Gekraak bij mediabron via mini-toslink naar Bluesound Node 2

Started by Geertidow, March 26, 2018, 17:29:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geertidow

Beste forumleden,

Voor het film kijken en soms het gamen gebruik ik een Xbox One. Deze gaat met een simpele mini-toslink kabel naar mijn Bluesound Node 2, en vandaar via een klassieke RCA naar mijn versterker.
Als ik de Xbox aanzet komt er af ent toe storend (zacht) gekraak via beide speakers. Best wel storend tijdens een film.
Ik heb de Bluesound nog extra geaard (op advies van iemand) via de coax uit (wand-draad) aan de aarde van de versterker (Naim NAIT XS2), maar dit biedt geen soelaas.

Weet iemand wat dit kan zijn?
Het is me als de Xbox uitstaat nog niet opgevallen maar ik kan niet uitsluiten dat het hier gebeurd, gewoon nog niet gehoord. De router staat dichtbij alle audioapparatuur (en daar kan ik voorlopig niks aan veranderen). Kan het daar nog mee te maken hebben?

Schematisch verloop van de audio:
Xbox one ---(mini-toslink)--> Bluesound node 2 ---(RCA + aarding via wand coaxpoort)---> Naim Nait XS2 ----(redelijk eenvoudige audiokabel)---> B&W CM8 S2.
Er is ook nog een platenspeler aangesloten op de Naim (en geaard), maar deze geeft tot heden geen problemen.

Alvast bedankt, groeten Geert

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geertidow

Ik denk het haast, maar voordat ik weer een dure mini-toslink kabel koop, wilde ik kijken of ik iets over het hoofd zie.
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

chansig

Ik denk dat als het de toslink is, dat het dan in de verbinding/connectie zit en niet zozeer in de kabel zelf. Soms pakken die niet helemaal goed. Maar of dat kraken ed kan veroorzaken weet ik dan weer niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Heb zelf best veel met toslink gedaan, en vaak sets beluisterd met toslink erin, maar nog nooit gekraak gehoord. En aangezien electrisch signaal omgezet wordt in licht pulsen vv. voor en na de kabel, zie ik ook geen plek voor een kraak. Er is contact of geen contact, nog wel eens een wankel contakt, maar dan is er afwisselend wel/geen geluid. Geen gekraak.

Een alternatieve oplossing voor het gekraak heb ik dan weer niet voor je ...



Hinterm Horizont geht's weiter.

Geertidow

Als ik de toslink loshaal van de bluesound hoor ik het ook  ???, en is ook hetzelfde gekraak dat echt door de xbox komt. Als ik de versterker op een andere andere poort zet (niet bluesound maar een lege ingang)  hoor je het ook. Kan een xbox een direct effect hebben op de boxen (of speaker kabel?).
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Oke update: als ik de bluesound weghaal, en de xbox van alle behalve de stroomkabel ontdoe dan komt geluid ook nog steeds voor. Er is dan denk iets tussen de xbox en de versterker. Het geaarde stopcontact is gedeeld (zelfde stekkerblok). Iemand enig idee wat kan zijn?

Opname van het geluid:
https://vocaroo.com/i/s1qFT5yb88qb

Mogelijkheden:
Direct xbox op versterker?
Iets met stroom/xbox?
Iets met internet/xbox?

Alle help is welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Als je de interlinks loshaalt tussen xbox en versterker en/of bluesound, kraakt t dan nog ?

Om evt. storingen in voedingen ook uit te sluiten ....

Alles op een aparte groep, om interferentie van andere apparaten, zoals wasmachine oid.,  op dezelfde groep ook uit te sluiten ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

Quote from: mijkie on March 26, 2018, 20:55:11
Als je de interlinks loshaalt tussen xbox en versterker en/of bluesound, kraakt t dan nog ?

Om evt. storingen in voedingen ook uit te sluiten ....

Alles op een aparte groep, om interferentie van andere apparaten, zoals wasmachine oid.,  op dezelfde groep ook uit te sluiten ....
Ja, het lijkt er zelfs op als ik mijn Bluesound tussen de xbox en de versterker zet (xbox leunt op bluesound) dat het gekraak dan al zachter klinkt.
Dat lijkt te impliceren dat de Xbox een direct effect heeft op de versterker of op de speaker kabels zelf.
Ik vind het echt wonderbaarlijk.

Overigens zit verder de audio/xbox/beamer op 1 groep, los van alle andere electra.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Quote from: Geertidow on March 26, 2018, 21:28:02
Ja, het lijkt er zelfs op als ik mijn Bluesound tussen de xbox en de versterker zet (xbox leunt op bluesound) dat het gekraak dan al zachter klinkt.

Overigens zit verder de audio/xbox/beamer op 1 groep, los van alle andere electra.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Ook geprobeerd zonder interlinks, hdmi kabels etc ?

Ik heb uiteraard ook even je fragment beluisterd



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

Alles is op 1 groep.
En ja, alles loshalen en xbox aan is nog steeds ruis. Alhoewel, ik zal ook nog even mijn platenspeler loskoppelen en dan herhalen - > is het ook niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Beamer of tv ook los ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

Quote from: Geertidow on March 26, 2018, 21:36:10
Alles is op 1 groep.
En ja, alles loshalen en xbox aan is nog steeds ruis. Alhoewel, ik zal ook nog even mijn platenspeler loskoppelen en dan herhalen - > is het ook niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Als je de x-box dan uit je stekkerblok/wcd haalt, is de storing weg ?

Misschien brakke voeding van x-box .....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

Xbox uit lost de storing direct op.
Xbox in ander wcd moet ik nog even proberen, lukt nu even niet qua gesleep.

Xbox uit stekker in hetzelfde dubbele stopcontact helpt niet. Ik moet zeggen, het is ook nog de voeding van de xbox 360 met een koppelstuk. Kan dat t echt zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Wat voor koppelstuk bedoel je?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

Zie foto's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Geertidow

Ook al gedaan, en geen verschil. Ik ha gewoon de adapter eens vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Geertidow

Eindconclusie:
Plankje in kastje gebouwd, xbox + adapter fysiek een stuk verwijderd van versterker en geen gekraak meer....
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.