Zuilen (evt. met sub) of monitor met sub

Started by Dirc, May 10, 2018, 14:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

#100
Ik zie wel wat ik op termijn neem. Een grote zuil is natuurlijk ook mooi. Alleen als je het effect met een monitor of kleine (LCR) speaker ook kunt bereiken dan zal de vrouw wellicht blij zijn. Alhoewel een (Dali) LCR aan de wand ook het nodig hak werk vergt. Ik zou die in theorie hier al kunnen proberen natuurlijk.

Zou zo'n LCR weleens naast een zuil willen horen (en naast mijn JBL's).

Timvg

Het is niet iets wat eenvoudig te vergelijken valt. Het gaat hem uiteindelijk om de combinatie van de verschillende delen en hoe ze geïmplementeerd worden in een bepaalde ruimte. Smaakvolle oplossingen bestaan voor alle configuraties - ik zou eerst een budget bepalen en van daaruit werken.


Dirc

Niet alleen budget, ook de mogelijkheden. LCR's moeten on wall natuurlijk en dus kabels wegwerken. Leuk al die foto's waar je geen kabeltje ziet op een bakstenen muur, maar dat werkt natuurlijk niet.
Wordt dus slijp en smeerwerk. Ook een afweging waard natuurlijk als de mogelijkheden er zijn.

Timvg

Ik zou in ieder geval beginnen bij een luidspreker waar ik anechoische data van kan vinden  ;)

Dirc

Ik zou niet weten waar ik dat vind en wat ik ermee moet  :clapping:

Timvg

Ik denk dat ik dit ondertussen wel wekelijks eens post: maar dit is een goeie start.

https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM

Dirc

Dat snap ik maar die staat toch niet van iedere speaker die je interessant vindt online ergens?

MAW

Quote from: Dirc on May 18, 2018, 23:19:18
Dat snap ik maar die staat toch niet van iedere speaker die je interessant vindt online ergens?

Van de meeste speakers die ik interessant vind staat dat op de website vd fabrikant.
Gr. Martijn

Dirc


Timvg

Zoals er in de lezing zelf ook gezegd wordt: niet elke fabrikant kan de nodige metingen nauwkeurig uitvoeren, en zij die het wel kunnen (of laten doen).. zijn er weinig die de data wensen te delen. Daar trek ik dan ook m'n conclusies uit.

Dirc

#110
Zit wat in. Maar dat zou impliceren dan ren groot deel van de forumgebruikers dus zijn of haar cash grotendeels uitgeeft aan het uiterlijk van een speaker, de klankkleur en apparatuur om alle golven weer recht te trekken als ik het even zwart wit zie.  :sleepy:

En je dus met een goede sub, een setje jbl's (of anderen) en een dsp een heel end kan komen.

martien


Dirc

Oke oké de jbl's gaan je niet helpen in een erg grote ruimte. Dan moet je op zoek naar iets anders.

Maar Tim, jij veegt dus principieel al talloze merken van tafel bij een speakerkeuze op basis van de data. Zo heb ik het nooit bekeken. Volgens mij geeft 90% hier het advies gewoon te gaan luisteren en kijken wat je prettig vind.

Op zich niet erg te weten dat je dus relatoef goedkoop kwaliteit neer kan zetten en cash overhoudt.

Timvg


QuoteOke oké de jbl's gaan je niet helpen in een erg grote ruimte. Dan moet je op zoek naar iets anders.

Mits wat filtering en aangevuld met (sub)woofers .. volgens mij wel - eventueel de 308 indien het wat meer mag zijn.

QuoteMaar Tim, jij veegt dus principieel al talloze merken van tafel bij een speakerkeuze op basis van de data. Zo heb ik het nooit bekeken. Volgens mij geeft 90% hier het advies gewoon te gaan luisteren en kijken wat je prettig vind.

Zeer zeker. Audio is gewoon een wetenschap. Het is geen kunst, geen magie. Niet alles doet ertoe - en wat er toe doet is vrij makkelijk te formuleren. Vandaar dat er uitstekende speakers van €200/paar kunnen worden geproduceerd. Niet door toeval, maar door gewoon te voldoen aan een paar basisvoorwaarden.

QuoteOp zich niet erg te weten dat je dus relatoef goedkoop kwaliteit neer kan zetten en cash overhoudt.

Absoluut. Wil je luider/dieper/betere constructie/betere componenten/mooiere afwerking .. dan gaat het prijskaartje omhoog uiteraard. Maar - prijs zegt niks/noppes/nada over wat er objectief kan verwacht worden. Daarvoor hebben we uitgebreide, anechoische data nodig.

Timvg

#114
Edit: dubbelpost.

Even terzijde - geen probleem met de mensen die het anders zien en graag kiezen met hun oortjes. Objectieve keuzes maken mij gelukkig, dat het een ander niet gelukkig maakt - kan perfect.

Dirc

Daarop inhakend begrijp ik het deels wel. De Ushers vind ik ook mooier dan de jbl's. Maar goe om daar nu 2300 extra voor te betalen.

Het enige, maar dat kan door het ontbreken van de sub komen, wat ik nu mis en wat de zuilen mij wel gaven is dat de hele ruimte gevuld wordt door muziek.

Xander32

... muziek is meer dan alleen (sub)bas:dat gaat een subwoofer niet veranderen.

Quote from: Dirc on May 20, 2018, 07:40:01
Daarop inhakend begrijp ik het deels wel. De Ushers vind ik ook mooier dan de jbl's. Maar goe om daar nu 2300 extra voor te betalen.

Het enige, maar dat kan door het ontbreken van de sub komen, wat ik nu mis en wat de zuilen mij wel gaven is dat de hele ruimte gevuld wordt door muziek.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg

De JBL heeft ook een beperktere afstraling (hogere directiviteitsindex) en zal dus (op gecontroleerde wijze weliswaar) energie verliezen naarmate je off axis gaat. Dat andere Harman merk, Revel, is in dit opzicht traditionelerer. Waar JBL voornamelijk de afstraling beperkt, gebruikt Revel hun waveguide enkel voor de tweeter inzake directionaliteit te matchen aan de mid/midbas en in de hoge treble de afstraling zelfs te vergroten. Het 'muziek in de hele ruimte' effect is bij mij veel groter bij de Revels.

oud_account_1

Quote from: Dirc on May 20, 2018, 07:40:01
Daarop inhakend begrijp ik het deels wel. De Ushers vind ik ook mooier dan de jbl's. Maar goe om daar nu 2300 extra voor te betalen.

Het enige, maar dat kan door het ontbreken van de sub komen, wat ik nu mis en wat de zuilen mij wel gaven is dat de hele ruimte gevuld wordt door muziek.
Je zou de 308"s kunnen proberen.
Die zijn serieus groter en in mijn ruimte doen ze het beter dan de 305's.
(Helaas niet in het wit verkrijgbaar.)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

morca

Quote from: Dirc on May 20, 2018, 07:40:01
Daarop inhakend begrijp ik het deels wel. De Ushers vind ik ook mooier dan de jbl's. Maar goe om daar nu 2300 extra voor te betalen.

Het enige, maar dat kan door het ontbreken van de sub komen, wat ik nu mis en wat de zuilen mij wel gaven is dat de hele ruimte gevuld wordt door muziek.
Je spreekt nu over je oude en nieuwe luidsprekers ?

Dirc

Quote from: morca on May 20, 2018, 13:34:49
Je spreekt nu over je oude en nieuwe luidsprekers ?

Ja, dus de Ushers waren veel meer ruimtevullend, los van het feit dat ik ze niet perfect kreeg.
De JBL's zijn vooral luisterplek gericht. Je hoort ze natuurlijk wel overal maar het vult minder homogeen.

Dirc

Dus over de luidsprekers kunnen we zeggen dat als er data over bekend is, je daar meer van af kan leiden dan hoe ze eruit zien of hoe duur ze zijn.
Wat die data dus niet zegt is of dit dan ook past in je ruimte en ruimte vullend is.
In mij geval voldoen de JBL's prima op dit moment maar in een grotere woonkamer gaan ze het echt niet redden inderdaad.

Maar nu de sub. Waar kies je die dan op uit? Gesloten meer voor muziek en open voor film?
1 of 2 drivers? Front of down firing?

Timvg

Hangt er vanaf hoeveel data er is. Mits voldoende data kan dat wel.. DI (directiviteitsindex) zegt al veel over de afstraling.. Voor de rest.. Een beetje logisch redeneren helpt ook wel. Een 2-weg met een enkele 5" midwoofer die netjes tot 50-60hz gaat, gaat niet heel luid gaan. Met een hele goeie 5" en een dikke amp kan je 3-6dB winnen, maar die ga je niet vinden in een actieve speaker van €100/stuk.

Timvg

#123
Een speaker/sub weet niet of die nu muziek of film speelt. Belangrijk is lineair gedrag bij voldoende SPL en diepgang. Bassreflex systemen zijn meestal wat groter/logger en hebben een theoretische 6dB winst over een gelijkaardig gesloten systeem met hetzelfde vermogen (of meer anechoische extensie met minder winst inzake efficientie). Belangrijk bij eender welke configuratie is de integratie in het systeem. Meerdere subs kunnen helpen om egaler laag te verkrijgen over een groter oppervlak. Correctie dmv DSP is aan te raden.

solitaire

Quote from: Timvg on May 20, 2018, 18:18:53
... hele goeie 5" ...

= grote Xmax ? is er een max aan de optreden vervorming en toch 'hele goeie' te zijn ?

Quote from: Timvg on May 20, 2018, 18:18:53
... dikke amp ...

als in oneindig grote voeding ... what about classD ? wat is meettechnisch een 'dikke amp' ?

Hinterm Horizont geht's weiter.