JVC introduceert nieuwe LX-UH1 4K DLP projector

Started by MaxxMark, April 5, 2018, 08:03:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

darkrunner

Ai Ai Dlp rainbow alert rainbow alert.

Benieuwd hoe deze zich verhoud tov de Optoma's.

donaldk

Voor deze prijs had ik toch echt wel de 0.66" DMD met 2 state XPR en niet de 0.47" met 4 state XPR verwacht.

J.A.F._Doorhof

Wel zorgelijk dat nu ook JVC begint met 4k wat geen 4k is
En zelfs de resolutie er gewoon keihard bij zet.

Dit soort systemen zijn feitelijk 4k compatible en is ook nog eens afhankelijk van de zoom stand in hoeverre de feitelijke resolutie word geumuleerd.

Ik ben een groot voorstander voor een label real4k en simulated4k en compatible4k
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Ja, helemaal mee eens.

Het is jammer dat ze wel een Native 4K logo mogen voeren. Zoals ik in een ander topic al zei; het is "HD Ready" all over again...


Quote
Iets mag "Native 4K" heten als het horizontaal 4096 pixels heeft. Daarbij maakt het niet uit dat die niet tegelijk getoond worden. Evenals dat de verticale resolutie er niet toe doet.

De UHD definieert daar echter wel wat in. Dus die apparaten mogen wel "Native 4K" heten. En mogen blijkbaar zelfs uhd noemen.  Maar ze mogen géén UHD logo tonen.
wat was gebaseerd op info in: https://www.youtube.com/watch?v=MMKOS3DQkjk

Wat ik wel vreemd vind dan is dat in dat filmpje werd gesproken over dat het UHD logo voeren dus niet mag, terwijl ze dat wel in die brochure doen. Maar dat kan er aan liggen dat mijn duits wat roestig is.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Rob_Dingen

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  6, 2018, 09:47:44
Wel zorgelijk dat nu ook JVC begint met 4k wat geen 4k is
En zelfs de resolutie er gewoon keihard bij zet.

Dit soort systemen zijn feitelijk 4k compatible en is ook nog eens afhankelijk van de zoom stand in hoeverre de feitelijke resolutie word geumuleerd.

Ik ben een groot voorstander voor een label real4k en simulated4k en compatible4k

Hoezo Frank, mis ik iets? 3840x2160

Rob

darkrunner

Gelukkig zijn.+80 inch tv's betaalbaar tegenwoordig, heel dat 4k gedoe bij projectors is toch één en al soep..

J.A.F._Doorhof

Rob.
Als je voldoet aan een horizontale resolutie haalt van 4k dan mogen ze het 4k noemen.

Vaak zijn dit gewoon 1080p of 2k panelen die via pixel shift 4k maken. Dus absoluut geen native 4k. Hoewel het er erg goed uitziet natuurlijk begrijp me niet verkeerd.

De consument denkt echter een 4k unit te kopen omdat nu zelfs al de native 4k resolutie word genomen in de brochure. En als je niet weet wat de toevoegingen betekend (elke fabrikant doet het weer anders) kun je dus een verwarring creëeren.

Aan de ene kant is dit erg?
De klant kan 4k kijken en het ziet er goed uit.

Aan de andere kant
Ja dat is eigenlijk gewoon een verkeerde informatie.
Het paneel heeft die resolutie niet. Hij haalt dit door slimme technieken. Dus heb ik er moeite mee dat ze zelfs in de Specs gewoon keihard de native resolutie zetten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#10
Tja een klant kan ook op 720p 4k kijken, blijft echt een grappig verhaal heel dat 4k gedoe ze hebben het zelf zo gedraaid dat men 3840x2160 4k noemt en de kudde nam het over...

MaxxMark

Quote from: darkrunner on April  6, 2018, 11:54:00
Tja een klant kan ook op 720p 4k kijken, blijft echt een grappig verhaal heel dat 4k gedoe ze hebben het zelf zo gedraaid dat men 3840x2160 4k noemt en de kudde nam het over...

Dat heeft te maken met Cinema vs non-cinema. En voor de consument is er uiteindelijk geen verschil tussen beide varianten. Het is niet zo dat de consument een Bioscoop 4K film kan krijgen. Of dat de ene BluRay disk stiekem een 3840 variant heeft ipv 4096.

Het zijn twee gescheiden markten die for all intents and purposes de naamgeving van de bioscoop variant en de consumentenvariant gelijk hebben gehouden.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

home@the movies

#12
Quote from: J.A.F._Doorhof on April  6, 2018, 09:47:44
Wel zorgelijk dat nu ook JVC begint met 4k wat geen 4k is
En zelfs de resolutie er gewoon keihard bij zet.

Dit soort systemen zijn feitelijk 4k compatible en is ook nog eens afhankelijk van de zoom stand in hoeverre de feitelijke resolutie word geumuleerd.

Ik ben een groot voorstander voor een label real4k en simulated4k en compatible4k

Dat deden ze toch met de E-shift ook al, dus beginnen doen ze niet echt meer hé
Ze zetten achter de spec van de resolutie wel TRP wat tilt en roll pixels betekend en dus wil zeggen dat de resolutie ook hier bereikt wordt door middel van shift technieken.
Verschil tussen een 180P e-shift en deze is wel dat deze DLP versie een stuk hoger zit in aantal pixels dan de standard 1080p versies.
4 Miljoen pixels die door middel van de shift naar 8 miljoen gaan, dat redden de 1080P E-shift machines niet.

Wat ik veel erger vindt is dat ze in kleur nit boven de REC709 geraken en met 2000 lumen in HDR (en dan zonder BT2020 kleuren) ga ik er denk ik niet wild van worden.
Als je den een UHD HDR schijfje gaat bekijken zonder BT2020 kleuren en met amper 2000 lumen, dan kan je volgens mij veel beter de Blu Ray versie kopen en laten upscalen door de projector.

J.A.F._Doorhof

Bt2020 haalt geen enkele unit.
P3 zou wel mogelijk moeten zijn ondertussen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  7, 2018, 08:12:38
Bt2020 haalt geen enkele unit.
P3 zou wel mogelijk moeten zijn ondertussen.

Jaaa Frank, dat weet ik ook wel, je weet best wat ik bedoel, een UHD/HDR projector op de markt brengen met standaard REC709 kleuren daarvan ontgaat mij de bedoeling. Wat blijft er dan nog over van het hele UHD/HDR verhaal, je hebt geen native 4K resolutie, je hebt "gewone" REC 709 kleuren en met 2000 lumen is HDR ook al heel erg krap. eigelijk is dit, net zoals een aantal goedkopere Optoma's een gepimpte 1080P projector die wat beter scoort op basis van het reële aantal pixels die de chip aan boord heeft, en in HDR "compatibe"l is
Ik ben benieuwd om het toestel aan het werk te zien maar echt wild wordt ik er op dit moment niet van, ik hoop dat ik ongelijk krijg .

J.A.F._Doorhof

Was meer een aanvulling of verfijning. Geen aanval ;)

Ik denk dat we naar generaties gaan die alles weer kunnen geven met logo's en lampjes maar waar feitelijk maar marginale winsten TOV 1080p in zullen zitten.

De klant ziet de lampjes en logo's en denkt dat hij hetzelfde krijgt als een Sony van 10k
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  7, 2018, 10:02:52
Was meer een aanvulling of verfijning. Geen aanval ;)

Ik denk dat we naar generaties gaan die alles weer kunnen geven met logo's en lampjes maar waar feitelijk maar marginale winsten TOV 1080p in zullen zitten.

De klant ziet de lampjes en logo's en denkt dat hij hetzelfde krijgt als een Sony van 10k

En met dat laatste heb ik echt wel problemen, de "gewone" klant laat zich weer meeslepen in de 4K hype en gaat zich vermoedelijk later bekocht voelen omdat het verschil met wat hij eventueel al had slechts marginaal is. Terwijl met de juiste keuzes het hele UHD/HDR verhaal echt wel een zeer serieuze sprong voorwaarts kan zijn.

darkrunner

#17
Als de klant voor een 9300 of duurder langs komt komen deze gebreken dan ook aan bod?

home@the movies

#18
Quote from: darkrunner on April  7, 2018, 11:16:30
Als de klant voor een 9300 of duurder langs komt komen deze gebreken dan ook aan bod?

Als je ooit al bij mij bent langgewenst zou je deze vraag niet stellen en weet je dat ik alle voor en nadelen van verschillende projectoren netjes opsom en één op één kan laten zien. En voor alle duidelijkheid een JVC van 3800 Euro heeft bvb wel de volledige P3 color space, heeft in HDR (indien juist gebracht) uitzonderlijk goede prestaties en contrasten, het is niet omdat jij bvb geen verschil ziet tussen een toestel van 2000 euro of eentje van 3800 euro dat het er niet is hé  ;)
Ik durf de duurdere LCOS JVC wel zonder problemen naast deze DLP zetten, als je op beide UHD/HDR gaat laten zien dan hoef ik niet te twijfelen wat het verschil gaat zijn.

riwi

Quote from: home@the movies on April  7, 2018, 09:59:19
Wat blijft er dan nog over van het hele UHD/HDR verhaal, je hebt geen native 4K resolutie, je hebt "gewone" REC 709 kleuren en met 2000 lumen is HDR ook al heel erg krap.

Ik ben benieuwd om het toestel aan het werk te zien maar echt wild wordt ik er op dit moment niet van, ik hoop dat ik ongelijk krijg .

In principe is de lightoutput 2000 lumen toch hoger dan de LCOS JVC projectoren? Die zitten op 1700-1800 volgens JVC specs.
Maargoed aan de onderkant heeft de DLP minder ruimte door slechter blacklevel. Echter het hogere ansi contrast van DLP zou HDR ten goed kunnen komen.

Wat is eigenlijk de resolutie van het DLP paneel zonder TRP functie? Dwz de native resolutie, die vind ik nergens terug. Is dat net als met de Optoma's 2716 x 1528 ?

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je niet moet denken in nadelen.
Kijk voor de prijs is de optoma en de JVC gewoon een mooie deal en goede projector.

Nadeel is, zoals Werner ook al aangeeft, dat 99% van de klanten geen idee heeft wat hdr is. Sterker ik denk dat 99% van de verkopers er amper wat vanaf weet.

Als nu elke projector gewoon een label gaat krijgen HDR, UHD en zelfs gaat stunten met gewoon de volle resolutie als Specs (met een aanduiding erachter die de klant absoluut niets zegt) ga je het volgende krijgen.

"Oh is dit nu HDR?"
"Jeetje dat scheelt bijna niets met normale BR, mooi dat ik nog niets geïnvesteerd hebt in UHD dus dat ga ik ook maar niet doen. Blijf wel BR kijken".

Met HD ready wist je gewoon dat je naar 720p zat te kijken. Was ook duidelijk voor de klant.

Begrijp me goed. Een 9300 is fantastisch en geeft een wereld beeld. Een JVC in die klasse ook. Maar zet hem aub niet direct naast een 320 of 360 van Sony. Want dan zie je gewoon meer detail in fijne overgangen.

En vergelijk een high end Sony en JVC in hdr absoluut niet met een Epson die de helft kost. Ondanks dat misschien de Lumen output rond hetzelfde licht zie je toch wel degelijk verschil.

En onthoud ten alle tijden dat geen enkele projector op dit moment eigenlijk hdr laat zien. Ze kunnen het.... Signaal aan. Maar voor echt een HDR ervaring hou ik altijd de ondergrens aan van 1500 nits alles wat daaronder zit is leuk maar komt niet in de buurt van het idee van hdr.

Het feit dat je met custom gammas moet werken om er nog iets van te maken is natuurlijk eigenlijk vreemd als het label hdr erop staat.

Nee...
Zelfs een 760 is geen echte hdr projector.
Dus dat een unit onder de 3000.00 schermt met dit soort termen is eigenlijk gewoon de doodsteek voor hdr. Mensen verwachten er veel van. Maar krijgen eigenlijk niets. Terwijl in potentie hdr gewoon waanzinnig is.

Had trouwens nog niets over de nits vermeld maar ben ook daar een voorstander van dat alle projectoren gewoon de term hdr verliezen en gelabeld worden als hdr compatible.

Misschien streng maar mag je een unit die nog geen 25% van het minst benodigde laat zien een HDR unit noemen......
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

#21
Frank, de Barco Thor haalt wel Rec. 2020 in de speciale 3P mode, per definitie is 6P(rimaries) geen Rec. 2020. Christie heeft ze getoond,al enkele jaren,maar zover ik weet zijn die niet officieelop de markt, maar ik hoor het wel mocht dat wel het geval zijn.

Riwi Tip and Roll is een nieuwere generatie DMDs met een grotere aan/uit hoek (17%), maar staat los van XPR dat werkt ook standaard 12 graden DMDs, zoals getoond door onder andere Barco en Panasonic.

Ach ja Werner een Sony VW 5000 is ook maar 8Bit. En inderdaad 709 is de norm in projector land, zelfs waard aan te prijzen waar deze werkelijk word gehaald.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  8, 2018, 22:54:41
Heb je ook naar de prijzen gekeken Donald :D

Donald kijkt nooit naar prijzen, alleen naar mooie plaatjes  ;D ;D ;D ;D

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"