Nieuwe Computer

Started by Starred, April 29, 2018, 10:47:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik denk dat ik toch eens moet gaan investeren in een goede computer voor fotobehandeling. Ben er nog niet uit welk programma ik wil draaien, Lightroom, CaptureOne, etc. Een ipad zal voor m'n nieuwe A7iii niet meer voldoende zijn  :hehe:

Het liefst zou ik een laptop willen, maar weet niet of dat voor fotografie afdoende is en ik toch beter een PC kan nemen., bijv door betere en grotere schermen.
Daarnaast zou ik het liefst Apple willen, tenzij Windows grote voordelen biedt voor fotobehandeling.

Wie heeft raad?

Sjaak_Banaan

Waarom zou je het liefst Apple willen?
Die krengen zijn duur en na Apple Care kun je fluiten naar garantie/reparatie, dan is het volgens Apple "vintage" en zijn er 'geen onderdelen' meer voor.  :ohmy:
Onlangs zelf meegemaakt met een collega wie zijn displayport connector stuk had, een onderdeel van nog geen dollar. :S Gelukkig was er iemand anders zo handig dat hij het erin kon solderen... anders kon hij een nieuwe kopen.

Maaruh, wat is het budget?

Als je nog zoekende bent en geen programma's beheerst, moet je eens naar Affinity Photo kijken.
Een goed product, voor zowel Windows als OS X en niet zo duur als de clouddienst van Adobe.

Persoonlijk zou ik voor een Windows dekstop gaan, geen laptopje, eventueel met een mooie grote Wacom.
Veel bang for buck, je houdt controle over je systeem (hoewel Windows 10 graag updates door je strot duwt)  en je kan altijd zelf een onderdeel vervangen of upgraden en bij de juiste componenten krijg je 2 tot 5 jaar (of langer) garantie zonder 'care-pakketten'.

Zakelijk hebben wij goede ervaring met de 27" schermen van Dell (U2711) en sinds kort ook de Benq SW2700PT.

Als je het niet erg vindt om je portemonnee te trekken (en te blijven trekken) dan is Apple wel mooi, zeker om te zien. Geen idee hoe het tegenwoordig met OS High Sierra zit, ik ben vroeg afgehaakt omdat onze oude iMacs instabiel werden na alle (te) snelle updates en onze oude versie van Adobe niet meer ondersteund werden. Wij zijn toen overgegaan naar Windows machines en uiteindelijk naar Adobe Creative Cloud. Helaas heeft Adobe er ook een handje van om steeds vaker brakke software door je strot te duwen, na CS6 ging de ervaring bergafwaarts... dus, check Affinity ook even. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Nosferatu

Ik heb zowel een 13" MacBook Pro als een Windows 10 PC met 27" scherm. Laptop of desktop, ga voor een groot scherm als je gaat bewerken. Doe wel eens wat vlug op m'n MBP maar als ik het resultaat dan terugzie op het grote scherm......dan lijkt het op het kleine scherm prima maar op het grote.... voor verbetering vatbaar. 'Ruis' door te hoge ISO zie je b.v. op een klein scherm niet zo gauw, op de grote des te beter.

macOS of Windows ? Mij maakt het niet uit. Zoals Sjaak al zegt, met een (zelfbouw) Windows systeem heb je meer controle over de componenten in je systeem EN ben je goedkoper uit maar voor macOS is ook wel wat te zeggen. Mijn huidige PC (H97 chipset, 4th gen Core processor) is aan vervanging toe maar zit toch ook wel stiekem naar een 27" iMac (met PCIe x4 SSD i.p.v. HDD, vervangen defect HDD is een hele operatie) te kijken.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Nahpets

Zorg in ieder geval voor een grote SSD. Fotobewerking met de opslag op een 'gewone' HD of netwerkverbinding is niet aan te bevelen, ongeacht het programma dat je gebruikt.

CaptureOne +1 overigens. Werkt voor mij veel natuurlijker dan Lightroom.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

beunky

Ik zou zeker voor een PC gaan, veel meer waar voor je geld.
Zelf combineer ik een PC met een NAS. Na de bewerking gaan de foto's op de NAS voor opslag, ideaal.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Leeuwarden

Hoop onzin wordt hier uitgekraamd....

Ik ken Apple gebruikers die hysterisch van blijdschap werden na overstap naar Windows,
en ik ken Windows gebruikers die hetzelfde hadden na een overstap naar Apple...
Uiteindelijk kom je er pas achter nadat je het hebt geprobeerd... En dat is dus nadat je aan het systeem gewend bent, een uurtje achter één van beide systemen is niet genoeg...

VlisChris

Nadeel Apple: ontstellend duur voor wat je krijgt. Een gesloten systeem. Kapot is ongeveer echt "kapot".
Voordeel Apple: besturingssysteem is (als het je ligt) Ooh zo veel fijner in gebruik dan Windows.

Windows: stukken stabieler dan vroeger. Betaalbaarder. Vervangen/repareren kun je zelf.
Het nadeel: je mist MacOS of hoe ze het tegenwoordig ook noemen.

Mijn komende computer in de toekomst kan best wel eens Windows worden. Puur omdat ik me dooderger aan de arrogantie van Apple wat ik wel of niet kan vervangen.  Qua besturingssysteem erger ik me da weer mateloos aan Windows wanneer ik er weer eens mee moet werken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Na jaren Apple terug gestapt naar Windows.
Mede ook door het ver achterblijven van Apple op het gebied van snelheid bij Video editing in de Pro machines (4K multicam kan wel maar je betaald een vermogen)

Windows werkt perfect onder een paar voorwaardes.
1. Zorg dat je absoluut goede onderdelen koopt.
2. Vanaf het begin installeer REVO uninstaller.
3. Vanaf het begin installeer Driver easy.
4. Wees niet meteen in paniek als er een keer wat misgaat.

Als je gewoon wilt inpluggen en werken is Apple nog steeds iets beter, maar over het algemeen zijn de problemen die je bij PCs tegenkomt in veel gevallen terug te brengen naar user errors. Als je gewoon kaal windows draait met een goed systeem en geen rotzooi installeert is er eigenlijk niets wat op dit moment sneller draait.

Ik zou voor fotobewerking niet te gek doen.
een 1050Ti is meer dan genoeg
Pak wel een redelijk rappe CPU, een 6 core is meer dan genoeg, Capture One pakt alles wat je hebt maar Photoshop loopt nog steeds wat achter op MultiCore en GPU acceleratie.
Geheugen.... 64GB, 32GB als RamDrive voor Photoshop en 12GB als RamCache dit werkt BIZAR snel.
Harddrive ENORM belangrijk.
Pak intern een 512 SSD NVM drive
Pak intern een 512 SSD drive voor de Lightroom database of Capture One database, zet hier ook NIETS anders op.
Pak extern een Lacie 2 Big Dock en zet het systeem in Mirror, koop er meteen 2 en je hebt een perfecte backup.

Monitor : pak een BenQ SW320 4K 27" Adobe RGB monitor en koop er een Xrite analyzer bij (wij hebben leuke kortings codes voor BenQ).

Teken tablet : Wacom Intous MEDIUM, ga niet voor large, eventueel voor small.
Muis : Logitech MX master 2 of Countour Unimouse
Keyboard : Logickeyboard (zijn verlicht en hebben shortcuts voor bv Photoshop of Lightroom).

Kast ruime kast met langzame grote koelers
Voeding 1200W.
Lijkt overkill, maar wat veel mensen niet weten is dat een voeding pas gaat blazen bij een xx% belasting en met 1200W kom je eigenlijk zelden aan die belasting dus het systeem is erg stil.
Koeling, grote tower koeler, water hoeft niet perse, maar is wel leuk (heb het zelf ook niet).
Onthou dat hoe koeler het systeem draait des te sneller.
Mainboard... koop een GAMERS board, klinkt vreemd maar die dingen zijn ten eerste vaak supersnel en ten tweede supersnel en ten derde voorbereidt op pieken en overclocking, draai al maanden op 28% overclocking en daarvoor op 45% en heb nog geen vastloper gehad.

Dit zou ik je adviseren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: Sjaak_Banaan on April 29, 2018, 12:33:12
Waarom zou je het liefst Apple willen?

Mooi, makkelijk en hele huishouding is Apple.
Alleen m'n zakelijke laptop is Windows.

Multimediaknaller

Apple zijn duur, maar wat men vaak vergeet is dat fabrieks-af de software afgesteld is op de hardware en de hardware weer op de software (MACos)

Ze zijn stil, snel, duurzaam, lopen nooit vast, slechts één kabel en niet te vergeten (eerder genoemd) het gebruiksgemak  :satisfied:

Maar als je liever een Windhoos PC wilt, dan moet je dat gewoon doen  :lookaround:

Kjelt

Behalve een ipad ben ik echt anti Apple geworden door hun rechtzaken tegen 3rd party reparateurs.
Je mag je apparaat door Apple laten repareren twee jaar en als er daarna wat gebeurt ben je de pineut.
Kijk maar eens op Youtube naar "Louis Rossman" verdiend geld met reparatie van oude Apple apparatuur en wordt zwaar tegen gewerkt door Apple.
Ze geven geen schemas maken onderdelen onleesbaar en spannen rechtzaken aan om deze bedrijven de nek om te draaien met als gevolg dat mensen met 4k$ Apple computers die drie of vier jaar oud zijn maar een nieuwe moeten kopen.

Daarnaast lopen de prestaties van Apple apparatuur achter op de laatste pc stand van zaken.
Het is verder kwestie van smaak.

Multimediaknaller

Quote from: Kjelt on April 29, 2018, 19:48:47
[...]Daarnaast lopen de prestaties van Apple apparatuur achter op de laatste pc stand van zaken.
Het is verder kwestie van smaak.
Daar moet ik je gelijk in geven   :unhappy:

Raphie

#12
En OSX loopt gewoon vast hoor.....
Ik heb trouwens een X299 Core i9 7940 systeem gekocht, super snel en 14 fysieke 28 virtual cores
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Apple is heel hard markt aandeel bij de creators aan het verliezen door de laatste serie MacBook pros en het continue uitblijven van de nieuwe macpro update. Of de belachelijk dure imac pro.

Situatie 3 jaar geleden op livestages bij foto shows
Mbp aansluiten ging fantastisch. Pc's gingen ook wel maar je zag ze weinig
Dit jaar op 2 grote shows enorme problemen met MacBooks. We hadden op een gegeven moment 3 dongles die in de mix werkte. Mijn Dell XPS.. geen enkel probleem. Van stand naar stand en gewoon werken.

Je merkt dat de markt zich heel langzaam omkeert. Apple word een fashion en statement merk. Merken als Microsoft en Dell maken laptops die voor een fractie van de prijs de mbp letterlijk volledig zoekspelen op snelheid en accu duur.

Waar Apple altijd sterk was, de iPhone is ondertussen Samsung heel hard de markt van creators aan het pakken en nu Huawei met gewoon een bizar goede camera.

Ik heb veel influencers in mijn vrienden kring en veel zijn al over gestapt naar pc's en zijn nu al aan het aangeven dat hun iPhone x en 8 tegenvalt en het hun laatste iPhone is. Reacties.... Te duur, enorm arrogante en dure service en levert gewoon niet meer wat de concurrentie doet.

Simpel voorbeeld
Mijn MacBook pro had last van vlekken in het scherm.
Word gratis gemaakt. Maar je bent je laptop 2 weken kwijt en de HDD werd mogelijk gewist,sorry maar ik kan niet 2 weken zonder mijn laptop.

Dus maar een Dell gekocht en toen laten repareren. Ondertussen 2 kleine problemen gehad met de Dell. Op dag 1 bellen en op dag 2 voor 12:00 monteur aan huis en gratis gemaakt. Terwijl u wacht.

Kijk zo hoort het.
2 weken wachten op een reparatie kan misschien bij een semi zakelijke laptop maar bij creators (altijd apples markt geweest) is dat gewoon ontoelaatbaar.

Apple is serieus verkeerd bezig sinds Cook daar zit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sirius666

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 29, 2018, 23:20:04
Apple is heel hard markt aandeel bij de creators aan het verliezen door de laatste serie MacBook pros en het continue uitblijven van de nieuwe macpro update. Of de belachelijk dure imac pro.

https://tweakers.net/reviews/6167/apple-imac-pro-waardig-alternatief-verzacht-het-wachten.html

Humor. De basismodel 'aan de prijs' noemen en dit vervolgens enigszins rechtvaardigen door de hardware? Come on.....

Upgrades exorbitant duur vinden, schijnbaar niet al te lekker werkend combi muis + toetsenbord. Nee. Dit kan wel wat beter.

Quote from: beunky on April 29, 2018, 13:26:25
Ik zou zeker voor een PC gaan, veel meer waar voor je geld.
Zelf combineer ik een PC met een NAS. Na de bewerking gaan de foto's op de NAS voor opslag, ideaal.

^^

Lekker een eigen pc samenstellen. Prima zelf te assembleren en m.i. erg leuk om te doen.  Ik heb alleen maar met Windows gewerkt. Apple vind ik hélemaal niks. Geen aversie, ik vind de hele lijn en uitstraling simpelweg k#t :D

256GB SSD (Samsung 860 pro evo, zo'n €110) als basisschijf, daarnaast een 2TB sata en evt idd een NAS voor opslag, kan je dan ook gelijk vanaf streamen.

Het is ook maar net wat je wilt, een open of gesloten systeem. Een groter contrast kan haast niet dus de voorkeur kan dan niet lastig zijn zou je zeggen?

J.A.F._Doorhof

Zie inderdaad de meerprijzen echt volledig los van alle realiteit.
Vroeger was het duur maar "te doen" nu is het bizar.
Daarnaast is voor bv video editing een xeon helemaal niet de beste keuze.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W.Otter

#16
De nieuwe dell xps 15 die over een paar dagen uitkomt?

Genoeg sap om 4k video te bewerken verder uiteraard de mogelijkheid om te docken via thunderbolt3 mocht je ook een vaste werkplek ambiëren

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

J.A.F._Doorhof

Ik heb nu de 9560 en kan je zeggen dat de 9570 direct word besteld.
Dus als iemand een mooie 9560 wil overnemen :-)

De 9560 was mijn eerste laptop die mijn MBP verving en het is een waanzinnig goede laptop.
Lange accu duur, uit te breiden met een kleine externe accu naar 60% extra
4K touch screen is waanzinnig mooi en als enige echt Adobe RGB (100%)
En het is ding is super snel.

Aangezien we heel veel video editen op de laptop word hij elk jaar vervangen maar als je alleen foto's doet dan weet je niet wat je overkomt, previews in CaptureOne zijn bijna instant. Dell heeft echt een mooie laptop op de markt staan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Ik heb 'vroegah' wel m'n eigen PCs in elkaar geschroefd en overgeclocked etc, maar daar heb ik nu geen zin meer in.
Moet gewoon kant & klaar zijn  :)

Zijn er geen goede laptops waarmee je redelijk fotobewerking kunt doen en voor het echt fijne werk en een monitor op aansluit?

W.Otter

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 30, 2018, 09:25:44
Ik heb nu de 9560 en kan je zeggen dat de 9570 direct word besteld.
Dus als iemand een mooie 9560 wil overnemen :-)

De 9560 was mijn eerste laptop die mijn MBP verving en het is een waanzinnig goede laptop.
Lange accu duur, uit te breiden met een kleine externe accu naar 60% extra
4K touch screen is waanzinnig mooi en als enige echt Adobe RGB (100%)
En het is ding is super snel.

Aangezien we heel veel video editen op de laptop word hij elk jaar vervangen maar als je alleen foto's doet dan weet je niet wat je overkomt, previews in CaptureOne zijn bijna instant. Dell heeft echt een mooie laptop op de markt staan.
Ligt aan de specs;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

J.A.F._Doorhof

Ik bestel altijd meteen de meest uitgebreide :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Misschien helpt het om een budget te posten, nu zijn de opties eindeloos.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Kjelt

Voor de verkoop van items hebben we het marktgedeelte, dat geldt ook voor forum eigenaren  :D

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred

Quote from: Sjaak_Banaan on April 30, 2018, 12:29:03
Misschien helpt het om een budget te posten, nu zijn de opties eindeloos.

Ik dacht aan 2000-2500 euro, maar het lijkt er op dat ik dit naar boven moet schroeven  :lookaround: