Lyngdorf TDAI2200 goede keuze?

Started by CZ79, May 8, 2018, 20:23:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Quote from: Dynky on May 10, 2018, 11:18:29
dan zou ik de hele keten ff grondig nalopen, want als je speakers op gelijke afstand staan van de MLP, is een delay op één vd 2 gewoon nergens voor nodig, zelfs ongewenst.

fwiw; 14ms komt overeen met een afstandsverschil van bijna 5 meter (!), ben je zeker dat je alles goed leest/interpreteert?

Wanneer ik hem handmatig op 0 zet dan is het geluid niet pal uit/in het midden, excuus het is 0.14ms
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Dirk

da's al wat heel anders...maar dan staan ze dus niet op exact gelijke afstand ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CZ79

#52
Het geluid van de ene (direct en indirect) kan toch anders zijn terwijl ze wel op gelijke afstand staan van de MLP? Zal dat dan niet resulteren in een correctie waarbij iets wordt gedaan met delay?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Dirk

waargenomen geluid kan idd beïnvloed worden tgv reflecties, maar daar heeft de delay (vh aangevoerde signaal) geen invloed op, dus die 0,14ms welke de TACT op één kant toevoegt wijst op een (weliswaar zeer klein) verschil in luisterafstand vanaf je MLP/microfoonpositie tussen L en R.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CZ79

Ok duidelijk, thx!

Ben benieuwd of de ARC daar dan nog iets mee doet, ARC wenst wel dat je op meerdere posities meet. Wordt daar dan een gemiddelde van gemaakt?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ben nog steeds wel in twijfel over een nieuwe streamer (paradigm) met ARC of een nieuwe compleet device met Room Perfect (Lyngdorf), deze laatste lijkt wat completer in de meetmethode maar de vraag is wat het effect ervan is
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Quote from: cz79 on May 10, 2018, 11:44:42
Ok duidelijk, thx!

Ben benieuwd of de ARC daar dan nog iets mee doet, ARC wenst wel dat je op meerdere posities meet. Wordt daar dan een gemiddelde van gemaakt?

Je meet 5 keer op verschillende punten. Iedere keer meting is dan eerst linker speaker en vervolgens de rechterspeaker. Per speaker wordt er volgens mij gemiddeld, en vervolgens voegt het links en rechts samen in een streefcorrectie.

Tot hoeveel Hz corrigeer je nu ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

los van het grote prijsverschil tussen de 2, lijkt het me ook evident dat de Paradigm enkel correctie toepast op datgene wat je via "hem" afspeelt, dus als je nog meerdere bronnen hebt zullen die het zonder RC moeten doen. (of heeft hij ook nog ingangen?)

De Lyngdorf is een all-in-one met een compleet andere insteek (en prijs), maar of die het louter op vlak van RC ook beter doet daar durf ik me niet over uitspreken.

't is voor mezelf al even geleden dat ik nog met Roomperfect heb gewerkt (toen nog met een DPA-1), maar het grootse nadeel voor mijn toepassing vond ik toen dat je weinig tot niets zelf con bepalen/customizen...mogelijk is dat tegenwoordig wat gewijzigd?
anderzijds zijn er ook zat mensen die dat zelf tweaken maar niets vinden en net daarom voor Lyngdorf kiezen...zoveel smaken zeg maar ;D

De Paradigm heeft met zijn ARC-2 (zonder softwarematige restricties tov de reguliere versie zover ik kan ontdekken) aan boord toch wel een heel hoge prijs/kwaliteit verhouding volgens mij, dus die zou ik absoluut eerst willen proberen als ik voor jouw keuze zou staan ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CZ79

Ik heb maar een bron (streamer) dus dat is prima, volgens mij valt er naast een aantal hele kleine voicing zaken niet veel zelf te doen in de Lyngdorf. Op mijn TACT moet je alles zelf doen, opzich prima maar het kost best wel wat tijd voordat de curve en dus het geluid helemaal naar wens is na een meting, wel leuk om te doen maar kost tijd.

Kun je met de ARC meer doen is de vraag en de app moet wel ook echt goed zijn anders wordt dat een crime, dat is namelijk wel de hoofdbediening van het afspelen van alle muziek.

Prijsverschil is er ook zeker maar bij de lyngdorf verkoop ik bijna alles wat ik heb dus dat zal net als de paradigm uiteindelijk een 'gesloten knip' verhaal worden.
Bij de Paradigm hou ik de Krell en misschien de DAC (denk het niet want de paradigm heeft ook nog een digi input voor een extra bron in de toekomst) en bij aanschaf van de Lyngdorf hou ik enkel de streamer waar ik heel erg happy mee ben.

Proberen kan voor twee weken bij Hobo hifi dus dat is wel een mooie optie. Lyngdorf kan ik ook proberen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

DofN

#59
Quote from: Dynky on May 10, 2018, 11:55:30
los van het grote prijsverschil tussen de 2, lijkt het me ook evident dat de Paradigm enkel correctie toepast op datgene wat je via "hem" afspeelt, dus als je nog meerdere bronnen hebt zullen die het zonder RC moeten doen. (of heeft hij ook nog ingangen?)

De Lyngdorf is een all-in-one met een compleet andere insteek (en prijs), maar of die het louter op vlak van RC ook beter doet daar durf ik me niet over uitspreken.

't is voor mezelf al even geleden dat ik nog met Roomperfect heb gewerkt (toen nog met een DPA-1), maar het grootse nadeel voor mijn toepassing vond ik toen dat je weinig tot niets zelf con bepalen/customizen...mogelijk is dat tegenwoordig wat gewijzigd?

Is niet anders. Wat je zelf kan instellen zijn: crossoverpunt, filter, delays. per out het volume (digitaal). Dat black-box idee vond ik jarenlang aantrekkelijk,  maar RP alleen is me niet precies genoeg. Ik ben daarom aan het experimenteren met een miniDSP HD ná de lyngdorf voor de subs.

Ondanks alles vind ik dat de Lyngdorf DSP een erg goed geluid neerzet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CZ79

Waar schiet de RP bij jouw tekort? Heb jij ook de geheel kamer op verschillende posities en hoogtes moeten meten? En is het geluid in stereo (zonder subs) daarna niet goed genoeg naar wens?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

knubbe

Volgens mij ben ik iets aan het bouwen wat precies in jouw straatje valt :)
Stereo nCore versterker met miniDSP en digitale inputs :) Helaas nog niet te beluisteren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

DofN

Quote from: cz79 on May 10, 2018, 12:19:51
Waar schiet de RP bij jouw tekort? Heb jij ook de geheel kamer op verschillende posities en hoogtes moeten meten? En is het geluid in stereo (zonder subs) daarna niet goed genoeg naar wens?

RP poetst twee bultjes op 22 en 47 Hz niet op (van ongeveer 7-8dB). Met name die op 47Hz stoorde me weleens. Maar.. desondanks doet RP het echt keurig. Ik heb ook een tijd alleen full-range LS en RP gehad. Zelfde bultjes. Is een kamerding. Ja, de Lyngdorf RP werkt met inmeten op verschillende plekken in de kamer, ook hoog en laag.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CZ79

Ok das lastig maar ik meen ergens gelezen te hebben op een US forum dat eenzelfde probleem werd opgelost door een extra meting te doen met een positie op de middellijn (tussen de speakers) op plafondhoogte.

De ARC spreekt me ook erg aan, heb alleen twijfels over de streamer en app en of deZe Paradigm een goede vervanger zou kunnen zijn voor de W4S Dac die ik ook heb staan
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Deleted User

Je moet zelf uitvinden wat handig is. Sommige gaan door tot 100% bereikt is, ik wil juist de kamer nog een beetje mee laten "spreken" en stop bij 95% of zo. je kunt meerdere metingen op verschillende plekken doen als je maar zorgt dat je de eerste meeting op oorhoogte vanaf je luisterplek doet. En je microfoon mag niet lager staan dan 50 cm. Zie de Lyngdorf website.

CZ79

Ok ik zag filmpjes op YT dat ze hem echt 10cm van de grond af hielden.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

DofN

Quote from: cz79 on May 10, 2018, 18:07:35
Ok das lastig maar ik meen ergens gelezen te hebben op een US forum dat eenzelfde probleem werd opgelost door een extra meting te doen met een positie op de middellijn (tussen de speakers) op plafondhoogte.

De ARC spreekt me ook erg aan, heb alleen twijfels over de streamer en app en of deZe Paradigm een goede vervanger zou kunnen zijn voor de W4S Dac die ik ook heb staan

Interessant, nooit gelezen :) Ik zal het eens proberen. Het gaat wel tegen de instructies van Lyngdorf in.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

CZ79

Zie Pm, 30cm vanaf de vloer was het
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik ga het over een andere boeg gooien, ik ga voor een Moon 240i en Paradigm PW link mer ARC.
Dan heb ik een versterker met digitale ingangen en kan ik vanuit de paradigm digitaal uit.

Ik heb de Moon vaker gehoord maar is altijd even buiten bereik geweest, not anymore wanneer ik mijn huidige set in de verkoop doe, dus DAC, Krell, Moon streamer en TaCT
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Benieuwd ben ik naar het effect op het eindresultaat, van de huidige 2x 150 watt Krell naar de 2x 50 van de Moon 🤔. Dat is een aanzienlijk verschil, of en hoe zich dat gaat openbaren?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Op de Paradigm speakers die 91dB hebben en een minimale impedantie van 4.8ohm, ik denk dat ik meer volume regeling kan gebruiken, op de Krell is dat nu ongeveer tot 20% anders trilt het huis mee...

Die 50Watt is mer dan voldoende, de eerste 5 zijn ook in klasse A dus daar maak ik me totaal geen zorgen over. Voor de Avalons was het goed, die waren minder gevoelig en hebben iets mer sap nodig om lekker los te komen, maar de Paradigms en ook de Scan Speaks hebben dat totaal niet nodig en is iets minder ook wel goed.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Dan hoop ik dat dit in de praktijk ook zo gaat uitpakken; ik ben al meerdere keren verrast van wat extra watt doet met een speaker, ondanks dat deze een hoge gevoeligheid en een gemakkelijke load kennen. Dat hoeft overigens niet altijd positief te zijn hoor.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Met de Moon maak ik me daar geen zorgen over
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Zag je Krell staan, helaas net boven budget.

Ik heb zelf juist ondervonden wat een simpele upgrade van de versterker op de fronts, in mijn geval een Exposure 2010S met 2 x 75 watt , kan doen met de controle over het laag.


Deleted User

Quote from: cz79 on May 10, 2018, 23:00:04
Zie Pm, 30cm vanaf de vloer was het
Zou je je bevindingen op het algemene Lyngdorf topic kunnen delen, dan hebben anderen er misschien ook wat aan.