Audiogroep: hoofdschakelaar / aardlekschakelaar / installatie automaat

Started by Fred Mulder, May 3, 2018, 17:09:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fred Mulder

Hi, ik wil een audio groep aan (laten) leggen. Bij het open schroeven van de groepenkast viel me op dat ná de kast van de netbeheerder drie zwarte 6mm2 draden naar (1) een hoofdschakelaar gaan, vervolgens naar (2) een aardlek tot slot naar (3) de groep /automaat zelf.



Voor de installatie automaten / smeltpatronen bestaan verschillende hifi producten (Siemens, Gigawatt, ..).

Waarom zijn er geen speciale hifi uitvoeringen voor de hoofdschakelaar of aardlek??
- mag dit niet?
- heeft het geen effect?
- is het commercieel niet interessant?

Of volstaat het simpelweg om alleen een hifi automaat/smeltpatroon te plaatsen? En maakt het dus verder niet uit welke en hoeveel schakelaars er nog voor zitten? Zo ja, zie 'verder denkend'.

Wie weet hoe het zit? Als ik voor een hifi groep ga, wil ik het direct in een keer goed doen. Dus als het bv beter is om ook direct een dedicated aardlek schakelaar te plaatsen voor hifi, dan wil ik dat graag meteen meenemen. Maar ik begrijp dus niet waarom een automaat wel zin heeft, en er niets te vinden is over de aardlek- en/of hoofdschakelaar.

Mvg, Fred



Verder denkend, als het gebruik van alleen een automaat/smeltpatroon voldoende is voor 'schone' stroom voor de hifi groepen (en dus de negatieve 'vuile' stroom / invloeden weet te scheiden): waarom worden de hifi automaten/smeltpatronen dan niet dichtbij de hifi set geïnstalleerd? (Bv direct op de wcd). Dat scheelt een flinke lengte audiofiele stroomkabel (van meterkast naar hifi set), waarmee de nodige aanleg en aanschafkosten kunnen worden gespaard??

erik s.

Een nieuwe aardlek plaatsen als je een audiogroep installeert is zo wie zo een plus.
De zekering moet in de groepenkast zitten.
HiFi-Tuning verkocht ooit een aardlek, maar die zie ik niet meer in hun assortiment.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Rowdy

Er mogen maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar. Bij jou zie ik 4 groepen op een aardlekschakelaar, rechtsonder 5 groepen. Zit daar een dubbele groep voor het elektrisch fornuis?

Een alamat kun je ook eventueel nemen voor een aparte groep.

Fred Mulder

Quote from: erik s. on May  3, 2018, 19:50:13
Een nieuwe aardlek plaatsen als je een audiogroep installeert is zo wie zo een plus.
De zekering moet in de groepenkast zitten.
HiFi-Tuning verkocht ooit een aardlek, maar die zie ik niet meer in hun assortiment.

Dank je wel, kun je misschien aangeven waarom een nieuwe/extra aardlek een plus is? Ik wil het graag begrijpen. Bij het openschroeven van de groepenkast begreep ik al niet waarom vaak alleen over een hifi-automaat/zekering wordt gesproken, terwijl ook nog een hoofdzekering en aardlek in de keten zitten.

Ah, de zekering moet in een groepenkast zitten. Mag dit ook vlakbij de hifi set? Dus een klein groepenkastje met een of enkele zekeringen achter de set bevestigen? Ik heb voldoende loze leidingen en mogelijkheden om een kabel of installatiedraden van meterkast naar de hifi set door te trekken.


Fred Mulder

Quote from: Rowdy on May  3, 2018, 20:47:46
Er mogen maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar. Bij jou zie ik 4 groepen op een aardlekschakelaar, rechtsonder 5 groepen. Zit daar een dubbele groep voor het elektrisch fornuis?

Een alamat kun je ook eventueel nemen voor een aparte groep.

Hi Rowdy, klopt! De dubbele groep is voor het 'fornuis', in neem aan dat hier de inductiekookplaat mee wordt bedoeld  ;D

Om volledig te zijn, helemaal links bovenin zie je ook een zwarte draad uit de aardlek komen. Deze draad gaat naar een 4e aardlek met 2 groepen in een aparte groepenkast (voor tuinverlichting en screens). Op deze aardlek zou ik dus nog max 2 groepen kunnen bij plaatsen.

In die groepenkast zijn nog 6 'stripjes' vrij, met een mogelijkheid om nog 2 'stripjes' vrij te maken. Dus waarschijnlijk voldoende voor 2 bredere smeltpatroon zekeringen (2 installatie automaten zal zeker passen). Of mogelijk dus een groepenkastje met nieuwe/extra aardlek vlakbij de hifi set* (zie vorige post)

*ps ik wil hier niet met andermans idee pronken, ik kan me nog herinneren dat een forumgenoot (Kjelt) dit eerder heeft geopperd.

Rowdy

Als je een extra groepenkastje met een extra aardlekschakelaar dichtbij de hi-fi plaatst, neem aan dat je die vanaf de hoofdschakelaar voedt. Moet je wel 6 qmm kabel nemen.

Siddartha

Quote from: Rowdy on May  3, 2018, 22:17:25
Als je een extra groepenkastje met een extra aardlekschakelaar dichtbij de hi-fi plaatst, neem aan dat je die vanaf de hoofdschakelaar voedt. Moet je wel 6 qmm kabel nemen.

Dat ligt aan de hoofdzekering van de netbeheerder en de afstand van de kabel.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Rowdy


Fred Mulder

De afstand van meterkast tot hifi set is zo'n 15 meter.

Het lijkt erop dat er nieuwe DIN rail contactdozen zijn van Hifi Tuning, ik kwam deze tegen op een overzichtspagina van München 2018:

http://www.audio-markt.de/neuheiten.php?N_ID=3974&Wer=Haendler&HID=0&request=detail

Deze lijken conform NL regelingen; 16A en kunnen tot 6 qmm aan.

Als het gebruik van een 6 qmm draad van bestaande groepenkast tot nieuwe groepenkast technisch gezien in orde is (100% volgens regelgeving), dan kan evt zelfs een 6 qmm vanaf de hoofdzekering (via aardlek en hifigroep) tot en met de wcd worden doorgetrokken. Waarbij de hifi-wcd's (zoals voorbeeld hierboven) dus in de nieuwe groepenkast zitten, direct naast de aardlek/hifi-groep: Een soort beveiligd tegen de muur geschroefd stekkerblok, maar dan anders  ;D

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

J.H

Quote from: Fred Mulder on May  3, 2018, 21:17:34
Ah, de zekering moet in een groepenkast zitten. Mag dit ook vlakbij de hifi set? Dus een klein groepenkastje met een of enkele zekeringen achter de set bevestigen? Ik heb voldoende loze leidingen en mogelijkheden om een kabel of installatiedraden van meterkast naar de hifi set door te trekken.

Dit mag, maar is lastig. Het 'extra' groepenkastje zal ook beveiligd moeten worden in de meterkast dmv een beveiligingstoestel.

Quote from: Rowdy on May  3, 2018, 22:17:25
Als je een extra groepenkastje met een extra aardlekschakelaar dichtbij de hi-fi plaatst, neem aan dat je die vanaf de hoofdschakelaar voedt. Moet je wel 6 qmm kabel nemen.

Weet je t zeker vanaf de hoofdschakelaar? De kabel maakt deel uit van de huisinstallatie

Quote from: Siddartha on May  4, 2018, 00:00:31
Dat ligt aan de hoofdzekering van de netbeheerder en de afstand van de kabel.

Deels wel ja maar men zal eerst de kabel nog een voorbeveiliging moeten geven.
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Fred Mulder

Quote from: erik s. on May  4, 2018, 10:55:44
Daar is niets nieuws aan, die verkoop ik al jaren.

Thanks, ik had al op je site gekeken, nu ook gevonden (onder Overig)
https://www.jouwhifi.com/c-1000617/overige/

Fijn dat ze ook in Nederland te krijgen zijn  ;D

Fred Mulder

Quote from: J.H on May  4, 2018, 15:09:18
Dit mag, maar is lastig. Het 'extra' groepenkastje zal ook beveiligd moeten worden in de meterkast dmv een beveiligingstoestel.

Weet je t zeker vanaf de hoofdschakelaar? De kabel maakt deel uit van de huisinstallatie

Deels wel ja maar men zal eerst de kabel nog een voorbeveiliging moeten geven.

Voor mezelf in Jip en Janneke vertaald, lijkt de vraag:
1. mag installatiedraad vanaf de hoofdschakelaar de groepenkast in de meterkast verlaten? (*).
2. Zo ja, wat is de juiste diameter?


(*) Dus zonder dat de draad is aangesloten op een aardlek in de groepenkast. Hierbij kan ik me voorstellen dat bij installatiedraad verwerkt buiten de meterkast (in de muren/plafond/etc van een woning) eerder de kans bestaat dat deze -per ongeluk- beschadigd raakt of wordt bloot gesteld aan mensen; hierdoor is een hoger risico en dus ook andere voorschriften? Gelijktijdig weet ik niet of een hoofdschakelaar ook een beschermende functie heeft waarbij deze afslaat.




Ik weet niet of het überhaupt relevant is, maar aan de onderkant van de (Liander)meter zitten nog eens 3 schakelaars, wellicht nodig om alles af te sluiten voor bv onderhoud aan de meter?? (Dus eigenlijk is de volgorde vanaf binnenkomst woning nog langer: (1) 'master' schakelaar, (2) meter, (3) hoofdschakelaar, (4) aardlek, (5) groep

Siddartha

Als de kabel vanuit de hoofdschakelaar niet direct gestekkerd wordt en van de HS direct op een automaat aangesloten wordt, dan mag je ook met 4mm2 mits de afstand <25 m is en de zekering voor de HS niet groter is dan 35A
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

J.H

Quote from: Siddartha on May  5, 2018, 14:20:48
Als de kabel vanuit de hoofdschakelaar niet direct gestekkerd wordt en van de HS direct op een automaat aangesloten wordt, dan mag je ook met 4mm2 mits de afstand <25 m is en de zekering voor de HS niet groter is dan 35A

Zou je eens kunnen uitleggen waarom dit zou mogen?
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Joachim89

Ik heb een electricien gevraagd een afzonderlijke groep voor audiotoepassing aan te leggen, met inbegrip de Cylindric Fuse Cartridge (JouwHifi). Nu wenst hij alleen met eigen materialen te werken. Kent iemand hier op het forumn wellicht een erkende electircien in de omgeving Zwolle die ervaring heeft met het aanleggen van een audiogroep?

Fransosowitz

Ik heb ca 2 jaar geleden tijdens de renovatie van mijn woning een aparte audiogroep laten aanleggen. Dat is toen door Spekschate Installatietechniek in Olst gedaan.
Daarbij zijn oa, de door mij apart aageschafte,  Siemens audio zekering en Kemp KE powercable 5 gebruikt. De installateur heeft hier geen probleem van gemaakt.

Joachim89


Snowmaster

Ik lees dat hier mensen zijn die een aparte audiogroep hebben geplaatst.
Heeft dat voordeel?
Wat merk je daarvan?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

chansig

Huh.....je bent toch de man die Frank2 op weg heeft geholpen qua stroom en alles wat er mee samenhangt ? Dus ook vwbt een aparte groep ? Of vergis ik me nu ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Quote from: chansig on September 24, 2018, 20:20:32
Huh.....je bent toch de man die Frank2 op weg heeft geholpen qua stroom en alles wat er mee samenhangt ? Dus ook vwbt een aparte groep ? Of vergis ik me nu ?

Gr. Hans

Hey Hans, dacht dat iedereen mij wel vergeten was na jarenlange "afwezigheid".   
Ben gewoon nieuwsgierig naar ervaringen van mensen en de ontwikkelingen in de laatste jaren.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

twani

Quote from: chansig on September 24, 2018, 20:20:32
Huh.....je bent toch de man die Frank2 op weg heeft geholpen qua stroom en alles wat er mee samenhangt ? Dus ook vwbt een aparte groep ? Of vergis ik me nu ?

Gr. Hans

Jeu ja, dacht precies hetzelfde.  Snow wás/is toch juist de aparte groepenman.....? :o

Maar goed, een antwoord...


Ik heb al jaren een aparte groep. 

Als mijn vrouw, zonder dat ik het weet, de stekker van mijn set in een andere groep steekt waarop bijv. ook de ijskast zit weet ik zeker dat t me de komende 15 jaar niet opvalt :D

Markless

Quote from: twani
Ik heb al jaren een aparte groep. 

Als mijn vrouw, zonder dat ik het weet, de stekker van mijn set in een andere groep steekt waarop bijv. ook de ijskast zit weet ik zeker dat t me de komende 15 jaar niet opvalt :D

Dit dus.

Tjeb

Oh, ik hoor het zeker. Ik heb ook een audiofiele zekering in de verdeelkast aan het eind van de straat.
En ze hebben de boel opengegraven en er is een 10 mm2 OFC kabel gelegd, Ik moest wel een paar keer bellen maar ze zagen er bij Eneco uiteindelijk wel het nut van in.
Er zit nu speciaal voor mijn hele straat een gouden 350A zekering in in combinatie met een OFC kabel en sinds dit aangepast is ging de set pas echt klinken, het leek wel of er gordijnen open gingen in het geluidsbeeld.

Echt een aanrader.....

Kjelt