Wandcontacten met randaarde aanleggen

Started by garmtz, April 28, 2018, 09:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Ik wil graag in mijn woonkamer de huidige ongeaarde wandcontactdozen omzetten naar wcd-en met randaarde en zoek dus een electricien in de buurt van Den Haag. Iemand een tip?

Rowdy

Ben wel een elektricien, maar woon niet in de buurt van Den Haag.
Goede WCD's zijn o.a. van Busch Jaeger, Jung.
Je kunt vanuit de centraaldoos met een trekveer aardedraad (geel/groen) leggen naar de WCD's en naar de meterkast of een eventuele centraaldoos wat er tussen zit.
Wel de betreffende groep uitschakelen.

Peerless Monster

Quote from: Rowdy on April 28, 2018, 12:39:59
Ben wel een elektricien, maar woon niet in de buurt van Den Haag.
Goede WCD's zijn o.a. van Busch Jaeger, Jung.
Je kunt vanuit de centraaldoos met een trekveer aardedraad (geel/groen) leggen naar de WCD's en naar de meterkast of een eventuele centraaldoos wat er tussen zit.
Wel de betreffende groep uitschakelen.

Ik kan Jan van harte aanbevelen Garmt!
Ligt hier keurig netjes en volgens specs.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Nicklazzz

Ben je een beetje handig? Ik heb een 2-tal weken geleden hetzelfde gedaan. Woonkamer was de laatste ruimte welke nog geen WCD's had met aarde. Meteen de stopcontacten naar beneden geplaatst. Ik heb 2uur gedaan over de oude draden te verwijderen en nieuwe draden te plaatsen. Ik heb gekozen voor Peha maar de eerder opgenoemde merken zijn zeker minstens even goed.
Marantz SR7007 & UD5005/B&W 683,HTM61,686,ASW610XP/ Van Den Hul/RU-connected/PS4/Synology DS412+ 16TB/AppleTV3

naish123

Ik heb in de woonkamer ook stopcontacten zonder randaarde en zit al hele tijd te denken om dit te veranderen. Maar levert het echt winst qua geluid op?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk


Rowdy

Is jouw apparatuur klasse I (met randaarde, 3 pinnen op de IEC chassisdeel) of klasse II (zonder randaarde, 2 pinnen op de IEC chassisdeel)?
Als je apparatuur klasse I is, moet je randaarde op je WCD's hebben dit in verband met veiligheid zodat men niet onder spanning staat bij een defect van de apparatuur.

Cyreg

#6
Quote from: garmtz on April 28, 2018, 09:16:54
Ik wil graag in mijn woonkamer de huidige ongeaarde wandcontactdozen omzetten naar wcd-en met randaarde en zoek dus een electricien in de buurt van Den Haag. Iemand een tip?

Geen tip mbt electricien...
...maar ik neem aan dat je voor de audio WCD 'n iets betere (qua klank) neemt als standaard goede merken?
Bij mij deed, in het oude huis 7 jr geleden, 'n Furutech WCD goede zaken op de standaard 230V huisbekabeling  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz

Quote from: Peerless Monster on April 28, 2018, 12:53:28
Ik kan Jan van harte aanbevelen Garmt!
Ligt hier keurig netjes en volgens specs.

Jan wie?

garmtz

Quote from: Nicklazzz on April 28, 2018, 14:24:28
Ben je een beetje handig? Ik heb een 2-tal weken geleden hetzelfde gedaan. Woonkamer was de laatste ruimte welke nog geen WCD's had met aarde. Meteen de stopcontacten naar beneden geplaatst. Ik heb 2uur gedaan over de oude draden te verwijderen en nieuwe draden te plaatsen. Ik heb gekozen voor Peha maar de eerder opgenoemde merken zijn zeker minstens even goed.

Ik ga het niet zelf doen...

garmtz

Quote from: naish123 on April 29, 2018, 10:44:07
Ik heb in de woonkamer ook stopcontacten zonder randaarde en zit al hele tijd te denken om dit te veranderen. Maar levert het echt winst qua geluid op?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk



Ja (bij mij wel althans, getest met een lange verlengkabel vanuit de keuken).

garmtz

Quote from: Rowdy on April 29, 2018, 10:59:47
Is jouw apparatuur klasse I (met randaarde, 3 pinnen op de IEC chassisdeel) of klasse II (zonder randaarde, 2 pinnen op de IEC chassisdeel)?
Als je apparatuur klasse I is, moet je randaarde op je WCD's hebben dit in verband met veiligheid zodat men niet onder spanning staat bij een defect van de apparatuur.

Klasse I... Vandaar... Maar heel eerlijk gezegd doe ik het vooral voor de betere geluidskwaliteit... :D

garmtz

Quote from: Cyreg on April 29, 2018, 14:06:28
Geen tip mbt electricien...
...maar ik neem aan dat je voor de audio WCD 'n iets betere (qua klank) neemt als standaard goede merken?
Bij mij deed, in het oude huis 7 jr geleden, 'n Furutech WCD goede zaken op de standaard 230V huisbekabeling  ;)

Ik denk dat ik dat wel gelijk goed aan ga pakken ja.

Rowdy

#12
Quote from: garmtz on April 30, 2018, 16:22:09
Jan wie?
Peerless Monster (Rens) bedoelt mij.

garmtz


Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

naish123

Quote from: garmtz on April 30, 2018, 16:23:00
Ja (bij mij wel althans, getest met een lange verlengkabel vanuit de keuken).
Ik denk dat ik het ook laat doen. Ben wel benieuwd of je iemand kan vinden. Ik woon in Zoetermeer. Misschien kan ik er ook gebruik van maken.

Kingpin

Quote from: garmtz on April 30, 2018, 16:23:50
Klasse I... Vandaar... Maar heel eerlijk gezegd doe ik het vooral voor de betere geluidskwaliteit... :D
Het kan er ook slechter van worden  ;)
Wil je het goed doen dan zul je kennis van zaken moeten hebben op aardingsgebied en elk component in je set moeten doormeten en eventueel aanpassen.
Kom nog vaak tegen dat aarding compleet verkeerd geimplementeerd wordt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

i2Paq

Geen idee hoe oud je huis is maar ik werd niet vrolijk van RA aanleggen in oude huizen.

Helemaal als het vanaf de meterkast  moest komen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

garmtz

Quote from: i2Paq on April 30, 2018, 19:59:16
Geen idee hoe oud je huis is maar ik werd niet vrolijk van RA aanleggen in oude huizen.

Helemaal als het vanaf de meterkast  moest komen.

Jaren '50, maar elektra is redelijk recent aangepakt (wel ver voordat ik er kwam wonen). Ik heb iig al automaten in mijn meterkast.

Onlangs is door een elektricien in het hele pand (ik woon in een 5-laags flat met gezamenlijke aarde) een nieuwe aardleiding apart aangelegd, omdat door het vervangen van de standleidingen naar kunststof er opeens een zwevende aarde was. Dit is een redelijk dikke leiding, maar hoe groot de weerstand van het geheel naar de werkelijk aardpotentieel is, weet ik niet precies. Liefst zou ik een eigen aardpen willen hebben voor de audio (dat kan enorm uitmaken!), maar ik moet die dan in de tuin van mijn onderburen gaan aanbrengen en weet niet of die dat wel zo waarderen...

i2Paq

#19
Maar ligt de RA al in je centraal dozen?

Toen ik hier ging ver en aanbouwen heb ik dat gedaan en nu is het alleen een kabel trekken naar de wancontactdoos indien nodig.

In het nieuwe gedeelte ligt het tot in de doos van de wandcontactdoos maar niet alle hebben een RA, alleen waar nodig.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Sirius666

Quote from: garmtz on April 30, 2018, 16:23:00
Ja (bij mij wel althans, getest met een lange verlengkabel vanuit de keuken).

Heb ik ook gedaan, kabel van 15m 3x2.5mm (zitten op 2 hoog - 3 laags complex). En laat die lekker liggen. 1 van de WCD's in de keuken zit gelukkig achter m'n whiskykast dus heb optisch geen last van de forse stekker. De rest zit in een kabelgoot, waf approved :D

Als jij die van jou weg kan werken dan zou ik er verder geen tijd en moeite aan besteden.

Gemineye

Wat een verschil he. Afgelopen jaar hebben we nieuw gebouwd en dit hele punt is niet eens ter sprake geweest; alles is met randaarde uitgevoerd, dat zal tegenwoordig wel de standaard zijn vermoed ik.
:)

Hanky Panky

Quote from: Gemineye on May  1, 2018, 12:39:19
Wat een verschil he. Afgelopen jaar hebben we nieuw gebouwd en dit hele punt is niet eens ter sprake geweest; alles is met randaarde uitgevoerd, dat zal tegenwoordig wel de standaard zijn vermoed ik.

Standaard verplicht volgens het bouwbesluit  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

garmtz

Quote from: i2Paq on April 30, 2018, 22:25:51
Maar ligt de RA al in je centraal dozen?

Dat heb ik nog niet bij alle dozen gechecked, maar die in mijn eetkamer is 'doorverbonden', komt er niet echt 'uit'. De in de woonkamer is erg hoog, eerst een trapje regelen... :D


garmtz

Quote from: Sirius666 on May  1, 2018, 12:29:27
Heb ik ook gedaan, kabel van 15m 3x2.5mm (zitten op 2 hoog - 3 laags complex). En laat die lekker liggen. 1 van de WCD's in de keuken zit gelukkig achter m'n whiskykast dus heb optisch geen last van de forse stekker. De rest zit in een kabelgoot, waf approved :D

Als jij die van jou weg kan werken dan zou ik er verder geen tijd en moeite aan besteden.

Dat is bij mij redelijk ondoenlijk helaas... :-/