Joenskie, heeft 1 seconde gedacht om zijn sonus in te ruilen .........

Started by jeroenskie, April 28, 2004, 00:10:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Ik heb 2 * 30 cm tubes. 1 x tussen center en links en 1 x tussen center en rechts.
Thingman kan ze op maat maken zodat ze netjes beneden je beeld blijven.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jeroenskie

hola Jongemannen ( en vrouwen natuurlijk)

even een stukje raad nodig .

Ik heb een center  ;D en wel 1 van de cremona's die achter staan .

ik dacht :   "wat is storender geen kloppend setje achter, of geen kloppende center ".
ben gegaan voor een niet kloppende center ,deze stoort me het meest .

Nu heb ik als nood( ga er 1 kopen ) de cremona( auditor) op zijn zij gelegd .

Nu is het volgende mijn vraag .

maakt het uit dat de center nu op zijn kant ligt ?

Als ik dat doe, dan kan ik namelijk de mid woofer hoger krijgen dan dat ik hem rechtop zet wat weer positief is voor de intergratie .

MAAR klopt het ontwerp nu nog wel ,en kan ik misschien beter kiezen om hem rechtop te zetten ?

wie heeft hier een idee over ?

vr gr jeroen 

Jinsu

Hoi,

Een centerspeaker is vaak horizontaal opgebouwd terwijl een non-centerspeaker verticaal is opgebouwd "of andersom" om een best mogelijke integratie te bieden, bovendien om minder reflecties te veroorzaken. Daarom raad ik jou aan om de cremona rechtop te zetten ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Sullivan

Hi Jeroen,

Het afstraal gedrag van de units zal heel anders zijn dan zoals de ontwerper het bedoelt heeft. Dit kan zeker een verslechtering opleveren. Maar je kan het toch gewoon proberen. Hoe klinkt de speaker liggend t.o.v. staand? Als jij geen verschil hoort (vanuit verschillende posities) dan is het toch goed?

mvg,
Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: jaco on May 20, 2004, 09:02:47
Ik heb 2 * 30 cm tubes. 1 x tussen center en links en 1 x tussen center en rechts.
Thingman kan ze op maat maken zodat ze netjes beneden je beeld blijven.

Jaco


Zo Laag..... ??? Dan doen ze denk ik niet zoveel meer......
In ieder geval inlichtingen inwinnen bij Toine  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi Erik,

Ik denk dat Jaco de diameter bedoelt ipv de hoogte ;)

Welk effect had het plaatsen van de tubes in jouwn situatie Jaco?

mvrg
Patrick


Erik van Voorst (in memoriam)

 ???

Maakt toch niet uit wat voor DIAMETER ...als je spreekt over ...
"netjes beneden je beeld blijven"   ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi Erik,

Ik denk dat het Jaco's reactie is op jouwn vorige post

QuoteJe moet mijns inziens niet te groot gaan met de diameter.

Ik kan mij namelijk ook niet voorstellen dat het tubes van 30cm hoog zijn, vandaar ;)

Mvrg

Patrick

jaco

Ze zijn iets van 80 hoog, en 30 diameter..

Ik vind de klank wel beter nu, wat beter gefocussed op het beeld. Ik moet nog de 1e refelctiepunten op muur en plafond aanpakken, en dat zal meer brengen lijkt me.
Ze staan met de diffuserende kant naar voren.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jeroenskie

Quote from: patrick_vdb on May 13, 2004, 08:56:10
Hi,

Sorry Jeroen voor het even kapen van je topic, en bedankt Erik voor het commentaar ;)

Dit is dus zeker iets waarmee ik straks ook ga experimenteren mocht ik centerloos, of misschien zelfs wel met center, gaan draaien in m'n ht'jte.

Mvrg

Patrick

dat is niet erg hoor ,zolang je niet vergeet mee te denken betreft het eigenlijke  topic  ;) ;D

wat denk jij van het plaatsen van de center ?

vr gr jeroen

jeroenskie

Quote from: Whistler on May 20, 2004, 21:11:45
Hoi,

Een centerspeaker is vaak horizontaal opgebouwd terwijl een non-centerspeaker verticaal is opgebouwd "of andersom" om een best mogelijke integratie te bieden, bovendien om minder reflecties te veroorzaken. Daarom raad ik jou aan om de cremona rechtop te zetten ;) .

MvGr,

Whistler

maar denk je dan niet dat het beeld weer 20 cm lager komt te liggen ?


@ frank
QuoteMaar je kan het toch gewoon proberen. Hoe klinkt de speaker liggend t.o.v. staand? Als jij geen verschil hoort (vanuit verschillende posities) dan is het toch goed?

is zo ,maar als ik de speaker rechtop wil zetten dan moeten alle planken er weer uit ,en aangezien het geen ikea kast is ,is dat een vervelend werkje .

het beste is idd uitproberen ,maar stel dat iedereen zegt " NIET DOEN, WANT" dan bespaar ik mezelf de moeite  ;)

@erik

Quotejeroen je hebt een PM

sorry zag het erg laat ,ik ga reageren .........wat denk jij betreft het center rechtop OF liggend ?

vr gr jeroen

patrick_vdb

Quote from: jeroenskie on May 21, 2004, 07:27:03
dat is niet erg hoor ,zolang je niet vergeet mee te denken betreft het eigenlijke  topic  ;) ;D

Oeps, sorry Jeroen ;D ;) Maar wil jij dan ook nog even denken aan die betreffende koormuziek-cd :D

Met het zijn zijn kant leggen van de Cremona tast je idd het afstraalgedrag van deze speaker aan, Sonus Faber zal 'm zo geoptimaliseert hebben voor wanneer de speaker rechtop staat. Verder dien je ook rekening te houden met de mechanische aspecten van de speaker zoals de ophanging van de drivers, ik weet echter niet hoe dit zit bij de Cremona's.

In jouwn specifieke situatie was het naast de afwijkende center ook de plaatsing welke een flinke vinger in de pap had. Doordat de center behoorlijk laag komt te staan van het beeld en de fronts en tevens in een kast ligt welke het afstraalgedrag en klankkarakter zal kleuren zit je met een aantal nadelen. Ik betwijfel of een beter matchende center hierin een verbetering zal brengen tov de "oude" center aangezien de omstandigheden gelijk blijven. We hadden het die zondag nog gehad over eventueel de center uit de kast te halen op moment dat je film bent aan het kijken, heb je met deze gedachte nog gespeelt?

Mvrg

Patrick

jeroenskie

Quote from: patrick_vdb on May 21, 2004, 08:12:47

Quote
Oeps, sorry Jeroen ;D ;) Maar wil jij dan ook nog even denken aan die betreffende koormuziek-cd :D

hahahaha oeps zal kijken als ik vanavond thuis ben  ;)
Quote

Met het zijn zijn kant leggen van de Cremona tast je idd het afstraalgedrag van deze speaker aan, Sonus Faber zal 'm zo geoptimaliseert hebben voor wanneer de speaker rechtop staat. Verder dien je ook rekening te houden met de mechanische aspecten van de speaker zoals de ophanging van de drivers, ik weet echter niet hoe dit zit bij de Cremona's.

ik ook niet echt ,maar ga hem maar wel recht opzetten dan ,denk dat dat het slimste is ,ook whisler had het over de afstraling ,ik denk dat ik hier idd rekening mee moet houden .

QuoteIn jouwn specifieke situatie was het naast de afwijkende center ook de plaatsing welke een flinke vinger in de pap had. Doordat de center behoorlijk laag komt te staan van het beeld en de fronts en tevens in een kast ligt welke het afstraalgedrag en klankkarakter zal kleuren zit je met een aantal nadelen.
klopt voordeel wat er nu wel is bijgekomen is dat ik hem een centimeter of 10 buiten de kast kan schuiven ,ik bemerk dat dit een syuk beter werkt ,de stem is opener en blijft niet tot nauwelijks plakken.

QuoteIk betwijfel of een beter matchende center hierin een verbetering zal brengen tov de "oude" center aangezien de omstandigheden gelijk blijven.
zie hier boven  :)

QuoteWe hadden het die zondag nog gehad over eventueel de center uit de kast te halen op moment dat je film bent aan het kijken, heb je met deze gedachte nog gespeelt?

is geen optie ,want ik zal hem dan OP de kast moeten zetten en dit houdt in dat ik het scherm hoger moet gaan plaatsen en dat heeft bij mij zeker geen voorkeur.

Zou ook graag de Echte center willen ,maar denk niet dat ik ooit in een situatie verkeer waarin ik deze kwijt kan.

vanavond dan maar Kastje uit elkaar en zorgen dat ik hem iig rechtop kan zetten .

Dank allen ,

vr gr  jeroen 

Mvrg

Patrick

patrick_vdb

Hi Jeroen,

Mooi dat je de Cremona al een stuk naar buiten kunt laten komen waardoor kleuring iig een stuk minder is.

Quoteis geen optie ,want ik zal hem dan OP de kast moeten zetten en dit houdt in dat ik het scherm hoger moet gaan plaatsen en dat heeft bij mij zeker geen voorkeur

Ik bedoelde het niet als permanente plaatsing maar juist als tijdelijk, uit de kast op moment dat je film kijk, plaatsen op een stand oid en weer in de kast op moment dat je 'm niet nodig hebt. Misschien wat onhandig en ook weer niet ideaal aangezien de Cremona dan aanzienlijk korter op de luisterpositie staat dan de fronts? Het is een beetje zoeken naar de in jouwn situatie meest optimale oplossing.

Mvrg

Patrick

BOUBOU

Quote from: patrick_vdb on May 21, 2004, 08:52:56




Ik bedoelde het niet als permanente plaatsing maar juist als tijdelijk, uit de kast op moment dat je film kijk, plaatsen op een stand oid en weer in de kast op moment dat je 'm niet nodig hebt. Misschien wat onhandig en ook weer niet ideaal aangezien de Cremona dan aanzienlijk korter op de luisterpositie staat dan de fronts?
Mvrg

Patrick


Je kunt natuurlijk het kastje ook even(tijdens de film) in de tuin zetten naar links of rechts schuiven....en presies onder het scherm een cremona op stand zetten als center. 
Zo voorkom je een verschil in afstand ten opzichte van de fronts.  ;)

MvGr BOUBOU

edit typo's
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub