Speakerkabels door pvc buis goed idee?

Started by Gemineye, April 13, 2018, 20:58:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gemineye

Oei je triggert me wel met die dingen. Er zit nu buschjaeger ramen op, ik ben bang dat deze daar niet in passen. Zijn ook wel best duur natuurlijk. Een alternatief kan zijn om zoiets zelf te maken met een blindplaat. Goedkoper en past zeker in het inbouwraam. Alleen achter de versterker ben ik niet zeker; dan zouden er vier in 1 raam moeten. Misschien doe ik ze daar dan wél rechtstreeks.

Stof tot nadenken.
:)

Zweitse

Je kan ze inderdaad ook heel goed zelf maken, maar het geeft een net even wat mooiere afwerking dan kabel zo uit de muur ;)

Gemineye

Quote from: Zweitse on April 14, 2018, 11:08:11
Je kan ze inderdaad ook heel goed zelf maken, maar het geeft een net even wat mooiere afwerking dan kabel zo uit de muur ;)

Ja klopt zeker. Maar die je nu noemt past niet in het afdekraam zoals die er op zit. Maar is met wat spul van een zelfbouw speaker winkel en een blindplaat goed zelf te maken volgens mij, met vergelijkbaar resultaat. Ik denk alleen niet dat ik 4 terminals in 1 blindplaat krijg dus dan zou ik daar misschien 1 wcd moeten opofferen, zou ook nog kunnen.
:)

erik s.

Quote from: Gemineye on April 14, 2018, 10:25:52
In welke zin verandert dat dan? Normaal zou je het los over de vloer leggen, wat verandert pvc daaraan? Ik verwacht dat de effecten voor achter speakers klein genoeg zullen zijn.
Veranderen van isolatie van kabels verandert de eigenschappen van een kabel.
Om deze reden hebben kabellifters ook effect.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

Je zou kunnen overwegen om een 4 aderige kabel naar de meterkast te trekken en dan 2 aderig naar de luidsprekers.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Rowdy

Quote from: Gemineye on April 14, 2018, 11:04:27
Oei je triggert me wel met die dingen. Er zit nu buschjaeger ramen op, ik ben bang dat deze daar niet in passen. Zijn ook wel best duur natuurlijk. Een alternatief kan zijn om zoiets zelf te maken met een blindplaat. Goedkoper en past zeker in het inbouwraam. Alleen achter de versterker ben ik niet zeker; dan zouden er vier in 1 raam moeten. Misschien doe ik ze daar dan wél rechtstreeks.

Stof tot nadenken.
Je kunt hiervoor ook Busch Jaeger CAI-plaat gebruiken.

Dirkie

Quote from: Rowdy on April 14, 2018, 14:13:29
Je kunt hiervoor ook Busch Jaeger CAI-plaat gebruiken.
Voorzie de mogelijkheid om actieve luidsprekers te plaatsen... moest het ene tegenvallen...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Roeland

Heb je onder de vloer een kruipruimte?

Gemineye

Quote from: Roeland on April 14, 2018, 16:23:16
Heb je onder de vloer een kruipruimte?

Ja dat heb ik! Is evt ook een optie om onder de vloer door te gaan, maar doe ik liever niet ivm vloerverwarming. Mocht het op een andere manier niet lukken dan is dat plan b!
:)

Janbo

Voor de mini vermogens bij huiskamergebruik volstaat 2 x 1,5 ook prima en heb je evt meer ruimte om dit door een buis te krijgen.

Gemineye

Quote from: Janbo on April 14, 2018, 21:07:50
Voor de mini vermogens bij huiskamergebruik volstaat 2 x 1,5 ook prima en heb je evt meer ruimte om dit door een buis te krijgen.

Ja voor rear speakers helemaal. Maar de lengte is wel vrij lang dus wil ze eigenlijk wel zo dik mogelijk maken!
:)

W.Otter

Ik heb hier nog twee mooie stukken liggen respectievelijk 13 en 17 meter oehlbach 2.5mm2

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Gemineye

Quote from: W.Otter on April 16, 2018, 00:31:16
Ik heb hier nog twee mooie stukken liggen respectievelijk 13 en 17 meter oehlbach 2.5mm2

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Ik ga nog even meten of ik daar iets aan heb!
:)

W.Otter

Quote from: Gemineye on April 16, 2018, 09:01:40
Ik ga nog even meten of ik daar iets aan heb!
Prima!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

WickedGame

#39
Heb er zelf Supra Cable Rondo 4x4.0mm2 door een PVC buis laten trekken.

Qua afwerking had ik overal Jung ramen. Hierop heb ik een blindplaat geplaatst met daarop speaker terminals.


Gemineye

Quote from: WickedGame on April 16, 2018, 09:40:02
Heb er zelf Supra Cable Rondo 4x4.0mm2 door een PVC buis laten trekken.

Qua afwerking had ik overal Jung ramen. Hierop heb ik een blindplaat geplaatst met daarop speaker terminals.

Ha dat is eigenlijk precies hetzelfde idee als wat ik in gedachten had inderdaad! Ziet er profi uit, die voorbereiding kan ik alvast gewoon treffen volgens mij. Heb jij dit achter de versterker dan net zo gedaan?

Ik denk dat ik eerst even wat "standaard" 2x4mm kabel haal, ivm de afstand voel ik daar wel wat voor; hoe dikker hoe beter. Ik probeer dat dan sowieso door de buizen vanuit de meterkast naar de rearspeakers te trekken. dan kan ik ook direct proberen of ik twee van die kabels door 1 pvc buis kan trekken vanaf de versterker richting meterkast. De afstand is niet vreselijk lang en met wat wasmiddel erbij zou het misschien moeten kunnen, maar dat is wel op het randje denk ik. Mocht dat niet lukken dan moet dat stuk misschien in 2,5mm.

Ik heb afgelopen weekend de loze leidingen al getraceerd; een blik in de meterkast leerde mij dat er maar 1 loze leiding in de meterkast eindigde, terwijl ik op foto's van de bouw kon zien dat het toch echt meer zouden moeten zijn. Maar de overige loze leidingen zijn ook getraceerd; die bevonden zich achter de achterwand van de meterkast  :-X
:)

WickedGame

Quote from: Gemineye on April 16, 2018, 15:47:26
Ha dat is eigenlijk precies hetzelfde idee als wat ik in gedachten had inderdaad! Ziet er profi uit, die voorbereiding kan ik alvast gewoon treffen volgens mij. Heb jij dit achter de versterker dan net zo gedaan?

Ik denk dat ik eerst even wat "standaard" 2x4mm kabel haal, ivm de afstand voel ik daar wel wat voor; hoe dikker hoe beter. Ik probeer dat dan sowieso door de buizen vanuit de meterkast naar de rearspeakers te trekken. dan kan ik ook direct proberen of ik twee van die kabels door 1 pvc buis kan trekken vanaf de versterker richting meterkast. De afstand is niet vreselijk lang en met wat wasmiddel erbij zou het misschien moeten kunnen, maar dat is wel op het randje denk ik. Mocht dat niet lukken dan moet dat stuk misschien in 2,5mm.

Ik heb afgelopen weekend de loze leidingen al getraceerd; een blik in de meterkast leerde mij dat er maar 1 loze leiding in de meterkast eindigde, terwijl ik op foto's van de bouw kon zien dat het toch echt meer zouden moeten zijn. Maar de overige loze leidingen zijn ook getraceerd; die bevonden zich achter de achterwand van de meterkast  :-X

Achter de versterker heb ik dit ook dmv een 5-raam waar de luidsprekerskabels ook zo zijn afgewerkt, en 1 raam voor ethernet.

Qua bekabeling weetje dat de PVC 16mm is, dus zoek de in jouw ogen meest geschikte kabel die niet te breed is. Als het goed is weet je ook of er "scherpe" bochten in de buizen zitten. Want dat is het enige punt waarop het kan mislukken.

Rowdy

Gebruik geen wasmiddel, maar talkpoeder. Wasmiddel kan op den duur uitdrogen, dan krijg je de kabel er niet meer uit.

Gemineye

Quote from: Rowdy on April 16, 2018, 17:44:38
Gebruik geen wasmiddel, maar talkpoeder. Wasmiddel kan op den duur uitdrogen, dan krijg je de kabel er niet meer uit.

Ah dat kan ook, ligt vast nog wel ergens in een kastje op kamer van de kleinste[emoji38]
:)

W.Otter

4mm2 keer twee krijg je niet door een pvc buis van 16mm. Is veel te dik en ook overdreven, 2.5mm2 voldoet.

Kijk ook eens naar dit soort oplossingen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

scrutinizer

Quote from: erik s. on April 14, 2018, 11:11:51
Veranderen van isolatie van kabels verandert de eigenschappen van een kabel.
Om deze reden hebben kabellifters ook effect.

^^
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.


scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.