How To: Tutorial voor calibratie mbv colorimeter?

Started by PascalP, March 8, 2018, 16:00:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Na al eens wat gerommeld te hebben met een calibratiedisk (Disney WOW) ben ik van plan om het afstellen van mijn PC scherm, TV's en Sony BVM's (voor 240p content) wat nauwkeuriger aan te pakken.
Lijkt me wel een leuke ervaring en interessant om verder in te verdiepen.
Na een bod op ebay gedaan te hebben op een (goede) colorimeter heb ik eentje gewonnen voor een zeer nette prijs, deze;
https://calman.spectracal.com/spectracal-c6.html​

Maar wat nu? Ik heb nog nooit met een dergelijke meter en de bijbehorende software gewerkt, heeft iemand hier ervaring/tips/guide/tutorial waar een noob zoals ik mee kan starten?
Kwa software wil ik voor de bijbehorende CalMAN software gaan, maar welke versie dan? RGB? Home Enthousiast? Studio?

Deze disk lijkt met test patterns lijkt me wel geschikt om te starten;
https://calman.spectracal.com/downloads-pattern-discs.html​

Deze schermen heb ik in huis en wil ik mee beginnen;
Samsung UE55KS8000 TV
Dell U2412 PC Monitor
Sony BVM-20F1E Broadcast CRT
Nec XM29 CRT
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Waarom niet eerst even proberen met de gratis HCFR calibratie software, direct geld aan Calman uitgeven is als je totaal onervaren bent (wat ik uit je post begrijp) niet nodig denk ik.
Op hun forum kan je ook een mooie tutorial vinden die je wegwijs kan maken.
Quotehttp://www.homecinema-fr.com/forum/le-colorhcfr/guide-greyscale-calibration-for-dummies-using-hcfr-t29885061.html

verder zijn we hier uiteraard ook wel bereid om wat vragen te beantwoorden en je op weg te helpen.


PascalP

#2
Bedankt, die kende ik nog niet!
En ja ben totaal onervaren op dit gebied, dat heb je goed begrepen, de info die je via Google vind is zo divers en overweldigend dat ik dan ook op zoek ben naar een goede basic step by step guide om me op weg te helpen.

Super bedankt ook voor die link, na op dat forum doorgeklikt te hebben na de meest recente versie heb ik voldoende leesvoer dit weekend ;)

Ik ga ermee aan de gang en hoop mijn meter snel te kunnen gebruiken!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono