Subwoofer op eiken kubus (ivm huisdieren)

Started by BlueTooth76, April 15, 2018, 12:22:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BlueTooth76

Mijn eerste topic op dit forum :)

Ik heb momenteel de REL S/5 in bestelling, een fijne subwoofer.

Vanwege huisdieren (fretten) heb ik die echter liever niet direct op de vloer staan en daarom overweeg ik om een eiken kubus van 50x50x50cm aan te schaffen en daar de subwoofer op te plaatsen (als dat er op past, afstand van aluminium pootjes moet ik nog nameten).

Nu heeft de REL S/5 echter een passieve radiator aan de onderkant en ik vraag me af of dat goed gaat.

M'n HiFi meubel is al dicht, m'n speakers (B&W805 D3) staan op zuilen, dus dat is allemaal al fret-proof.
In kabels hebben ze geen interesse, dat scheelt dan weer.

Iemand ervaring met het hoger plaatsen van subwoofers? Nog andere tips / mogelijkheden?


Contour

Wow, zeer gave huisdieren! Heb je daar een foto van?

BlueTooth76

#2
Quote from: Contour on April 15, 2018, 12:31:12
Wow, zeer gave huisdieren! Heb je daar een foto van?

Foto's niet paraat, wel een oude video:
https://www.youtube.com/watch?v=sshZ8B7YQDY

Had toen nog een setje ScanSpeak Events staan, ook fijne speakers :)

Heb nu nog een oude Q200E staan en daar kunnen ze niets aan stukmaken, dikke pannenkoek van een woofer en geen baspoort waar ze in kunnen kruipen. Ideaal als je fretten hebt.

Maar zo'n nieuwe wil je toch wel zo lang mogelijk "nieuw" houden.

Over 2 maanden verhuis ik, dan ga ik ook eens serieus bezig met een paar goede rears en een center die goed combineert met de fronts.

Contour

Leuk filmpje, ik vroeg me wel af of ze nou bang waren voor dat autootje of niet..

zwabber

#4
Ik heb jaren zelf fretten gehad , vijf stuks , (twee albino mannen , twee zwartvoet wildkleur mannen en een sandycolour vrouwtje)
Bij de sub die ik toen had ( quadral Orco , 2 woofers en 2 grote poorten) heb ik het houten frame van het speakerdoek nagemaakt en daar kippengaas op gespannen.
Natuurlijk mooi zwart gespoten .
In het begin klommen ze via het gaas op de sub en dan door op de kast maar dat was snel afgeleerd .
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

BlueTooth76

#5
Quote from: Contour on April 15, 2018, 13:56:17
Leuk filmpje, ik vroeg me wel af of ze nou bang waren voor dat autootje of niet..

Haha, nee, fretten kennen vrijwel geen angst. Voor hen is dit spel en jacht.
Als ze zich ongemakkelijk voelen zie je dat aan de staart, de haren staan dan als een kerstboom.

BlueTooth76

#6
Quote from: zwabber on April 15, 2018, 14:10:38
Ik heb jaren zelf fretten gehad , vijf stuks , (twee albino mannen , twee zwartvoet wildkleur mannen en een sandycolour vrouwtje)
Bij de sub die ik toen had ( quadral Orco , 2 woofers en 2 grote poorten) heb ik het houten frame van het speakerdoek nagemaakt en daar kippengaas op gespannen.
Natuurlijk mooi zwart gespoten .
In het begin klommen ze via het gaas op de sub en dan door op de kast maar dat was snel afgeleerd .

Ja, daar heb ik ook over nagedacht. Maar dan zou ik ook de passieve radiator moeten beschermen want die slinky's kruipen overal onder ;)

In m'n "nieuwe" kamer heb ik straks een mooie plek voor de subwoofer, estetisch vind ik het geen probleem als hij op een grote eiken kubus staat.

Het is eigenlijk meer of het afbreuk doet aan het geluid :)

Bij zo'n kubus moet je je dan zoiets voorstellen:


Mogelijk is de kubus nog iets te laag, ik kan het ook als sokkel van 65cm laten zagen, dan komen ze er sowieso niet meer bij.

zwabber

Dus massief , dat zal niet mee gaan trillen denk.
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

Gemineye

Zo'n massief ding lijkt me prima. Misschien spikes er onder zodat je hem echt goed "vast" kunt zetten. Het zou kunnen dat hij anders wat wiebelt. Ik zie verder geen bezwaar. Hoe zwaarder hoe beter denk ik.
:)

BlueTooth76

#9
Massief leek me inderdaad een manier om het op een nette manier op te lossen.
En anders kan zo'n kubus altijd nog ingezet worden om een plantje op te zetten ;)

BlueTooth76

#10
Een kleine update: ik heb inmiddels via een webshop een eikenhouten sokkel van 50x50cm besteld, dat blijkt bij nameten genoeg te zijn om de monstertjes bij m'n subwoofer vandaan te houden, en anders kan ik er altijd nog pootjes onder maken.

Zo'n ding weegt 125Kg dus zal waarschijnlijk wel solide genoeg zijn ;)

De sokkels worden op maat gemaakt dus ik heb erbij aangegeven waar het voor is en dat de sokkel horizontaal en vlak moet zijn, zijkanten zijn verder niet belangrijk, dat mag wel wat ruw zijn.

De pootjes van de subwoofer staan (zelf gemeten) in de breedte op zo'n 38cm en in de lengte zo'n 43cm dus dat past gemakkelijk.

Momenteel zit ik in een verhuizing, zodra alles op z'n plek staat zal ik een update met foto plaatsen :)

Carloz

Leuk verzonnen en optisch een mooie oplossing.

BlueTooth76

#12
De sokkel is vandaag keurig thuisbezorgd! De afwerking is zoals beloofd, boven- en onderkant perfect glad en horizontaal. Zijkanten zijn iets ruwer, daardoor "leeft" het wat meer. Sowieso gaat het nog wel scheuren na een tijdje, dat hoort erbij...

M'n verhuizing is wat uitgesteld, moet dus nog tot ongeveer halverwege juli wachten voor ik het kan testen.

Maar hij staat wel alvast op z'n plek, dankzij de meubeldoppen kon ik hem wat duwen en slepen, morgen spierpijn haha ;)

De inham (links zit een inbouwhaard) is daar zo'n 2m73 breed. Sokkel is 50cm, audiomeubel 1m20 dus aan weerskanten nog zo'n 50cm voor de 805 D3's.

Eventueel heb ik nog 2 plekken waar de subwoofer kan staan, maar dan moet ik wel met een langere draad of draadloos (dat levert REL voor dit model) werken. Voorlopig heeft deze plek m'n voorkeur.

Xander32

Creatieve oplossing. Ik ben benieuwd hoe het oogt met de sub er bovenop: welke kleur heeft de sub en hebben jouw speaker?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BlueTooth76

#14
Quote from: Xander32 on June  9, 2018, 07:30:27
Creatieve oplossing. Ik ben benieuwd hoe het oogt met de sub er bovenop: welke kleur heeft de sub en hebben jouw speaker?

Speakers zijn cherry, sub is zwart.
Esthetisch verantwoord? Dat moet nog blijken haha.

Maar anders luister ik gewoon met m'n ogen dicht...

Xander32

En de kleur van de stands waarop de B&W's staan?

Quote from: BlueTooth76 on June  9, 2018, 08:44:55
Speakers zijn cherry, sub is zwart.
Esthetisch verantwoord? Dat moet nog blijken haha.

Maar anders luister ik gewoon met m'n ogen dicht...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BlueTooth76

#16
Quote from: Xander32 on June  9, 2018, 08:54:15
En de kleur van de stands waarop de B&W's staan?

Aluminium.

Zelfbouw audiomeubel is white wash grenen met blauwe deuren (Ikea Besta als basis gebruikt).

Genoeg variatie dus  :angel:

Geen WAF, dat scheelt  ;D

Xander32

Een gezellige chaos  :).

Quote from: BlueTooth76 on June  9, 2018, 10:05:56
Aluminium.

Zelfbouw audiomeubel is white wash grenen met blauwe deuren (Ikea Besta als basis gebruikt).

Genoeg variatie dus  :angel:

Geen WAF, dat scheelt  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BlueTooth76

Quote from: Xander32 on June  9, 2018, 10:59:54
Een gezellige chaos  :).

Zodra alles op z'n plek staat zal ik er een plaatje van schieten.

In de kast is het ook al een samenraapsel, zo staat er een smalle, zwarte Marantz HD-CD1 met de bekende houtaccentjes, een champagnekleurige Marantz SR-5008 en een zwarte Rotel RA-1592. Maar goed, die kast zit toch meestal dicht ;)

Xander32

Marantz  :thumbs-up:.
Weet je dat er een (evenzeer) reuze gezellig Marantzforum is?

Quote from: BlueTooth76 on June  9, 2018, 12:45:11
Zodra alles op z'n plek staat zal ik er een plaatje van schieten.

In de kast is het ook al een samenraapsel, zo staat er een smalle, zwarte Marantz HD-CD1 met de bekende houtaccentjes, een champagnekleurige Marantz SR-5008 en een zwarte Rotel RA-1592. Maar goed, die kast zit toch meestal dicht ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BlueTooth76

Quote from: Xander32 on June  9, 2018, 12:53:28
Marantz  :thumbs-up:.
Weet je dat er een (evenzeer) reuze gezellig Marantzforum is?

Veel te gezellig, dan hang ik dag en nacht op fora haha...

De Marantz heb ik voor films, de center en de rears hangen er aan. Fronts gaan over de pre-outs naar de Rotel.
De B&W's klinken daar toch het best aan met muziek, al doet de Marantz het zeker niet slecht.

BlueTooth76

#21
Vandaag de laatste gaten bevestigingsgaten geplamuurd op de plekken waar ooit de oude CV-radiatoren zaten, komende dagen netjes witten.
Jaga convectoren zijn vandaag binnengekomen, warmtepomp zal één dezer dagen ook bezorgd worden en dan kan de installateur los!

Moet nog een hoop gebeuren voor Steely Dan door de huiskamer schalt, maar dan heb je ook wat  ;)

BlueTooth76

#22
Steely Dan schalt nog steeds door m'n oude huiskamer. Aja, dat heb je soms...

Warmtepomp is afgelopen maandag bezorgd op een pallet (levertijden lopen flink op vanwege de fors gestegen vraag), Jaga's hangen inmiddels.
Morgen komt de installateur en gaan we verder met één en ander aansluiten  ::)

De foto's gaan komen... nog even geduld a.u.b. :P

(wie de woordgrap ontdekt is vermoedelijk ook Steely Dan liefhebber  ;D)

BlueTooth76

#23
Belofte maakt schuld:



De sokkel heb ik toch maar op pootjes geplaatst, omdat het hout nog vochtig is en rondom moet ventileren.

De speaker en sub lijken wat gek te staan maar dat is vervorming van de lens van m'n telefoon  :P

De foto is overigens van afgelopen weekend, heb inmiddels een REL Longbow binnen en heb de subwoofer nu rechts achter me staan. Daardoor hebben de B&W's wat meer ruimte om te ademen en staat de TV wat meer centraal.

BlueTooth76

#24
- oeps dubbel -