Wat kan ik upgraden, wat is de zwakste schakel?

Started by thanksalot, March 9, 2018, 11:43:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thanksalot

Momenteel draai ik in mijn home cinema een 7.2.2 systeem opgebouwd rond een Marantz 7011, met Klipsch RF82 mk1 fronts, 2x R115 SW subs, Klipsch 450c center en Klipsch surround spul, alles ingeregeld met audyssee van de Marantz. Alles klinkt op zich prima maar zoals vele hier ben ik ook gezegend met het upgrade virus.

Ik denk zelf dat mijn fronts op het moment de zwakste schakel zijn, niet omdat de kwaliteit van het geluid met tegenvalt maar vooral omdat er beter spul van Klipsch te koop is binnen mijn budget (RF7 mk1 of Mk2) en ook de leeftijd van de speakers ondertussen (jaar of 10). Daarnaast vroeg ik me af of ik bijvoorbeeld iets zou hebben aan een eindversterker om tussen de surround receiver en de fronts te plaatsen? Zou ik hier verbetering kunnen vinden of hoop ik dat alleen zodat ik 2 van die dikke apparaten op elkaar kan zetten? ;)

Zodra HDMI 2.1 gemeengoed is wil wel een keer een andere surround receiver aanschaffen, dan zou ik wel een klasse omhoog willen naar bijvoorbeeld een Anthem, maar dat duurt nog wel even en de huidige voldoet op zich nog prima. Zal dit op muziekgebied nog wat opleveren of heeft dat op dat gebied weinig zin voor mijn gebruik?

Ik kijk voornamelijk films overigens, maar op zijn tijd luister ik ook wat muziek via spotify, youtube of goede kwaliteit rips (FLAC) van een NAS. Misschien is het voor mijn gebruik wel volslagen onzin om iets te upgraden dus dat hoor ik ook graag.

DofN

Hoe is je akoestiek en hoe is je opstelling? Misschien valt daar momenteel de meeste winst te behalen, al is nieuwe apparatuur op zijn tijd ook wel heel leuk :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

Ik vermoed dat de grootste winst in DSP gaat zitten, MiniDSP 88A / Dirac Live en dan de mooie IOTAVX AVXP1 (7 channel) eindbak.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

thanksalot

Quote from: doorofnight on March  9, 2018, 11:48:11
Hoe is je akoestiek en hoe is je opstelling? Misschien valt daar momenteel de meeste winst te behalen, al is nieuwe apparatuur op zijn tijd ook wel heel leuk :)

Akoestiek is redelijk waardeloos schat ik maar daar valt weinig aan aan te passen aangezien het een scheve zolder betreft met dwarsbalken, en alleen maar harde oppervlakken (geen tapijt, geen kleed, geen gordijnen)  ::) Ik reken hierbij dan maar op de audyssey.

thanksalot

Quote from: holco on March  9, 2018, 11:56:31
Ik vermoed dat de grootste winst in DSP gaat zitten, MiniDSP 88A / Dirac Live en dan de mooie IOTAVX AVXP1 (7 channel) eindbak.

Die moest ik dus allemaal even googlen ;D, zou je misschien willen toelichten wat al deze units doen en waar ik dan winst op ga behalen?

holco

Zie mijn onderschrift link ;)

Quote from: thanksalot on March  9, 2018, 12:02:10
Die moest ik dus allemaal even googlen ;D, zou je misschien willen toelichten wat al deze units doen en waar ik dan winst op ga behalen?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

thanksalot

Quote from: holco on March  9, 2018, 12:05:11
Zie mijn onderschrift link ;)

Mooi spul heb je staan, alleen ben nog steeds niet veel wijzer na het lezen van een aantal bladzijdes van je topic :)

Zou je misschien kunnen zeggen op welk onderdeel ik het makkelijkste winst kan behalen? Zou dat bijvoorbeeld die eindbak zijn of kan ik beter beginnen met een betere kwaliteit fronts? Ben wel redelijk merkentrouw, dus het liefste zou ik een zelfde uitziende marantz kopen ipv van zo'n IOTAVX of is dat echt een wereld van verschil?

Als iemand nog RF7's heeft staan of weet te staan voor een leuk prijsje dan hou ik me ook aanbevolen.

JeroenGRT

Ik zou eerder afstappen van een receiver, en gaan voor een losse ht processor en meerkanaals eindversterker. Dat kan natuurlijk ook van Marantz zijn.
Zelf heb ik een Marantz SR7008, deze is natuurlijk een stuk ouder dan de 7011 maar je weet niet wat je hoort als je de Klipsch eens op een goede versterker aansluit.
Ik heb de Klipsch RP260F even vergeleken op mijn SR7008 en toen op mijn Naim stereo versterker...wat een verschil! Echt een totaal andere luidspreker dan.
Dus in mijn optiek is er zeker nog veel winst te behalen in het versterker gedeelte, als je tenminste voor muziek ook nog wat winst wil behalen.
Misschien kun je ook nog eens kijken naar een RP280F i.p.v. RF82?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Janbo

Je kunt andere kleren aan doen maar als je op rubberlaarzen blijft lopen zul je niet veel harder gaan. Akoestiek eerst, dan akoestiek en tenslotte akoestiek. Alhoewel nieuwe kleren / andere spullen WEL leuk kunnen zijn  ;D

martien

 ^^
Dat dus.
En de opstelling natuurlijk.

Goede ruimtecorrectie kan wel iets toevoegen, versterkers naar mijn mening niet.

holco

Met de MiniDSP 88A zal je voor en eindversterking moeten scheiden vandaar het voorstel van de AVXP1, kan natuurlijk ook wat anders zijn maar kost zeker meer en is waarschijnlijk minder ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

martien

Mijn reactie sloeg ook meer op jeroengrt  ;)
Maar minidsp heeft toch ook een kastje met dirac wat je voor de reciever kan plaatsen?

holco

Als je ook/voornamelijk surround gebruikt is dat niet de oplossing.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RalphH

Yep, akoestiek. Krikt je set een niveau hoger, kun je die daarna weer upgraden als je wil. ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

En neem even aan dat je de multeq app al gebruikt, anders is dat alvast een stapje van $20.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

minplus

Quote from: martien on March  9, 2018, 18:20:03
^^
Dat dus.
En de opstelling natuurlijk.

Goede ruimtecorrectie kan wel iets toevoegen, versterkers naar mijn mening niet.

Als de akoestiek keut is kunnen opstelling en ruimtecorrectie zoals DSP , balans, toonregeling, equalizer (dus ook versterkers want sommige hebben alleen een volumeknop en kunnen dus alleen versterken en niks van een keutopname of keutakoestiek aanpassen) aardig wat verbeteren.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

thanksalot

Probleem is dat ik geen enkel verstand van akoestiek heb, hoe weet ik nou wat er fout gaat en hoe ik dit verbeter?

Kan die app wel aanschaffen, wellicht dat ik daar wat inzicht mee krijg.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

pieper

Quote from: holco on March  9, 2018, 11:56:31
Ik vermoed dat de grootste winst in DSP gaat zitten, MiniDSP 88A / Dirac Live en dan de mooie IOTAVX AVXP1 (7 channel) eindbak.

De IOTAVX AVXP1 is echt een toppertje. hoe gaat de MiniDSP om met atmos?
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

holco

Niet, dat regelt je AV versterker toch.

Quote from: pieper on March  9, 2018, 21:18:26
De IOTAVX AVXP1 is echt een toppertje. hoe gaat de MiniDSP om met atmos?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

pieper

Quote from: holco on March  9, 2018, 21:21:54
Niet, dat regelt je AV versterker toch.

ik bedoelde eigenlijk dat je de niet atmos kanalen door de minidsp heen stuurt maar de atmos niet of dat geen problemen oplevert
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

holco

Kwartje valt ;)

Ikzelf draai Auro 3D en kom dan eigenlijk 2 kanalen te kort op de 88A, deze (hight rear) laat ik gewoon geheel via de SR-7010 lopen en ben daar happy genoeg mee.

Maar een volledige Atmos setup is ook mogelijk via 2 stuks MiniDSP 88A.

https://www.minidsp.com/support/community-powered-tutorials/275-atmos-7-2-4-with-ddrc-88a
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

JeroenGRT

Lijkt me nogal logisch om de akoestiek op orde te hebben  ;) , wilde ook alleen maar even aangeven dat het zinvol zou kunnen zijn om de receiver te upgraden om het beste uit de klipschen te halen  :) als je tenminste apparatuur wilt upgraden...trouwens op marktplaats staat een setje klipsch RF-7 mk2 te koop  ;D
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)