Lyngdorf TDAI2200 goede keuze?

Started by CZ79, May 8, 2018, 20:23:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Ik heb momenteel een Krell en een dac en een streamer en een Tact voor de room correction. De Krell doet het erg goed op zowel de scanspeaks als de paradigm speakers (deze laatste hebben vooralsnog de voorkeur), maar ik ben in voor iets anders en het zou wat mij betreft prettig zijn als Ik het aantal devices kan verminderen.

Nu heb ik een mooie lyngdorf tdai 2200 gezien bij Hans Audio, dat geeft me een enigszins vertrouwde room correction (wil niet zonder en ben erg happy met de tact maar die meet enkel op en rond de luisterplek en je zult handmatig aan de slag moeten voor de curves), ik heb dan geen DAC en versterker meer nodig wat de Lyngdorf heeft alles in zich.

Echter de Lyngdorf hanteert een andere meetmethode, dwz automatisch en op meerdere plekken en hoogtes en richtingen (room knowledge) terwijl de Tact enkel de luisterpositie(s) in kaart brengt, dus de Lyngdorf lijkt meer een 3D beeld te creëren en daar de auto correctie op toe te passen.

Nu lees ik ook goede dingen over de Paradigm streamer met ARC en daarmee zou ik dan mijn Moon streamer vervangen (liever niet), de TaCT en evt. de Dac.

Ga ik met de Lyngdorf een stap in de goede richting maken of zal ik moeten zoeken naar iets anders of helemaal niets doen?

Twijfel, twijfel.....
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

mijkie

ik heb beide gehad, zowel Lyngdorf als de Paradigm, ik vond beide erg goed, Lyngdorf is natuurlijk mooier en completer, te maken maar wat ik vind van Roomperfect is dat het niet inzichtelijk is voor de gebruiker/tweaker

Arc icm de Paradigm pwAmp of link is daar een mooi voorbeeld van hoe het dus ook kan, eenvoudig ding met het broodnodige aan boord en ook een complete stereo versie van ARC en dat vond ik erg mooi werken, is inzichtelijk en te tweaken, ik meen tot 500 hz

Wat ik echt een MINpunt vond van de Paradigm, is de app ............
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CZ79

Dank, met de ARC op paradigm kun je toch ook niet zien wat er na correctie van ARC is gebeurd?
Je meet toch en dan pas je een target curve toe (of automatisch in geval van ARC) en that's it?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik doel dan op de Paradigm streamer met ARC
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Deleted User

Mijn DPA-1 is een afgeleide van het voorversterker gedeelte inclusief Roomperfect van de TDAI2200. Ruimte inmeten? Perfect... Nadeel: geen USB aansluiting...

Maar goed binnenkort neemt een Mytek DAC dat hier over....

Vraag Hans Audio eens dat ding een weekend te leen? Mijn Lyngdorf heb ik ook een week thuis gehad.. Ik was om en nog steeds. Ik heb nu een veel grotere luisterruimte. Inmeten en klaar is Klara...

chansig

Quote from: cz79 on May  8, 2018, 20:54:59
Dank, met de ARC op paradigm kun je toch ook niet zien wat er na correctie van ARC is gebeurd?
Je meet toch en dan pas je een target curve toe (of automatisch in geval van ARC) en that's it?

Die correctie kan je wel zien. Hij meet links/recht op 5 verschillende punten. Ik ga in de stoelen zitten en dan recht voor mijn neus, links voor, rechts voor, links achter, rechts achter. Je ziet vervolgens per speakers de 5 verschillende metingen. Je kan verschillende zaken instellen na de meting. Corrigeer zelf tot 300 Hz, maar je kan tot 5000 Hz. Roomgain kan je instellen en de afval van het laag.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Ok Hans, dus je kunt de grafieken zien na correctie (niet de correctie zelf) maar ook wat er is gebeurt in de weergave nadat de ARC zn werk gedaan heeft?
Je hebt dus niets anders nodig om te zien wat de ARC daadwerkelijk heeft gedaan met het geluid?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: jazzman on May  8, 2018, 21:01:31
Mijn DPA-1 is een afgeleide van het voorversterker gedeelte inclusief Roomperfect van de TDAI2200. Ruimte inmeten? Perfect... Nadeel: geen USB aansluiting...

Maar goed binnenkort neemt een Mytek DAC dat hier over....

Vraag Hans Audio eens dat ding een weekend te leen? Mijn Lyngdorf heb ik ook een week thuis gehad.. Ik was om en nog steeds. Ik heb nu een veel grotere luisterruimte. Inmeten en klaar is Klara...

Goed idee, ik zal de vraag eens neerleggen bij Hans
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Quote from: cz79 on May  8, 2018, 21:18:59
Ok Hans, dus je kunt de grafieken zien na correctie (niet de correctie zelf) maar ook wat er is gebeurt in de weergave nadat de ARC zn werk gedaan heeft?
Je hebt dus niets anders nodig om te zien wat de ARC daadwerkelijk heeft gedaan met het geluid?

Je ziet ook de uiteindelijke correctie per speaker.
Alle afzonderlijke metingen, gecorrigeerd, ongecorrigeerd, ongecorrigeerd met bass management:


Alleen de gecorrigeerde lijn:


Target:


Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Top, dus de gecorrigeerde lijn is de daadwerkelijke weergave van de weergave (zeg maar) :colgate:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

En gebruik je ook de DAC van de Paradigm streamer?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

De speakers hebben ook een DAC en ik ga digitaal in op de speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: cz79 on May  8, 2018, 21:55:52
Top, dus de gecorrigeerde lijn is de daadwerkelijke weergave van de weergave (zeg maar) :colgate:

Ik hoop van wel... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Quote from: chansig on May  8, 2018, 21:59:31
De speakers hebben ook een DAC en ik ga digitaal in op de speakers.

Gr. Hans

Hoe doe je dat dan? Je hebt maar 1 digitale uitgang op de PW link toch?

Dat ARC ziet er echt goed en gemakkelijk uit, ben dan ook benieuwd wat het verschil in weergave en correctie is tov de Lyngdorf, deze laatste zegt dat het de gehele kamer meet in 3D en dat je daarom ook verschillende posities kiest (los van de focuspositie maar willekeurig van elkaar) in verschillende hoogtes (dus ook bij het plafond en de vloer) en daarop wordt de correctie toegepast.
Minder 2D dan een meting op oorhoogte en op een aantal horizontale posities, wat ARC (en veel andere systemen doen), iets zegt me (gevoelsmatig) dat Lyngdorf dat dan beter doet....

Met de Paradigm zou ik dus de TaCT en de DAC en streamer kunnen vervangen en de Krell houden, met de Lyngdorf vervang ik alles behalve de streamer
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Quote from: cz79 on May  8, 2018, 22:15:58
Hoe doe je dat dan? Je hebt maar 1 digitale uitgang op de PW link toch?

Dat ARC ziet er echt goed en gemakkelijk uit, ben dan ook benieuwd wat het verschil in weergave en correctie is tov de Lyngdorf, deze laatste zegt dat het de gehele kamer meet in 3D en dat je daarom ook verschillende posities kiest (los van de focuspositie maar willekeurig van elkaar) in verschillende hoogtes (dus ook bij het plafond en de vloer) en daarop wordt de correctie toegepast.
Minder 2D dan een meting op oorhoogte en op een aantal horizontale posities, wat ARC (en veel andere systemen doen), iets zegt me (gevoelsmatig) dat Lyngdorf dat dan beter doet....

Met de Paradigm zou ik dus de TaCT en de DAC en streamer kunnen vervangen en de Krell houden, met de Lyngdorf vervang ik alles behalve de streamer

Ik heb ook met REW gemeten (niet gecorrigeerd) en die metingen kwamen aardig overeen met elkaar.

De streamer gaat digitaal in op 1 speaker. Die speaker is dan weer doorgelust met de andere speaker. Op deze manier kan je zo een aantal speaker achter elkaar hangen (bv voor een 5. nog wat opstelling. Alleen zijn 5 Dutch & Dutch speakers me iets te gortig.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Duidelijk. En een actieve sub kan evt op een analoog uit worden aangesloten?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Dirk

Quote from: cz79 on May  8, 2018, 21:55:52
Top, dus de gecorrigeerde lijn is de daadwerkelijke weergave van de weergave (zeg maar) :colgate:
ik gok dat die gecorrigeerde curve die ARC laat zien een model is van hoe het er uit gaat zien na zijn correctie...geen daadwerkelijke meting van die gecorrigeerde weergave.

ik ken trouwens geen enkele correctiesoftware (ook de allerduurste niet) die tegelijk de correctie voor z'n rekening neemt én daar ook een daadwerkelijke meting van laat zien, het gaat altijd om een model/voorspelling/theoretische berekening ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: cz79 on May  8, 2018, 22:25:58
Duidelijk. En een actieve sub kan evt op een analoog uit worden aangesloten?

Mmm maar die analoge uitgangen heb ik dan weer nodig voor de connectie naar de Krell.... sub gebruik ik sinds de Paradigm speakers hoer staan ook niet meer
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika


chansig

Quote from: cz79 on May  8, 2018, 22:25:58
Duidelijk. En een actieve sub kan evt op een analoog uit worden aangesloten?

Yep...ik heb op beide speakers een sub.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: morca on May  8, 2018, 22:30:23
Meet je met rew hetzelfde?

Ik vermoed dat het een voorspelling is vd beoogde curve.

Ongecorrigeerd ja...gecorrigeerd kan ik niet meten omdat de streamer dan niet in de keten zit.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


chansig

Quote from: morca on May  8, 2018, 22:57:47
Ik bedoel, je hebt ook met rew gemeten.
Meet je dan hetzelfde als de streamer voorspeld.

REW meet hetzelfde ongecorrigeerd als dat de streamer ongecorrigeerd doet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Ik bedoel.
Meet rew hetzelfde als de streamer gecorrigeerd voorspelt als uitkomst.
Is met correctie die meting van rew hetzelfde , als wat de streamer voorspelt als correctie.