Op zoek (inmiddels niet meer) naar nieuwe speakers.

Started by DB628, April 24, 2018, 10:33:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DB628

Mijn vrouw en ik zijn bezig met het zoeken naar nieuwe speakers. In het afgelopen half jaar hebben we al veel geluisterd en komen tot op heden steeds weer bij de conclusie dat de B&W's 803 D3 voor ons het beste klinken.

Wat ons erg aanspreekt in de B&W speakers is zijn openheid, zijn diepte en zijn weidse geluid en net niet teveel laag.
Wij hebben de B&W's getest voor het laag met het nummer 'Hey now' van London Grammer. Dit nummer is zo slecht 'gemixed' dat er veel te veel laag in zit (begint ongeveer bij 1.15m) en is daarom ook niet om aan te horen, terwijl de rest van het album net gaat, qua laag. Qua detail nemen we o.a. het nummer 'Interlude' van London Grammer. Dit nummer nemen we omdat je hierin goed het geluid van haar tong kan horen terwijl dit op de meeste speakers een (electrische) klik (pok) is i.p.v. geslis.

We hebben een paar speakers beluisterd maar tot op heden heeft geen 1 de B&W's geëvenaard.

We hebben de volgende speakers beluisterd:
- Kef Blade en Kef Blade2, beide hadden veel te veel laag, de speakers gingen resoneren in ons huis (alleen de Kef Blade in huis gehad de Kef Blade2 in winkel beluisterd). In de luisterruimte van de winkel was er overigens geen probleem met het vele laag maar ja die luisterruimte was iets groter dan onze luisterruimte ;-)
- Bryston Middle T, ook teveel laag en klinken bijna net zo goed als huidige speaker (momenteel in bezit van een paar Phonar modified by Edma) en dat willen we niet meer want we willen meer ;-)
- Amphion, weet niet meer welk type maar deze deden ons helemaal niets.
- Focal Maestro Utopia III EVO en Focal Scala Utopia III EVO hebben geluisterd. Deze vonden we ook niet mooi genoeg al waren ze zeker niet verkeerd maar deze hadden ook teveel laag en we misten af en toe dat de zangers ook nog speeksel in hun mond hadden, bij beide types.

MAAR aangezien er zoveel speakers op deze wereld zijn ben ik benieuwd of er wellicht rond deze prijsklasse betere of wellicht gelijkwaardige (misschien wel goedkopere) speakers zijn?
Graag jullie input.

activ

Geen idee wat je verder zoekt in een speaker, maar als je B&W goed vindt klinken dan zou je Qacoustics ook een kunnen beluisteren. Dat zit een beetje in de zelfde hoek v.w.b. geluid.

bmateijsen

Als je alleen op het laag let, dan hoor je niet alleen de luidspreker, maar natuurlijk ook vooral de ruimte waarin de speaker staat. Heb je de 803D3 ook thuis beluisterd? Hoe ziet je woonkamer eruit? Zijn ze perfect geplaatst?? Zoveel vragen ;).

WickedGame

Tja keuze is reuze, en ook wel van belang waarmee je het gaat aansturen.

Maar qua luidsprekers, tja kan wel wat noemen:

- Sonus Faber "Tradition" series. Serafino Tradition of Amati Tradition
- Vivid Audio
- Kharma? Misschien wat prijzig
- Wilson Benesch
Etc.

Om maar wat te te noemen.

DB628

Ja de B&W's zijn thuis beluisterd en zijn op verschillende manieren geplaatst. Alle manieren klonken goed.
Je zou bijna zeggen stop met zoeken en koop ze gewoon, maar ik sta graag open voor alternatieve, wellicht zijn deze goedkoper of wellicht zijn er nog beter klinkende speakers voor dit geld.

Waar we naar op zoek zijn is dus het volgende: Open weids klinkende speakers waarbij het laag nog mooi klinkt en niet gaat resoneren.

Onze (luister)ruimte is zo'n 5,40 meter bij 12,5 meter (van noord naar zuid). Het is een doorzonkamer. We luisteren van oost naar west (ofwel de korte afstand, de luister afstand is ongeveer 4 meter). De kamer is aan de kant van de speakers ongeveer 10 meter breed en waar wij zitten is het zo'n 12,5 meter breed. Het is een rechthoekige kamer (met een knik waar de hal zit).

Uiteraard luisteren we meer dan alleen het laag, dit was/is om een voorbeeld te geven waar het mis gaat bij ons in de woonkamer. Daarnaast heb ik ook aangegeven wat wij graag terug willen horen qua zuiver/openheid, namelijk het geslis van de tong van zangers en niet dat dit geslis uitmond in een elektrische pok/getik of helemaal niet hoorbaar is.

DB628

QuoteMaar qua luidsprekers, tja kan wel wat noemen:

- Sonus Faber "Tradition" series. Serafino Tradition of Amati Tradition
- Vivid Audio
- Kharma? Misschien wat prijzig
- Wilson Benesch

Klinken deze dan beter dan de B&W's of zijn ze gelijkwaardig?

Ben vergeten toe te voegen (inmiddels toegevoegd) dat we ook naar de Focal Maestro Utopia III EVO en Focal Scala Utopia III EVO hebben geluisterd. Deze vonden we ook niet mooi genoeg al waren ze zeker niet verkeerd maar deze hadden ook teveel laag en we misten af en toe dat de zangers ook nog speeksel in hun mond hadden, bij beide types.

Rowdy

Triangle? Hebben luidsprekers in verschillende prijsklassen.

DB628

QuoteTja keuze is reuze, en ook wel van belang waarmee je het gaat aansturen.

De 'boel' gaat aangestuurd worden met een Bryston SP2 voorversterker en een Bryston 4b sst eindversterker.

bmateijsen

Ik ken wel meerdere alternatieven, maar wat is de rest van de keten?
-Heb je samen met de huidige dealer al gekeken naar andere alternatieven behalve degene die je nu hebt beluisterd?
-Heb je foto's van de ruimte?

DB628

Quotemaar wat is de rest van de keten?

- speaker kabel = Audioquest Castle Rock
- Interlinks (xlr) tussen voorversterker en eindversterker = Audioquest Yukon
- Bron Bryston BDP-3 (player) die gaat naar de Bryston BDA-3 (DAC) via USB kabel van QED (weet het type niet) en de DAC gaat naar de voorversterker via Chord interlinks (weet het type niet).

Quote-Heb je samen met de huidige dealer al gekeken naar andere alternatieven behalve degene die je nu hebt beluisterd?

Ja zo zijn we uitgekomen op de B&W, de KEF viel direct af nadat ze na 2 minuten aanstonden bij ons in de woonkamer.

Quote-Heb je foto's van de ruimte?
Nee, maar wellicht is deze wel te beschrijven:
Er ligt een groot kleed op de natuurstenenvloer van 2 bij ongeveer 4 meter. De bank is een met dikke stof bekleed en is in een soort van u vorm waarbij de uiteinde van de u ongeveer 3 meter zijn en de breedte van de bank zo'n 4,3 meter is.
Daarnaast hebben we een rolgordijn voor de ramen met daarvoor weer een vitrage en daarvoor een dik gordijn om de boel echt donker te maken in de zomer. De verdere meubels zijn van dik hout zoals de eettafel en de 2 kasten die ook in deze ruimte staan. 1 kast staat in het verlengde van de speakers en tussen de speaker staat een half hoge kast waar de apparatuur in zit.

WickedGame

Quote from: DB628 on April 24, 2018, 10:58:02
Klinken deze dan beter dan de B&W's of zijn ze gelijkwaardig?

Ben vergeten toe te voegen (inmiddels toegevoegd) dat we ook naar de Focal Maestro Utopia III EVO en Focal Scala Utopia III EVO hebben geluisterd. Deze vonden we ook niet mooi genoeg al waren ze zeker niet verkeerd maar deze hadden ook teveel laag en we misten af en toe dat de zangers ook nog speeksel in hun mond hadden, bij beide types.

Beter vind ik maar ee lastig woord als je in deze prijsklasse shopt.

De Sonus Faber kon mij als B&W 803D gebruiker erg bekoren. Ook Kharma kan ik erg waarderen, alleen is Kharma aanzienlijk duurder. Vivid een keer op een show gehoord en dat is mij ook positief bijgebleven. Maar goed zoals Bjorn ook aangeeft is akoestiek/ruimte aansturing etc. ook een onderdeel van het geheel.

DB628

QuoteKharma kan ik erg waarderen, alleen is Kharma aanzienlijk duurder.
Dan valt die helaas af want dan vallen speakers deze buiten het budget.

Timvg

Dutch & Dutch 8C - afgezien van dat die ontworpen is om 'correct' laag weer te geven in een ruimte, is het gewoon ook in 't algemeen een veel beter ontworpen speaker dan eender welke B&W.

DB628

Toch een foto gevonden van toen we de B&W's in bruikleen hadden:

WickedGame

Quote from: DB628 on April 24, 2018, 11:27:32
Toch een foto gevonden van toen we de B&W's in bruikleen hadden:

Wel veel harde materialen (vloer/muur etc.)

Ansich wel mee te werken maar vergt qua plaating wel het nodige werk. Herken het van mijzelf aangezien ik nu ook veel harde materialen heb.

Overigens Kharma DB series zou je eens kunnen kijken of een Demo/2e hands een optie is. Dat zijn wel erg goede luidsprekers. Als ik mijn B&W's weg zou doen dan zou het voor Kharma zijn.

bmateijsen

Hoe ver zit je met je hoofd van de achtermuur?

Kamer zal als ik dat op de foto zie en flinke oplopende nagalmtijd hebben in het laag. Dat kan bijna niet anders...

DB628

QuoteHoe ver zit je met je hoofd van de achtermuur?

Ik denk zo'n 50 cm.

QuoteKamer zal als ik dat op de foto zie en flinke oplopende nagalmtijd hebben in het laag. Dat kan bijna niet anders...

We hebben aan die kant van de kamer (daar waar de speakers staan), wel een echo effect als we met onze handen klappen en als we daar staan te praten. Het laag dat uit de B&W's kwam was goed om aan te horen.

Jumping Jack

Heb je al eens PMC beluisterd? Hun speakers worden ontworpen met Bryston versterking en zou dan ook een mooie match kunnen zijn. Ik heb zelf de FB1i en de Fact.8 gehad. De twenty5.26 is ook een erg mooie speaker.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

DB628

QuotePMC beluisterd?

Nee nog niet beluisterd, gaan we doen.

Maar
QuoteHun speakers worden ontworpen met Bryston versterking en zou dan ook een mooie match kunnen zijn.
de Bryston speakers zijn uiteraard ook voor en met Bryston versterkers gemaakt en die vonden we niet mooi genoeg. Maar goed we staan open voor alles dus we gaan de PMC zeker proberen te beluisteren.

DB628

Het is overigens niet zo dat we de gehele lijn van de B&W's 800 serie goed vonden klinken want de 802 D3 en de 804 D3 vonden we ook niets. De 802 D3 had teveel laag en de 804 D3 was niet breed, diep en helder genoeg naar onze smaak.

bmateijsen

Quote from: DB628 on April 24, 2018, 11:35:09
Ik denk zo'n 50 cm.

Weet dat je dan nooit een neutrale laag weergave hebt, maar een natuurlijk boost van de lage frequenties. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar met een flink oplopende nagalmtijd, kleurt dat de weergave enorm.

QuoteWe hebben aan die kant van de kamer (daar waar de speakers staan), wel een echo effect als we met onze handen klappen en als we daar staan te praten. Het laag dat uit de B&W's kwam was goed om aan te horen.

Je kamer is zoals ik het op de foto zie hard, dus de nagalmtijd zal ook meer zijn dan ik wou willen...

DB628

QuoteJe kamer is zoals ik het op de foto zie hard, dus de nagalmtijd zal ook meer zijn dan ik wou willen...

Wat zouden we daar aan kunnen doen?

Timvg

Ruimte akoestisch laten behandelen. Voor het laag niet evident..

Ik blijf bij m'n eerste suggestie: Dutch & Dutch 8C! Cardioïde respons tot een ~100hz met daaronder actief aangestuurd laag dat gebruik maakt van innovatieve DSP implementatie om bepaalde potentiële akoestische problemen de kiem in te smoren.

chansig

En te koop bij Beter Beeld en Geluid....dus ik zou bmatijsen benaderen en daar eens gaan luisteren naar de Dutch & Dutch speakers. Zelf heb ik het minder dure broertje. De C gaat een flinke stap verder.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cobraatje

Scansonic MB6, zeer fraai klinkend en qua uiterlijk imo ook zeer fraai.
Bij A10 Audio te beluisteren en die hebben een demomodel voor een scherpe prijs staan.