 'on topic'
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

HJ

Quote from: buckler on May 21, 2018, 09:56:44
Ik heb vanaf mijn externe Humax tv decoder een hdmi kabel naar mijn oppo 203 hdmi ingang lopen en kijk via Ziggo dan Max op deze manier op 'het grote scherm'
Bevalt prima moet ik zegggen...
Maargoed dat is niet de discussie hier natuurlijk, sorry verder maar weer 'on topic'
Dat kan zeker maar via Chromecast gaat het niet voor zover ik weet.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


M

Ik heb een Sony A1 oled, en Netflix kijk ik via de Sony. Ook heb ik een Shield. Wat doet een chromecast 4K nu extra voor mij, alleen youtube 4K?
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

HJ

Quote from: Mayko on May 21, 2018, 14:10:07
Ik heb een Sony A1 oled, en Netflix kijk ik via de Sony. Ook heb ik een Shield. Wat doet een chromecast 4K nu extra voor mij, alleen youtube 4K?
Je tv doet toch ook yt 4k?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


M

Quote from: hans. on May 21, 2018, 14:15:55
Je tv doet toch ook yt 4k?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Dat vraag ik mij dus af, het beeld is wel erg mooi. Maar het beeld is altijd wel mooi ;)
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

HJ

Quote from: Mayko on May 21, 2018, 14:41:29
Dat vraag ik mij dus af, het beeld is wel erg mooi. Maar het beeld is altijd wel mooi ;)
Bij yt kun je bekijken wat het content precies is. Dat is de optie geek oid, waar je ook duimpjes kunt geven

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

ppeter

Quote from: darkrunner on May 20, 2018, 20:52:31
Doet zo een Chromecast ook DD+/Atmos
En wat is buiten de goedkopere prijs het voordeel tov een Nvidia shield?

Goede vraag, en we horen het graag! 😉
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

darkrunner

Quote from: ppeter on May 21, 2018, 21:00:01
Goede vraag, en we horen het graag! 😉
Precies toch een moeilijke vraag...