Nieuwe Computer

Started by Starred, April 29, 2018, 10:47:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

@kjelt
De nieuwe is er nog niet. Daarna is hij pas te koop ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Voor een laptop misschien, maar voor dat geld heb je een goede desktop hoor met een mooi scherm.
Jou zou trouwens ook nog zelf kunnen samenstellen maar de shop kunnen laten assembleren, dan hoef je zelf niet te prutsen, maar krijg je wel wat je wil, kost je misschien een paar tientjes extra.

Wat voor fotobewerking ga je eigenlijk doen?
Eenvoudig helderheid/contrast etc. of echt zware fotomanipulaties, werken in diverse lagen, 3D en diverse foto's door elkaar?
Voor eenvoudige beeldbewerking heb je niet zo superveel nodig... het zou jammer zijn als je een 'fortuin' spendeert en vervolgens de opties van het systeem niet benut.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

Goede laptop kopen
Keyboard erbij en muis en monitor en klaar
Voordeel is dat je dan ook op locatie gewoon door kan werken
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

#28
Quote from: Starred on April 30, 2018, 12:44:27
Ik dacht aan 2000-2500 euro, maar het lijkt er op dat ik dit naar boven moet schroeven  :lookaround:

Quote from: Sjaak_Banaan on April 30, 2018, 13:06:48
Voor een laptop misschien, maar voor dat geld heb je een goede desktop hoor met een mooi scherm.
Jou zou trouwens ook nog zelf kunnen samenstellen maar de shop kunnen laten assembleren, dan hoef je zelf niet te prutsen, maar krijg je wel wat je wil, kost je misschien een paar tientjes extra.

Wat voor fotobewerking ga je eigenlijk doen?
Eenvoudig helderheid/contrast etc. of echt zware fotomanipulaties, werken in diverse lagen, 3D en diverse foto's door elkaar?
Voor eenvoudige beeldbewerking heb je niet zo superveel nodig... het zou jammer zijn als je een 'fortuin' spendeert en vervolgens de opties van het systeem niet benut.

Idd. Je betaalt dik voor de formfactor. Prijs-kwaliteit van een pc is m.i. veel hoger en als je toch evt een monitor op een laptop aan wilt sluiten.....mits je een voorkeur voor mobiele werkplekken hebt. Zelf kunnen upgraden is m.i. ook handig.

Als je thuis al je werk gaat doen (en vanaf een vaste plek) dan zou ik niet inzien waarom je voor een laptop zou gaan. Ik heb het thuis dan ook wel makkelijk: pc staat in de woonkamer en ik heb een tablet voor als ik op de bank hang.

Sterker, zou een recente 2e hands dikke zelfbouw pc uit bijv de markt van Tweakers wellicht een optie zijn? Hoge bang for buck!

Quote from: Starred on April 29, 2018, 18:15:59
Mooi, makkelijk en hele huishouding is Apple.
Alleen m'n zakelijke laptop is Windows.

Als je je nieuwe werkstation enkel voor fotobewerking gaat gebruiken dan maakt het toch niet uit dat de huishouding verder op Apple draait? Dat is nou juist de val, je laten geloven dat je het bij 1 ecosysteem moet houden.

efsix

Na twee Dell XPS met kwaliteitsproblemen retour gezonden te hebben de Macbookpro van Frank Doorhof overgenomen.
Geweldig ding, mooi scherm (inderdaad nieuw😁) full spec en net lekker ingereden.
Nooit meer terug naar die inferieure Dells 👎
Wat een bagger.

Sirius666

Quote from: efsix on April 30, 2018, 17:15:00
Na twee Dell XPS met kwaliteitsproblemen retour gezonden te hebben de Macbookpro van Frank Doorhof overgenomen.
Geweldig ding, mooi scherm (inderdaad nieuw😁) full spec en net lekker ingereden.
Nooit meer terug naar die inferieure Dells 👎
Wat een bagger.

Dat is dan weer humor. Exact het omgekeerde van andere ervaringen :D Als je het net niet treft dan kan dat het gevoel bij het merk, terecht natuurlijk, aardig verpesten.

J.A.F._Doorhof

Hoho
De MacBook die ik verkocht heb was een super apperaat. De laatste van de goede. Of wel met het normale keyboard

De nieuwe zijn gewoon slecht en erg overpriced.
Ervaringen met Dell tot nu toe positief. Vooral onsite.
Let ook dat het enorm per persoon scheelt. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met oplossen van hard en software issues. Dat scheelt ook wel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Siddartha

#32
Mijn mbp is nu dik 7 jaar oud en nog nooit problemen mee gehad. Accuduur is nog meer dan prima, na een ssd ingezet te hebben draait ie nog beter. Loopt nooit vast, altijd gratis updates. Pak een gemiddelde Windows laptop na 7 jaar, denk niet dat je hetzelfde kunt zeggen.

Zelfde geldt voor mijn iMac, bijna even oud. Ik gebruik die in de studio voor muziekopname en bewerking, nooit problemen.

Hiervoor met Windows gedraaid en alleen maar problemen.

Zakelijk heb ik een Thinkpad, en in de 3 maanden dat ik em heb, meer issues gehad dan in al die tijd met Apple, dus ja....
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

minplus

Na een jaar of 30 werken, met veel plezier maar ook veel ergernis vanwege de steeds weer optredende problemen die je weer moest repareren, met meerdere computers met Windows in 2012 definitief overgestapt op Apple-spullen na een eerste begin omstreeks 2010.
Nooit meer om de 2 jaar alles opnieuw installeren omdat de zaak te traag werd, geen last meer van malware en virussen en noem maar op.
De Ipad uit 2009/2010 is naar dochter gegaan, ondanks dat hij perfect werkte maar vrouwlief wilde een net iets scherper beeld, en in 2015 is hij gemold door een kleinzoon die er mee ging gooien. Niet omdat het ding moeilijk deed maar hij.
De spullen uit 2012 hebben nooit welk probleem dan ook geleverd en draaien nog steeds perfect, zoals de IMac waar ik hier nu mee werk en dit meld.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mijkie

Hier ook sinds 2011 Apple gebruiker, heb nog wel een windhoos pctje hoor maar, nooit meer anders

Diverse apparaten gehad en nog steeds in bezit oa MacBook pro, iPads pro en iPhones en alles werkt en blijft werken naar tevredenheid !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sjaak_Banaan

Denk dat de topicstarter het dadelijk helemaal niet meer weet... :P

Zojuist even bij Apple gekeken wat een mbp tegenwoordig kost, met een 13" blijf je net binnen budget, hoewel ik liever een groter scherm zou hebben:

2,3‑GHz dual‑core Intel Core i5-processor van de 7e generatie (standaard)
16 GB ram= 240 euro extra (8GB extra, een must)
512 GB SSD= 500 euro extra, weet niet waar jij je data opslaat, een kleinere 256GB SSD kan ook, scheelt 250 euro
AppleCare= 249 euro extra (3 jaar), zou ik maar doen met zo'n duur ding
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
€ 2.486,91

Net systeem, maar niet super bijzonder.



Mocht je een beetje handig zijn, dan zou ik zeker ook naar een Windows systeem kijken, het liefst een desktop, de meeste problemen zijn eenvoudig op te lossen.
Heb je d'r echt de ballen verstand van, dan is Mac misschien meer iets voor jou.

Wie last heeft van malware en virussen moet minder p0rno kijken, niet alles (illegaal) downloaden en bind op volgende klikken en een adblocker installeren.  :P

Wat ik mij ook wel eens afvraag bij sommige blije Apple-gebruikers, of zij wel systemen vergelijken uit dezelfde prijsklasse.
Mijn collega prijst zijn iMac van 3500 euro ook de hemel in, veel sneller dan de Aldi-pc van 12 jaar geleden!  :D
Apples en peren.....

Succes met kiezen! Ik lees graag wat het is geworden.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Starred

Quote from: Sjaak_Banaan on April 30, 2018, 13:06:48
Wat voor fotobewerking ga je eigenlijk doen?
Eenvoudig helderheid/contrast etc. of echt zware fotomanipulaties, werken in diverse lagen, 3D en diverse foto's door elkaar?
Voor eenvoudige beeldbewerking heb je niet zo superveel nodig... het zou jammer zijn als je een 'fortuin' spendeert en vervolgens de opties van het systeem niet benut.

Ik heb geen zin om heel veel tijd te steken in het onder de knie krijgen van een zwaar programma. Dus het gaat om relatief simpele bewerking van raws, met simpele programma's.
Liefst hou ik het bij jpegs, maar dat is not done geloof ik, haha

Maar zonder dollen, zou een grote ipad pro met iets als Pixelmator niet afdoende zijn?


Kjelt

Quote512 GB SSD= 500 euro extra
Dat meen je niet?
Als je die zelf los koopt ben je 140€ kwijt.
Voor €500 heb je bijna 2x 1TB SSDs.
Maar goed bij Apple weet je dat van te voren.

VlisChris

BMaar zonder dollen, zou een grote ipad pro met iets als Pixelmator niet afdoende zijn?

Voor 90% van de mensen? Ja.
De resterende 10%? Hoofdzakelijk hobbyisten die het onderste uit de kan willen halen.
Voor gewoon FB/ fotoboek gebruik kom je met een iPad Pro ook een aardig eind.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

minplus

Grappig berichtje van je, Sjaak, ook al is het misschien wel beledigend als ik me persoonlijk aangesproken zou voelen. ;D ;D ;D ;D

"Heb je d'r echt de ballen verstand van, dan is Mac misschien meer iets voor jou.
Wie last heeft van malware en virussen moet minder p0rno kijken, niet alles (illegaal) downloaden en bind op volgende klikken en een adblocker installeren.  :P"

"Goed gereedschap is het halve werk" zullen we maar zeggen na meer dan 40 jaar werken met en bouwen aan computers (en wat programmeerwerk, maar dat is al aardig lang geleden).

Dit los van het feit dat mensen in mijn omgeving die met foto-bewerking ed. bezig gingen allemaal aan de Mac gingen.

Maar wie weet is nu een Windows-PC hiervoor helemaal het einde. Best mogelijk.
En Apple is duur.
Maar wel goed.
En mogelijk is Linux ook nog een optie, maar daar heb ik qua optische bewerking geen ervaring mee.


If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Perfectionist

Van die service na garantie vind ik wel ruk van Apple. Dat zouden ze veel beter moeten doen.

Maar verder nooit meer een Windhoos pc. Design, gebruikersinterface, stabiliteit, etc. gewoon top.
Verder ook alles van Apple, dus integratie is ook optimaal.
Een beter forum begint bij jezelf.

beunky

Quote from: Perfectionist on April 30, 2018, 22:25:34
Van die service na garantie vind ik wel ruk van Apple. Dat zouden ze veel beter moeten doen.

Maar verder nooit meer een Windhoos pc. Design, gebruikersinterface, stabiliteit, etc. gewoon top.
Verder ook alles van Apple, dus integratie is ook optimaal.

Het oude spul was best leuk, maar ze hebben hun pc/laptop divisive nou niet bepaald de juiste aandacht gegeven in de laatste vijf jaar. Echt belachelijk wat je tegenwoordig neerlegt voor zulke verouderde hardware.
Voor mij alleen nog maar iPhones en iPads, de pc en laptop blijven Windows. Veel meer waar voor je geld.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Perfectionist

Prijs/kwaliteitsverhouding is niet top, maar ik kies voor de gebruikersinterface en stabiliteit, en design.
Een beter forum begint bij jezelf.

Sirius666

Quote from: minplus on April 30, 2018, 21:12:04
Na een jaar of 30 werken, met veel plezier maar ook veel ergernis vanwege de steeds weer optredende problemen die je weer moest repareren, met meerdere computers met Windows in 2012 definitief overgestapt op Apple-spullen na een eerste begin omstreeks 2010.
Nooit meer om de 2 jaar alles opnieuw installeren omdat de zaak te traag werd, geen last meer van malware en virussen en noem maar op.
De Ipad uit 2009/2010 is naar dochter gegaan, ondanks dat hij perfect werkte maar vrouwlief wilde een net iets scherper beeld, en in 2015 is hij gemold door een kleinzoon die er mee ging gooien. Niet omdat het ding moeilijk deed maar hij.
De spullen uit 2012 hebben nooit welk probleem dan ook geleverd en draaien nog steeds perfect, zoals de IMac waar ik hier nu mee werk en dit meld.

PC hardware is vandaag de dag prima op orde. Ik draai zelf al tig jaar probleemloos Windows 7 Ultimate (64bit). Met Raphie's oude hardware :D Normaal enkel zelfbouw, leuk!

Quote from: Starred on April 30, 2018, 22:14:22
Ik heb geen zin om heel veel tijd te steken in het onder de knie krijgen van een zwaar programma. Dus het gaat om relatief simpele bewerking van raws, met simpele programma's.
Liefst hou ik het bij jpegs, maar dat is not done geloof ik, haha

Maar zonder dollen, zou een grote ipad pro met iets als Pixelmator niet afdoende zijn?

Ikzelf vind tablets top, gebruik ik dan ook dagelijks een paar uur. Als de bewerking niet heel spannend is dan zou het qua rekenkracht vast wel te doen zijn. Je levert hier tov een groter systeem natuurlijk wel ontzettend op in....

W.Otter

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 30, 2018, 11:08:58
Ik bestel altijd meteen de meest uitgebreide :D
Mocht je daar vanaf willen heb ik misschien wel interesse!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

J.A.F._Doorhof

Zodra de nieuwe er is mail me.

Even over Apple pc
Ik was een enorme Apple fan boy maar veel dingen werken gewoon niet goed en betrouwbaar meer zoals vroeger bij Apple altijd het geval was.

Ik ben heel langzaam alles aan het veranderen geweest en om eerlijk te zijn mis is geen enkele apple feauture meer. Met pc's moet je gewoon goed spul kopen en zorgen dat je up to date blijft qua drivers en updates.

Apple had de kans de hele markt te pakken maar hun huidige machines zijn veel veel te duur, langzamer dan een pc die 40% minder kost en qua software en hardware loopt de pc markt enorm in.

Pak niet een laptopje van Asus of MSI maar pak een XPS van Dell of een Microsoft surface book 2 en je snapt wat ik bedoel. Pak een andere laptop en dan prefereer ik de Mac.

Nu stel ik wel best extreme eisen aan mijn laptop en pc's. Maar goed. Dat is ook waarom je geld betaald. 
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Quote from: minplus on April 30, 2018, 22:22:12
Grappig berichtje van je, Sjaak, ook al is het misschien wel beledigend als ik me persoonlijk aangesproken zou voelen. ;D ;D ;D ;D

Hehe, dat was niet mijn bedoeling... mijn punt was dat men bij normaal gebruik en een beetje opletten geen rotzooi binnen hoeft te halen. Mocht je onverhoopt toch iets binnenhalen dan zijn er voldoende tooltjes om het te fixen. Vandaar ook mijn opmerking dat Windos fijn is als je een beetje handig bent, Mac heeft daar inderdaad minder last van. Hoewel het ook daar mis kan gaan.

Quote from: Kjelt on April 30, 2018, 22:15:17
Dat meen je niet?
Als je die zelf los koopt ben je 140€ kwijt.
Voor €500 heb je bijna 2x 1TB SSDs.
Maar goed bij Apple weet je dat van te voren.

Jup, ram is ook ziekelijk duur daar.
Ga voor de lol naar apple.com/mac en configureer maar eens een dikke machine. :D

Quote from: Starred on April 30, 2018, 22:14:22
Ik heb geen zin om heel veel tijd te steken in het onder de knie krijgen van een zwaar programma. Dus het gaat om relatief simpele bewerking van raws, met simpele programma's.
Liefst hou ik het bij jpegs, maar dat is not done geloof ik, haha

Maar zonder dollen, zou een grote ipad pro met iets als Pixelmator niet afdoende zijn?

Met een iPad pro heb ik geen ervaring, hoewel ik mij niet kan voorstellen dat een tablet fijn werkt hiervoor. Je hebt een prachtige camera, dan verdienen je foto's toch ook de juiste nabewerking.

Koop een minder duur werkstation met goed scherm en steek de rest in een korte cursus zodat je de basis fotobewerking onder de knei hebt. Alles in jpg is echt zonde ja. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

denoontje

#47
Hier een macbook 15' pro mid 2010. 2.5 i5 met 8 gb (zelf nog kunnen upgraden net als de plaatsing van een ssd) en NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Intel HD Graphics 288 MB
Draai photoshop  (CS5) ivm raw bewerking foto's (32 mb grote raws)
Zou best sneller willen maar gaat ip nog steeds prima. Snelheid is ook kwestie van gewenning  ;).
Meeste snelheid last in stitching en samenstellen voorbeeld foto's (kan ook aan nas icm netwerk liggen natuurlijk) in adobe bridge.

Geen problemen met de machine gehad al begint accuduur nu wel duidelijk minder te worden (bijna dagelijks in gebruik)

Mis alleen wel een retina of ander high res scherm; zou voor mij de reden tot upgrade zijn --> maar dan flink in de buidel tasten.
Ook gewicht mag wat lager (en is lager met nieuwe modellen) ivm de vakanties.

Dus levensduur is mbt de oudere apples (upgrades) en wat ze nog kunnen:  prima in mijn ogen.
Heb ik met een windows machine nooit gehaald :-P

WickedGame

Tja apple of windows het blijft een eeuwige discussie.

Als je nu iets nieuws wilt kopen ga ik toch mee met de windows mensen. Zelf wel in het bezit nog van een Macbook Pro (mid 2009) en daarmee kon je tenminste nog upgrades uitvoeren (geheugen/hdd etc.) Dat kan helaas allemaal niet meer, of niet zonder enig soldeerwerk of ander gepruts. Als je dan de prijs er tegenover zet dan is een apple rechtvaardigen steeds lastiger. Ook al vind ik MacOS een prima besturingssyteem.

Zakelijk draai ik met een windows laptop. Een HP Elitebook, die qua look and feel niet onder doet voor een Macbook. Qua hardware de macbooks voorbij gaat, en qua prijs nog betaalbaar is.

Ga je voor een vast systeem, dan altijd zelf samenstellen met juiste componenten. De best buy guides van Tweakers kunnen je wel een impressie geven wat verstandig is.

J.A.F._Doorhof

Voor wat hij aangeeft als worfklow
Zou ik voor een lekkere snelle laptop gaan en thuis gewoon dokken met een USB-C docking module en daar monitor en keyboard en muis op aansluiten en de rest van de USB dingen.
Tenzij je hele zware dingen doet (en zelfs dan) zou ik geen desktop meer adviseren.

Laptops zijn zo enorm snel geworden dat het bijna niet meer onderdoet voor een desktop.
De enige reden dat ik nog een desktop ernaast heb is voor het echte stamp werk en omdat we enorm veel aan moeten sluiten aan scanners, DASen etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"