Joenskie, heeft 1 seconde gedacht om zijn sonus in te ruilen .........

Started by jeroenskie, April 28, 2004, 00:10:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Gefeliciteerd Jeroen!

Dan moet ik maar snel de bewuste cd ophalen. ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jeroenskie

hallo allemaal ,ik heb vandaag. de cremona's binnen gehad en de eerste indruk was wel aardig .

Vanavond serieus zitten luisteren en het is GEWELDIG !

de rust en de preciese plaatsing is super ,hij doet qua plaatsing niet veel onder voor de auditor  :D

heb nu even de auditors achter gezet ,hoe bedoel je wat een homogeniteit !

zit er over te denken om ze toch maar te houden en dan de concertino's eruit .

zit ook met het idee te spelen om de solo ( centerspeaker) eruit te doen .

is echt een enorm mooie center ,maar hij staat in dat kasje VERRE van ideaal.

Ik heb al een beetje zitten switchen ,maar weet niet wat ik lekkerder vind.

Als het een beetje meezit komt patrick zondag ,misschien dat space ook kan meekomen ( zijn ze daarvoor namelijk geweest ) dan zijn er weer een paar oren die kunnen HELPEN luisteren.

iig heeeeeel blij met de upgrade !

1 "maar" heb ik kunnen verzinnen .

ik vind het mooi als het hout erg getekend is en dat is in dit geval niet zo erg ,dat vind ik jammer ,maar daar kom ik wel overheen .

tot horens !!

vr gr jeroen

Spacebass

QuoteIk vind het mooi als het hout erg getekend is en dat is in dit geval niet zo erg ,dat vind ik jammer ,maar daar kom ik wel overheen .
Koop een setje potloden of waskrijt voor je dochtertje  ;D

Cool man, ik heb ook aan zoiets zitten denken, om toch ook ff langs jouw te gaan vanwege die Lapp, maar eigenlijk vanwege die Cremona's  ;D

Ik ben reuze benieuwd... tja dilemma...maar als het finacieel haalbaar is, zou ik idd de auditors proberen als rears te behouden  ;)

en de center weg????
Waarom?

patrick_vdb

Hi Jeroen,

Congrats met de Cremona's, zien er geweldig uit 8) Hoe ze klinken moet ik nog effe afwachten tot zondag ;)

Mvrg

Patrick

Maar na al die geweldige verhalen heb ik er alle vertrouwen in

garmtz

Ik kan heel simpel zijn in mijn advies: VERKOPEN die Concertino's en pleur die Auditors achter je! Had ik al eens voorgesteld, maarja, ik kan me de financiële consequenties voorstellen... Ik zou dan ook je center ABSOLUUT verkopen en pas weer aan centers nadenken als je de Cremona center kunt betalen. DAN heb je een set waar ik denk ik erg jaloers op zou zijn en dat meen ik uit de grond van mijn hart...  :-\

jeroenskie

misscien maar doen je ,ik moet even een rekensommetje maken en wie weet de knoop maar doorhakken .

eerst van het weekend eens goed luisteren ,er gebeurd ZO ENORM veel op het moment dat ik de center uitschakel ,maar kan nog niet goed vaststellen WAT er gebeurd.

In stem en ruimtelijkheid win ik ernorm ,MAAR het maffe was dat ik bij een regen scene( brotherhood) leek het weer minder ruimetelijk,maarja was laat en moe dus zondag eens uitgerust aan de slag .

GARMT voordat ik de cremona center kwijt kan ben  ik denk ik al gepensioneerd  ;)

Maar wie weet ! :)

vr gr jeroen

garmtz

Quote from: jeroenskie on May  7, 2004, 09:15:30
In stem en ruimtelijkheid win ik ernorm ,MAAR het maffe was dat ik bij een regen scene( brotherhood) leek het weer minder ruimetelijk,maarja was laat en moe dus zondag eens uitgerust aan de slag .

Dat kan... De center geeft samen met de surrounds een indruk van ruimtelijkheid en holografische afbeelding. Kan ik heel simpel bij mij ook demonstreren.

papaleo

Heb met aandacht/genot de luister verslagen gelezen van Jeroen,Garmtz en SB over hoe de SF Cremona's om gaat met div. muziek,maar hoe zit het eigenlijk als je 'n DVD met het nodige geluids geweld afspeeld hoe gaan de Cremona's daar eigenlijk mee om?

Groeten,
Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Spacebass

Ik vond het zeeeer beheerst klinken, alsof het geweld de speaker niet kon deren.
Bij de Auditors bleef je details horen, misschien niet dusdanig fel hoe ik het zelf zou willen hebben, maar goed dat hoor je ook in de muziekweergave terug en daar vind ik het waanzinnig mooi.
Tis dus misschien een compromie, maar dan eentje die ik in jeroens situatie en muzieksmaak ook zou nemen.
Heftig is in deze ook niet altijd even mooi  ;)

Hoe de grote cremona's klinken kom ik morgen achter, ga er van uit dat deze een stuk meer dynamiek hebben.
Valt mij op dat dat meestal bij meerwegsystemen zo is, mja bij meerweg verlies je soms ook weer vaak aan diepte en detail tov kleinere monitor speakers...het zal tot een betpaald bedrag altijd wel een compromie blijven denk ik.

Echte live diepe snaredrum klappen moet je dus niet verwachten, maar eeder nog zelfs de snaren die onder zo'n snaredrum zitten  :)

Maar goed misschien dat jeroen/Garmt dat beter kunnen omschrijven.

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Spacebass on May  9, 2004, 00:28:45
bij meerweg verlies je soms ook weer vaak aan diepte en detail tov kleinere monitor speakers...het zal tot een betpaald bedrag altijd wel een compromie blijven denk ik.

We begrijpen elkaar dus toch wel ;D ;)

Maar idd, tot een bepaald bedrag brengt een groter systeem veelal meer gezag, autoriteit in het geluidsbeeld, zet woorden om in daden maar verliest dan ook wat aan aristocratie, diepte en/of detail tov monitoren. Het is maar net wat je als luisteraar wenst te horen. Boven dat bepaald bedrag (wat weer geen harde grens is want er zijn altijd uitzonderingen) krijg je vaak het beste van twee werelden 8)

Hoe laat zijn we welkom bij Jeroen, of heb jij dit al geregeld SB?

Mvrg

Patrick

Spacebass

QuoteWe begrijpen elkaar dus toch wel 
Ik beschouw dit als een retorische vraag  ;D
Uh je bent er binnen nu en een half uur, dus eh we bellen hem straks wel samen  ;D

Doerak

Quote from: Spacebass on May  9, 2004, 12:14:47

Uh je bent er binnen nu en een half uur, dus eh we bellen hem straks wel samen  ;D

Euuhhhhhhh......
Patrick komt toch uit Limburg?
Volgens mij leest ie dit niet meer voordat ie bij jou is  ;)

Spacebass

Das nou juist de humor ervan  ;D hij leest het pas als hij straks weer thuis is  ;)

Quotezit er over te denken om ze toch maar te houden en dan de concertino's eruit .
Absoluut doen!!!!

Quotezit ook met het idee te spelen om de solo ( centerspeaker) eruit te doen .
Absoluut doen!!!!

Quoteis echt een enorm mooie center ,maar hij staat in dat kasje VERRE van ideaal.
Aangezien het inderdaad niet anders kan...ik denk dat als hij idealer opgesteld zou staan, dat het een stuk beter zou zijn voor de integratie geluid/beeld.

Wat ik zelf al aangaf is dat de speakerplaatsing en een hoge mate van directheid er voor zorgen dat het filmbeeld en het centergeluidsbeeld niet met elkaar overeenkomen en bijna lipsync probleem achtig overkwamen. Wat je zelf al aangaf is dat de center het beeld omlaag en opzij trok, en dat speelt natuurlijk ook een grote rol.
Met delay ging het al veel meer een geheel te vormen, maar hij bleef bij het beeld wegtrekken...

De doorslag was voor mij was dat je zei: of de center of de auditors...nou deze homogeniteit die ik dus  ervaarde, was echt prachtig...deze keuze alleen al maakt het voor mij gemakkelijk om te zeggen, einde center ;D Je kan altijd nog de cremona center erbij kopen...dat is trouwens ook beter voor de homogeniteit en centerintegratie ... hij klinkt toch anders als de Cremona's. Ik denk dat iemand die de Concertino's en jouw center kopen een pracht van een combi hebben waarop ze voort kunnen  borduren..toch het prachtige van de sonus faber en toch ook betaalbaar! (PM mij even wat je voor de set wil hebben...misschien wat voor in de slaapkamer..ben daar inmiddels een tweede set aan het samenstellen...zo kan ik kiezen tussen het mooie van SF en het live gevoel van de Omega's  ;) )

QuoteIk heb al een beetje zitten switchen ,maar weet niet wat ik lekkerder vind.
Neem er ff de tijd voor en kijk welke situatie jou meer betrokken laat voelen bij de film, dusdanig dat je de speakers gewoon vergeet...daar zou ik persoonlijk voor gaan.

patrick_vdb

Hi SB,

Quote from: Spacebass on May  9, 2004, 12:14:47
Ik beschouw dit als een retorische vraag  ;D

Nee, dit mag je beschouwen als een constatering, net zoals we al concludeerde gisteravond bij het bakkie koffie ;)

@Jeroen,

Center of centerloos in jouwn situatie was voor mij een gemakkelijke beslissing zoals ik je ook al zei. Direct bij de bekende Diva scene uit The Fifth Element, het moment dat de zang begint werd duidelijk dat de center het totale geluidsbeeld pal naar beneden trok, zo extreem dat geluid en beeldinformatie niet met elkaar in relatie stonden maar beide een aparte entiteit vormden. En dan hebben we het nog niet eens over het duidelijke verschil in klankkarakter, het hoog bv is een stuk puntiger en minder luchtig tov de Cremona's. Op moment dat de center uit stond viel beeld en geluid veel meer samen, er werd gewonnen aan homogeniteit in het geluidsbeeld door de "storende" factor weg te halen maar ook plaatsing van stem tov beeld en dieptewerking was behoorlijk beter.

Dat Erik terecht opmerkte de situatie met center mooier te vinden was vrij logisch, hij zat immers behoorlijk off-axis en had het geluid van de center nodig om het stemgeluid in het midden te houden. Toen hij in het midden ging zetten werd het volgens mij toch ook voor hem wat anders maar daar mag hij zelf commentaar over geven.

Dan de ruimtelijkheid welke je miste op moment dat er centerloos tijdens de regenscene in het begin van Le Pacte des Loups (Brotherhood). Naar mijn idee won de ruimtelijkheid juist op moment dat er centerloos gedraait werd, tijdens het draaien met center kwam er een dusdanige harde pin-point vanuit het midden van de frontstage dat het eerder leek alsof de regen vanuit het midden naar je toe kwam en om je heen neer viel ipv alles omvattend zoals het veel meer was tijdens de centerloze kijkbeurt.

Het feit dat de center anders klinkt, niet ideaal geplaats kan worden en we het er idd over eens zijn dat je een Home Theater creeert voor jezelf en niet het bezoek zou voor mij de keuze als absoluut duidelijk maken. Het feit dat je de Auditors daarmee als surrounds kan behouden is dan nog eens een extra stimulans.

Mvrg

Patrick

garmtz

Boy oh boy, wat ben ik benieuwd naar het geluid van de set van Jeroen zonder center, maar met de Cremona voor en de C.Auditor achter...  8)

patrick_vdb

Ja, jullie hadden echt niets teveel gezegt over Sonus Faber of de Cremona's, mooi hoor, echt klasse.

Mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

Inderdaad vond ik een center onmisbaar bij het "niet in het midden" zitten.
Je koppelt dan de stem volledig los van het beeld en dat zorgt voor een hele vreemde gewaarwording.

Bij het in het midden zitten was dit natuurlijk grotendeels verholpen.
Ik ben echter niet zo uitgesproken om centerloos te draaien. Het heeft voor en nadelen. :-\

Een voordeel om centerloos te draaien is dat het geluidsbeeld mooi diep wordt en prachtig geintegreerd. Een nadeel om de center weg te doen is dat ik energie en/of detail mis vlak bij het scherm....dus daar waar het gebeurd. Met name gesproken woord ervaar ik als "beter" met een center (niet geheel onbelangrijk ;D). 

Wat ik wel vond is dat het lijkt alsof de center qua volume wat harder stond dan de fronts (dat geld ook voor de sub) en daardoor door mij als iets meer aanwezig werd ervaren.

Mischien meettechnisch wat moeilijker te constateren (mischien reflecties van de kast waar hij in staat).

Jeroen gaf zelf in mijn ogen uiteindelijk de beste oplossing...weg doen in een "package-deal" verkoop maar WEL in de gaten houden dat in de toekomst hiermee verder ge-experimenteerd kan worden.  ;)

Afsluitend in ieder geval prachtig muziek geluisterd over een meer dan in 1 opzicht
"stunning" luidsprekers !!!!!l  8)

Breedte en diepte prachtig...ja gewoon alles in orde...wat je overigens
al verwacht als je er alleen al naar kijkt...hahahha.

Volgens mij is er nog een beetje meer uit te halen met verschuiven en verder tweaken....dus alleen maar lof.

Madonna was weer een beetje te veel van het goede...maar je draait dan ook met zulke speakers snel...veel te hard  ;)

Weavers klonken fenomenaal wat een muziek...de hele Carnegie Hall zette Jeroen een op een in zijn huiskamer...in mijn ogen de ultieme kick
(cd gelijk geleend... ;D)

Bedankt voor de avond was weer een leuke ervaring!!!

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi Erik,

Idd, gaat men uit de sweetspot zitten dan heeft men onherroepelijk een center nodig, ik kan mij tot nu toe nog geen opstelling voorstellen waarin dit niet het geval zou zijn.

QuoteEen voordeel om centerloos te draaien is dat het geluidsbeeld mooi diep wordt en prachtig geintegreerd. Een nadeel om de center weg te doen is dat ik energie en/of detail mis vlak bij het scherm....dus daar waar het gebeurd. Met name gesproken woord ervaar ik als "beter" met een center (niet geheel onbelangrijk ;D). 

Ik ben nieuwsgierig naar wat tubes in het midden tussen de fronts kan betekenen voor de stabiliteit, energie en detail van het phantoom-center. Jij gebruikt ze in een stereo-opstelling als ik mij niet vergis, wat deden ze daar?

Op het moment dat beeld en geluid van elkaar worden losgekoppelt doet de kwaliteit van het geluid er niet meer toe, enkel een betere detail of meer energie (aanwezigheid welke niet direct beter behoeft te zijn) brengen de totale ervaring niet tot een goed resultaat, althans dat is mijn menig. Home Theater is beeld en geluid, beide dienen met elkaar in overeenstemming te komen, zowel in schaal alsook in plaatsing, discrepantie tussen beide waarnemingen halen mij uit de totale ervaring en is dus per definitie niet juist. Los van het meer of minder aanwezig zijn door geluidssterkte, een andere klank etc vond ik persoonlijk dat de center het geluidsbeeld weg trok van het beeld, een flinke dip naar beneden toe in het midden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de opstelling, een niet-identieke center etc. en dus situatie-gebonden. Dit maakte voor mij de keuze in deze situatie duidelijk, in een andere situatie gelden wellicht weer andere waarden en normen. Verassend genoeg was ik zondag dus best uitgesproken wat betreft centerloos draaien...

@Jeroen,

Welke cd met koormuziek was het ook alweer waarvan ik zo stil zat te genieten? Moet ik ook hebben ;D

Mvrg

Patrick

jeroenskie

Quote from: patrick_vdb on May 11, 2004, 23:07:08
Hi Erik,

Idd, gaat men uit de sweetspot zitten dan heeft men onherroepelijk een center nodig, ik kan mij tot nu toe nog geen opstelling voorstellen waarin dit niet het geval zou zijn.



Ik ben nieuwsgierig naar wat tubes in het midden tussen de fronts kan betekenen voor de stabiliteit, energie en detail van het phantoom-center. Jij gebruikt ze in een stereo-opstelling als ik mij niet vergis, wat deden ze daar?

Op het moment dat beeld en geluid van elkaar worden losgekoppelt doet de kwaliteit van het geluid er niet meer toe, enkel een betere detail of meer energie (aanwezigheid welke niet direct beter behoeft te zijn) brengen de totale ervaring niet tot een goed resultaat, althans dat is mijn menig. Home Theater is beeld en geluid, beide dienen met elkaar in overeenstemming te komen, zowel in schaal alsook in plaatsing, discrepantie tussen beide waarnemingen halen mij uit de totale ervaring en is dus per definitie niet juist. Los van het meer of minder aanwezig zijn door geluidssterkte, een andere klank etc vond ik persoonlijk dat de center het geluidsbeeld weg trok van het beeld, een flinke dip naar beneden toe in het midden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de opstelling, een niet-identieke center etc. en dus situatie-gebonden. Dit maakte voor mij de keuze in deze situatie duidelijk, in een andere situatie gelden wellicht weer andere waarden en normen. Verassend genoeg was ik zondag dus best uitgesproken wat betreft centerloos draaien...

@Jeroen,

Welke cd met koormuziek was het ook alweer waarvan ik zo stil zat te genieten? Moet ik ook hebben ;D

Mvrg

Patrick

erg he kom gewoon nergen aan toe , ben daarbij ook nog behoorlijkziek aan het worden....misschien binnenkort dus ZAT tijd om te luisteren hihihihi

ik zal vanavond even kijken welke cd het is ( weet het wel, maar niet het bestel  nummer ) .

tot vanavond  ;)

vr gr jeroen

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Patrick,

Grappig dat we van mening verschillen. Ik had bij Jeroen dezelfde ervaring als bij het luisteren bij Rhapsody naar de Avalon center.
Met andere woorden een geweldige kwaliteit maar naar mijn mening (vooral) bij gesproken woord "dis-embodied".

Dat was bij Jeroen zonder center en bij de AvalonCenter met de tweeters naar de fronts gericht i.p.v. naar de luisteraar. (Let Wel:...dat vond ik)

De tubes doen heel veel goeds tussen de luidsprekers ...zij zorgen voor een betere centrering van bv. zanger/zangeres dit is overigens onmogelijk te evenaren op een electronische manier (ook niet met bv zeer nauwkeurige mono volume-meters).

Ik luister niet meer zonder. Ik denk dat het een ontzettend mooie oplossing zou kunnen zijn voor Jeroen ware het niet dat je een PILAAR
voor je scherm hebt.... ;D
(en mischien ervaart Jeroen het gemis van een center niet zo als ik en is hij jou mening toegedaan  :))

Verder natuurlijk een "luxe-probleem" want we praten hier over een hoog niveau kijken en luisteren... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi Erik,

Quote from: Erik van Voorst on May 12, 2004, 08:57:06
De tubes doen heel veel goeds tussen de luidsprekers ...zij zorgen voor een betere centrering van bv. zanger/zangeres dit is overigens onmogelijk te evenaren op een electronische manier (ook niet met bv zeer nauwkeurige mono volume-meters).

Kijk, dat is mooi om te weten en zeker voor iedereen die centerloos gaat spelen en de tubes kan plaatsen. Staat in het akoestiek der akoestieken-topic ergens uitgelegd hoe te bepalen welke diameter de tubes moeten hebben of is dit een beetje giswerk?

En idd, een luxe-probleem, want kan dat toch heerlijk zijn ;)

Mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

Je moet mijns inziens niet te groot gaan met de diameter.
Bij Martin kon iedereen het effect meteen horen maar er viel ook een opmerking dat men ervaarde dat er "iets" in het geluidsbeeld stond toen ik een 42 cm dia.

Bij mij thuis werk ik met 2 smalle (22 cm geloof ik) met de reflectieve zijde naar elkaar toe gericht.
Ik ervaar dus absoluut niet dat er "iets" staat...buiten een zanger(es)... ;D

Wel staan mijn speakers verder uit elkaar dan bij Martin...wat ook weer een ander effect oplevert.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi,

Sorry Jeroen voor het even kapen van je topic, en bedankt Erik voor het commentaar ;)

Dit is dus zeker iets waarmee ik straks ook ga experimenteren mocht ik centerloos, of misschien zelfs wel met center, gaan draaien in m'n ht'jte.

Mvrg

Patrick

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Jeroen...je hebt geen PM  ;D

Niet voor openbaarheid geschikt zo te lezen  ;D