Jbl

Started by Abel_Dekkers, April 28, 2004, 14:51:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abel_Dekkers

Hoi,

ik vraag me af wat jullie nou van de JBL northridge serie vinden? Zelf heb ik de e80 beluisterd en ik vond het een aardige speaker. Ik zit me te orienteren op speakergebied wat er allemaal te koop is. Hiervoor had ik een topic lopen " speakerkeuze, klein maar fijn" zoiets, maar kleine speakers konden me niet echt overtuigen. Dus geen kleine speakers voor mij. De vraag wat jullie er van vinden heeft totaal geen belang bij mijn speakerkeuze, maar uit interesse......

Mvg,

Abel
Thommy doek - Epson TW10 - Toshiba SD 510E -

Harman Kardon 7000 - Infinity Delta 70 (front) Infinity Delta 60 - Infinty Delta center - Magnat Omega 380

TheJudge

Ja ik vraag me af wat het verschil is in de XTI serie van JBL en de Northridge serie.
Beide ongeveer even duur...

Btw, ik zou ofwel de XTI100 of de northridge E100 willen aanschaffen.
Puur voor films.

zou ik een sub nodig hebben of geven deze meer dan genoeg?

Mvg Jonas
Pioneer 757Ai - Pioneer AX5Ai - monitor speaker kabel - Epson TW10H -
2 X JBL Northridge E80 - Thommy screen

Sux

Beste Jonas,

Het verschil tussen de speakers zijn de x-over frequenties en de weer te geven frequenties(-3dB)
Northridge 33 Hz-20kHz
XTI 30Hz - 27kHz

Een ander verschil is dat de XTI serie een europese speaker van JBL is. Deze is in de VS ook niet, via normale weg, te verkrijgen.

Dan de impedantie
Northridge 8 Ohm
XTI 6 Ohm

Wat betreft de woofers de northridge heeft 2x 10 inch en de XTI 2x 8 inch. in eerste instantie lijkt het alsof een 10 inch woofer meer laag geeft dan een 8 inch. Tot op zekere hoogte is dat ook zo, maar...
Is de versterker in staat 2x 10 inch aan te sturen?
Daarbij is het ook nog zo dat het signaal complex (frequenties weergegeven door speaker) afhankelijk is van de x-over.

Zelf speel ik met de XTI 100 bevalt uitermate goed. Ook de afwerking van de XTI serie is overigens beter dan die van Northridge.

Over die sub. Heb zelf ook getwijfeld. Zonder sub speelt je systeem ws goed, alleen die sub geeft net wat meer punch. Tis nu meer of je een auto voelt ontploffen of daqt je de kick van een basdrum echt voelt.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Groet

Niek

TheJudge

Thx!

Maar wat neem ik dan best?

Indien mijn versterker het aankan neem ik dan best de E100's?
Zouden niet net wat meer punch hebben den de XTI100's?

Alvast bedankt.
Pioneer 757Ai - Pioneer AX5Ai - monitor speaker kabel - Epson TW10H -
2 X JBL Northridge E80 - Thommy screen

Sux

Blijft dus een lastige keuze begrijp ik?

Ik weet van de XTI serie dat ze moeilijk zijn om aan te sturen. grote impedantie wisseling. Weet niet met welke versterker je speelt, maar mijn HK 5500 met 45A heeft er geen problemen mee.

Wil je jezelf helemaal overtuigen dan is de beste oplossing natuurlijk gewoon luisteren!! Je eigen versterker mee en dan vertrouwen op je gehoor.

Wat betreft de speakers,
de x-over van de series verschelen ook nogal.
XTI 300, 3000Hz
Northridge 1000,5000Hz
de northridge moet dus ook hogere freq verwerken met de bas speakers. Weet niet of dit de klank wel altijd ten goede komt.

Mijn voorkeur zou uit gaan naar de XTI serie, maar daar heb je ws niets aan. Jij houd misschien van een andere klank dan ik.

Nog even over de prijs overigens. De series liggen nu qua prijs ongeveer gelijk. Dat deden ze bij de introductie overigens niet. De northridge serie is ongeveer gelijk gebleven qua prijs. de XTI is fors gedaald.

Suc6 met je keuze Jonas,
Hoop je wijzer gemaakt te hebben.

Groet Niek