Volume regeling digitaal/analoog

Started by Geertidow, May 8, 2018, 22:10:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geertidow

Beste forumleden,

Ik lees in oudere berichten op fora/websites dat volumeregeling analoog beter is dan digitaal (ivm het verminderen van het aantal bits oid).

Ik kan er geen recente dingen over vinden. Bestaat het nog steeds? Heeft het ooit bestaan? Ergo, beter volume versterker laag en van streamer (lees: bluesound) hoog of maakt het niet uit?

Ben benieuwd wat jullie denken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Gemineye

Ik weet niet of het in zijn algemeenheid bestaat, maar hetzelfde is me met een USB hoofdtelefoon versterker op de pc wel opgevallen; vooral op lage volumes klinkt dat beter dan de standaard hoofdtelefoon uitgang op de pc. Volume op pc staat dan op 100%. Zou anders op iets van 15/20% hebben gestaan.
:)

Xander32

... niet geremd door enig technisch inzicht, lijkt mij het een broodje aap verhaal. Ik kan mij niet voorstellen dat het signaal, het aantal bits, vanaf een bron verandert indien je de gain opschroeft. Evenmin wanneer het bronmateriaal versterkt gaat worden door een versterker, op laag dan wel hoog volume.

Quote from: Geertidow on May  8, 2018, 22:10:46
Beste forumleden,

Ik lees in oudere berichten op fora/websites dat volumeregeling analoog beter is dan digitaal (ivm het verminderen van het aantal bits oid).

Ik kan er geen recente dingen over vinden. Bestaat het nog steeds? Heeft het ooit bestaan? Ergo, beter volume versterker laag en van streamer (lees: bluesound) hoog of maakt het niet uit?

Ben benieuwd wat jullie denken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... indien de bron een technisch slecht ontwerp zou zijn, kan ik het mij wel voorstellen dat deze samen met het geluidsignaal/het bronmateriaal andere zooi meestuurd richting versterker, hetgeen het geluid wellicht negatief beïnvloed (?).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jumping Jack

Quote from: Xander32 on May  9, 2018, 06:34:41
... niet geremd door enig technisch inzicht, lijkt mij het een broodje aap verhaal. Ik kan mij niet voorstellen dat het signaal, het aantal bits, vanaf een bron verandert indien je de gain opschroeft. Evenmin wanneer het bronmateriaal versterkt gaat worden door een versterker, op laag dan wel hoog volume.

Dat is het net: een digitale volumeregeling werkt vaak door het aantal bits te verminderen of vermeerderen, waardoor je dus wel degelijk dynamiek verliest. Als dit in een hoge bitrate gebeurt, zul je het niet horen maar in een lagere kan het wel merkbaar worden.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

hifiman

#5
Ik heb er uitgebreid mee geexperimenteerd en vergeleken en mijn conclusie was dat digitaal volume regelen beter klinkt, mits er aan 2 voorwaarden voldaan wordt:

De woordbreedte is 24 bits (dus geen 16 bits) EN er wordt niet meer verzwakt dan pakweg 10 a 15 dB. In mijn geval heb ik dat bereikt door de gain van mijn versterker zo aan te passen dat ik alleen meer dan 15 dB hoef te verzwakken als ik niet in serieuze luister modus zit.

Digitaal volume regelen is geen kwestie van bits verminderen, maar van een rekensom loslaten waardoor de totale resolutie effectie verminderd (met nog steeds hetzelfde aantal bitjes).

Deze bevinding is uiteraard subjectief en ik beweer niet dat dit in alle gevallen zo is.

J.S.

Ik heb zelf meer lol met moderne digitale volumeregelingen. Wat betreft sterke verzwakking bij analoge potentiometers: de gelijkloop van de kanalen in het merendeel van de gangbare apparatuur met analoge volumeregeling (potmeter) is niet heel spectaculair en zelfs de TKD's die ik gebruik zijn niet heel goed bij sterke verzwakking, en die zitten toch in behoorlijk prijzige apparatuur.

Wat ik er maar mee wil zeggen is dat beide oplossingen hun nadelen kunnen hebben, alhoewel ik niet weet of je er 'last' van hebt als je lekker aan het luisteren bent. Nog een aardig linkje, mocht je 'm niet gezien hebben: http://bitperfectsound.blogspot.nl/2013/03/digivol.html

Kjelt

Het hangt er helemaal vanaf hoe het is opgelost.
Jaar of zes geleden had ik er behoorlijk last van met mijn Apple iPad daar kon je het ook duidelijk horen bij lagere volumes.
Nu zijn er nieuwere protocollen waar volgens mij de volume setting als metadata wordt meegestuurd.
Dus bv bij sturen van audiodata van mijn NAS via de iPad naar een Marantz receiver zal de receiver zelf de volumeregeling met de DSPs oplossen ipv dat de iPad het digitale audiodata zelf aanpast.
Als het wel zo is dan kun je het echt wel horen op lagere volumes.

Wat betreft analoge versterking geen moderne DSP receiver heeft dit nog.

Geertidow

Blijft interessant

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub