Speakerkabels door pvc buis goed idee?

Started by Gemineye, April 13, 2018, 20:58:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gemineye

Ik zit internet uit te pluizen en ik kom er niet helemaal uit. Ik probeer de leidinggevende hier in huis te overtuigen van het nut van surround geluid. Nu ziet ze nogal op tegen de kabels die dan net als in ons vorige huis langs de muur over de vloer naar achter lopen.

Maar achter de kast loopt een loze leiding richting meterkast en vanaf daar weer twee loze leidingen naar links en rechts achter de bank. Ik zou dus in theorie de speakerkabels door die pvc buis via meterkast bij de bank kunnen krijgen, netjes weg gewerkt.

In totaal wordt de weg daarmee wel een meter of 10 denk ik. Zou dat een probleem kunnen zijn? Is dat te lang? Als ik 2x2.5mm2 door die leiding kan krijgen is dat voldoende? 4mm2 is beter maar dat wordt te gek.

Nog een punt; mijn gevoel zegt dat installatiedraad eigenlijk best heel geschikt zou kunnen zijn als speakerkabels, of zeg ik nu iets heel erg niet audiofiel? Het is "solid core" ofc met de Goede diameter.

:)

Deleted User

Quote from: Gemineye on April 13, 2018, 20:58:52
Nog een punt; mijn gevoel zegt dat installatiedraad eigenlijk best heel geschikt zou kunnen zijn als speakerkabels, of zeg ik nu iets heel erg niet audiofiel? Het is "solid core" ofc met de Goede diameter.

Als dat je gevoel is, waarom heb je dan Van den Hul LS kabels?

Gemineye

Quote from: jazzman on April 13, 2018, 21:18:08
Als dat je gevoel is, waarom heb je dan Van den Hul LS kabels?

Haha nee dat is van Damme. Maar je hebt wel een punt, alleen lijkt me dat vrij kostbaar voor zo'n lang stuk en bovendien te dik. Zijn er alternatieven?
:)

Rowdy

Is het 16 of 19 mm buis?
Canare 4S8 of 4S11

Gemineye

Quote from: Rowdy on April 13, 2018, 21:33:37
Is het 16 of 19 mm buis?
Canare 4S8 of 4S11

16mm denk ik. De 'gewone'
:)

NielsLu

Ik heb bij ons voor de surround speakers Oehlback 2.5mm2 kabels door pvc buizen (3/4 buizen) door de vloer en de muren heen lopen. Dit gaat meer dan prima  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Gemineye

Quote from: NielsLu on April 13, 2018, 21:46:09
Ik heb bij ons voor de surround speakers Oehlback 2.5mm2 kabels door pvc buizen (3/4 buizen) door de vloer en de muren heen lopen. Dit gaat meer dan prima  ;)

Kun je 4aders door een buis trekken denk je?


Is de afstand een probleem denken jullie? Meter of 10 zal het wel worden denk ik
:)

NielsLu

Afstand lijkt me geen probleem en 4 aders (dus 2 kabels) lukt wel denk ik (mits het buisje nu inderdaad leeg is).
Ik zou alle 4 de aders goed strippen en stevig aan een goede trekveer knopen, dan verwacht ik dat je die kabels er wel door krijgt.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Sjaak_Banaan

Beetje glijmiddel erop en trekken maar! :P

Geen grapje, zag een elektricien zo veel coax-kabels naar boven trekken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder


Kingpin

#10
Kun je niet onder de vloer rechtstreeks een aantal pvc buizen plaatsen?
Heb ik ook gedaan, en dan daar waar je van onder de vloer weer naar boven de vloer een klein gaatje maken.
Kun je misschien zo maken dat je achter een plint weer uitkomt, zie je er niets van.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Gemineye

Quote from: Kingpin on April 13, 2018, 22:27:22
Kun je niet onder de vloer rechtstreeks een aantal pvc buizen plaatsen?
Heb ik ook gedaan, en dan daar waar je van onder de vloer weer naar boven de vloer een klein gaatje maken.
Kun je misschien zo maken dat je achter een plint weer uitkomt, zie je er niets van.

Heeft niet mijn eerste voorkeur ivm vloerverwarming. Maar zou wel een optie kunnen zijn voor als het op de andere manier niet lukt.
:)

BernHardN

Ik zou zeggen neem een goede CAT6 kabel is goedkoop en er is een topic over dat deze best "audiofiel" zijn!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Gemineye

Quote from: BernHardN on April 13, 2018, 23:12:13
Ik zou zeggen neem een goede CAT6 kabel is goedkoop en er is een topic over dat deze best "audiofiel" zijn!
Cat6 verwijst toch naar netwerkkabel?? Ik mis even hoe ik dat als speakerkabel gebruik?
:)

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Xander32

Ik zou idd ls kabel halen, koper met een 2 x 2.5 mm diameter en deze door de buis heen trekken. Dat hoeven geen exotische kabels te zijn. Dan heb je de juiste kabels voor het beoogde doel en die liggen netjes en goed beschermt weg gewerkt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mokumer45

#16
Misschien een idee om eens bij een van de forumsponsors te kijken (wiens naam rechtstreeks naar kabels verwijst) naar ls-kabel? Het hoeft volgens mij helemaal geen hele dure kabel te zijn, min of meer standaard ls-kabel van 2x2,5 mm2 zal prima voldoen. Ik denk, dat kabel ergens tussen de 2 en 3 euro p/m een goede koop zal zijn en daar komt uiteraard bij, dat het bij 2 x 10 m nog aardig wat geld wordt, relatief gezien.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

mijkie

ik heb ook wat kabels door de vloer lopen, ik heb daarvoor de Audioquest Slip 14/2 gebruikt, niet duur en ziet er goed uit !

bij meerdere forum-sponsoren verkrijgbaar
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

erik s.

De meeste meterwaar past wel door zo'n buis.
Wel verander je de eigenschappen van de kabel door de PVC-isolatie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

martien


erik s.

Quote from: martien on April 14, 2018, 10:06:06
Is dat positief of negatief?
moeilijk om van te voren te zeggen, het is vooral anders.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Gemineye

In welke zin verandert dat dan? Normaal zou je het los over de vloer leggen, wat verandert pvc daaraan? Ik verwacht dat de effecten voor achter speakers klein genoeg zullen zijn.
:)

Gemineye

Oké ik ga even precies zoeken hoe ik dit evt zou willen doen. Op onderstaande foto's is het iets duidelijker. Foto's zijn van tijdens de bouw dus goed te zien. Vanachter de versterker heb ik 1 loze leiding beschikbaar (zijn nu gevuld met coax en utp, maar utp wordt momenteel niet gebruikt) en links en rechts achter de bank zit eveneens een loze leiding naast de stopcontacten (vooral omdat we er tijdens de bouw nog niet uit kwamen waar de tv moest komen) alle loze leidingen komen uit in de meterkast. ik wil dus twee ls kabels door 1 buis wurmen richting meterkast en dan in twee verschillende weer terug. Ik zit dan zelf te denken om ronde kabel te gebruiken (canare?) en daar net zo'n mantel om te trekken als bij de speakerkabels die ik al heb. Dan banaanstekkers eraan, blindplaten voor de doos met gaatjes erin boren en dan is het super netjes hoop ik.


Ik ga eerst even de mogelijkheden verkennen [emoji51]
:)

Zweitse

Op MP staan inbouwdozen van WBT, is dat misschien een idee voor een mooie afwerking?

Xander32

Zijn die niet net zo duur als alle kabel?

Quote from: Zweitse on April 14, 2018, 10:57:54
Op MP staan inbouwdozen van WBT, is dat misschien een idee voor een mooie afwerking?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT