Nieuwe Computer

Started by Starred, April 29, 2018, 10:47:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sirius666

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2018, 09:34:56
Voor wat hij aangeeft als worfklow
Zou ik voor een lekkere snelle laptop gaan en thuis gewoon dokken met een USB-C docking module en daar monitor en keyboard en muis op aansluiten en de rest van de USB dingen.
Tenzij je hele zware dingen doet (en zelfs dan) zou ik geen desktop meer adviseren.

Laptops zijn zo enorm snel geworden dat het bijna niet meer onderdoet voor een desktop.
De enige reden dat ik nog een desktop ernaast heb is voor het echte stamp werk en omdat we enorm veel aan moeten sluiten aan scanners, DASen etc.

Volgens mij wordt nergens aangegeven dat Starred een laptop voor mobiel gebruik nodig heeft. Daarbij is bovenstaand advies natuurlijk veel te duur. Waarom jij een desktop nodig hebt is niet relevant  ;) Je bent op meerdere vlakken een hardcore user.

Zoals gezegd, een iPad Pro zal waarschijnlijk prima voldoen. Helemaal als Starred dit zelf al oppert. Een meer handige en vooral snelle workflow t.o.v. een tablet kan m.i. enkel met een Windows pc worden bereikt. Wat mij betreft alleen al vanwege het gemak van het snel kunnen werken met geheugenkaartjes en het niet hoeven te gebruiken van iTunes.

Dit zal bijv. al prima voldoen. Wel een andere SSD als Windows schijf nemen:

https://tweakers.net/aanbod/1661343/high-end-game-pc-gtx1060-6gb-ryzen-7-octacore-16gb-ddr4.html


J.A.F._Doorhof

Waarom duur?
Een redelijke laptop hoeft niet heel veel duurder dan een desktop te zijn.

Voor 50.00 heb je al een dockje
Monitor, keyboard en muis heeft hij sowieso nodig.

Voordeel van een laptop is oppakken en meenemen.
Daarnaast kun je denken aan leuke 2:1 zoals de nieuwe Dell XPS. Je hebt dan meteen een tekentablet in de mix.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

#52
Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2018, 13:14:39
Waarom duur?
Een redelijke laptop hoeft niet heel veel duurder dan een desktop te zijn.

Voor 50.00 heb je al een dockje
Monitor, keyboard en muis heeft hij sowieso nodig.

Voordeel van een laptop is oppakken en meenemen.
Daarnaast kun je denken aan leuke 2:1 zoals de nieuwe Dell XPS. Je hebt dan meteen een tekentablet in de mix.

Mobiliteit is idd hét usp van een laptop. Komt dat te vervallen dan hou je andere opties (en dus een meer passend advies) over. Een pc is prima (zelf) te upgraden en qua duurzaamheid natuurlijk onovertroffen t.o.v. een laptop.

Als Starred voor gemak gaat en Apple wil blijven gebruiken dan is de geopperde iPad Pro een prima alternatief. Wel als de bewerkingen beperkt blijven maar dat had hij ook al aangegeven. Nu de vraag of Starred dat op de 10.5 of 12.9" versie zou willen doen :D

Wat jij top vind aan een laptop vloeit voort uit jouw (hardcore zakelijke) gebruik. Dat dit afwijkt van anderen moge wel duidelijk zijn ;)

J.A.F._Doorhof

Dat is meer gebaseerd op het feit dat een iPad gewoon absoluut niet bruikbaar is voor fotoediting.

Kijkt het beloofd allemaal mooie dingen maar je blijft enorm rommelen met hoe de files erop komen en eraf en dan ben je redelijk beperkt in wat je kan en vooral opslag vormen.

Affinity ziet er wel goed uit en zou ik als enige alternatief willen geven. Maar dan nog is de workflow naar een iPad toe enorm vertragend en beperkend.

En ja..
We hebben het uitgeprobeerd hier ;)
Een simpele laptop of bv tablet pc geeft je enorm meer mogelijkheden en vooral snelheid in je workflow.

Maar goed je moet doen wat goed voelt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Daarnaast is het trouwens misschien zaak om even de eerste post te lezen. Hij heeft een a7III en wil zelf dus liever naar iets anders als en iPad.

Maw ik geef denk ik juist advies
En dat hardcore zakelijk gebruik zal het verschil zijn dat ik zelf geen 2:1 zal kopen (behalve misschien de surface book pro 2) maar het starred van harte kan aanbevelen.

Eenmaal gewend aan werken op het scherm met een pen wil je nooit meer terug. Daarnaast is die Dell 2:1 niet zo duur.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2018, 13:57:03
Daarnaast is het trouwens misschien zaak om even de eerste post te lezen. Hij heeft een a7III en wil zelf dus liever naar iets anders als en iPad.

Maw ik geef denk ik juist advies
En dat hardcore zakelijk gebruik zal het verschil zijn dat ik zelf geen 2:1 zal kopen (behalve misschien de surface book pro 2) maar het starred van harte kan aanbevelen.

Eenmaal gewend aan werken op het scherm met een pen wil je nooit meer terug. Daarnaast is die Dell 2:1 niet zo duur.

Quote from: Starred on April 30, 2018, 22:14:22
Ik heb geen zin om heel veel tijd te steken in het onder de knie krijgen van een zwaar programma. Dus het gaat om relatief simpele bewerking van raws, met simpele programma's.
Liefst hou ik het bij jpegs, maar dat is not done geloof ik, haha

Maar zonder dollen, zou een grote ipad pro met iets als Pixelmator niet afdoende zijn?

Starred gaf het later zelf aan, vandaar ;) Je hebt natuurlijk de 'gewone' iPad (2017/2018) en de Pro variant. Wellicht refereerde hij naar de reguliere iPad. Die is idd niet zo spannend.

Wat snelheid en gemak betreft zou ik het ook wel weten maar dat is irrelevant. Met een tablet is iig te werken. Afhankelijk van de bewerkingen. Wil je perse met raw werken dan valt een iPad pro wat mij betreft wel degelijk direct af. Overigens is prima met jpg's te werken, ligt eraan wat je ermee wil doen. Dat gemekker over het 'not done' zijn van jpg's is m.i. onzin. Het gros bekijkt hun foto's enkel op een scherm. Tenzij je standaard veel correcties uit moet voeren, dan is raw wel handig.

J.A.F._Doorhof

Raw is om meer redenen handig en met een a7III ga je denk ik wel snel naar RAW als je het eenmaal doorhebt. Het is vaak even een drempel maar daarna wil je niet meer anders.

Wil wel een keer een lr basis cursus gratis geven.
In een uurtje weet je alles.

iPad pro met Apple pencil en affinity kost niet heel veel minder dan een leuke 2:1. De iPad pro is gewoon enorm beperkend. En als je nu bv 1200.00 investeerd en later anders wilt ben je dat geld kwijt.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2018, 14:32:41
Raw is om meer redenen handig en met een a7III ga je denk ik wel snel naar RAW als je het eenmaal doorhebt. Het is vaak even een drempel maar daarna wil je niet meer anders.

Wil wel een keer een lr basis cursus gratis geven.
In een uurtje weet je alles.

iPad pro met Apple pencil en affinity kost niet heel veel minder dan een leuke 2:1. De iPad pro is gewoon enorm beperkend. En als je nu bv 1200.00 investeerd en later anders wilt ben je dat geld kwijt.

Mee eens. Voor die euro's kan je heel wat anders/beters halen.

J.A.F._Doorhof

Ik had de 12" iPad pro
Super mooi om te tekenen begrijp me niet verkeerd
Maar heb echt elke mogelijkheid bekeken voor foto bewerking en het was gewoon klote. Alleen Lightroom mobile was een leuke optie maar dan moet je dus enorm snel internet hebben.

Uiteindelijk hebben we hem verkocht en gewoon een kleine tablet terug gekocht. Editen doe ik nu op de laptop thuis of onderweg en op de desktop in de studio.

Maar serieus die 2:1 van Dell in de xps serie moet je echt serieus naar kijken. In tablet mode heerlijk om op te retouchen en het is ook nog eens een flink rappe pc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

Kan je makkelijk retoucheren met een pennetje? Eigenlijk nog nooit gedaan.

12.9" lijkt mij overigens niet lekker werken. Kan je raw überhaupt gebruiken op een iPad of wordt dat eerst geconverteerd naar een eigen formaat?


Sjaak_Banaan

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2018, 14:32:41
Raw is om meer redenen handig en met een a7III ga je denk ik wel snel naar RAW als je het eenmaal doorhebt. Het is vaak even een drempel maar daarna wil je niet meer anders.

Wil wel een keer een lr basis cursus gratis geven.
In een uurtje weet je alles.

iPad pro met Apple pencil en affinity kost niet heel veel minder dan een leuke 2:1. De iPad pro is gewoon enorm beperkend. En als je nu bv 1200.00 investeerd en later anders wilt ben je dat geld kwijt.

Dat aanbod van lr-cursus is aardig van je en kan ik de topicstarter wel aanbevelen!

De surface-laptops schijnen nogal bout te zijn om te repareren, misschien iets om rekening mee te houden, zie ook:
https://tweakers.net/nieuws/126077/reparatiewebsite-ifixit-geeft-surface-laptop-een-repareerbaarheidsscore-van-0.html
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Nahpets

Quote from: Sirius666 on May  1, 2018, 14:56:12
Kan je makkelijk retoucheren met een pennetje? Eigenlijk nog nooit gedaan.

Ik heb een Wacom Intuos liggen, kan er niet aan wennen. Als je in de buurt van Aalsmeer/Amsterdam woont kun je die wel lenen om te proberen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Sirius666

#62
Als je van reparaties uitgaat dan blijft enkel een pc over. Zeker in het kader van evt later upgraden. Geheugen verhogen, geen probleem. Ander mobo, zo gedaan. Zeker met de ervaring die Starred op dit vlak heeft (ook al is het even geleden :D)

Quote from: Nahpets on May  1, 2018, 15:05:41
Ik heb een Wacom Intuos liggen, kan er niet aan wennen. Als je in de buurt van Aalsmeer/Amsterdam woont kun je die wel lenen om te proberen.


A'dam ;) Maar niet voor mijzelf hoor, alhoewel ik tekenen stiekem weer wil oppakken en dit later (misschien) wil uitbreiden naar digitaal. Heb jij de gewone of de pro?

J.A.F._Doorhof

Leren werken met de intous
En vertrouw me aub.

1. Een week lang niets anders gebruiken. Dus geen muis. Echt alles ermee doen. Internet, kopieren etc.
2. Na een week ben je blij als je voor normale handelingen weer een muis kan gebruiken maar qua foto's wil je nooit meer anders.

Iedereen heeft de eerste 2 weken ruzie met een tablet. Daarna echter is het echt onmisbaar. Trust me ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2018, 15:25:26
Leren werken met de intous
En vertrouw me aub.

1. Een week lang niets anders gebruiken. Dus geen muis. Echt alles ermee doen. Internet, kopieren etc.
2. Na een week ben je blij als je voor normale handelingen weer een muis kan gebruiken maar qua foto's wil je nooit meer anders.

Iedereen heeft de eerste 2 weken ruzie met een tablet. Daarna echter is het echt onmisbaar. Trust me ;)

Vanaf de 1e iPad ben ik hardcore tabletman :D Heb ook wat jaartjes de Note 2014 (met pennetje) gehad. Nu de Galaxy Tab S3. Zou dat uitmaken qua gebruik met een tekentablet denk je?

Raphie

Hoop onzin weer in dit topic. Even los van wat TS wil:
MPB is een overpriced hipster laptop met een achterhaald zeer onhandig OS
een iPad Pro kan geen foto's bewerken (als in Adobe suite functionaliteit) je kan hoogstens een crop of een verwijfd Instagram filtertje toepassen, de rest is veel te onhandig.
Blijft over een goede Win10 laptop, dus.....
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

@Raphie,
Niet helemaal.
Afinity photo is op de goede weg, Pixelmtr... niet zo handig.
Lightroom mobile is ook wel lekker sinds de CC uitvoering van een paar weken geleden.

MAAR.... het blijft inderdaad geklungel en gehannes vooral als je wat verder wilt, voor mijn ouders bv is het leuk, maar die wil ik niet eens naar RAW toe krijgen, maar als je een beetje bang bent voor RAW maar fotografie leuk vind, en je krijgt even de juiste hulp weet ik zeker dat je nooit meer JPG schiet, ja klinkt als een harde uitspraak maar ik heb er ervaring mee :D, ik kan iedereen in een uurtje Lr uitleggen en als je dan ziet wat RAW kan, maar vooral automatisch kan dan wil je absoluut geen JPG meer. Dus investeren in een iPad pro is weggegooid geld.

Mac vs PC is al jaren aan de gang.
En hoewel Mac een paar jaar echt de meest verstandige keuze was voor video en fotografie is dat op dit moment enorm hard aan het omdraaien. Apple gooit zijn eigen glazen in door pro apparatuur enorm uit te stellen en BIZAR duur te maken, plus upgrades zijn helemaal niet te betalen. Tel daarbij op de waardeloze touchbar, klote keyboard en het ontbreken van een kaartlezer en HDMI uitgang en je snapt heel snel waarom Apple het aan het verliezen is.

kijk bv eens naar dit van Dell (al een keer eerder aangehaald) zou ik geen 4K editing doen dan was dit zonder twijfel mijn nieuwe laptop, voor creatievelingen een droom machine.
http://www.dell.com/nl-nl/work/shop/laptops-en-netbooks/xps-15-2-in-1/spd/xps-15-9575-2-in-1-laptop
Neem dan wel de 3e in de rij, dus de 16GB.
LET OP, dit is niet goedkoop, je zit dan op rond de 2250.00 ex BTW maar je kan dan feitelijk de intous twv 250.00 weg halen, en je hebt feitelijk een cintiq twv 900.00 dus het is op zich een laptop waar je gewoon voor creatief echt alles mee kan, neem alleen niet de 8GB uitvoering.

@Sirius,
Nee en ja.
Ja, je bent gewend aan een pen dus dat helpt.
NEE, je bent gewend aan op het scherm te schrijven, je oog hand coördinatie is dus niet gewend aan een tablet, maar..... zoals eerder aangegeven met een weekje of 2 wil je niet anders meer.
Nadeel.... ik heb een cintique in de studio en nu wil ik eigenlijk niet meer terug naar een intous, vandaar mijn advies aan Starred om de Dell te nemen.

Even voor de goede orde, er zijn alternatieven in 2:1, je kan een 13" nemen bv met externe monitor maar ik vind voor foto's 13" eigenlijk te klein.
En andere merken zijn er ook, bv de Yoga book, die kost wat minder maar is qua specs ook een heel stuk minder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  1, 2018, 16:24:01
@Sirius,
Nee en ja.
Ja, je bent gewend aan een pen dus dat helpt.
NEE, je bent gewend aan op het scherm te schrijven, je oog hand coördinatie is dus niet gewend aan een tablet, maar..... zoals eerder aangegeven met een weekje of 2 wil je niet anders meer.
Nadeel.... ik heb een cintique in de studio en nu wil ik eigenlijk niet meer terug naar een intous, vandaar mijn advies aan Starred om de Dell te nemen.

Even voor de goede orde, er zijn alternatieven in 2:1, je kan een 13" nemen bv met externe monitor maar ik vind voor foto's 13" eigenlijk te klein.
En andere merken zijn er ook, bv de Yoga book, die kost wat minder maar is qua specs ook een heel stuk minder.

Niet echt, juist tekenen. Voor schrijven/ tikken gebruik ik m'n vingers ;) Ik heb een jaartje of 10 zakelijk (licht) dtp werk gedaan op zowel Mac en Windows. Een bepaalde snelheid ben ik dus zeker gewend maar nu zou het voor privé gebruik zijn dus minder spannend.

De Cintiq is van een andere orde ja!

Starred


J.A.F._Doorhof

@Starred dat is de normale 15".
Ik mag niet verkopen buiten de markt maar als je denkt dat lijkt me wat en je hebt wat geduld...
Als de nieuwe 15" er is dan doe ik de upgrade sowieso.

De 2:1 waar ik het over had is een hele andere machine.
Bij deze machine kan je op het scherm tekenen en hem als tablet gebruiken.
Bij de normale XPS kan dit ook wel maar dan moet je een speciale Wacom pen erbij kopen en je kan het scherm niet omdraaien.

@Sirius,
Een normaal tablet ligt voor je scherm (of als je RSI wilt ontwikkelen naast je keyboard), dus wat je op het scherm ziet bestuur je via het tablet, dat is even wennen als je gewend bent op het scherm te schrijven of editen, ik stap trouwens wel naadloos over, maar dat komt omdat het hier bijna dagelijkse kost is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nahpets

Quote from: Sirius666 on May  1, 2018, 15:06:38
A'dam ;) Maar niet voor mijzelf hoor, alhoewel ik tekenen stiekem weer wil oppakken en dit later (misschien) wil uitbreiden naar digitaal. Heb jij de gewone of de pro?

Ik heb een Intuos Pro S
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Starred

Interessant statement op DPreview:

I use the Adobe photography package for iPad - Lightroom, Photoshop and Adobe Fix - and  find it amazing with RAW files on my iPad Pro 9.7"

In fact, there are times when I find it as fast or faster than on my new iMac 5K system.

I photo-travel several times a year, for periods as long as almost a month, and with a Ravpower Bluetooth file hub and portable hard drive, I seriously enjoy post-processing on my iPad. I don't like to spend travel time doing extensive on-the-road editing. The ability to copy settings from one file to the next makes OTR editing acceptably quick.

For fixing architectural images and even de-fishing fisheye lenses on the iPad, check out SKRWT. For fast editing of jpegs on the iPad (and iPhone) check out Instaflash Pro. Simply B&W seems to be among the best of the B&W conversion programs. Alas, ON1's app - far and above the best B&W app - stopped working a few iOS versions back.

J.A.F._Doorhof

Vreemd, dan moet hij wel MEGA snel internet hebben aangezien Lightroom via de cloud werkt.
Mijn ervaring met hotels is dat het amper werkt.

Je kan eventueel de RAW files op je ipad zetten met iOS11's file management optie en vanaf daar bewerken maar dan is Lr mobile nog steeds trager dan een PC of Mac versie.
Daarnaast ben je aangewezen op bv Snapseed, Pixelmtr etc. voor effecten, Snapseed is erg leuk maar de output vind ik erg matig in vergelijk met bv dezelfde soort stijl via NIK (gratis) of Luminar (goedkoop) of Alien Skin (wat duurder) op de PC.

Kijk heel simpel....
Ja het kan.
Ja, ik heb er ook mee getest en gespeeld (voor iOS11), toen was het nog echt een probleem om de files op de iPad te krijgen maar via een USB dongle lukte het wel. Maar zelfs als ze erop stonden was het bewerken gewoon een crime.

De iPad is amper goed te krijgen in schaduw detail en kleur echtheid, er zijn calibratie opties maar die werken weer niet in bepaalde pakketten en in andere soms wel, maw je wisselt enorm qua weergave, en de opslag was maximaal TIFF 8 bits sRGB waarbij gewoon veel te veel verloren gaat, ik wil TIFF 16 bits aRGB kunnen opslaan.

LET OP.
voor NU werkt het misschien goed voor je, maar er komt een moment, helemaal als je met een A7III en jouw soort lensen gaat schieten, dat je de lol te pakken krijgt en dat je met RAW aan de gang gaat, om de simpele reden dat je er veel en veel meer uit kan halen en uiteindelijk (geloof het of niet) is de workflow met RAW sneller dan met JPG en zodra je die stap maakt kun je eigenlijk je iPad pro wel weer weg doen want die kan dat gewoon niet goed genoeg.

Voor het geld van een iPad pro en Apple Pencil koop je ook een instap tablet PC met pen.
Het is dan geen snelheids monster maar voor fotobewerking heb je dat ook eigenlijk helemaal niet nodig.
Ik bewerkte 80MP files jaren geleden gewoon op een tablet PC van Sony en dat werkte toen perfect, ging ook best snel.
Nu zijn de PC's vele malen sneller en schiet je op 24MP dus dat moet makkelijk kunnen.

Trust me...
Ik heb echt alles geprobeerd met de iPad pro (behalve iOS11) en het was gewoon heel gaaf, tot een bepaald moment en dat moment was echt de dealbreaker.
Tevens werd ik er helemaal gestoord van dat ik van App naar App moest springen. Zwart wit conversies in die app, huidbewerking in die app, kleur aanpassingen in die app, files er weer af krijgen via die app..... waar sla ik ze op..... op mijn pc of laptop als ik reis...... laat maar :D

Ik was serieus een half uur kwijt per sessie om te bewerken wat ik wilde.
Op de PC was ik dan al klaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Frank, als ik een Dell 9570 zou willen, met welke specs zou je dan aanbevelen hem te configureren?

J.A.F._Doorhof

9570 is er volgens mij nog niet dus moeilijk
Maar 16gb / 512 in ieder geval
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"