Hoofdtelefoonversterker van meerwaarde ?

Started by Xander32, March 10, 2018, 13:01:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

... er zijn de nodige advezen voorbij gekomen, waarvoor dank. Zijn er ook gerichte tips betreffende merk en type neutraal klinkende hoofdtelefoon versterkers?

Passen de tot op heden genoemde versterkers in dat hokje?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

paaj

#53
Optimaal 100-600Ohm, wijst op een relatief hoge uitgangsimpedantie. Die P9 zal dan wel wat meer van zijn eigen impedantiekarakteristiek laten horen. Geen idee hoeveel dat uiteindelijk echt te horen is.

Ik was best onder de indruk van de O2 versterker, geluisterd met AKG Q701 en Senn HD650. Gewoon krachtig en neutraal voor ongeveer €120 als ik me niet vergis. Soort open source design. Niet echt handig met aansluitingen maar als de Node het volume regelt wel ok.

Gewoon als idee als je goedkoop wat wil proberen. Ondanks dat er een prachtige Graham Slee Solo klaar staat ben ik ook erg tevreden met mn mobiel en laptop als bron voor allerlei hoofdtelefoons en is er echt niet zoveel verschil dat ik kritisch wil gaan vergelijken. Vooral de volumeknop en het idee is fijn :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Xander32

... ik besef mij terdege dat het hier (ook weer) gaat over de match tussen versterker en in dit geval een hoofdtelefoon, maar ook over smaak/persoonlijke voorkeur.

Maar waar ik zou graag tot een shortlist komen met versterkers welke als neutraal worden ervaren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Raphie

#55
Ik zou het niet zoeken in de hoek van neutraal, maar meer in de juiste match qua impedantie.
Is die goed, dan heb je een sprankelende open sound. Is die niet goed, dan een sompige sound die wat meer "kleeft"
Ik sluit me aan bij het advies over de SPL Phonitor reeks. Veel beter gaat het niet worden.
JBL PRX Power!

Xander32



... ik weet niet of dat voor mij gaat werken; zoveel knopjes, zoveel keuze mogelijkheden ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#57
Een voorzichtig eerste lijstje;

Chord Mojo
Chord Hugo 1 (doorsparen)
Burson Soloist mk 2
Burson Play
SPL Phonotor Mini
Teac HA 501
Schiit Jotunheim
Schiit Asgard 2
...
...

Het zijn allen solid state versterkers; ik verwacht (=aanname) dat een buizenversterker de 22 Ohm van de P9 niet fijn zal vinden (?)


Specs P9:

http://www.bowers-wilkins.nl/Hoofdtelefoon/Bedrade-hoofdtelefoons/Bedrade-hoofdtelefoons/P9.html
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Roeland

Hoi

Ik geef je een laatste tip en voor dit geld een no-brainer.
Meier heeft al meerdere malen head-fi op zijn kop gezet met zijn producten
Uiteraard zijn er inmiddels betere ontwikkelingen in de markt.
Maar dit is echt een pareltje  :music:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/meier-audio-corda-opera-vorverstaerker-dac-kopfhoererverstaerker/820827015-172-4131
Een recht toe aan design van een nederlander Meier

erik s.

De behoefte aan een afstandsbediening maakt de keuze iig kleiner.  ;D
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Xander32

... zoveel kleiner dat deze geen must meer is.

Quote from: erik s. on March 17, 2018, 12:33:31
De behoefte aan een afstandsbediening maakt de keuze iig kleiner.  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Interficior

Quote from: paaj on March 16, 2018, 01:19:00
Optimaal 100-600Ohm, wijst op een relatief hoge uitgangsimpedantie. Die P9 zal dan wel wat meer van zijn eigen impedantiekarakteristiek laten horen. Geen idee hoeveel dat uiteindelijk echt te horen is.

Ik was best onder de indruk van de O2 versterker, geluisterd met AKG Q701 en Senn HD650. Gewoon krachtig en neutraal voor ongeveer €120 als ik me niet vergis. Soort open source design. Niet echt handig met aansluitingen maar als de Node het volume regelt wel ok.

Gewoon als idee als je goedkoop wat wil proberen. Ondanks dat er een prachtige Graham Slee Solo klaar staat ben ik ook erg tevreden met mn mobiel en laptop als bron voor allerlei hoofdtelefoons en is er echt niet zoveel verschil dat ik kritisch wil gaan vergelijken. Vooral de volumeknop en het idee is fijn :)
Second that. O2 versterker is echt heel prettig, en je kunt hem ook laten maken met RCA aan de achterkant als input en 6.3mm jack als output wat hem helemaal perfect maakt. Ook erg fijn dat je zelf nog de gain kunt aanpassen in het design waardoor je het beste resultaat hebt met jouw input en hoofdtelefoon.

Redelijk keurige 0.5 ohm uitgangsimpedantie en tegen 7 volt maximale uitsturing heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik power tekort kwam.
Take it or lease it

vanzomereng

#62
Quote from: Xander32 on March 17, 2018, 12:37:14
... zoveel kleiner dat deze geen must meer is.

Tsja, knal deze Musical-Fidelity LX2-HPA dan ook maar ff op je shortlist dan  ;D
Heb hier nog geen prijs in Nederland gezien maar in Engeland gaat ie voor 199 pond over de toonbank
en is zowel in het zilver als zwart verkrijgbaar

https://www.hifi.nl/artikel/26304/Musical-Fidelitys-nieuwste-hoofdtelefoonversterker-heet-LX2-HPA.html


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Dank voor het meedenken, maar al hetgeen ik van MF heb mogen beluisteren, klonk steevast ietwat warm, zeker niet neutraal. I.c.m. de reeds ietwat warm kleurende P9 een no go.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT


Xander32

#65
Heb er even een apart draadje voor aangemaakt;

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167823.msg3136153#msg3136153


QuoteEen inhoudelijke vraag aan de meer technisch onderlegde forumgenoten, aangaande de impedantie en gevoeligheid van de P9 (van een hoofdtelefoon in het algemeen) versus een technisch matchende versterker; hetgeen ik niet helder heb is wat de waarde aangaande de impedantie van een hoofdtelefoon en de waarde aangaande de gevoeligheid, zegt over de technische match met een versterker (de mate waarin een versterker in technisch opzicht, in staat is om een hoofdtelefoon goed aan te sturen) ?

Van de P9 zijn deze volgens de leverancier respectievelijk 22 Ohm en 111dB/v.


Werkt dat net zo als bij speakers: hoe hoger (en stabiel - impedantie) de impedantie en gevoeligheid, hoe eenvoudiger de versterker het heeft?
Ik raak het verhaal kwijt wanneer ik voorts in reviews/gebruikerservaringen lees dat een hoog -ohmige hoofdtelefoon het een versterker juist moeilijk maakt, dat terwijl ik juist zou denken dat de 22 Ohm van de P9 aan de lage kant is en dat juist die een versterker het lastig maakt  ??? ?


Wie kan hierin, middels 'Jip&Janneke-taal', enige duidelijkheid verschaffen? Ik wil het graag begrijpen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

PorscheHD

#66
Er staat een hele mooie Pioneer op MP nu!!  Zoeken op Pioneer dac.

pameijer

Op een ander forum heb ik heel veel positiefs gelezen over de Superlux HA3D. Ik heb een hoofdtelefoon van dit merk en de prijs-kwaliteit is echt super. Kost je wel maar liefst €88  :tongue2: , is t niks stuur je m terug.





Review, 5 sterren natuurlijk.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Xander32

... 't lijkt iig een koopje.

Quote from: pameijer on March 18, 2018, 21:39:58
Op een ander forum heb ik heel veel positiefs gelezen over de Superlux HA3D. Ik heb een hoofdtelefoon van dit merk en de prijs-kwaliteit is echt super. Kost je wel maar liefst €88  :tongue2: , is t niks stuur je m terug.





Review, 5 sterren natuurlijk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

pameijer

Is 't ook. Maar goed, ik blijf denken dat je met jouw HP niet heel veel verschil zult gaan merken, ongeacht welke versterker je ervoor lust.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Xander32

In meerdere reviews lees ik het tegenovergestelde, maar gezien de specs van de P9 begrijp ik jouw opmerking.

Quote from: pameijer on March 22, 2018, 20:24:30
Is 't ook. Maar goed, ik blijf denken dat je met jouw HP niet heel veel verschil zult gaan merken, ongeacht welke versterker je ervoor lust.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

BernHardN

Ik vraag me trouwens af wat beter is dit bedrag van een extra versterker inverteren in een andere koptelefoon?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Pjotr27

Gisteren nog even diverse hoofdtelefoons vergeleken met of zonder losse hoofdtelefoonversterker. Van een goedkope Denon (weet het type niet), Denon 7000 tot een hele dure Enigma Dharma 1000.
De hoofdtelefoonversterker was een Metrum Aurix, we hebben vergeleken met de hoofdtelefoonaansluiting op een CEC CD-5.
In alle gevallen was het echt veel beter met de hoofdtelefoonversterker.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Xander32

Dank Pjotr voor het delen van jouw ervaring  :thumbs-up:. Een duidelijke uitkomst.

Quote from: Pjotr27 on March 23, 2018, 10:59:52
Gisteren nog even diverse hoofdtelefoons vergeleken met of zonder losse hoofdtelefoonversterker. Van een goedkope Denon (weet het type niet), Denon 7000 tot een hele dure Enigma Dharma 1000.
De hoofdtelefoonversterker was een Metrum Aurix, we hebben vergeleken met de hoofdtelefoonaansluiting op een CEC CD-5.
In alle gevallen was het echt veel beter met de hoofdtelefoonversterker.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.