Subwoofer voor muziek en film

Started by Dirc, May 15, 2018, 17:31:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Van de week las ik op een ander forum, waar iemand weer had gelezen dat: Wanneer je sub/speaker niet resoneert het geen donder uitmaakt of je koppelt ontkoppelt. Op zich wel logisch.

Want waarom zou je 1 van de 2 doen als er geen reden toe is ? Schrijver was Ethan Winer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

GPO

Quote from: PascalP on June 11, 2018, 17:30:02
Wat denk je van de Soundcare Superspikes voor onder een sub?
Beton met tegelvloer, waar dan weer een kruipruimte onder zit.
Ben aan het overwegen deze te proberen, of anders die SVS Soundpath pootjes.

Mijn sub heeft wel geen schroefdraad, dus moet geplakt worden...
Momenteel rammelen de glazen deurtjes van de boekenkast behoorlijk ;)

Rammelende deuren in een kast komt meestal niet van trillingen in de vloer, maar toch echt van de trillende lucht die de subwoofer genereert. Wil je geen trillende deuren, dan moet je iets aan de deuren doen of de subwoofer zachter zetten of anders inregelen. Verwacht niet dat een paar voetjes dat trillende deuren zomaar gaat oplossen.... anders is er toch wel echt iets mis met de vloer...  :happy:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

PascalP

Fair point @GPO

Ding genereeert ook wel behoorlijk wat meer druk dan mijn oude sub ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Ralf67

#53
Te veel laag van een subwoofer kan je aanpakken met DSP, plaatsing en akoestiek.

Te weinig laag van een subwoofer kan je niet veel mee.

Daarom gebruik ik steeds 2 subwoofers, die te veel laag produceren voor de ruimte.

Meten met REW , spelen met de plaatsing en dan DSP gebruiken.
Vervolgens opnieuw meten.

vik

De Soundcare spikes zou een optie kunnen zijn en dit is ook een manier van koppelen. Niet helemaal omdat er ook weer een stuk rubber zit tussen onderkant coupler en vloer. Het is een mix van koppelen en bescherming van de ondergrond.

Het is een kwestie van testen en wat GPO zegt klopt helemaal. Trillingen die ontstaan door luchtverplaatsing waarbij deuren trillen los je niet op door middel van koppelen.


Quote from: PascalP on June 11, 2018, 17:30:02
Wat denk je van de Soundcare Superspikes voor onder een sub?
Beton met tegelvloer, waar dan weer een kruipruimte onder zit.
Ben aan het overwegen deze te proberen, of anders die SVS Soundpath pootjes.

Mijn sub heeft wel geen schroefdraad, dus moet geplakt worden...
Momenteel rammelen de glazen deurtjes van de boekenkast behoorlijk ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike


vik

Daar zit zeker een kern van waarheid in. Maar als je dan kijkt naar Wilson Audio die bekend staan als een van de beste (zo niet de beste) luidspreker ontwerpers ter wereld, en bijna altijd op spikes staan met couplers vraag je je zelf af of die speakers wel bestaan...


Quote from: chansig on June 11, 2018, 18:33:53
Van de week las ik op een ander forum, waar iemand weer had gelezen dat: Wanneer je sub/speaker niet resoneert het geen donder uitmaakt of je koppelt ontkoppelt. Op zich wel logisch.

Want waarom zou je 1 van de 2 doen als er geen reden toe is ? Schrijver was Ethan Winer.

Gr. Hans
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Akosoft

Sta. Met spikes; vrouw komt klagen. Met soundpath; vrouw nooit meer gehoord, zelfs dat het luider staat.  Wetenschappelijk bewijs genoeg voor mij  ;D

Ralf67

#58
Zelf hele goede ervaringen met de SVS SoundPath dempers onder de subwoofer.

Werken echt heel goed en zien er ook nog eens stoer en degelijk uit.

Dirk

 ^^   
zei ik een week geleden (post #21) al, maar "er worden spikes meegeleverd, dus gaan die er onder" was toen de insteek :dry:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirc

Nee, er stond in post 22 van mij dat ze spikes meeleveren. Dus die gaan eronder is eigen invulling.

Dirk

gelukkig is er één duidelijke Dirk  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

morca

Quote from: GPO on June 11, 2018, 23:19:04
Rammelende deuren in een kast komt meestal niet van trillingen in de vloer, maar toch echt van de trillende lucht die de subwoofer genereert. Wil je geen trillende deuren, dan moet je iets aan de deuren doen of de subwoofer zachter zetten of anders inregelen. Verwacht niet dat een paar voetjes dat trillende deuren zomaar gaat oplossen.... anders is er toch wel echt iets mis met de vloer...  :happy:
Het komt zeer zeker ook door de vloer heen GJ
Zeker te weten.
Lucht voel je drukken. Op je borst of broekspijpen bv.

Maar de vloer die daadwerkelijk beweegt komt door sub die koppelt aan de vloer.
En nee er is niks mis met me huis.
Want de vloer golft gewoon maar er rammelt niks in huis.

Trillende deuren kan door beide komen imo


chansig

Als de sub niet trilt/beweegt/wegloopt dan is het gewoon de luchtdruk die ervoor zorgt dat de vloer trilt. Dus dan heeft koppelen/ontkoppelen geen effect.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Til 'em eens op he als ie speelt. Dan weet je 't meteen.  :turn:

chansig

Je bedoelt dat de vloer dan niet meer zou moeten bewegen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Was een grapje - maar ja, doe maar hoor  ;D
Bij mij hebben al die dingen (tegels, spikes, auralex) nooit iets uitgehaald dat ik kon staven via een geluidsmeting of zo'n trillingsmeter op de smartphone, doe ik dus ook allemaal niet meer aan mee.

Dirc

Staat ie bij jou gewoon op zn pootjes Tim?

Timvg

Jup op de standaard rubber voetjes - op een zwevende vloer dan nog.

Dirc

Nja rubber, bij de BK is het eerder hard plastic.

chansig

In zal morgen eens lekker aan mijn subs gaan voelen als ik Melon draai van NERD op oorlogssterkte...even lekker voelen wat er dan gebeurt met de kast van de sub.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

muntje op z'n zij opzetten en zien of het valt.

chansig

Schoteltje met water.

Kan natuurlijk ook nog dat de vloer gaat trillen en dat deze trillingen dan aan de sub doorgegeven worden.  :colgate:

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Of 4 van deze dempers onder de voeten draaien, met M8 schroefdraad.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)