Welke fast prime?

Started by Starred, May 10, 2018, 15:39:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik heb zometeen de volgende lensen voor mn A7iii:
Sony16-35/4
Tamron 28-70/2.8
Sony 100-400GM

Ik zoek hier nog een fast prime bij die in veel situaties en low light te gebruiken is.
Welke lens is aan te raden?
Samyang 35/1.4 €689
Samyang 50/1.4 €629
Sony Zeiss 55/1.8 €731
Sony 85/1.8 €589

J.A.F._Doorhof

Waarom kijk je niet naar de snellere Minolta Primes op Marktplaats?
Heb zelf een 50mm en 85mm daarvandaan en werken enorm goed, inclusief autofocus en zijn ook nog eens voor rond de 50-200.00 te koop.
Kwaliteit doet voor normaal gebruik absoluut niet onder voor modern glas, sterker het heeft wat meer karakter zelfs in de kleuren.

Wil je perfectie,.... dan de Sony lenzen zonder enige twijfel, Sony maakt bizar goed glas. Eigenlijk alleen Sigma Art lenzen kunnen daar tegen op.
Denk bv aan de Sigma Art 1.4 35mm zou die zeker prefereren boven SamYang.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Die Sigmas zijn natuurlijk top, maar erg groot formaat.
Zou bijv een Zeiss 55/1.8 niet veel practischer zijn qua formaat?
En ook retescherp volgens mij

Mokumer45

@ J.A.F._Doorhof: helaas passen de idd prachtige Minolta Primes niet rechtstreeks op die A7iii. Die Minolta lenzen hebben een a(alfa)-fitting, terwijl de A7iii een E-fitting heeft. Er zal best een of andere converter zijn, maar of er dan niet van alles en nog wat verandert/verslechtert?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

J.A.F._Doorhof

Er zijn 2 convertors.
Beide geven geen achteruitgang. Alleen bij degene met de spiegel raak je 1/3 stop kwijt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Heb je ervaring met de Sony/Zeiss 55/1.8 Frank?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

No problem!

Toevallig wel met Clear Image Zoom?
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn...

J.A.F._Doorhof

Nooit gebruikt.
De technieken erachter zijn trouwens wel erg goed. Maar het is en blijft gewoon interpolatie. Maar ze schijnen het enorm goed te doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#9
Quote from: Starred on May 10, 2018, 15:39:36
Ik zoek hier nog een fast prime bij die in veel situaties en low light te gebruiken is.
Welke lens is aan te raden?
Samyang 35/1.4 €689
Samyang 50/1.4 €629
Sony Zeiss 55/1.8 €731
Sony 85/1.8 €589

Wat wil je met die prime gaan schieten?

35mm - "general wide lens, full body portrait, streetphotography"
50/55mm - "standard view lens, goed voor portret, straat, niet heel breed"
85mm - "vooral voor close up portret"

De Samyang AF 35mm F1.4 wordt bijna hetzelfde gewaardeerd als de Sony Zeiss 35mm F1.4, echter tegen een veeeel lagere prijs. Hij is ongeveer net zo duur als de Sony 35mm F2.8 Zeiss. Hij is stil, snel, werkt met alle focusmodes van de Sony en wordt zwaar onderschat, zo blijkt maar weer. (Heeft de 2e generatie AF motor.) Nu de Sigma er is, zou je die er ook nog tegenover kunnen zetten. Die ligt bijna gelijk wat prijzen betreft.

De Samyang AF 50mm F1.4 zou ik niet nemen. AF hunt met enige regelmaat (kan de focus niet vinden), maakt nogal lawaai (vervelend als je filmt) en is niet de scherpste lens. (Heeft de 1e generatie AF motor.)

Sony Zeiss 55mm F1.8 Is al wat langer op de markt maar wordt alom geliefd. Goed inzetbaar: niet te wijd niet teveel zoom.

Sony FE 85mm F1.8 Wordt door bijna iedereen gezien als een no-brainer. Wordt zelfs nog scherper bevonden dan zijn 2,5 maal duurdere broertje (85mm F1.4) (center sharpness), heeft prachtige bokeh/separatie (daar is zijn broertje dan wel weer een stapje beter, al vind ik dat de meerprijs niet waard).

De Sigma's zullen waarschijnlijk prima lenzen zijn, al zijn er nog maar weinig real life reviews van, vandaar dat ik daar nog niet veel over durf te zeggen.

Overigens wat ik zeg zijn geen eigen ervaringen! Dit zijn ervaringen uit tig (letterlijk tig) reviews die ik gelezen en gekeken heb. De FE 85mm f1.8 heb ik wel, maar alleen gebruikt op een APS-C sensor. Ik heb de Samyang AF 14mm f2.8 ook en die lijkt het ook erg goed te doen (waar ik hem voor gebruik). Redelijk rap met focus, minder stil dan de Sony lenzen, maar voor mijn gebruik is dat geen probleem.

Verder heb ik een tweetal Minolta Rokkor prime lenzen ( MD 50mm f1.7 & MD 135mm f2.8 ). Voor het geld idioot gave resultaten, maar daar moet ik ook bij zeggen.. het zijn beide manual focus lenzen en het is makkelijk om je focus te missen! Dit geldt helemaal als je aan de tele kant zit ( zoals mijn 135mm f2.8 ). Ik weet niet hoeveel de IBIS dit gaat compenseren. AF is dan toch wel een erg prettige eigenschap. Het is wel leuk om met dergelijke lenzen te werken!

Oh ja.. De Sony LA-AE4 converter (met AF) heeft een heel klein focus gebied, is niet rap, is vreemd geproportioneerd, maakt t*ring herrie en is net zo duur als een lens...

Succes kerel!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Starred on May 13, 2018, 23:00:51
No problem!

Toevallig wel met Clear Image Zoom?
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn...

Ik heb het een aantal malen gebruikt en je kunt het prima gebruiken, zolang je maar niet op al te groot gaat printen.

Het zit er standaard op (Sony bodies), dus testen kan geen kwaad.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Even een tip
Waarom koop je geen techart adapter voor de Sony
Paar convertors en je kan elke oude lens zoals m42 en bv Leica m en r gebruiken met auto focus.

Ben daar nu mee aan het testen en er gaat een wereld van looks en kwaliteit open.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 14, 2018, 01:26:05
Even een tip
Waarom koop je geen techart adapter voor de Sony
Paar convertors en je kan elke oude lens zoals m42 en bv Leica m en r gebruiken met auto focus.

Ben daar nu mee aan het testen en er gaat een wereld van looks en kwaliteit open.

Cool. Ga ik ook naar kijken gondanks dat hij bedoeld is voor Starred). ;-)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Oh ja, iets wat mij te binnen schiet. Op sommige camera's duurt het wat langer voordat de body de lens herkent bij mijn Samyang. Ik heb dit tot nu toe alleen gehad op de wat oudere Sony a6000.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dday

Quote from: Starred on May 13, 2018, 17:07:06
Heb je ervaring met de Sony/Zeiss 55/1.8 Frank?

Heb deze zelf twee half jaar gehad en uiteindelijk verkocht. Gebruikte de 55mm nauwelijks tot niet, omdat het voor mij persoonlijk net niet was. Rag scherp, maar de rendering was niet geheel mijn ding. Zo gebruikte ik de Zeiss Loxia 50mm vaker. De Loxia 50 aangeschaft, omdat ik erg content ben met de Loxia 35. De rendering was meer naar mijn wens. Ik zou zelf altijd even zelf testen.

J.A.F._Doorhof

Mijn setup is wat apart.
Ik gebruik de 12-24 en 24-70 van Sigma en Sony gmaster.
Verder nog een 70-200 en 100-400.

De snelle primes een Sigma art 35mm maar verder zijn al mijn primes Leica en m42 welke ik met convertors gebruik. En nu zelfs autofocus.

Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Maar de kwaliteit is echt uniek.

Vandaag nog een takamur 55 1.8 zebra gescoord voor 5.00 (waarde ligt vele malen hoger) samen met een zeiss Jena 135 heb je performance maar voornamelijk karakter die moderne lensen amper bij benen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ik denk dat voor nu de 85/1.8 een betere aanvulling is voor mij als ik de 28-75/2.8 binnen heb.
Dan wil ik tzt een leuke 35 op de kop tikken voor opnames met slecht licht in huis of restaurants etc

Rob Eric Blank

Sigma 135 f1.8....deze van het weekend eens mogen lenen en ik ben verliefd.

LittleNinja

Quote from: Rob Eric Blank on May 22, 2018, 13:53:45
Sigma 135 f1.8....deze van het weekend eens mogen lenen en ik ben verliefd.

Ik geloof dat ik resultaten voorbij heb zien komen... Wat een weekend heb jij gehad! Stoer!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Starred

Quote from: Rob Eric Blank on May 22, 2018, 13:53:45
Sigma 135 f1.8....deze van het weekend eens mogen lenen en ik ben verliefd.

Topding! Maar als generieke prime wat te beperkt (en groot) voor mij.

De Sigma 105/1.4 is ook binnenkort beschikbaar. Is dat niks voor je?  ;)

Rob Eric Blank

Quote from: LittleNinja on May 22, 2018, 13:57:25
Ik geloof dat ik resultaten voorbij heb zien komen... Wat een weekend heb jij gehad! Stoer!
Ik heb niets geplaatst met de Sigma 135mm f1.8. Het was van een collega, die ook nog eens met een ander merk body schiet. Maar even mee kunnen spelen.

LittleNinja

Quote from: Rob Eric Blank on May 22, 2018, 14:31:02
Ik heb niets geplaatst met de Sigma 135mm f1.8. Het was van een collega, die ook nog eens met een ander merk body schiet. Maar even mee kunnen spelen.

Oh ik dacht dat er ook iets daarvan tussen zou staan. Maar hij staat op de wishlist begrijp ik. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"