Twijfel

Started by Starred, April 13, 2018, 22:33:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik heb een Fuji XT2 en aardig wat lenzen.
Nu twijfel ik een beetje of ik de XT2 zal inruilen naar een XH1 om oa te profiteren van IBIS, of de hele set in te ruilen voor een Sony A7iii met een stuk of 3 lenzen...
Wat is wijsheid :huh2:

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Multimediaknaller

#2
Quote from: Starred on April 13, 2018, 22:33:35
Ik heb een Fuji XT2 en aardig wat lenzen.
Nu twijfel ik een beetje of ik de XT2 zal inruilen naar een XH1 om oa te profiteren van IBIS, of de hele set in te ruilen voor een Sony A7iii met een stuk of 3 lenzen...
Wat is wijsheid :huh2:
En wat is dan de reden om het niet te doen, want je geeft aan dat je 'twijfelt'.  ???

Wat is voor jouw de meerwaarde voor IBIS (is niets nieuws) en eigenlijk is de XH1 eigenlijk een kleine update van de XT-2 en heeft zelfs dezelfde sensor als de XT-2

Op papier zal het er allemaal wel geweldig uitzien, maar daar zal je in de praktijk weinig tot niets van terugzien

Vergeet niet dat jij de foto maakt en niet jouw camera, of je moet alles op de bejaardenstand autostand willen maken :lookaround:

Ikzelf kom van een Canon 5D Mark III, een hoop objectieven en een steekkar  ::) maar NOOIT meer een ander merk dan Fujifilm

Starred

Ik wil eigenlijk steeds bijblijven met het meest courante model, dus ruil ik tot nu steeds na een jaar of 2 m'n camera in en blijf ik voor een (relatief) bescheiden bedrag bij met de nieuwste techniek. Dus vandaar overweeg ik upgrade naar de nieuwe XH1. Dat dit Fuji model eindelijk Ibis heeft, heeft voor mij wel veel toegevoegde waarde. Had het ooit op een Olympus OMD camera en vond dat heerlijk. Zelfs bij lage shutterspeed scherpe foto's.
Normaal had ik er niet zo lang over nagedacht en mn camera gewoon ingeruild voor de opvolger, maar de reden om het (nog) niet te doen is a) dat de XH1 nog steeds dezelfde sensor heeft als de XT2 en b) de Sony A7iii. Is ongeveer net zo duur, maar FF, betere batterij en sublieme AF. Met name dat laatste is handig voor actiefotografie waar ik wel in geinteresseerd ben. Eigenlijk is de A7iii een zeer volledige camera op elk vlak. Ook de Sony lenzen zijn tegenwoordig erg fraai.
De vraag is dus bij APSC (Fuji) blijven of de FF spoor (A7iii) kiezen

Multimediaknaller

Als verbeterde techniek jouw meer zegt dan het uiteindelijke resultaat, dan moet je dat gewoon doen.


Starred

Ik ben het nooit volledig eens met de stelling dat het altijd en alleen maar de fotograaf is die het resultaat bepaalt. Supersnelle en precieze AF wil bijvoorbeeld nog wel eens helpen bij actiefotos

LittleNinja

#6
Wellicht biedt de Sony hier of daar een voordeel, maar vergeet niet de ergonomie die Fuji veel beter op orde heeft! De Sony zal je wellicht gaan irriteren op dat gebied.

Quote from: Starred on April 14, 2018, 09:07:46
Ik ben het nooit volledig eens met de stelling dat het altijd en alleen maar de fotograaf is die het resultaat bepaalt. Supersnelle en precieze AF wil bijvoorbeeld nog wel eens helpen bij actiefotos

Daar ben ik het ook me eens.. Een beter toestel geeft je simpelweg meer mogelijkheden om je (makkelijker) een plaatje voor elkaar te krijgen. Maar ik snap ook wel dat een super toestel geen top fotograaf maakt van iemand die nog nooit bewust een foto heeft geschoten.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Starred

Ergonomie is idd erg goed van de Fuji. Maar Sony is wat dat betreft natuurlijk een stuk verbeterd afgelopen jaren.
Maar met name de 'coolness factor' van de Fuji is onverslaanbaar  8)

LittleNinja

Quote from: Starred on April 14, 2018, 18:49:51
Ergonomie is idd erg goed van de Fuji. Maar Sony is wat dat betreft natuurlijk een stuk verbeterd afgelopen jaren.
Maar met name de 'coolness factor' van de Fuji is onverslaanbaar  8)

Verbeterd, maar nog verre van Fuji. Al kun je daar natuurlijk aan wennen (als je veel geduld hebt). Ze hebben nu wel een favorietenlijst voor de instellingen.

Coolness factor vind ik dan weer subjectief.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Multimediaknaller

Quote from: Starred on April 14, 2018, 09:07:46
Ik ben het nooit volledig eens met de stelling dat het altijd en alleen maar de fotograaf is die het resultaat bepaalt. Supersnelle en precieze AF wil bijvoorbeeld nog wel eens helpen bij actiefotos

Eind april komt er nog een update  :pompom:

En onderstaande komt zo rechtstreeks uit de XT-2 op de creatieve stand  :satisfied:



En deze, helemaal op de Autostand  ;D


Starred

Ik weet dat de Fuji een erg goed toestel is, daarom heb ik er ook een hele set van.
De firmware updates zijn echt fijn, maar daar verander je natuurlijk niet het aantal scherpstelpunten mee..

LittleNinja

Vooral die met die fietsen vind ik mooi.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Starred on April 15, 2018, 21:18:49
Ik weet dat de Fuji een erg goed toestel is, daarom heb ik er ook een hele set van.
De firmware updates zijn echt fijn, maar daar verander je natuurlijk niet het aantal scherpstelpunten mee..

In hoeverre mis je dat nu? En wellicht kun je eens met iemand afspreken die een Sony heeft. Wellicht ben je meteen om of misschien ben je meteen genezen..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Op dit moment is mijn inziens Sony niet te verslaan
Lekker licht, enorm goede kwaliteit, goede lensen en qua grote net iets groter dan Fuji.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 16, 2018, 08:11:39
Op dit moment is mijn inziens Sony niet te verslaan
Lekker licht, enorm goede kwaliteit, goede lensen en qua grote net iets groter dan Fuji.

Wat ergonomie betreft zijn ze vrij makkelijk te verslaan, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je de camera eenmaal kent, je er evengoed mee aan de slag kan.

Volgens mij is de Fuji XH1 juist groter dan de A7 serie..

Heb jij al ergens een review geplaatst van de A7 III?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

#15
Ik heb de A7RIII niet de A7III

Het is allemaal wennen.
Wat Fuji voor veel mensen voor heeft is de Aperture ring.
Bij andere camera's (waaronder Sony) is het diafragma in te stellen via de knoppen, dus 1 voor sluitertijd en 1 voor diafragma.
Er is voor alles wat te zeggen.

Ik heb een paar jaar met een Fuji geschoten maar zag dat altijd als de "camera erbij", niet dat het een slechte camera was trouwens, verre van.
Toen was het of de A99 wat een bakbeest was, of de Fuji en de Fuji was op straat gewoon super.
Nadeel was wel

1. Geen goed flitssysteem
2. Geen ISO100 in RAW
3. Geen tethering
4. ZEER slechte raw ondersteuning in bv Capture One en Lr.
5. Trager dan de Sony A99

Toen Sony de A7R uitbracht ben ik geswitched en de A7R was iets groter vooral met lens, maar de kwaliteit was wel beter, plus ik kon tetheren.
Er is VEEL veranderd ondertussen.

Voor walk around camera is Fuji gewoon erg goed.
Met hun midden formaat camera zijn ze gewoon GENIAAL.

Maar als ik als HOOFDCAMERA moet kiezen tussen Sony en Fuji zou ik voor Sony gaan, mede ook door de betere ondersteuning door derden voor Sony.
Kijk Canon en Nikon werkt bijna alles op, zie dat als de iPhone.
Op Sony werkt ondertussen bijna alles wat ook op Canon en Nikon werkt maar soms loopt het iets achter, zie dat maar als Android.
Op Fuji merk je gewoon dat dit op de derde plek komt bij ontwikkelingen, ze kunnen nu bv tetheren maar helemaal lekker gaat het nog niet.

Koop je puur een camera voor vakanties en snaps dan kun je eigenlijk niet verkeerd met Fuji, helemaal als je JPG gebruikt, het blijft een van de betere JPG camera's.
Maar denk je ook aan de toekomst, lenzen van andere merken erop zetten, flitsen, misschien een keer ETTL flitsen van andere merken etc. etc. dan kun je beter voor Sony gaan.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#16
Quote from: J.A.F._Doorhof on April 16, 2018, 09:36:00
Maar als ik als HOOFDCAMERA moet kiezen tussen Sony en Fuji zou ik voor Fuji gaan, mede ook door de betere ondersteuning door derden voor Sony.

Je bedoelt de Sony vermoed ik.. ;)

Bedankt voor de info Frank.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Dat bedoelde ik inderdaad, sorry.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Jpeg van de Fuji is erg goed idd, maar betwijfel of ie beter is dan de jpg van de Sony A7(R)iii?

Starred

Wat heb ik:
XT2 met batterygrip en 2 extra accus
23/F1.4
35/F1.4
56/F1.2
10-24/F4.0
16-55/F2.8
50-140/F2.8
18-55/F2.8-4.0

Wat overweeg ik:
Sony A7iii
24-105/F4 G
100-400/F4.5-%.6 GM

Erik

Krijg het idee dat je een excuus zoekt op de Sony te kunnen kopen.
Hoe moeilijk kan het zijn even een Jpg te schieten in de winkel  en diensten vergelijken met je Fuji een beetje fotozaak doet daar wel aan mee als je serieus van plan bent de kopen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Een excuus om te kopen?

LittleNinja

#22
Mooie collectie glas! Ik zou zeggen lekker bij Fuji blijven. De G lens gaat nooit die 1.2 & 1.4 lenzen evenaren!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Starred

Quote from: LittleNinja on April 19, 2018, 09:08:37
Mooie collectie glas! Ik zou zeggen lekker bij Fuji blijven. De G lens gaat nooit die 1.2 & 1.4 lenzen evenaren!

Klopt, zijn erg mooie lenzen. Maar eerlijk gezegd gebruik ik primes steeds minder. Merk elke keer dat ik dan toch te inflexibel ben. De range 70-200 gebruik ik ook niet zoveel in praktijk.

Wat ik wil is een mooie walkaround lens, hence de 24-105/f4 en een lens voor sport, hence de 100-400. Tzt zal daar dan wel weer eens een fast prime en een wideangle bijkomen, maar voor nu geen prio

LittleNinja

Tja, als je dan toch al enigszins de knoop hebt doorgehakt.. Eind mei is er de fotofair in Hilvarenbeek. Waarschijnlijk komen ze rond die tijd wel met een mooie actie op de A7..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"