TL ontwerpen met Alcone AC6.5HE tunen, Filter upgraden.

Started by Ralf67, April 30, 2018, 16:48:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ralf67

Gisteren met een hoop mazzel een leuk zetje TL luidsprekers op de kop getikt.

Nu zijn deze luidsprekers al voor een groot deel af, maar ook 17 jaar oud.

Ze spelen prima en maken gebruik van mooie luidsprekerunits van Alcone en Focal.

De Bas-midden is de Alcone ac6.5HE en de tweeter de Focal tc90tdx.

Het filter is zeer netjes opgebouwd en hardwired.

Nu ben ik ik me aan het inlezen op Transmissielijn luidsprekers en wil de TL van deze luidspreker
gaan tunen middels aanpassing van dempingsmateriaal.

De eerste afbeelding van de PMC luidspreker geeft een goed beeld hoe deze TL is opgebouwd.

Pdf van de Alcone 6.5HE

http://loudmagnet.com/html/pdf/alc/ac65he.pdf

En het filter zoals te zie met mooie componenten opgebouwd.

Ralf67

#1
De Alcone unit is nog steeds verkrijgbaar voor €85 per stuk.
Op 2de foto krijg je een goed idee hoe groot 1,23 m hoge luidsprekers zijn.

eelco74

Alcone, Focal en chateauroux condensatoren. Dat moet wel bijna bij remo in voorburg vandaan zijn gekomen.

Ik heb heel wat transmission line speakers in het verleden gebouwd. Demping deze we meestal met langharig wol en niet met tandenschuim.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Ralf67

#3
Nee, komen hier vandaan

https://www.hifi.nl/artikel_pagina3/2556/.html

Weet dat Remo in het verleden Alcone verkocht.

Bobbyklus

Mooie luidsprekers!
Als er tandenschuim gebruikt is voor de demping, dan zou dat na 17 jaar best wel in wat mindere staat kunnen zijn. Maar hoe kom je er nog bij, zonder de kast te vernielen?
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Ralf67

Er zit dr bailey longhair in de TL en geen noppenschuim kunnen ontdekken.

Bobbyklus

Als je geen last van motten hebt, heeft die langharige wol het eeuwige leven, zelf heb ik ooit, zeer lang geleden, de Rogers Monitor TL gebouwd, daar is die wol nog prima van.
De vraag is dan wel of je veel aan een goed ontworpen TL luidspreker nog veel te tweaken hebt, de review iig is lovend.
De condensatoren van het filter worden wel oud, daar zou na richting 20 jaar leven nog eens wat vervangen kunnen worden, heb ik zelf goede ervaringen mee.

Groet, Bob
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

Ralf67

Zal vanavond eens kijken wat dat moet kosten.

Weet dat een condensator in de loop der 20 jaar verloopt in uF

Leeuwarden

Vervang alle Chateauroux door condensatoren die wel goed klinken. Er is bijna geen slechtere dat Chateauroux...

Ralf67

goeie tip  8)

Ga hier serieus naar kijken, denk zelf aan Mundorf

Leeuwarden

Dan heb je nog al wat keuze. Zelfs de "slechtste" van Mundorf is beter dan zo'n Chatteauroux...
Ik neem aan dat je de cap test van Tony Gee kent?

Ralf67

yep, ken ik.

maar om nu een filter te bouwen met componenten duurder dan de gebruikte woofer ?

Ga me er eens rustig in verdiepen en weet dat vooral op de tweeter de invloed erg bepalend is.

Leeuwarden

Mee eens, ik bedoel (uiteraard) dat sommige C's weinig kosten maar wel veel beter zijn dan de nu gebruikte. De lijst van Tony is daar handig bij.

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Ralf67

moet ik nog weghalen.
sterk onderhandeld met WAF  :D

maar mogen blijven , maar wel op zolder.

Maar waar mensen zich al druk om maken.
waar haal je de tijd vandaan ?

Ga ik weer lekker verder met de hobby 8)

Ralf67

Weer een paar dagen verder, en er zal toch wel een stevige versterker of eindtrap moeten komen om
de = TL te laten zingen.

De x4300 kan het wel aan, maar de 87 db is tegen de 89 db van de MA RX6 duidelijk in het nadeel.

Heb een leuke exposure gezien, een kijken of dat iets is.

Ralf67

De Exposure 2010S versterker doet al veel goeds op deze = TL.

Echter nog meer op de MA RX6, en zal daar ook blijven staan.

Sjettepet

Ralf67 ik heb altijd mooie resultaten met Class-D versterkers op transmissielijnen. Probeer eens een Hypex n-core o.i.d. Je kunt ze natuurlijk ook actief maken, maakt het tunen misschien ook makkelijker.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Ralf67

Ik hoop met een upgrade van het filter een stap te maken.

Maar zelf in het verleden goede resultaten met een UCD400 dual mono eindversterker
behaald.

Ralf67

Dit project komt nu in een heel ander daglicht te staan.

Vanavond een 2de setje van deze TL luidsprekers opgehaald.

Hierbij zit het filter extern.
Modificatie of vervangen van een condensator is op deze wijze wel erg eenvoudig.

En ja er zit 2,5 mm2 massief koperdraad in verwerkt, echt High end en hardwired  :o

Ralf67

De 2 filters naast elkaar

Ondertussen een setje Focal tc90td5 tweeters gescoord voor een testje.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Ralf67


Ralf67

En twee nieuwe Alcone ac6.5he woofertjes besteld.

Later deze week binnen, en mooi dat deze 17 jaar later nog steeds leverbaar zijn.

Ik overweeg ook om een bijpassende center te gaan bouwen op basis van de Alcone

dre73

Gewoon hetzelfde filter in een gesloten kast moet aardig gaan lukken denk ik.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.