Volume regeling bij receiver - preamp

Started by Dirc, May 18, 2018, 14:10:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Hier natuurlijk een veel gebruikte combinatie maar kwam deze stelling niet tegen via de zoekfunctie.
Stel ik draai 5.1 en mijn center en rear zitten aan de receiver. De fronts en sub gaan eventueel via een dsp en de fronts hebben hun eigen amp.
Met welke knop regel ik het volume en hoe stel ik dit dan af?

Ik zou zeggen dat je het volume altijd regelt met je receiver omdat je anders alleen je fronts harder zet.
Maar hoe hoog zet je dan het volume van je stereo amp? En een leuke toevoeging: kun je die ook locken voor er iemand met zijn grijpgrage vingers een zwengel aan geeft en alles uit verhouding is?

Ik kwam op deze vraag door dit topic:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/potentially-stupid-question-regarding-pre-amp-power-amp-volume-adjustment.480872/

DB628

#1
Wat ik weet van Esoteric is dat ze een pass through functie hebben (en ik ga er dus vanuit dat meerdere voorversterkers deze functie hebben), hierbij wordt het front gedeelte qua volume uitgeschakeld en regel je alles via de receiver.
Deze opstelling ga ik binnenkort namelijk ook gebruiken.
Je hebt Reciever/Voorversterker1 die gaat naar voorversterker2 (met pass through functie) en deze gaat naar de eindversterker.

Dirc

Ja oke, maar ik ga niet met 3 bakken werken.
Neem aan dat iedereen die pre-amp en amp heeft hier tegenaan is gelopen?

DB628

#3
QuoteNeem aan dat iedereen die pre-amp en amp heeft hier tegenaan is gelopen?
Dan begrijp ik je situatie niet. Je hebt het namelijk over een receiver en een pre amp (
QuoteMaar hoe hoog zet je dan het volume van je stereo amp?
) en dat je fronts op een amp zitten, toch? Ik ga er dan vanuit dat je met amp een combinatie van ook weer van pre amp naar end amp gaat voor je fronts?

Dirc

Ow dan heb ik het wellicht verkeerd uitgelegd.
Ik bedoel op een receiver, daar zitten de bronnen op. Dan een stereoversterker voor fronts.

Dit heb ik nu niet trouwens, dit ben ik aan het bekijken.

DB628

Quotestereoversterker

Bedoel je dan alleen een eindversterker? Dan zou de dsp dus tevens ook een voorversterker zijn?

Dirc

Alleen de sub gaat via DSP vermoedelijk.

Ralf67

Actieve JBL gewoon op de pre out van de receiver.
Gebruik ,e dan DSP zoals Audyssey xt32, dan ga je ook je fronts daarmee compenseren.

Je subwoofer gaat ook via een pre out.

Op de JBL je volume helemaal open, en level regelen in de receiver.

Dirc

Het gaat niet om mijn jbl maar om analoge fronts via een extra stereo amp in een 5.1 setup.

Ralf67

Heb nu zelf een stereo amp op de pre out van de Denon x4300.

Het volume van de Exposure stereo amp staat op en vast punt, en is dus eigenlijk een eindversterker.

Werkt prima, alle bronnen zijn op de x4300 aangesloten, en dus remote te bedienen.

Bedoel je zoiets ?

Dirc

Juist. En het volume van de stereo amp staat zover open dat als je je Denon op max zet je ramen er nog in zitten neem ik aan? Of ietsje eronder?

Ralf67

exposure staat op 2 uur , volume aangepast in x4300.

Werkt prima en de exposure heeft veel meer controle over de front.

Dirc

Ook al doet dat er op dit moment niet toe omdat mijn fronts actief zijn  :D