Zuilen (evt. met sub) of monitor met sub

Started by Dirc, May 10, 2018, 14:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

als je de fronts op large zet en op je receiver aangeeft geen sub te gebruiken, dan krijg je 100% zeker ook de LFE (.1) info op je front outputs...zo staat het hier ook ingesteld en ik doe verder alle DSP (voor zowel de fronts als sub) nà de receiver ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirc

Dat is mooi.
Dan iets minder belangrijk maar waarom zou je het .1 kanaal gebruiken dan (behalve in het geval dat je dus geen DSP op je fronts hebt / wilt)?

En stel ik heb analoge fronts maar die DSP ik niet, dan zet ik ze op small, zeker in het geval van monitoren. Sluit ik mijn sub dan ook op LFE om al het laag onder de crossover te krijgen?

Timvg

Net nog even nagekeken. Sub aanduiden als niet aanwezig. En fronts op large - dan komt het LFE (.1) signaal bij de fronts terecht.

Dirk

Quote from: Dirc on May 23, 2018, 21:57:15
Dan iets minder belangrijk maar waarom zou je het .1 kanaal gebruiken dan (behalve in het geval dat je dus geen DSP op je fronts hebt / wilt)?
omdat enkel en alleen op dat .1 ("sub")kanaal er laagcontent zit die bij surround aanwezig is.
die informatie zit niet op de andere kanalen, dus je mist simpelweg een deel vd informatie als je het .1 kanaal niet integreert in je "mix"
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirc

Is dat zo? De conclusie net was dat dat op large juist wel zo is alleen als je het niet op je fronts wilt er een dsp tussen moet.

Dirk

is wat zo?

als je het laagste laag (bvb alles beneden 60Hz) van je fronts af wil kan je dat dmv DSP
als je de de fronts instelt op large dan zorgt jouw receiver ervoor dat die .1 informatie mee wordt verwerkt in de fullrange "mix" naar de fronts, je bent die info op dat moment dus niet kwijt.

je lijkt me wat in cirkeltjes te lopen met een hoop (deels terugkerende) vragen
ik vraag me af wat er nu nog onduidelijk is met alle gegeven info/antwoorden  :dontgetit:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirc

Nee hoor. Het is mij helder voor wat betreft de. 1 naar de fronts op large en naar de sub op small.

Wat nog een vraag was is of er qua kwaliteit nog verschil zit om het met een dsp uit je frontsignalen te filteren op large of vooraf al met een crossover en small dan wel lfe gebruiken.

Dirk

de sub op small?...  :dontgetit:


of er kwaliteitsverschil zit tussen de 2 manieren van werken hangt in grote mate af vd gebruikte componenten en diens intrinsieke kwaliteiten.

mijn mening; als je een degelijke maar basic receiver gebruikt en die gewoon fullrange naar de pre-outs laat uitsturen (fronts dus op large en sub als "niet aanwezig") met bvb een miniDSP (minimaal) daarachter, denk ik dat je een beter resultaat zal halen -mits de nodige zorg & aandacht te schenken aan de inregeling van de miniDSP!- dan met een dikke receiver met de nieuwste Audissey oid aan boord die alles in 'n eentje voor voor z'n rekening moet nemen....just my 2 cents ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirc


Dirc

Zojuist de BK XLS200 besteld en de verkoper van BK voorziet hem direct van auto on/off wat niet standaard is. Dat is toch mooi meegenomen.
Ik begin door deze op de Marantz te zetten waarbij ik de fronts op small zet en de sub via de crossover aanstuur. DSP verhaal is de volgende stap.


chansig

Cool....wat betaal je extra voor die auto on/of ? Wist niet dat het een optie was. Niet dat het iets uitmaakt. Ze de sub nu uit als ik klaar ben met luisteren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirc

Niets. Gewoon gevraagd en ze voegen het toe.  :tounge:

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.