MacMini walgelijk traag

Started by VlisChris, March 12, 2018, 11:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Mijn Mac Mini is walgelijk, maar dan ook echt walgelijk langzaam.
De computer opstarten kost rustig 15 minuten voor alles begint te werken. Een website openen kan soms 30 tot 60 seconden duren voor er reactie komt.
Een Premiere Pro openen ben je rustig minuten lang mee bezig. Enz enz enz.

Uiteraard Geekbench al gedraaid. Geen gekkigheden, en qua snelheid komt die vollledig mee met normale Mac Mini's.
Health Check diagnose: geen bijzonderheden.
Controle intern geheugen (wat mijn vermoeden is omdat overal, maar dan ook echt overal enorm veel vertraging in zit) geeft geen gekkigheden.

Feitelijk zeggen controle programma's dat mijn computer goed en gezond is. Waar de realiteit volstrekt tegenovergesteld is.

Mijn computer moet haast wel een hardware probleem hebben. Maar ik kan niet vinden wat het is....

Help. Wat kan ik doen om te onderzoeken?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

Begin eens met een volledige reset van het systeem?
JBL PRX Power!

blue-eyes

Ik heb dit ook gehad, reset gedaan, ook diverse hardware resets gedaan van het geheugen. ZOek eens op hardware resets mac mini (SMC en NVRAM reset).
Daarnaast een herinstallatie kan nooit kwaad en als laatste een SSD monteren.



Bovenstaand gaven bij mij weer een goed draaiende Mac Mini :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VlisChris

Een SSD zou ik maar al te graag plaatsen. Maar ik zit met zo'n fijne 2014 editie. In ander woorden: die is voor normale mensen niet open te maken om een andere schijf in te rammelen :)
Zelfs intern geheugen is niet te vervangen :-\

Maar die reset ga ik zeker onderzoeken! Als dat bij jou al geholpen heeft zal dat bij mij mijn computer in ieder geval iets minder traag maken gok ik... :)

Thanks mannen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Vergeleken met een fatsoenlijke, of echte computer is het natuurlijk nog steeds om te huilen.
Maar, dat ik binnen een kwartier de computer uitzet (wat dus traag ging), iets reset, herstart, weer uitzetten, nog wat resetten, weer herstarten, en nu al weer online ben geeft aan dat er een belangrijke vooruitgang aanwezig is :D

Ik kan in ieder geval weer iets doen terwijl een programma staat op te starten.

Thanks heren!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Richi

Mooi dat het heeft geholpen. En ik heb ook weer iets geleerd.  :clapping:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hanky Panky

Heb je inmiddels ook je voet van de stroomkabel gehaald ?  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Faxe

Heb je voordat de mac langzamer werd nog iets aan de software vanderd? Bijvoorbeeld een update geinstalleerd? Of een nieuwe versie van OSX?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

blue-eyes

Quote from: VlisChris on March 12, 2018, 11:43:53
Een SSD zou ik maar al te graag plaatsen. Maar ik zit met zo'n fijne 2014 editie. In ander woorden: die is voor normale mensen niet open te maken om een andere schijf in te rammelen :)
Zelfs intern geheugen is niet te vervangen :-\

Maar die reset ga ik zeker onderzoeken! Als dat bij jou al geholpen heeft zal dat bij mij mijn computer in ieder geval iets minder traag maken gok ik... :)

Thanks mannen.

Geheugen is vast, maar SSD is wel te vervangen. En anders laat je het doen, ongeveer 270 euro inclusief vervanging voor een 500 Gb SSD.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Richi

Quote from: Blue-Eyes on March 12, 2018, 14:11:16
Geheugen is vast, maar SSD is wel te vervangen. En anders laat je het doen, ongeveer 270 euro inclusief vervanging voor een 500 Gb SSD.
Ik heb dit ook overwogen voor mijn Mac Mini 2011 Server. Daar zit nu twee keer 750Gb HD in en daar zou ik twee keer 1TB SSD in willen laten zetten. Waar zou ik dit het beste kunnen laten doen? Ik heb zitten kijken bij onlinemacwinkel, maar die zitten in Zaandam en ik woon in de buurt van Arnhem...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Bart_M

Dat kan je prima zelf aanpakken, ik heb dit ook gedaan met mijn Mac Mini met dubbele HD. Er staan goede filmpjes op internet.
Geheugen heb ik ook vervangen in 1 moeite door.

NewHT

Quote from: Bart_M on March 12, 2018, 21:55:21
Dat kan je prima zelf aanpakken, ik heb dit ook gedaan met mijn Mac Mini met dubbele HD. Er staan goede filmpjes op internet.
Geheugen heb ik ook vervangen in 1 moeite door.

Idem hier, maar dan 1x 500gb ssd op een 2011model.  Met het juiste gereedschap en YouTube prima te doen.....

VlisChris

Ik dacht dat bij de huidige versies zelfs de hdd niet te updaten is?
Uiterlijk verschil is afwezig. Maar intern zijn de 2014 modellen ver dichtgezet.
Maar, ik ga het onderzoeken ;)
Eerst even 2 weken druk bezig met een keukenrenovatie.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

VlisChris

https://www.youtube.com/watch?v=j5aHBtLPRR4

Toch maar eens overwegen. Of desnoods iemand zoeken die ik het wil doen. Niet nu. Mijn jaar was al duur genoeg :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

blue-eyes

Quote from: Bart_M on March 12, 2018, 21:55:21
Dat kan je prima zelf aanpakken, ik heb dit ook gedaan met mijn Mac Mini met dubbele HD. Er staan goede filmpjes op internet.
Geheugen heb ik ook vervangen in 1 moeite door.

Voor de oudere modellen is dit een stuk gemakkelijker dan voor het laatste, 2014 model. Maar is zeker mogelijk.
Zorg wel wel voor het juiste gereedschap. Oa speciale schroevendraaier. Kan je gewoon bij de Mac upgrade winkel mee bestellen.



@Richi: je kan het ook opsturen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jasjenl

Quote from: Richi on March 12, 2018, 20:33:14
Ik heb dit ook overwogen voor mijn Mac Mini 2011 Server. Daar zit nu twee keer 750Gb HD in en daar zou ik twee keer 1TB SSD in willen laten zetten. Waar zou ik dit het beste kunnen laten doen? Ik heb zitten kijken bij onlinemacwinkel, maar die zitten in Zaandam en ik woon in de buurt van Arnhem...
Amac doet dit ook, die zitten oa in Arnhem.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Richi

Quote from: jasjenl on March 15, 2018, 12:44:05
Amac doet dit ook, die zitten oa in Arnhem.
Goede tip. Dan moet ik daar maar eens langs om te informeren.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

VlisChris

#19
Conclusie na een paar dagen.

Dit geval is weer volstrekt en volslagen onwerkbaar langzaam. Wat zou ik dit kxtding met liefde van de 10e verdieping naar beneden flikkeren. Man man man man man.
Probeer op zo'n ding maar eens video te monteren, en terwijl Premiere Pro openstaat in After Effects wat dingen uit te voeren. En dan tegelijk de horror voor een computer om op WhatsApp desktop even een smilie te versturen. Dat laatste kost dus gewoon letterlijk (heb het even getimed) 15 seconden...
Mijn video heeft de gruwel dat het wel 1080P 24fps is. 4K of 60fps hoef ik vanzelfsprekend niet te proberen.
Omdat ik van structuur hou in mijn werk heb ik 3 adjusment layers boven mijn video laag. 1x Crop. 1x Basis correctie (contrast, helderheid, enz), en 1x een kleurcorrectielaag. Nog niet eens verscherping. Je kunt het vergeten dat ik dat in een normale preview kan bekijken. Ik MOET de adjustment layers uitzetten, en dan draait dit geval op zo'n 15 a 20 fps af wat ik hem invoer.

Echt. Bizar slecht voor mijn bloeddruk en mijn humeur. Ik heb al meermaals op het punt gestaan het ding daadwerkelijk kapot te rammen met een hamer :(
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Faxe

Is de mini opeens langzaam of was het altijd al een langzaam ding?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

VlisChris

Prestaties waren altijd al mini-maal (Haha. Een woordspeling).
Maar zoals die de afgelopen maanden is geworden is werkelijk schandalig. Was die vanaf dag 1 zo geweest had ik geen seconden twijfel gehad en hem linea recta retour gebracht naar de winkel.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bart_M

Had je hem nu ook al opnieuw geïnstalleerd?

VlisChris

Dat wordt de volgende stap.
Kan ik dan terug met een Time Machine backup? Gevoelsmatig zou ik bestaande problemen daarmee terug introduceren?

Maar hoe doe ik dat met bestanden die ik perse wil bewaren?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AudioEnZo

Je bestanden eerst backuppen op externe schijf lijkt dan wel verstandig?