Audiogroep: hoofdschakelaar / aardlekschakelaar / installatie automaat

Started by Fred Mulder, May 3, 2018, 17:09:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

german

Quote from: Joachim89 on August 19, 2018, 17:29:04
Ik heb een electricien gevraagd een afzonderlijke groep voor audiotoepassing aan te leggen, met inbegrip de Cylindric Fuse Cartridge (JouwHifi). Nu wenst hij alleen met eigen materialen te werken. Kent iemand hier op het forumn wellicht een erkende electircien in de omgeving Zwolle die ervaring heeft met het aanleggen van een audiogroep?


Volgens mij heb je in Zwolle ook Mifi, als die nog bestaat.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Snowmaster

Erkende electriciens snappen de audiofiele gedachte niet. Vaak zijn het daarom monteurs van audiozaken ( bv kemp) die het wel aanleggen.
Voor installatie van een audiogroep hoef je geen electricien te zijn en ook niet erkend. Het gaat erom dat het volgens de regels gebeurd.  Er zijn handelingen waarvoor je wel gecertificeerd moet zijn en de juiste apparatuur moet hebben zoals aanleg en goedkeuring van een aardpen. Als je als bedrijf de installatiewerkzaamheden verricht dan gelden ook formele regels maar je mag zelf gerust een groep bijaatsen zolang je de geldende afspraken hanteert. Een audiogroep die duidelijk hoor- en zichtbaar verschil moet geven en aan de NL regels voldoet wordt lastig.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Tjeb

Even over het laatste zinnetje, is het dan wel mogelijk om met een niet conform Nederlandse regelgeving zijnde automaat of zekeringhouder een zichtbaar of hoorbaar verschil te creëren?


vik

Vergeet svp die onzin verhalen dat je geen aderhulzen mag gebruiken of een aardlek moet omzeilen voor het beste resultaat. Net zo als die dure zekeringen en zogenaamde onzin WA chips. Adereindhulzen hebben in tegenstelling tot wat er wordt beweerd (zonder is beter) een veel betere contact oppervlakte als losse platgedrukte draadjes. Gewoon goede vergulde hulzen gebruiken.

De standaard Siemens zekering houder is gewoon prima.

Audio en video groepen scheiden heeft enkel zin als je die kunt verdelen op bijvoorbeeld een andere fase. Schone aarde is van belang.

Voor de rest zijn dit de puntjes op de "i" na een goede plaatsing speakers en/of aanpak akoestiek, plus apparatuur. En dan is het nog maar de vraag hoe de rest van de keten erop reageert.

Ik heb gewoon prima zekeringen liggen op advies van CineMike en het zijn geen versies met vleugeltjes en betaalbaar ;)

Ik zelf ben ook ooit zo begonnen met dure zekeringen en WA chips. Dat is het eerste wat CineMike hier heeft verwijderd nadat zij de zekeringen kast hebben aangepakt. Ook de wonder zekeringen gelijk eruit en gewoon industriele juiste zekeringen erin.


Quote from: Snowmaster on September 27, 2018, 20:23:47
Erkende electriciens snappen de audiofiele gedachte niet. Vaak zijn het daarom monteurs van audiozaken ( bv kemp) die het wel aanleggen.
Voor installatie van een audiogroep hoef je geen electricien te zijn en ook niet erkend. Het gaat erom dat het volgens de regels gebeurd.  Er zijn handelingen waarvoor je wel gecertificeerd moet zijn en de juiste apparatuur moet hebben zoals aanleg en goedkeuring van een aardpen. Als je als bedrijf de installatiewerkzaamheden verricht dan gelden ook formele regels maar je mag zelf gerust een groep bijaatsen zolang je de geldende afspraken hanteert. Een audiogroep die duidelijk hoor- en zichtbaar verschil moet geven en aan de NL regels voldoet wordt lastig.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Voor het overgrote deel met Vik eens.
Een aardlekschakelaar hoeft niet overbrugd te worden als je een gloednieuwe plaatst (zeer goede en schone contacten).
Dat gaat niemand horen durf ik gewoon gerust te beweren. Hetzelfde voor een automaat die gloednieuw is maar ik zou zelf ook liever een smeltzekering plaatsen. Het gaat pas mis als je componenten oud vuil en vaak afgeschakeld zijn (vonken), dan kunnen de contacten een overgangsweerstand hebben en slechter contact maken. In de praktijk komt dit alleen bij kortsluiting en blikseminslag voor, dan is het toch tijd om alles eens goed te controleren en vervangen ;)
Wat betreft je eigen aarde of schone aarde, dit is dus IMO de grootste audiofiele zand in je ogen dat er maar is. Audiofielen denken dat ze met netfilters en andere zaken hun storing afvoeren naar aarde maar zo werkt het dus helemaal niet. De aarde is de lokale aarde en daar zit ik weet niet hoeveel meter koperdraad tussen dat ook als antenne kan fungeren om storing op te pikken. Hier kun je 40 paginas over schrijven en nog niet met elkaar eens zijn.

blue-eyes

Quote from: Kjelt on September 28, 2018, 08:59:08
Voor het overgrote deel met Vik eens.
Een aardlekschakelaar hoeft niet overbrugd te worden als je een gloednieuwe plaatst (zeer goede en schone contacten).
Dat gaat niemand horen durf ik gewoon gerust te beweren. Hetzelfde voor een automaat die gloednieuw is maar ik zou zelf ook liever een smeltzekering plaatsen. Het gaat pas mis als je componenten oud vuil en vaak afgeschakeld zijn (vonken), dan kunnen de contacten een overgangsweerstand hebben en slechter contact maken. In de praktijk komt dit alleen bij kortsluiting en blikseminslag voor, dan is het toch tijd om alles eens goed te controleren en vervangen ;)
Wat betreft je eigen aarde of schone aarde, dit is dus IMO de grootste audiofiele zand in je ogen dat er maar is. Audiofielen denken dat ze met netfilters en andere zaken hun storing afvoeren naar aarde maar zo werkt het dus helemaal niet. De aarde is de lokale aarde en daar zit ik weet niet hoeveel meter koperdraad tussen dat ook als antenne kan fungeren om storing op te pikken. Hier kun je 40 paginas over schrijven en nog niet met elkaar eens zijn.

Die 40 pagina's is dan de kortste discussie "ever" over kabels op dit forum  :D  :devil:   :pompom:
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

niet over kabels, over aarde en dan nog eens het verschil tussen beveiligingsaarde vs afschermingsaarde  :tounge:

Snowmaster

Tsja, het is een onderwerp dat vaak veel stof doet opwaaien.
Ik ben het helemaal met Vik en Kjelt eens dat het geen exotische materialen hoeven te zijn.
Gewoon degelijk materiaal. Er is hierin ook geen materiaal dat altijd beter klinkt dan de concurrent. Wel is het zo dat gebruikte materialen in lichte mate het klankbeeld kunnen beïnvloeden.
Daarnaast is elk huis anders. In het ene huis zitten een storende koelkast, op andere plekken veel dimmers, schakelvoedingen, WiFi, etc. Sommige huizen hebben zelf al lekstroompjes die vaak worden afgevoerd via de aarde. Soms zit er een ringaarde samen met de buren en zorgen zij voor een spanningsveld.
Het is nu eenmaal zo dat onze leefomgeving steeds electronischer wordt en dat beïnvloedt onze apparatuur. Op dit forum leeft vaak de gedachte dat je daar iets mee moet doen.
Dat hoeft absoluut niet. Een set kan zelfs lekkerder klinken door deze "invloeden".
Wel is het zo dat een separate goede stroomtoevoer meestal de set ten goede komt.
Door een separate groep wordt de invloed van storende factoren in je huis (mogelijk) kleiner.
Maar forumleden die hun set niet in fase zetten mogen best een audiogroep aanleggen. Alleen....als ik eerlijk ben dan is het dan waarschijnlijk voor hun gemoedsrust en niet voor hoor- of zichtbare verschillen. Ook daar is helemaal niets mis mee.
Als het aanleggen van een stroomgroep in jouw huis lastig is of een vermogen kost dan kun je waarschijnlijk beter investeren in betere apparatuur of een modificatie.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kjelt

Je kunt de spanningsverzorging best verbeteren maar als je apparatuur en bekabeling vervolgens zo lek als een mandje is wat denk je dan te bereiken?
Als je GSM in de buurt van je audioinstallatie hoorbaar stoort zit er toch ergens in je gehele installatie een "lek" , ik ken bijna geen audioinstallatie die hier doorheen komt. Wat dus al aangeeft dat de fabrikanten het zelf ook niet echt nauw nemen.
Als je ziet wat bv Marantz eindjaren 80 en begin jaren 90 aan koper verwerkte in hun apparatuur en wat er vandaag de dag nog gebruikt en toegepast wordt is eigenlijk wel een eyeopener. Maar goed zoals ik al zei, 40 pagina's ..... :)

Snowmaster

Helemaal mee eens Kjelt.
Zelf ben ik al geruime tijd bezig om het tv geluid weer op het niveau te krijgen als ik een paar jaar terug voor de verbouwing had. Helaas kansloos.
Indertijd zat ik bij @Home. Onbewerkt en ongecomprimeerde signaaldoorgifte. Ik heb deelgenomen aan het bètateam voor HD. Daarna kwam de overname door Ziggo en begon de ellende.
In bitrates zit ik (na jaren wachten) ondertussen weer op oude niveau maar niet met de dynamiek en snelheid van het geluid. Tsja, compressie maakt veel kapot en dat wordt niet gerepareerd door een receiver. Ook al staat in menu wel zulke nonsens : settings voor reparatie van gecomprimeerde signalen.
Ik zou niet kunnen zonder audiogroep. Deze geeft hier wel een iets dynamischer geluid en ietsje beter beeld. Alle kabels moeten twintig meter overbruggen en dat is gewoon kwetsbaar. De bekende Hirschmann koka 799 schoot voor het tv signaal te kort. Op zulke afstanden is goede afscherming en weinig verlies gewenst. Het is nu heerlijk kijken naar de Pana oled 65". 
Z
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Contour

Met welke personen bij Eneco heb je gesproken Tjeb?  Ik zou ook graag zo'n gouden zekering voor onze wijk laten installeren namelijk.

Groetjes Walter

Tjeb

Even bellen met het hoofdkantoor en vragen naar Frans Antast, die kan eea in gang gaan zetten als er voldoende animo voor is.

Contour

Bedankt, ik ben reeds bij alle buren langs geweest, zat animo. Wanneer mogelijk ga ik Eneco vragen of ze ook in iedere meterkast een Bybee Purifier erbij kunnen installeren.

Groetjs Walter

Snowmaster

Hey Walter, je kunt ook een verzoek indienen bij de gemeente. In onze stad hebben ze dit geregeld met een verordening. Voor de bybees moet je bij de netbeheerder zijn. Enexis stond iedereen heel vriendelijk te woord.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Contour


Ralf67

Kan een Bybee Purifier ook bij Liander ?

Eneco is trouwens Stedin geworden.
Eneco is energieleverancier en dus geen netbeheerder.

Maar worden de Bybee dan voor de meter geplaatst, of voor de hoofdschakelaar ?

En ook belangrijk wat kost dit ongeveer ?

Edit kwam dit aan specs tegen :

Body Length: 1 inch
New Regular Large PurifierDiameter: 1/3 inch
Leads: one inch, 14 gauge copper
Current-handling: 15 A

Slechts 15 ampère, terwijl je bij 1 fase al snel op 35 A zit als hoofdzekering.


Snowmaster

@Ralf67 :   Die mannen liepen gewoon maar wat te fu*cken dus ik dacht : ik doe ff mee  ;D.
Voor de meter mag je niet komen hoor. Ooit heb ik dat wel gedaan want je moet alles een keer proberen. Heb de audioset toen op een andere fase gezet dan de rest vh huis. Heb toen de meest stabiele uitgezocht samen met schone aaarde. Na een aantal maanden kwam ik er definitief achter dat het zinloos was. Sterker nog, een andere fase bleek timing verschillen te geven in de set. Dedat  Want hoe je het wendt of keert, het huis is via een omweg (nulaansluiting of aarde) toch altijd verbonden met je set. Zolang alles op zelfde fase zit hoor je die invloed niet.

Maar eh....die mannen maken grappen over de bybees. Ik heb er nog een paar zitten in een zwaar gemodificeerde oude kabeldecoder. Jammer van mijn geld, die dingen zijn volledig krankjorum voor die centen. Indertijd heeft mij de kabeldecoder  misschien wel 1000 euro gekost maar hij gaf wel het beste beeld van NL. Binnen twee jaar werd dat achterhaald door betere processors en elektronica van standaard decoders. Mijn verbeterdrang nam toen snel af. Jammer geld zoiets.
Toch moeten ik nu aan die bybees denken. Zouden ze werken in de meterkast?
Door die grappen kom ik nog op ideeen 😉. Één ding weet ik nu al zeker : met dit soort prijzen riekt het met bybees naar belazerij of voodoo.
Dus...ik ga koffie zetten en dan pak ik de soldeerbout. Ik heb immers niets te verliezen. Leuk projectje 👍🏻
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Koffie is gezet. Ik ben aangenaam verrast want ik kom nog een Black Gate (rechtsboven) met bruikbare waarde en een extreme fuse (rechtsonder) tegen naast de bybees. Pfoei, duur voedinkje op deze manier.
Ik zal mijn bevindingen van dit " onzinnige" probeersel netjes posten.
Mijn eigen inschatting : resultaat nul.
Maar....ik mij wel vaker verbaasd.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Contour

Dat lijken mij de 'small' purifiers, ik denk niet geschikt voor 230V toepassing, check dat even goed.

Gr. Walter

Snowmaster

Quote from: Contour on October 10, 2018, 19:01:48
Dat lijken mij de 'small' purifiers, ik denk niet geschikt voor 230V toepassing, check dat even goed.

Gr. Walter

Ik heb ze zelf ooit gemonteerd Walter. Komt goed.
Bovendien staat ons huis er nog en de meterkast is niet uitgefikt.
Nu weer serieus.
Tien minuten na mijn post was er al eentje gemonteerd. Direct zicht- en hoorbaar 😉.
Ook dat ie een paar jaar niets had gedaan.
Misschien plaats ik vanavond die andere ook wel. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Kjelt

Quote from: Snowmaster on October 11, 2018, 16:51:08
Tien minuten na mijn post was er al eentje gemonteerd. Direct zicht- en hoorbaar 😉.
AB test valt lastig uit te voeren zo  ;)

Tjeb

Quote from: Snowmaster on October 11, 2018, 16:51:08
Ik heb ze zelf ooit gemonteerd Walter. Komt goed.
Bovendien staat ons huis er nog en de meterkast is niet uitgefikt.
Nu weer serieus.
Tien minuten na mijn post was er al eentje gemonteerd. Direct zicht- en hoorbaar 😉.
Ook dat ie een paar jaar niets had gedaan.
Misschien plaats ik vanavond die andere ook wel.

Dat kan dus helemaal niet, ze moeten minstens weer 2 maanden inspellen zodat de neutronen allemaal weer geordend zijn...

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Quote from: Tjeb on October 11, 2018, 20:11:15
Dat kan dus helemaal niet, ze moeten minstens weer 2 maanden inspellen zodat de neutronen allemaal weer geordend zijn...

Helemaal met je eens Tsjeb. Als je de bybee site leest dan denk ik direct wat een nonsense.
Dat ik direct verschil hoor en zie daar hoef ik geen AB test voor te doen.  Ik schreef ook nergens dat het beter werd 😂. Integendeel. 
Ondertussen is nr. 2 ook gemonteerd. Toen werd het nog slechter 😂😂😂.
Gun mij ff tijd want in verleden was het een verbetering op de voedingsprint. Hoop dus de oorzaak te vinden. Zag trouwens de debiele prijzen voor die dingen..tsss.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ralf67