Meest gebruikte soorten bewerkingsapparatuur in een HT

Started by Dirc, May 10, 2018, 15:01:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Oke, oke, met google kom je een heel eind natuurlijk maar op het forum kan ik dit nog niet in 1 overzicht terugvinden. Zelf heb ik altijd in mijn HT gewerkt met een versterker / receiver waarbij is via een db meter de afstellingen deed. Vrij basic dus. Soms nog wat extra op de actieve sub.

Nu wordt er aardig geïnvesteerd op dit forum in allerlei apparatuur als DSP's, DAC's, losse eindversterkers, room eq wizards en noem maar op. Wat ik nu mis is WANNEER gebruik je een dergelijk apparaat en WAT los je ermee op. Wellicht kan iemand ergens op dit forum een overzicht plaatsen waar een beginner iets mee kan.
Dus wanneer gebruik je gewoon wat er al in je versterker / receiver zit en wanneer ga je nu iets aparts aanschaffen. Wellicht ook een mooie toevoeging: tot welk niveau is iets zelf af te stellen of het je er iemand voor nodig.

Of is de wijze les om altijd te beginnen met het oorspronkelijke signaal. Is dit niet voldoende dan kijken wat de versterker zelf kan. Red die het niet dan kijken wat je in de kamer kan en uiteindelijk pas extra hardware?

Ralf67

Als Audyssey XT32 of ARC bv. niet werkt, gebruik je aanvullende DSP zoals een MiniDSP.

Verder meten met REW.

Akoestische aanpassingen , simpel zoals een vloerkleed of gordijnen , is ook een belangrijke stap.

Het hangt allemaal af van budget, hoe ver je wil/kan gaan en vergeet de WAF niet.

morca

Een externe usb dac met foobar om muziek te luisteren.
Klinkt veel beter als de interne dac in je amp of mediaspeler.

En bovenstaande van Ralf.
Vergeet je akoestiek niet.
Daar valt vaak het meeste winst te behalen

Dirc

Dus in een huiskamer HT zul je altijd je grens van de ruimte op moeten zoeken (en dus ook de WAF).
Vervolgens je versterker zelf afstellen en eventueel DSP als dat niet werkt.

Een dac gebruik ik als????

Ralf67

Omzetten van signaal van streamer bv. naar analoog.

Ofwel Digital to Analog Converter.

morca

Quote from: Dirc on May 10, 2018, 22:29:35
Dus in een huiskamer HT zul je altijd je grens van de ruimte op moeten zoeken (en dus ook de WAF).
Vervolgens je versterker zelf afstellen en eventueel DSP als dat niet werkt.

Een dac gebruik ik als????
Ligt eraan hoever je wilt gaan.
Ik ben erg perfectionistisch.
Dus als de afstelling of plaatsing niet correct is stoor ik me daar erg aan.
Dat is de vraag die je jezelf moet stellen.
Wat wil ik.
Hoeveel moeite en tijd steek ik daarin.
Wat laat de vrouw toe.

Wil ik gaan leren meten met Rew?
Ga ik wat aan me akoestiek doen...mbv panelen bv.

Dac zoals Ralf al zei.
Alleen mijne hangt aan de computer, en zo speel ik met foobar (afspeel software) ,flac en hires flac bestanden af.
Dit klinkt toch stukken beter als de gemiddelde media speler.
De kwaliteit en specs vd externe dac zijn stuk beter.
En de clock ook.

Foobar is erg goeie software om muziek mee af te spelen.
Dat hoor je ook.
En handig met een app te bedienen.

Bovenstaande zijn goeie tips imo voor iemand die zijn muziekale ervaring wil verbeteren.
Of film ervaring  :popcorn:

Kjelt

Volgens mij lopen er nu wat zaken door elkaar, de vraag gaat over ht niet over stereo tenzij je dat bedoelt Dirc, misschien iets duidelijker maken wat je wilt?

In een HT setup gebruik je niet gauw externe dacs dan zou ik met mijn 7.2.4 opstelling ceil(13/2) =7 externe dacs moeten aanschaffen  :crazy:    :D
Ik denk dat als je beter stereo wilt luisteren in je ht (upgraden)sommige componenten los erbij gaat aanschaffen. Maar als je gaat beginnen met ht ga je eerst andere zaken optimaliseren, lijkt me.

Dirc

De insteek is algemeen, niet wat ik wil. Er komen zoveel apparaten voorbij. Ik lees dan nog wel en zoek eea op maar kan me voorstellen dat niet iedereen weet waarom je dat zou aanschaffen en wat t oplost.

Kjelt

Algemeen, dan kan het een vrij lang en groot topic worden  ;D

chansig

Nou....als het onderwerp vrij beperkt is (neem bv EV) dan kan het toch ook nog behoorlijk lang worden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

De meeste mensen stellen hun arc of audysee in omdat de reciever dat vraagt, zo stelt het systeem automatisch delay, en DB en freq gebied in. De arc is daar preciezer in dan audysee. Maar voorkeur verdient om zoveel mogelijk alles handmatig in te stellen  en verder zo min mogelijk de auto systemen. Je bent dan accurater en een dsp is vaak noodzakelijk kwaad, zonder klinkt een fractie beter. Maar vele huiskamers zijn een echoput dus dan kun je hem beter gebruiken. Daardoor wordt het rommelige geluid beter als er veel echo is.

Proefondervindelijk kan ik stellen dat voor stereo geluid een aparte ev een stuk beter klinkt liefst ook met een aparte VV. Ik het zelf een anthem reciever, het voorversterker gedeelte is een stuk slechter dan mijn VV van 1000€.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Arc moet je ook laten corrigeren tot een paar honderd of 300 hz. Daarboven schijnt het weinig zin te hebben. Dus die echoput heb je dan sowieso.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Echo's aanpakken met een DSP?

:blink:

God is een Chinees?