Review: JVC DLA-X5900BE/ DLA-X5900WE / DLA-RS440

Started by Mediasluis, April 10, 2018, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Dit is een review over de opvolger van de toen al geweldige JVC DLA-X5500 /DLA-RS420 projector en wel de; JVC DLA-X5900BE / DLA-5900WE. Zoals voorheen is deze er weer in het zwart alsook in het wit (Zie foto). Hij is leverbaar als Consumer model X5900, zowel in het zwart (BE) als in het wit (WE) verkrijgbaar, alsook in een Prosumer model RS440. Het verschil is aan de buitenkant meteen zichtbaar vanwege dat de RS Prosumer versie een gouden afwerking heeft en alleen in het zwart leverbaar is. De RS-serie is eigenlijk meer voor installateurs bedoelt en volgens JVC zitten de wat betere onderdelen hierin, maar zelf is mij het verschil in beeld nog niet echt opgevallen. In deze review schrijf ik wel steeds over de X5900, maar natuurlijk geld dit alles dan ook voor de RS440.

Het betreft hier een projector met een ongelooflijk mooi transparant plaatje, vanwege de LCoS techniek die JVC DiLA noemt. Omdat het reflecterend werkt en het licht niet door het paneel heen gaat, kunnen de pixels van achteren worden aangestuurd en dus zeer dicht tegen elkaar aan geplaatst worden, waardoor je vrijwel geen pixels meer op het scherm ziet. De kleuren zien er met een LCoS systeem ook erg natuurlijk uit, waardoor zo'n projector zeer gewaardeert wordt door fotografen en film liefhebbers.

Iets waar JVC dan mee uitspringt, is het ongelooflijke zwartniveau dat deze projectors op het scherm weten te toveren. JVC is hier echt meester in en dit is werkelijk adembenemend om te zien met projectie en doet je mond open staan van verbazing. Bij het zien van een vergelijk met andere projectors bij bv. een sterrenhemel en je denkt dat het beeld al mooi zwart is, dan gaat de JVC echt nog eens een stuk dieper.

Voor wie de JVC projectors al kent en gewoon de verschillen wilt weten tussen de vorige DLA-X5500 serie en deze JVC DLA-X5900, zal ik dit hier even in het kort vertellen.
Als eerste kan ik je vermelden dat de prijs meteen al €500 is gazakt t.o.v. zijn voorganger de X5500, wat deze projector echt een koopje maakt voor wat je ervoor krijgt, ongelooflijk. De grootste upgrade heeft anderhalf jaar geleden al plaatsgevonden bij de JVC projectors, want toen gingen we van een projectie met een verpletterende zwartwaarde, maar met een gebrek aan lichtopbrengst, naar een bijna zelfde zwartwaarde met juist zeer veel lichtopbrengst. Daarna komt JVC met een upgrade waarbij eigenlijk maar marginale verbeteringen plaats hebben gevonden, zo ook nu weer. Wel moet ik zeggen dat de kleine dingen waar we nog iets op durfden aan te merken wel ook echt extra zijn aangepakt, waardoor we een projector hebben die eigenlijk niet zoveel te wensen meer overlaat. Zo is de e-Shift4 verbeterd en opgewaardeerd naar e-Shift5 en verloopt het beeld nu ook nog vloeiender. Voor de rest verschilt deze JVC DLA-X5900 niet veel met de X5500, dus om een goed beeld te krijgen van deze DLA-X5900 zoals het uiterlijk, menustructuur, afstandsbediening enz enz. verwijs ik je gewoon naar de vorige projector review:
http://www.mediasluis.nl/review/jvc-dla-x5500-jvc-dla-rs420
Hier kun je lezen over de volgende onderdelen van deze projector, zoals:
- Uiterlijk
- Lens
- Lens Shift
- Lens Memory
- Lensdop
- Keystone
- Afstandsbediening
- Bedieningspaneel
- 3D Bril en 3D RF Transmitter
- Wireless HDMI
- Aansluitingen
- Lamp
- Lichtlekkage
- Ventilatie
- Geluidsniveau
- Picture Mode
- Menustructuur
- Memory voor beeldafstelling
- Panel Alignment
Dit zijn allemaal zaken die hier perfect worden uitgelegd, maar niet verandert zijn in de nieuwe DLA-X5900 serie.

De dingen die wel specifiek voor deze projector gelden en anders zijn, zoals de ISF-kalibratie metingen, Lagtime en Ansi Lumen enz. behandel ik in de review hieronder. Je moet deze review dus lezen als aanvulling op die van de DLA-X5500. Daar behandel ik dus zo'n beetje ook elk onderdeel ven deze nieuwere projector de JVC DLA-X5900.
Lees de volledige review hier bij Mediasluis:
http://www.mediasluis.nl/review/jvc-dla-x5900be-dla-x5900we-dla-rs440

Ik wens je veel leesplezier.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

Ik was nog vergeten te vermelden dat de prijs bij de release van deze projector al meteen met €500 gezakt is t.o.v. zijn voorganger de X5500.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

williams

Wederom weer een mooie en uitgevreide review .
Voor mezelf zie ik geen reden te upgraden daar ik zelf de rs420 hebt hangen,maar voor dit geld vind ik dit mischien wel op dit moment de beste beamer in deze prijsklasse .
Ben wel benieuwd waar jvc dit jaar mee gaat komen ,want de laatste 2 jaar zijn er niet zoveel verschillen t.o.v. de x5000 die ook al erg mooi was .
Ze hebben natuurllijk iedere keer stappen gemaakt met het upgraden van HDR maar we wachten naturlijk met zijn alle op de echte overstap naar 4K zoals Sony en dan natuurljk nog enigsins betaalbaar .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Mediasluis

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Jeriko

Een goedeavond ik heb eigenlijk een vraagje over de dla-5900 van jvc. Ik ben deze aan het instellen omdat ik de lamp heb vervangen, en kom ik er achter dat ik de keystone functie niet kan aanpassen omdat deze in hdr staat (tenminste zo staat het in de handleiding). Nu heb ik de hdr aangepast maar ik kom nog steeds niet in de keystone functie. En wat ook vreemd is, als ik de keystone functie aanpas bijvoorbeeld in het blauwe beeld pas deze zich niet aan bij beeld van bijvoorbeeld een apple tv.
Misschien kunnen jullie mij daarmee helpen.

Alvaste bedankt
Groetjes Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

reza

JVC heeft het goed begrepen. Je mag nooit Keystone gebruiken, je gooit dan behoorlijk wat pixels weg, dus niet doen!!!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

Quote.        Een goedeavond ik heb eigenlijk een vraagje over de dla-5900 van jvc. Ik ben deze aan het instellen omdat ik de lamp heb vervangen, en kom ik er achter dat ik de keystone functie niet kan aanpassen omdat deze in hdr staat (tenminste zo staat het in de handleiding). Nu heb ik de hdr aangepast maar ik kom nog steeds niet in de keystone functie. En wat ook vreemd is, als ik de keystone functie aanpas bijvoorbeeld in het blauwe beeld pas deze zich niet aan bij beeld van bijvoorbeeld een apple tv.
Misschien kunnen jullie mij daarmee helpen.

Alvaste bedankt
Groetjes Jeroen


Kijk ook even bij je lens settings ,misschien dat deze op lock staat  maar ik weet zo uit mijn hoofd niet of dat ook invloed heeft op de keystone functie .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Jeriko

Ik heb een medewerker gesproken van jvc en hij zei dat ik de lenscontrole functie moest gebruiken. Hij zei ook dat de projector zo recht moet staan en dan de lensschift naar beneden schuiven, ik ga zo even proberen of dat werkt.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"