Cd of bluerayspeler of beiden?

Started by Htdre, March 13, 2018, 22:36:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Htdre

Zo nu en dan wil ik wel een fijne cd afspelen. Tevens heb ik een rits dvd's voor de kinderen.
Is een goede dvd:blueray speler ook 'prima' voor cd's. Of is dat geluidstechnisch echt anders?

Mokumer45

Het is maar, hoe hoog je de lat wilt leggen om de cd's af te spelen. Maar heel veel Bluray spelers spelen wel degelijk ook prima cd's af. Ik heb zelf een 4k Bluray speler (de Sony X800) en die speelt zo'n beetje alle formaten prima af volgens diverse recenties.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Sopper

Mits je digitaal aansluit op een goede dac, is het verschil tussen een dedicated (high-end) cd-speler en een blu-ray speler niet wereld schokkend.


# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Htdre

Goed punt. Stel ik sluit het aan via HDMI op een Linn Majik DSM. Is dat een goede keuze? Dan hoeft de speler niet zo'n bijzondere dac te hebben, en mag het wat goedkoper. Klopt dat, of zit ik er naast?

Sopper

Quote from: Htdre on March 14, 2018, 10:11:16
Goed punt. Stel ik sluit het aan via HDMI op een Linn Majik DSM. Is dat een goede keuze? Dan hoeft de speler niet zo'n bijzondere dac te hebben, en mag het wat goedkoper. Klopt dat, of zit ik er naast?
.

Dat zal beter presteren dan de gemiddelde CD speler analoog, dus ja klopt.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

mvo

#5
De OPPO UDP-205 is een geweldige speler, zowel voor audio als video. Mooie combinatie met Linn.
Linn LP12 | Lejonklou Gaio phonostage | Linn LK1 + LK2 pre/power | Linn Sara speakers
Nakamichi DR2 Tapedeck

Sjettepet

Sony UHP-H1. Geweldig goede s/pdif uitgang en ook prima DAC. En kost geen drol.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Htdre

Quote from: Sjettepet on March 14, 2018, 13:06:26
Sony UHP-H1. Geweldig goede s/pdif uitgang en ook prima DAC. En kost geen drol.

Ik ben geen expert zoals jullie (nog) maar ik begin het e.e.a. te begrijpen. Maar wanneer ik de HDMI out gebruik naar de Linn, maak ik dan gebruik van de DAC van de Sony?
Of wanener ik HDMI gebruik en OOK s/pdif. Dan toch sowieso niet?

Ik neem aan dat de DAC van de Linn beter is?

Siddartha

hdmi is digitaal voor zowel video als audio, dus zul je de dac van de speler niet gebruiken.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Sopper

Quote from: Htdre on March 14, 2018, 13:16:07
Ik ben geen expert zoals jullie (nog) maar ik begin het e.e.a. te begrijpen. Maar wanneer ik de HDMI out gebruik naar de Linn, maak ik dan gebruik van de DAC van de Sony?
Of wanener ik HDMI gebruik en OOK s/pdif. Dan toch sowieso niet?

Ik neem aan dat de DAC van de Linn beter is?

Bij elke digitale uitgang omzeil je de interne DAC van de speler.
Dit geldt dus voor: HDMI, SPDIF (toslink of RCA) en AES/EBU (XLR).

Interne DAC van speler wordt gebruikt als je analoog naar versterker gaat (stereo RCA of XLR)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Htdre

Dankjewel. Ik wist van van die s/pdif. Maar HDMI dus ook. Dus dan is de Sony idd een betaalbare optie.
Nu wellicht de domste vraag ever :) Maar als je via HDMi toch naar de Linn gaat. (die dan alles omzet) is een nog goedkopere speler (qua geluid, ik laat beeld even buiten beschouwing) dan ook hoorbaar. Of anders dan het lawaai van de speler, de looks, stabiel loopwerk, maar het ' weinig'  uit?

Mokumer45

#11
Ik adviseer je om i.i.g. een (Blu-ray)speler te kopen met ingebouwde wifi, dat geeft zoveel extra"s (aannemende dat er een wifi-internet bij je is). En een echt goedkope heeft hoogstwaarschijnlijk een wat mindere kwaliteit w.b. o.a. het loopwerk.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Sopper

Quote from: Htdre on March 14, 2018, 13:51:27
Dankjewel. Ik wist van van die s/pdif. Maar HDMI dus ook. Dus dan is de Sony idd een betaalbare optie.
Nu wellicht de domste vraag ever :) Maar als je via HDMi toch naar de Linn gaat. (die dan alles omzet) is een nog goedkopere speler (qua geluid, ik laat beeld even buiten beschouwing) dan ook hoorbaar. Of anders dan het lawaai van de speler, de looks, stabiel loopwerk, maar het ' weinig'  uit?

Verschil in kwaliteit digitaal uit valt heel erg mee, zie screenshot uit Stereoplay:

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Htdre

Dankjewel! Leuke info!

En qua loopwerk:
- leesnauwkeurigheid (o.a. overslaan)
- bijgeluiden (loopwerk kan aardig ratelen)
- levensduur

Maar als de dvd/cd niet overslaat en de speler gaan herrie maakt is het ' in principe'  dus prima? Wifi zal ik meenemen in mijn overweging. Mag ik vragen waarom je dat zo handig vindt/aanraadt?

Mokumer45

Je kan dan via het net via een aantal apps films kijken en muziek luisteren, gratis of betaald (o.a. Youtube, Netflix e.d.).
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Siddartha

Heeft ie niet per se WiFi voor nodig, toch? De meeste spelers hebben ook wel een ethernetaansluiting
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Matthijs1973

Ik vroeeg me hetzelfde af en niet geheel toevallig vandaag een Cambridge CXU Blu-ray speler binnengekregen (lang leve MP) en aangesloten als alternatief van mijn CXC cd-speler en 651BD Blu-ray speler...Op mijn installatie in mijn huis kon ik (en mijn vriendin) geen verschil horen in muziekweergave, beide spelers via toslink optisch aangesloten op de DAC van de Streammagic6 of die van de CXA. Dus 1 speler minder in het meubel met dezelfde hoorbare kwaliteit...
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Xander32

Quote from: Htdre on March 14, 2018, 10:11:16
Goed punt. Stel ik sluit het aan via HDMI op een Linn Majik DSM. Is dat een goede keuze? Dan hoeft de speler niet zo'n bijzondere dac te hebben, en mag het wat goedkoper. Klopt dat, of zit ik er naast?

Goed plan, dan gebruik je de dvd/bd speler "slechts" als loopwerk  :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Siddartha

Heb nu een Denon dbt-3313ud als loopwerk en dat klinkt echt heel erg goed moet ik zeggen. Ook analoog via de interne dac.
Als je een goede blu-ray speler neemt, zal dit echt niet slechter spelen dan een gemiddelde cd speler, wellicht nog wel beter.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

RonK.

#19
foutje bedankt   :D