RCA kabel of RCA phono kabel voor draaitafel.

Started by Rence, March 31, 2018, 13:57:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rence

Ik vraag mij af of je een speciale kabel moet hebben om een draaitafel aan te sluiten, ik dacht altijd dat het gewoon een RCA kabel was, maar nu zie ik links/rechts dat er speciale phono kabels zijn.

Is dat nu een must of maakt het allemaal niet zo veel uit?
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Rowdy

In onderstaande link zie je 2 verschillende soorten phono kabels, maar beide hebben een extra massa draad (bij mij is het een dun koperdraad zonder vork).
https://www.atlascables.com/assets/files/pdfs-reviews/Hyper-TA-Element-TT_HFW-Nov-2017.pdf

Bij MM elementen is de capaciteit van de kabel belangrijk, bij MC elementen niet.

Rence

Quote from: Rowdy on March 31, 2018, 16:14:34
In onderstaande link zie je 2 verschillende soorten phono kabels, maar beide hebben een extra massa draad (bij mij is het een dun koperdraad zonder vork).
https://www.atlascables.com/assets/files/pdfs-reviews/Hyper-TA-Element-TT_HFW-Nov-2017.pdf

Bij MM elementen is de capaciteit van de kabel belangrijk, bij MC elementen niet.

Dus het gaat bij een phono kabel eigenlijk alleen om de extra massa kabel?

Ik heb nu een MC element, dus een phono kabel heb ik eigenlijk niet nodig, maar je zou zeggen omdat  een MC element een veel lagere spanning dan een MM element heeft dat die juist bij een phono kabel er baat bij hebt.
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Rowdy

Jouw MC element is toch een high output element, deze geeft een spanning af van ongeveer 2,5 mV.

Rence

Quote from: Rowdy on April  1, 2018, 10:39:15
Jouw MC element is toch een high output element, deze geeft een spanning af van ongeveer 2,5 mV.

Ja! Dus een phono kabel?
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Cyreg

1. tussen arm en losse phonoversterker of phonoinput van versterker: phonokabel oa afgeschermd, kleine signalen voeren en weinig capaciteit

2. van losse phonoversterker naar gewone versterker goede kwaliteit RCA
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Rence

Quote from: Cyreg on April  1, 2018, 14:32:35
1. tussen arm en losse phonoversterker of phonoinput van versterker: phonokabel oa afgeschermd, kleine signalen voeren en weinig capaciteit

2. van losse phonoversterker naar gewone versterker goede kwaliteit RCA

Ohh, wat voel ik mij dom, wat is/betekend "oa" en "kleine signalen"weinig capaciteit"

Laat ik ook iets duidelijker zijn, ik heb een Mcintosh MA8000 geïntrigeerde versterker met RCA MM en Mc ingang, heb nu ook een Mcintosh MT2 draaitafel met Sumiko BP2 MC element er bij gekocht,daar heb ik nu een gewone RCA kabel zitten, is dit goed? of moet er een RCA phono kabel tussen?

Dat extra koperdraadje voor de massa hoeft er niet bij, die werd er standaard bijgeleverd(hoe kunnen ze dat doen voor dat geld)

Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Cyreg

#7
Sorry, even Mc gegoogled en is nu i.i.g. 'n stuk duidelijker om welke RCA kabel het gaat.

Het is 'n kabel die best wel aan specifieke eisen moet voldoen, vanwege het relatief kleine signaal dat er door gaat, terwijl je te maken hebt met allerlei mid- en hoogfrequent stoorsignalen van mobieltjes, PC's, schakelende netvoedingen in apparatuur, dimmer-verlichting e.d.
Ook niet te vergeten laagfrequent brom/ruis van het spanningsnet via netkabels e.d.

Daarom: in ieder geval heel goed (dubbel?) afgeschermde RCA Interlink (kabel)
Ik zou me maar even laten voorlichten door je Mc dealer bij wie je al het mooie spul hebt gekocht  ;)

Wel 'n beetje lullig dat ze er geen RCA kabel bij hebben gedaan en alleen maar 'n aardedraadje (voor die > €5000)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

luistervinkje

#8
Quote from: Rence on March 31, 2018, 13:57:58
Ik vraag mij af of je een speciale kabel moet hebben om een draaitafel aan te sluiten, ik dacht altijd dat het gewoon een RCA kabel was, maar nu zie ik links/rechts dat er speciale phono kabels zijn.

Is dat nu een must of maakt het allemaal niet zo veel uit?

"speciale kabel"  toevalig was ik gisteren even met mijn Thorens aan het uitproberen , deze stond op ongeveer 5  meter verwijdert van de set .
Ik had nog een goedkope interlink RCA liggen van 15 meter ( had even niet anders ) , en plukte deze er even tussen en geloof het of niet . Het speelde als een klokje. ;D
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Pjotr

Ik heb zelf een RCA kabel van RU Connected van 3m tussen mijn draaitafel en versterker zitten. Klinkt geweldig. Absoluut geen last van brom of ruis.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Markus2

Ter info;

Bij MM elementen is de capaciteit van belang (en dus mogelijk de lengte). Deze (de kabelcapaciteit) kan direct invloed hebben op de klank.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1