Zuilen (evt. met sub) of monitor met sub

Started by Dirc, May 10, 2018, 14:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Quote from: Timvg on May 20, 2018, 18:24:08
... Bassreflex systemen zijn meestal wat groter/logger ...

De ontstaansgeschiedenis is dat BRsystemen kwamen omdat men ze kleiner/efficienter kon maken in klein formaat en toch behoorlijk 'laag' te hebben. Kwestie van vervorming die bij grotere/loggere systemen minder is ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

Timvg

Hoe interessant de geschiedenis ook is - ik kijk momenteel naar subs voor thuisgebruik. Daar zien we toch wel het contrast tussen de 'grote gepoorte' of de 'kleine gesloten' sub. Dit deels omdat een sub die niet tot 20hz gaat al veelal niet competitief meer is, en anderzijds omdat gesloten subs ook steeds kleiner worden door de introductie van inderdaad klasse D amps met hun groot vermogen en compacte vormgeving, en veel stuggere drivers dan wat er tot over x aantal jaar beschikbaar was.

Een betere driver kan veel dingen zijn. Minder vervorming, meer output, hogere powerhandling.. Ik bedoel maar, voor meer geld kan je potentieel een betere luidspreker maken van hetzelfde formaat. Of dat ook zo is, hangt van de fabrikant af.


Dirc

Ik snap dat de ideale wereld niet bestaat uit 1 subje en 2 fronts maar in een gemiddelde huiskamer denk ik niet dat je verder komt dan 1 sub. Of je moet er inderdaad 2 vinden die je uit elkaar kan plaatsen en die dan ook nog betaalbaar zijn.

solitaire

Ja, OK, je kan idd. klein/gesloten pushen tot de gewenste weergave, en met BR zou je diens vervorming ook moeten tackelen, wat ze minder geschikt maakt. Grappig, voor mij is klein > BR biedt voordelen / groot > IB is meer voor de hand liggend ... maar als je zo denkt als jij is dat andersom ... De clash der denkbeelden 8)

on a slightly different note:

Wat ik mis is het wetenschappelijke 'trial and error' aspect in de meeste 'meten = weten' verhalen. Of te wel, wie bepaald wat en hoe we moeten meten+interpreteren om weergave natuurgetrouwer te maken, en hoe bepalen we dat ? Voor onze hersenen zijn onze oren de meest nauwkeurige meetinstrumenten wat betreft geluid. Je kan ze trainen en scholen, bv. door wetenschappelijke inzichten, maar ...

Geschiedenis wijst uit dat we daar struikelen: in de veertiger jaren was alles THD wat de klok sloeg (remember de Leak Point One spullen ?) en hadden we nog nooit van TIM gehoord, die in de zeventiger jaren dan weer alleszaligmakend was. Schijnbaar was THD toch niet alles ... maar hoe kwamen we daar achter ? Zelfde met TIM ... En wellicht in 'de toekomst' ook met bv. afstraalgedrag dat vandaag de dag hot is ?

Trouwens geldt voor mij ook de disclaimer 'ik heb helemaal niets tegen mensen die metingen als leidraad belangrijk vinden binnen audio'. Sterker nog, ik laat mijn hersenen graag scholen door hun wetenschappelijk inzicht (sorry als ik die niet bij iedereen even aanwezig acht ... dat dan weer wel :D).

   
Hinterm Horizont geht's weiter.

Dirc

Deels ontopic, deels offtopic in mijn eigen straatje :tounge2:

Ik geloof wel dat er ergens een gulden middenweg is. Er is namelijk nog iets wat je niet kan meten: smaak.
Wellicht ben ik degene met de minste kennis hier op dit moment maar ik snap dat als je een speaker / set gaat aanschaffen de gemiddelde mens zich eerder laat leiden door het plaatje wat hij ziet en het geluid dat hij hoort dan een bijkomend grafiekje met allerlei technische termen.

Daar komt nog bij dat lang niet iedereen, ik heb het dan over een huiskamer HT, de gelegenheid / het budget / zin / de ruimte heeft om zijn hele kamer vol te douwen met apparatuur. Sterker nog, soms vinden mensen 2 speakers en een versterker al veel, laat staan allerlei corrigerende apparatuur.

Ik probeer daar de middenweg in te vinden. Ik heb klein gehad, ik heb (te) groot gehad en wil nu eens de middenweg onderzoeken. Dus ik wil zeker geen fortuin uitgeven, maar ik wil gewoon betaalbaar goed geluid. Vind ik Ushers, los van of ze een grafiek bieden, nog steeds een klank hebben die mij aan staat: Ja. Wil ik daar nu 2500e voor betalen: nee, en zeker niet omdat ze hier niet passen.
Vind ik de JBL's op dit moment goed klinken: Ja
Klinken ze als 2500e Ushers: uiteraard niet
Wat mis ik: Laag, ruimtevullend

Hoe los ik dat op. Tja, een sub zal toch een noodzakelijke aanschaf blijken. Maar mijn ruimte is beperkt dus het zal een kleine qua formaat moeten worden. En in mijn ruimte zal een DSP zeker nodig zijn voor het laag, gezien de ervaring met de Ushers die niet eens een sub zijn.
Heb ik dan nog 308's nodig? Tja ik denk dat je dan een beetje op de grens zit of het echt nodig is op dit moment.

Welke subs komen dan in aanmerking en zijn ook nog eens betaalbaar? Geen idee. Een nieuwe? Een 2e handse?

Timvg

Ik geloof net dat er veel luisteren aan te pas moet komen, al lijkt dat niet altijd zo. In het onderzoek van Toole bv. is de ganse essentie van (blinde) luisterervaringen te koppelen aan een wetenschappelijk onderbouwd model. Blijkt dat de vooral gevoelig zijn voor een neutraal direct geluidsveld, en gelijkaardig gereflecteerd geluid (we zijn gevoeliger aan horizontale reflecties). Andere zaken (lineair faseverloop bv.) blijken dan weer door de mand te vallen. Dat is voor mij een beetje de essentie, om luisterervaringen met enige consistentie te kunnen koppelen aan objectieve data, met het doel van bepaalde zaken reeds te kunnen inschatten zonder luisteren, alsook andere zaken met enige regelmaat te kunnen herhalen in verschillende setups.

Ik weet dat er nog veel on-going onderzoek is naar o.a. vervorming, masking effects, etc .. Directiviteit is ook zoiets, al kunnen we wel al stellen dat een speaker met zowel een neutraal direct geluidsveld, alsook een afstraling die zich netjes gedraagt, in blinde tests steevast bovenaan komt te staan. Waar er voor mij nog wat onduidelijkheid is, is wat nu juist de ideale afstraling is? Hangt het van de ruimte af? Luisterafstand? Voorkeur? Zit nu bv. met de 7 serie van JBL, alsook Revel. Allemaal neutrale weergevers, maar toch zit er verschil in de presentatie - dit hebben we blind kunnen constateren.

En voor Dirc: met 2 speakers en één correct geplaatste en geïntegreerde sub, kan je al een heel eind komen.

Timvg

Quote from: Dirc on May 20, 2018, 20:01:23
Deels ontopic, deels offtopic in mijn eigen straatje :tounge2:

Ik geloof wel dat er ergens een gulden middenweg is. Er is namelijk nog iets wat je niet kan meten: smaak.
Wellicht ben ik degene met de minste kennis hier op dit moment maar ik snap dat als je een speaker / set gaat aanschaffen de gemiddelde mens zich eerder laat leiden door het plaatje wat hij ziet en het geluid dat hij hoort dan een bijkomend grafiekje met allerlei technische termen.

Daar komt nog bij dat lang niet iedereen, ik heb het dan over een huiskamer HT, de gelegenheid / het budget / zin / de ruimte heeft om zijn hele kamer vol te douwen met apparatuur. Sterker nog, soms vinden mensen 2 speakers en een versterker al veel, laat staan allerlei corrigerende apparatuur.

Ik probeer daar de middenweg in te vinden. Ik heb klein gehad, ik heb (te) groot gehad en wil nu eens de middenweg onderzoeken. Dus ik wil zeker geen fortuin uitgeven, maar ik wil gewoon betaalbaar goed geluid. Vind ik Ushers, los van of ze een grafiek bieden, nog steeds een klank hebben die mij aan staat: Ja. Wil ik daar nu 2500e voor betalen: nee, en zeker niet omdat ze hier niet passen.
Vind ik de JBL's op dit moment goed klinken: Ja
Klinken ze als 2500e Ushers: uiteraard niet
Wat mis ik: Laag, ruimtevullend

Hoe los ik dat op. Tja, een sub zal toch een noodzakelijke aanschaf blijken. Maar mijn ruimte is beperkt dus het zal een kleine qua formaat moeten worden. En in mijn ruimte zal een DSP zeker nodig zijn voor het laag, gezien de ervaring met de Ushers die niet eens een sub zijn.
Heb ik dan nog 308's nodig? Tja ik denk dat je dan een beetje op de grens zit of het echt nodig is op dit moment.

Welke subs komen dan in aanmerking en zijn ook nog eens betaalbaar? Geen idee. Een nieuwe? Een 2e handse?

Hoe ziet jouw ruimte er trouwens uit? Waaruit bestaan de overige onderdelen?

Dirc

QuoteEn voor Dirc: met 2 speakers en één correct geplaatste en geïntegreerde sub, kan je al een heel eind komen.

Dat weet ik en dat geef ik zelf ook al aan in de stap die ik minstens moet maken.
-Sub aanschaffen
-DSP om te kunnen integreren ivm mijn ruimte

Alleen wat mij nog onduidelijk is, is hoe je een sub kwalificeert en uitzoekt. Dat past dan weer wel in dit topic.
Dus we hebben het niet over de sub die de meeste klappen geeft of de sub die puur muzikaal is maar een sub die huismaker vriendelijk is (formaat) en die goed aansluit bij een gemiddelde woonkamer - HT.
Dit betekent dus al dat je waarschijnlijk 10" of 12" zal moeten bekijken.
Moeten er 1 of 2 drivers in zitten...
Actief / passief
Down of front firing

Of doet dit er allemaal minder toe en gaat het gewoon om een degelijke sub met voldoende vermogen voor je ruimte?

Dirc

Quote from: Timvg on May 20, 2018, 20:10:45
Hoe ziet jouw ruimte er trouwens uit? Waaruit bestaan de overige onderdelen?

Laten we die vraag, die toch wat offtopic wordt, hier dan verder uitbreiden: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68108.1425
De ruimte: http://i64.tinypic.com/296fxj5.png

Timvg

In jouw geval zou ik me initieel niet teveel zorgen maken, maar eerst praktisch kijken en overleggen naar de plaatsen waar je de sub overweegt te plaatsen, en of daar beperkingen zijn qua formaat (waf  :D)

chansig

BK 200 XLS....als je die niet kwijt kan dan hoef je niet meer verder te kijken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirc

#136
Quote from: Timvg on May 20, 2018, 20:21:36
In jouw geval zou ik me initieel niet teveel zorgen maken, maar eerst praktisch kijken en overleggen naar de plaatsen waar je de sub overweegt te plaatsen, en of daar beperkingen zijn qua formaat (waf  :D)

Locatie zal naast de rechterfront zijn of tussen de stoeltjes daar.

Quote from: chansig on May 20, 2018, 20:22:19
BK 200 XLS....als je die niet kwijt kan dan hoef je niet meer verder te kijken.

Gr. Hans

Ik dacht dat deze veel te weinig power zou hebben, maar goed wie ben ik

Oud citaat van Tim:
Quote
Zou persoonlijk de XLS nemen, met het uitgespaarde geld kan je een leuke EQ kopen om de sub pas echt goed te integreren

Het uitgespaarde geld zou dan een DSP / miniDSP kunnen zijn.


Timvg

Eén potentiële locatie is natuurlijk een gok. Anders iets uit de 2dehands sectie? Kan je evt nog altijd terug doorverkopen..

Timvg

Quote from: Dirc on May 20, 2018, 20:29:46

Oud citaat van Tim:
Het uitgespaarde geld zou dan een DSP / miniDSP kunnen zijn.

XLS200 is zeker geen slechte sub. Was destijds mijn eerste. Anti-Mode (indien je zelf niet teveel wilt klooien) of miniDSP/REW/meetmicrofoon zijn goeie investeringen.

Dirc

Quote from: morca on May 20, 2018, 20:31:30
Wat is je budget Dirc?

Ik heb geen vast budget maar vind 1000e t.o.v. de fronts wel erg uit verhouding.

Timvg

Er staan momenteel nog 2 leuke subs in de markt (monolith en MTX) ..

Dirc

Gezien. De monolith(+) heb ik zelf gehad, de MTX ken ik niet. Ik zal morgen eerst eens met een meetlint aan de slag gaan.

Dirc


Ralf67

En de JBL lcr310 subwoofer met line in en line out ?

Heeft een fixed crossover op 80 hz

€377

Dirc

#145
Lsr bedoel je, in het jbl 305 topic besproken. Las daar wel mindere verhalen over. Kan ze nu niet vinden. Die heeft evt wel passthrough naar fronts.

Dirc

De lsr kun je trouwens niet via lfe aansluiten als ik het goed zie. Je moet l+r aansluiten en dan via xlr naar de fronts.

Dirc

En als ik goed gelezen heb gaat de JBL tot 27 Hz en de Klipsch hier op het forum tot 29 Hz en de BK XXLS200 zou tot 17 Hz gaan?
Volgens mij zijn niet al die metingen op gelijk volume uitgevoerd.

Xander32

#148
Een BK XLS200 tot 17 hz 🤔
Onder welke condities?

Quote from: Dirc on May 21, 2018, 08:51:40
En als ik goed gelezen heb gaat de JBL tot 27 Hz en de Klipsch hier op het forum tot 29 Hz en de BK XXLS200 zou tot 17 Hz gaan?
Volgens mij zijn niet al die metingen op gelijk volume uitgevoerd.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg

Met het interne x-over op minimumsetting.. Maar best geen illusies maken - het blijft een 10" gesloten sub met een paar 100w erachter. Onder de 30hz zou ik niet teveel verwachten inzake SPL. Het blijft wel een leuke unit.