Is MQA geluid zonder gebruik van de USB op DAC mogelijk?

Started by Jack_D, May 20, 2020, 02:08:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Na een paar uurtjes zoeken op internet ben ik er nog niet achter, dus dan maar de vraag hier even plaatsen. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Als ik een DAC heb die MQA muziekbestanden aankan, krijg ik er dan alleen MQA geluid uit(via de rca uitgang op de DAC) als ik een MQA bestand afspeel via de PC/labtop aangesloten via USB.
Of is het ook mogelijk om MQA geluid uit de DAC te krijgen wanneer ik dat zelfde MQA geluidsbestand aanbied via de toslink of de coax aansluiting op de DAC. De toslink of coax aansluiting komt dan van bvb een streamer/mediaspeler die het MQA muziekbestand van mijn NAS afhaald.

Ik wil nixs doen met Roon(endpoint) en dergelijke streaming services. Het is puur om MQA muziekbestanden die lokaal op mijn NAS staan af te spelen in MQA kwaliteit. Ik weet dat MQA muziekbestanden sowieso afspelen in niet MQA kwalitiet. Maar hoe krijg ik nu die MQA kwaliteit er uit....

Ben het spoor een beetje bijster,.....ik zie even door de DAC's de MQA's niet meer... :D

Nahpets

Volgens de makers van MQA zou dat moeten kunnen. Zie foto van de website van Meridian waarin eea staat.

De hamvraag zal zijn of de maker van jouw DAC het ookop die wijze geïmplementeerd heeft. Maar, in theorie, ja dus.



I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

StereoMike

Bij de Sonnet verschijnt MQA studio ook bij gebruik van de coax aansluiting.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

katwax

Heeft het niet meer te maken met de software die je gebruikt voor transport, als je daarin zegt dat de DAC MQA ondersteunt dan gaat die dat doorsturen als MQA
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Jack_D

Ik heb nog geen DAC aangeschaft omdat ik nog niet weet hoe ik MQA uit een DAC krijg middels coax/toslink(welke DAC doet dit wel en welke niet) of eventueel via LAN aansluiting, maar dan kom je terecht bij een streamer waar dan vaak alweer een DAC inzit en das dan weer niet de bedoeling.
Ik heb nog veel vragen, MQA is mij allemaal nog niet zo duidelijk. Voor MQA via Roon is er wel wat meer info, maar dat is niet wat ik zoek.... best lastig dat MQA :wacko: , is ook een beschermd formaat als ik me niet vergis.
Quote from: Nahpets on May 20, 2020, 08:16:47
Volgens de makers van MQA zou dat moeten kunnen. Zie foto van de website van Meridian waarin eea staat.
De hamvraag zal zijn of de maker van jouw DAC het ookop die wijze geïmplementeerd heeft. Maar, in theorie, ja dus.



Omdat ik nog niet goed snap hoe MQA in elkaar zit is dat ook zo'n onduidelijk dingetje...Dat "unfolding" in meerdere stappen op meerdere apparaten en dan met of zonder software, aparte hardware met deels of volledige MQA unfolding. Overal vind ik wel stukjes met informatie, maar hoe je nu echt in de praktijk iets aan elkaar kan knopen wat MQA afspeelt zonder Roon lijkt lastig.
Heb al een aantal handleidingen van verschillende MQA enabled DAC's doorgenomen maar daar staat dan weer nixs/weinig over MQA over coax/toslink in. Maar op zich wel leuk om het allemaal uit te zoeken, wil voorkomen dat ik straks een DAC koop die geen MQA bestanden afspeelt.
Quote from: katwax on May 20, 2020, 10:25:40

Heeft het niet meer te maken met de software die je gebruikt voor transport, als je daarin zegt dat de DAC MQA ondersteunt dan gaat die dat doorsturen als MQA



Er lijkt er dus 1 te zijn die het kan via coax, das al een hoopvol signaal, dan zullen er toch hopelijk wel meer zijn.... welke Sonnet is dit trouwers als ik vragen mag.
Quote from: StereoMike on May 20, 2020, 09:15:23Bij de Sonnet verschijnt MQA studio ook bij gebruik van de coax aansluiting.

katwax

[quote author=Jack_D link=topic=175889.msg3347259#msg3347259 date=1589971330


Omdat ik nog niet goed snap hoe MQA in elkaar zit is dat ook zo'n onduidelijk dingetje...Dat "unfolding" in meerdere stappen op meerdere apparaten en dan met of zonder software, aparte hardware met deels of volledige MQA unfolding. Overal vind ik wel stukjes met informatie, maar hoe je nu echt in de praktijk iets aan elkaar kan knopen wat MQA afspeelt zonder Roon lijkt lastig.
Heb al een aantal handleidingen van verschillende MQA enabled DAC's doorgenomen maar daar staat dan weer nixs/weinig over MQA over coax/toslink in. Maar op zich wel leuk om het allemaal uit te zoeken, wil voorkomen dat ik straks een DAC koop die geen MQA bestanden afspeelt.

[/quote]
Is MQA niet gewoon iets dat moet ondersteunt worden zoals DSD? DAC kan het bestand lezen/decoderen en omzetten naar analoog.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

MQA is gewoon een compressietechniek met DRM. Zonder Roon is het nog steeds te doen, maar Tidal heeft zicht op de dac nodig, dan ziet hij of het unfolden kan.

Vandaar dat ik liever op Qobuz of Amazon gok, hier wordt je weer gebonden aan specifieke hardware. Aan de andere kant maakt het mij niets uit, ik geloof dat als ik het verschil tussen 16 en 20 bits kan horen, ik al in audiowalhalla ben beland :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Euh.... oke... das leuk zo'n abo op een of andere streaming services, maar dat is niets voor mij. En je kan MQA muziek bestanden ook gewoon kopen en lokaal op je NAS zetten(als de info op internet klopt). Das meer iets waar ik mij fijn bij voel. Blijft alleen de vraag hoe krijg ik ze dan afgespeeld.
Het is volgens mij niet alleen een compressie techniek maar ook een hi-res medium(toch?). Alleen vind ik ook daar weer tegenstrijdige informatie over op internet. DRM-achtige, kopieer beveiliging ben ik nog niet echt tegen gekomen bij MQA. Hoe zou dat dan moeten werken?.... MQA muziekbestanden kun je wel zonder MQA kwaliteit overal gewoon op afspelen, das dan een beetje vreemde kopieer beveiliging, alleen het hi-res gebeuren beschermen maar bvb de gewone 44khz/16 bits cd versie gewoon speelbaar geven. Maar wellicht heb je gelijk, snap het MQA gebeuren nog lang niet

20bits vermomen in 20 bit 44khz(cd) is volgens mij hdcd, die vermomd 44khz/20bits geluid op een 44khz/16bits cd. bij MQA ligt dat volgens mij veel anders, die verbergen extra veel informatie op ruisniveao en unfolden dat middels MQA decoding techniek dan weer. Maar dan word het voor mij wazig want je hebt verschillende soorten "unfolding" die elkaar blijkbaar complimenteren?? MQA kan blijkbaar veel meer aan dan alleen maar stereo cd stereo kwaliteit "upgrade"

En of je het nu wel of niet hoort is een heel andere discussie. Die kan ik pas voeren als ik MQA kan decoderen en kan afspelen :D . Voor nu ben ik al blij als ik weet hoe ik MQA uit een toslink/coax signaal kan krijgen als ik er een MQA muziekbestand door heen fiets.

De zoektocht gaat verder........ :D
Quote from: TabCam on May 20, 2020, 17:58:51MQA is gewoon een compressietechniek met DRM. Zonder Roon is het nog steeds te doen, maar Tidal heeft zicht op de dac nodig, dan ziet hij of het unfolden kan.

Vandaar dat ik liever op Qobuz of Amazon gok, hier wordt je weer gebonden aan specifieke hardware. Aan de andere kant maakt het mij niets uit, ik geloof dat als ik het verschil tussen 16 en 20 bits kan horen, ik al in audiowalhalla ben beland :angel: !

Tabcam

Quote from: Jack_D on May 20, 2020, 20:21:37
...
En of je het nu wel of niet hoort is een heel andere discussie. Die kan ik pas voeren als ik MQA kan decoderen en kan afspelen :D . Voor nu ben ik al blij als ik weet hoe ik MQA uit een toslink/coax signaal kan krijgen als ik er een MQA muziekbestand door heen fiets.

De zoektocht gaat verder........ :D
Ik heb wel wat 24 bits bestanden voor je. Converteren we die ook naar 16 bits, dan kan je nu al vergelijken. Ik denk dat het akelig moeilijk is!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

Voor zover ik weet is de AudioQuest DragonFly (v/a Red?) de goedkoopste DAC waar het op kan. Maar dat werkt dus via USB.
Verder heb ik ook een Hegel die kan ook MQA decoderen, maar dat is óók via USB.
Tot slot heb ik ook een BlueSound Node 2 die kan het sowieso met de interne dac decoderen en als ik me niet vergis óók decoderen
via de COAX, maar dan moet je DAC het wel aankunnen (de Marantz sr8012 kan het sowieso niet, en de Hegel dus alleen via USB).

Maar als je toch niet van plan bent om een abo op Tidal te nemen, dan zou ik de moeite niet doen ...

Zie verder

https://www.alpha-audio.nl/workshop/mqa-op-audioquest-dragonfly/

https://support1.bluesound.com/hc/en-us/community/posts/360039369653-MQA-and-Coaxial-digital-connection
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Jack_D

Omdat niemand het blijkbaar zo doet of wil, maak het voor mij alleen maar uitdagender. En er zijn hier op het forum genoeg mensen met de meest aparte/vreemde maar oh zulke leuke projectjes bezig, kan deze er ook nog wel bij. :D

Mijn Marantz zijn interne DAC doet inderdaad geen MQA, maar heb wel analoge ingangen, al weet ik niet of stereo analoog-in nu echt analog blijft, al draai je in pure-direct modes. Maar de meerkanaals analoog-in blijft wel analoog. Dus op de Marantz kan dan wel een externe DAC via rca analoog worden aangesloten. Maar dan moet er nog een MQA DAC tussen mijn speler/streamer via toslink of coax.  :embarassed:

Quote from: sion on May 20, 2020, 23:56:42
Voor zover ik weet is de AudioQuest DragonFly (v/a Red?) de goedkoopste DAC waar het op kan. Maar dat werkt dus via USB.
Verder heb ik ook een Hegel die kan ook MQA decoderen, maar dat is óók via USB.
Tot slot heb ik ook een BlueSound Node 2 die kan het sowieso met de interne dac decoderen en als ik me niet vergis óók decoderen
via de COAX, maar dan moet je DAC het wel aankunnen (de Marantz sr8012 kan het sowieso niet, en de Hegel dus alleen via USB).

Maar als je toch niet van plan bent om een abo op Tidal te nemen, dan zou ik de moeite niet doen ...

Zie verder

https://www.alpha-audio.nl/workshop/mqa-op-audioquest-dragonfly/

https://support1.bluesound.com/hc/en-us/community/posts/360039369653-MQA-and-Coaxial-digital-connection






Heb hier ook 24 bits bestanden op de plank staan, euh.... op mijn NAS staan, en aan 16 bits al helemaal geen gebrek. :D  Maar converteren en luisteren is volgens mij nog niet het zelfde als vergelijken met echte gedecodeerde MQA muziek bestanden. Maar deze discussie is leuk voor fase 2, als ik het echt decoderen en afspelen van MQA bestanden voor elkaar heb.

Zag dat de pro-ject box Digital ook MQA aan kan, maar staat in de handleiding weer nixs van in of dit alleen via USB is of ook via toslink/coax functioneerd.

Quote from: TabCam on May 20, 2020, 21:31:33
Ik heb wel wat 24 bits bestanden voor je. Converteren we die ook naar 16 bits, dan kan je nu al vergelijken. Ik denk dat het akelig moeilijk is!

sion

Volgens mij maak jij er inderdaad een hobby van om spijkers op laag water te zoeken ...

want zonder bronmateriaal blijft zo'n "project" een hypothetisch verhaal. Koop gewoon een DragonFly, Node of idd die Pro-Ject box Digital (wel de S2 versie) je kan deze alle drie idd op de analoge of multichannel in zetten. In pure direct zou alles analoog moeten blijven.

De Bluesound Node kan wat jij wilt (bestanden afspelen van NAS) en doorgeven via Coax aan een dac mét MQA, maar is als tussenstap niet nodig. Een laptop/pc geeft ook al goede resultaten en die heb je al, dus daar is geen investering voor nodig.

Neem een proefabo van 30 dagen op Tidal en kijk of je verschil hoort. Geen verschil dan verkoop je de shizzle weer en als je dan een paar tientjes afschrijving hebt, dan is dat je leergeld.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Vind het alleen maar leuk en te applaudiseren :clapping: als iemand lekker het uiterste uit de set wil halen :worship:. Ik zoek echter ook de koopjes dan wel tijdelijk gratis proberen :angel:. Vind zowel gratis uitproberen als de BlueSound Node 2i interessante suggesties. Zelf ga ik eerst de set op een hoger plan trekken, wie weet daarna ook uitproberen. Niet MQA maar 24 vs 16 bits :P.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Ik heb juist wel MQA bronmateriaal, en die spelen nu als gewone muziekbestanden, het meeste 44Khz/16bits. Vandaar dat op een geven moment mijn interesse gewekt werd over hoe deze MQA muziek bestanden ook echt af te spelen in MQA kwaliteit. Ook moet ik nu de leveranciers van deze muziekbestanden maar op hun blauw ogen geloven dat het ook echt MQA bestanden zijn.

Een ander punt is dat het mij niet eens zo zeer om een betere/slechtere/wel/niet/hoorbare muziek afspeel kwaliteit gaat. Ik vind het leuk dat ik de mogelijkheid thuis heb om het MQA formaat af te spelen. Een ander projectje een beetje in het verlengde hiervan (en nog meer een spijker op laag water :D ) is dat ik op zoek ben naar een oplossing om HDCD's weer in hun volle glorrie te kunnen afspelen. Ik ben deze functionliteit kwijt geraak toen mijn Harman ter ziele is gegaan. Ook dit is weer niet echt nodig, heb maar een 30 tal HDCD's maar wil ze wel kunnen draaien.

En voor de rest is het maar wat je fijn vind, het is puur persoonlijk dat ik muziek streamingsdiensten niet fijn vind. Dat is niet goed of dat is niet fout, dat is puur IK :)

En in tijde van corona en het vele thuiswerken en thuis zitten is het een leuke bezigheid om een en ander uit te pluizen.....

Quote from: sion on May 21, 2020, 01:11:07Volgens mij maak jij er inderdaad een hobby van om spijkers op laag water te zoeken ...

want zonder bronmateriaal blijft zo'n "project" een hypothetisch verhaal. Koop gewoon een DragonFly, Node of idd die Pro-Ject box Digital (wel de S2 versie) je kan deze alle drie idd op de analoge of multichannel in zetten. In pure direct zou alles analoog moeten blijven.

De Bluesound Node kan wat jij wilt (bestanden afspelen van NAS) en doorgeven via Coax aan een dac mét MQA, maar is als tussenstap niet nodig. Een laptop/pc geeft ook al goede resultaten en die heb je al, dus daar is geen investering voor nodig.

Neem een proefabo van 30 dagen op Tidal en kijk of je verschil hoort. Geen verschil dan verkoop je de shizzle weer en als je dan een paar tientjes afschrijving hebt, dan is dat je leergeld.






Mee eens, al mijn gefreubel wil niet zeggen dat ik geen andere dingen uitprobeer, maar ik ga dan niet verder dan een gratis proef abo. Puur dat het leuk is om te kijken hoe het allemaal functioneert. Netflix zou ik zelf bijvoorbeeld nooit hebben genomen maar onder druk van de rest van de family kon ik daar niet onderuit :D
Die Node 2i vind ik ook een leuk apparaat, kan veel voor een schappelijke prijs.....

Quote from: TabCam on May 21, 2020, 08:10:46
Vind het alleen maar leuk en te applaudiseren :clapping: als iemand lekker het uiterste uit de set wil halen :worship: . Ik zoek echter ook de koopjes dan wel tijdelijk gratis proberen :angel: . Vind zowel gratis uitproberen als de BlueSound Node 2i interessante suggesties. Zelf ga ik eerst de set op een hoger plan trekken, wie weet daarna ook uitproberen. Niet MQA maar 24 vs 16 bits :P .

Nahpets

In welke regio zit je?

Ik heb een dacje, met MQA, en coax in, waar je evt een paar dagen mee kunt spelen als wilt.

iFi iDSD micro
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Raphie

Als je bron materiaal uit het nieuwsgroep/torrent circuit komt is het PCM en géén MQA, MQA wordt zo ver ik weet alleen als streaming container aangeboden (encoder / decoder) en niet als fileformat. Kan best zijn dat iemand een PCM capture van Tidal heeft gedaan, maar dan is het gewoon PCM en geen MQA.

Quote from: Jack_D on May 21, 2020, 13:13:56
Ik heb juist wel MQA bronmateriaal, en die spelen nu als gewone muziekbestanden, het meeste 44Khz/16bits. Vandaar dat op een geven moment mijn interesse gewekt werd over hoe deze MQA muziek bestanden ook echt af te spelen in MQA kwaliteit. Ook moet ik nu de leveranciers van deze muziekbestanden maar op hun blauw ogen geloven dat het ook echt MQA bestanden zijn.

Een ander punt is dat het mij niet eens zo zeer om een betere/slechtere/wel/niet/hoorbare muziek afspeel kwaliteit gaat. Ik vind het leuk dat ik de mogelijkheid thuis heb om het MQA formaat af te spelen. Een ander projectje een beetje in het verlengde hiervan (en nog meer een spijker op laag water :D ) is dat ik op zoek ben naar een oplossing om HDCD's weer in hun volle glorrie te kunnen afspelen. Ik ben deze functionliteit kwijt geraak toen mijn Harman ter ziele is gegaan. Ook dit is weer niet echt nodig, heb maar een 30 tal HDCD's maar wil ze wel kunnen draaien.

En voor de rest is het maar wat je fijn vind, het is puur persoonlijk dat ik muziek streamingsdiensten niet fijn vind. Dat is niet goed of dat is niet fout, dat is puur IK :)

En in tijde van corona en het vele thuiswerken en thuis zitten is het een leuke bezigheid om een en ander uit te pluizen.....






Mee eens, al mijn gefreubel wil niet zeggen dat ik geen andere dingen uitprobeer, maar ik ga dan niet verder dan een gratis proef abo. Puur dat het leuk is om te kijken hoe het allemaal functioneert. Netflix zou ik zelf bijvoorbeeld nooit hebben genomen maar onder druk van de rest van de family kon ik daar niet onderuit :D
Die Node 2i vind ik ook een leuk apparaat, kan veel voor een schappelijke prijs.....
JBL PRX Power!

Nahpets

Onjuist. Gedownloade bestanden kunnen wel degelijk MQA bevatten. Worden ook gewoon verkocht op internet, als bestand dus, met MQA er in.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

sion

Klopt, je kúnt inderdaad MQA bestanden downloaden, zoals die van 2L recordings. Zie verder ook :

https://www.soundandvision.com/content/what-mqa

Waar Raphie zeker een punt heeft is dat juist het voordeel van MQA is, dat je files van een betrouwbare bron komt. Dat het hele proces vanaf de artist/opnamestudio/mastering bekend en gecertificeerd is. Afspelen van een Tidal Masters opname geeft zekerheid van de kwaliteit.

MQA is nou eenmaal een gelicenseerde techniek en daar zitten dus kosten (licenties) aan verbonden. Het is geen opensource codec zoals FLAC.

En omdat je ( Jack_D ) altijd benadrukt dat je altijd graag zo min mogelijk uitgeeft, is dit niet echt een projectje wat bij je past.

Verder begon je in je openingspost met ' na een paar uurtjes zoeken op internet ben ik er nog niet helemaal achter ...' ik noem dat geen project. Een project is voor mij experimenteren met setups.

Ik ben zelf voor MQA tot 3 setups gekomen:

1. Mobiele setup
Bestaat uit:

  • Google Pixel 4xl telefoon
  • AudioQuest dragontail
  • AudioQuest DragonFly Red
  • Sony WH-X1000m3 aangesloten met kabel

Voordeel van deze setup is dat je MQA on-the-go kunt beleven. Voor zover ik weet zijn er nog geen koptelefoons die rechtstreeks (via bluetooth) MQA kunnen decoderen. Dat lijkt mij een van de volgende stappen van ontwikkeling.

2. HT audio setup

Bestaat uit:

  • Bluesound Node 2
  • Marantz sr8012

Daarbij verzorgt de Node alle MQA decoding en is analoog aangesloten op de Marantz. Als software kan dit aangestuurd worden met de bluesound App op de mobiele telefoon (welke óók local files kan doorgeven, die bijvoorbeeld via een USB schijf aan de Node hangen.

Ik vind het zelf het fijnste om Bluesound te bedienen via de desktop app op de laptop. Dit geeft meer overzicht over mijn vele (300+ en lange afspeellijsten (soms 2.500 tracks groot). Zoeken en filteren is dan voor mij erg prettig

3. High end setup

Bestaat uit:

  • Laptop met daarop Tidal Desktop aangesloten via USB
  • Hegel H360

De Hegel H360 kan MQA rechtstreeks decoderen met de interne DAC. Dit levert verreweg de beste afspeelkwaliteit op. Op de laptop kun je aan het logo in Tidal zien of MQA wordt afgespeeld of niet (Oranje "M")

De instellingen in dit document uitgelegd:
https://support.hegel.com/component/jdownloads/download/24-guide-tidal-masters

Volgens mij heeft - dat er zo vaak USB gebruikt.wordt als aansluiting - het ermee te maken dat er enige communicatie tussen de DAC en de software player moet zijn. Misschien is coax of s/p-dif een eenwegverkeer en USB twee-weg ??
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Meest eenvoudige opstelling is een LG V30 of hoger model. Geen andere zaken nodig en een meer dan behoorlijke dac, verslaat de meeste AV-receivers. Kan je ook nog aan je eindversterker hangen
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Das heel aardig aangeboden.... Ik zit in het puntje van Zeeland....Hoe weet je als je via Coax in/rca uit speelt of je MQA decodeerd, zie zo snel geen MQA lampje daarvoor op de iFi iDSD micro DAC zitten(paar plaatjes op internet bekeken).
Quote from: Nahpets on May 21, 2020, 13:17:13In welke regio zit je?

Ik heb een dacje, met MQA, en coax in, waar je evt een paar dagen mee kunt spelen als wilt.

iFi iDSD micro



Een LG v30 is toch een smartphone?.... (volgens Google dan toch?) Hoe werkt dat dan? Ik kan inderdaad op elke smartphone muziekbestanden van mijn NAS afspelen, maar hoe zit dat met het koppelen naar mijn audio set in combinatie met MQA weergaven

Quote from: TabCam on May 21, 2020, 16:14:05
Meest eenvoudige opstelling is een LG V30 of hoger model. Geen andere zaken nodig en een meer dan behoorlijke dac, verslaat de meeste AV-receivers. Kan je ook nog aan je eindversterker hangen




Dat was een paar dagen geleden bij mijn start, bij elke start van een projectje begin je nu eenmaal op nul uur :D ..... is nu trouwers al een paar uur bij gekomen. En ook jij hebt voor je 3 MQA test setups vast wel een flink aantal uren onderzoek gedaan. Ik ga niet zomaar de knip trekken en maar aan het proberen slaan. Ik zoek eerst uit hoe het allemaal in elkaar steek(en dat weet ik op dit moment nog niet goed) dan kijk ik of er iets in mijn budget past... en als dat zo is gaat de knip open en kan het werkelijke fysieke experimenten beginnen. Maar zover is het nog niet.....

Verwar niet "zo min mogelijk uitgeven" met geen of weinig geld uitgeven. Als ik iets kan kopen van €2500,- en ik krijg een kans om dit voor €1900,- te kopen is dit ook zo min mogelijk uitgeven. Als ik twee producten met de zelfde spec's (en na eventueel beluisteren) kan kopen en de een is €400, en de andere is €250,- dan ga ik als echte zuinige Zeeuw voor die van €250,- En je hebt natuurlijk gelijk sommige dingen kosten nu eenmaal geld, maar als het dan toch moet, wel zo min mogelijk :D . Had misschien wat duidelijk kunnen zijn.

Quote from: sion on May 21, 2020, 15:58:31

Verder begon je in je openingspost met ' na een paar uurtjes zoeken op internet ben ik er nog niet helemaal achter ...' ik noem dat geen project. Een project is voor mij experimenteren met setups.

En omdat je ( Jack_D ) altijd benadrukt dat je altijd graag zo min mogelijk uitgeeft, is dit niet echt een projectje wat bij je past.

Tabcam

Quote from: Jack_D on May 21, 2020, 22:42:14
...
Een LG v30 is toch een smartphone?.... (volgens Google dan toch?) Hoe werkt dat dan? Ik kan inderdaad op elke smartphone muziekbestanden van mijn NAS afspelen, maar hoe zit dat met het koppelen naar mijn audio set in combinatie met MQA weergaven
...
De MQA decodering wordt op de smartphone gedaan. Je kan met een koptelefoon luisteren of een 3.5mm jack werken. Digitaal kan ook, maar ik verwacht dat je dan weer een MQA compatible dac nodig hebt. De V30 meet vrij goed, zowel de V30 op Stereophile als de LG G8 op ASR.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D


Leuke linkjes..... thanks.... :thumbs-up:



Quote from: TabCam on May 21, 2020, 23:59:23
De MQA decodering wordt op de smartphone gedaan. Je kan met een koptelefoon luisteren of een 3.5mm jack werken. Digitaal kan ook, maar ik verwacht dat je dan weer een MQA compatible dac nodig hebt. De V30 meet vrij goed, zowel de V30 op Stereophile als de LG G8 op ASR.

Nahpets

Quote from: Jack_D on May 21, 2020, 22:42:14
Ik zit in het puntje van Zeeland....

Dat is niet zo mooi. Ik zit iets onder Amsterdam. En met heen en weer sturen lopen de kosten wel op.

Quote from: Jack_D on May 21, 2020, 22:42:14
Hoe weet je als je via Coax in/rca uit speelt of je MQA decodeerd, zie zo snel geen MQA lampje daarvoor op de iFi iDSD micro DAC zitten(paar plaatjes op internet bekeken).
Het ledje bovenop de DAC krijgt een andere kleur. Geen apart lampje, wel aparte kleur.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Roeland

Misschien wel een leuke toevoeging;

Tidal heeft nu een proef abbo 4 maanden voor 4,-
(Kun je aanvragen en gelijk weer opzeggen)

Zoek even op tidal aanbieding (pepper heeft de link)

Jack_D

Ben er inmiddels achter dat de wat goedkopere dac's met MQA alleen maar MQA doen via de USB, de duurdere doen gewoon over alle inputs MQA(als je ze natuurlijk muziekbestanden voert die MQA zijn). Ik kan ondertussen even geen dac handleiding meer zien. Heb er tig door geworsteld en in veel gevallen staat het er niet eens of MQA het wel/niet doet via coax/toslink en moet je internet afstruinen om er achter te komen

Wat mij ook opvalt is dat MQA blijkbaar ook geluid opslaat wat niet hoorbaar is voor de mens maar waarvan gedacht word dat het toch enige invloed heeft op je beleving van muziek. Even los van wat je daar nu van vind, vind ik het wel frappant dat een aantal dac's in hun spec's aangeven dat ze tot 20khz weergeven. Dus die kunnen wel MQA files decoderen maar vervolgens is de DAC's analoge hardware niet in staat om deze extra geluidsinformatie boven de 20khz weer te geven :hehe: .


Ik blijf het maar een onduidelijk verhaal vinden dat MQA in samenhang met verhoogde geluidskwaliteit en hoe MQA dit nu exact doet. Lastig zo'n beschermd geluidsformaat, je weet eigenlijk niet waar je voor betaald. Los van dat er een lampje gaat branden op je MQA decodeer apparaat :D . Het verhaal van de MQA DAC's is mij nu wel duidelijk, en heb een paar kandidaten op het oog welke aan mijn technische wensen en budget voldoen.

Maar voordat ik wat aanschaf ga ik me eerst eens verder verdiepen in het MQA muziekformaat zelf, wat (zou) je ermee kunnen/moeten bereiken. Of is het allemaal maar puur handel en markering. 





Das inderdaad leuk om voor weinig, leuk te experimenteren. Dat zou ik er dan nog net voor over hebben :D
Quote from: Roeland on May 22, 2020, 11:12:19Misschien wel een leuke toevoeging;

Tidal heeft nu een proef abbo 4 maanden voor 4,-
(Kun je aanvragen en gelijk weer opzeggen)

Zoek even op tidal aanbieding (pepper heeft de link)



Niet zo heel erg praktisch inderdaad..... maar wel super bedank voor het aanbod, heel aardig van je :thumbs-up:
Quote from: Nahpets on May 22, 2020, 10:02:27
Dat is niet zo mooi. Ik zit iets onder Amsterdam. En met heen en weer sturen lopen de kosten wel op.
Het ledje bovenop de DAC krijgt een andere kleur. Geen apart lampje, wel aparte kleur.