Joenskie, heeft 1 seconde gedacht om zijn sonus in te ruilen .........

Started by jeroenskie, April 28, 2004, 00:10:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jinsu

Hoi,

Ik ben blij dat je uiteindelijk blij bent met je Sonus Faber, want die Diapason Adamantes zijn zo lelijk als de nacht ;D :P .

* Iemand die langzaam gestoord wordt van het kiezen van een paar nieuwe speakers :-X .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroenskie

als ik voor de cremona ga ,dan verkoop ik mijn auditors  ;) maakt dat de keuze makkelijker? ;D

vr gr jeroen

Spacebass

Nou mijn verhaaltje dan!

Precies zoals Garmt zei: Altijd als ik bij Jeroen binnenkomt, draait daar altijd heel relaxed een koor stuk waarbij je je direct heel erg gemakkelijk voelt. Heerlijk zacht op de achtergrond, onmiddelijk trekt de zuiverheid je aandacht!

Ww bespraken welke CD's wij (op afspraak) meegenomen hadden. Om de vergelijksessie niet te langdradig te maken hadden wij vooraf besproken om slechts een nummer per persoon te selecteren. Omdat je misschien allemaal in de zelfde hoek qua stijl gaat zitten had ik een verzamel cd van Toto, een cd met cubaanse Jazz (El jazz Cubano) en een cd van de Brecker Brothers (Out of the Loop) meegenomen.
Aangezien Garmt en Jeroen prachtige referentie koor muziek kozen, dacht ik om dan maar de wat zwaardere en fellere Brecker Brothers te selecteren.

Als eerste de Sonus Fabers beluisterd.
Wat een perfectie in zuiverheid! Dit is echt genieten op de eerste rang. Detail, diepte, muzikaal en betrokken/emotioneel. Het eerste wat ik mij hardop afvroeg was, wat wil je nou nog meer dan, wat zoek je dan? dit is echt machtig mooi man! Jeroen gaf zelf aan dat hij wat fundament mistte. Er was wel laag, maar met te weinig druk.

Het nummer Scrunch heeft een ( Roland 909/808) diepe en zware electronische bassdrum, die onder een akoestisch drumstel mee gemixed is. Het probleem voor veel speakers is dat doordat ze de punch van de akoestische bassdrum moeten weergeven die net een tikje harder staat de zware 909 helemaal wegdrukken. Meestal simpelweg door speakercompressie die je vaak bij monitorluidsprekers hebt. verder zit er een stuk felheid in van gesampelde sounds. De Sonus Faber is denk ik idd net te compact om die felheid en zwaardere bass-souplesse weer te geven terwijl het laag dat hij laat horen bij rustigere muziekstukken wel klopt en gewoon goed is!

Tja hoeveel moet ik schrijven over de Adamantes?
Zoals jeroen al aangaf...heb ik misschien niet 1 seconde maar welgeteld 10 seconde later mijn excuses aangeboden, want na de SF sloeg dit eigenlijk nergens op...(als ik in luistermode ben dan kan ik iets nogal vel afkeuren, terwijl het niet persé lelijk hoeft te zijn  ;) )
Het befaamde muziekstuk van Garmt met de jongen vermomt als fluit leverde echt de doorslag. Er werd zoveel informatie verstopt dat zelf de ruisvloer verlaagd was  ;D  ;D
Idd klonk het kabbelende water alsof deze in een kartonnen doos klotste.

Zoals Garmt al zei, alleen het laag had idd meer druk.
Ik denk dat Garmt en ik beide het gevoel hadden dat een speakerwissel een stap achterwaarts en opzij zou veroorzaken.

Jeroenski, doe ze de deur niet uit voordat je een Cremona vloerstaander hebt gehoord! En nodig mij dan weer uit om lekker te genieten van Sonus Faber..echt een droom!  O0

ps
Ik heb mijn verhaal met de helft afgeroomd want dit werd te gek en te veel eenzijdige lofzang voor de muziek van Jeroen en Garmt en met name de pracht van de SF)
ps 2
Volgende keer als ik langskom gaan we die Cubaanse Jazz beluisteren.
ps3
Ik kon niet te veel over plaatsing en focus zeggen, want dat vind ik heel moeilijk als ik niet in het midden zit, maar ga zondermeer  van Garmt's impressie uit!

Jinsu

Quote from: jeroenskie on April 28, 2004, 22:42:43
als ik voor de cremona ga ,dan verkoop ik mijn auditors  ;) maakt dat de keuze makkelijker? ;D

vr gr jeroen

Hoi Jeroen,

Ik zou het niet weten, geef maar eens een sein als je de cremona's in huis hebt om te luisteren 8) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Wijx wondere wereld

he wil hij z'n set gaan verbeteren? Kan dat? Misschien wat meer laag  ;D
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Jinsu

Hoi,

Ja denk het wel, maar hij houdt ook weer niet van teveel laag ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

jeroenskie

Quote from: Whistler on May  2, 2004, 18:11:15
Hoi,

Ja denk het wel, maar hij houdt ook weer niet van teveel laag ;) .

MvGr,

Whistler

NEEEEEE ben allergisch voor TEVEEL laag ,maar dit is vooral gekomen door de dynaudio's die ik heb gehad ik ben er altijd van overtuigd geweest dat ik een laag probleem had ,achteraf is het misschien zo geweest dat de Dynaudio's een probleem hadden .

ik ga blind voor de cremona's de auditors zij ZO super dat de cremono's dit allen maar nog beter kunnen doen .

heb ik teveel laag dan ga ik verhuizen ! ;D

vr gr jeroen

Scarp

Zet je de speakers wat hoger, dan heb je minder last van laag omdat ze dan hoger staan ... uhmmmm :D

Martin_M

Kan toch kloppen. Je kan best spelen met de afstand woofer - vloer.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Erik van Voorst (in memoriam)

Toch ook weer een beetje voorzichtig omgaan met het hoger zetten van luidsprekers.

Vergeet niet dat bij het ontwerpen er mischien rekening gehouden is met de hoogte tweeter (bv. maximaal op oorhoogte) /spreiding enz. op basis van "normale" stands.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

patrick_vdb

Hi,

Zoals Erik al zegt is er bij het ontwerp idd al veelal rekening mee gehouden op de gemiddelde hoogtes van bv de tweeter. Zou er een laagprobleem ontstaan door bv de vloer en de afstraling van de laag-units dan kan een leuk wollen tapijtje ook nog een uitkomst bieden wil je niet te veel ingrijpende veranderingen aan het interieur aanbrengen. Dus Jeroen, keuzes genoeg ;)

Mvrg

Patrick

jeroenskie

Hoi ben vandaag gaan luisteren naar de cremona's SUPER !!!!!!! en heb ze besloten te kopen .

zodra ik de auditor kwijt ben ga ik ervoor ,ben nu al zenuwachtig  :)

vr gr jeroen

Jeroen.

Gefeliciteerd dan maar, en suc6 met de verkoop.

En nu sparen voor een Amati? ;)
SF heeft bij mij nog altijd een warm plekje, maar ja je kan niet alles hebben.
Het geluid en Design is gewoon smullen.

MvGr,
Jeroen

garmtz

Samen met jeroenski wezen luisteren naar de Cremona in vergelijking met de Cremona Auditor op een set van Arcam DV27 (later NAIM CDX2), NAIM NAC 202 en NAIM NAP 200, met kabels van Cardas.

Het viel me bij een directe vergelijking van de modellen pas op dat de Cremona Auditor toch wat 'kleiner' klonk dan de Cremona. Hierdoor was de Auditor wat dynamisch beperkter, had een minder breed palet aan klankleuren en ging domweg minder diep door in het laag. In het algeheel was het beeld van de Auditor wellicht net een tikkeltje meer 3D en luchtig, maar als je ging luisteren met je ogen dicht naar de Cremona, gaf deze stemmen toch wel degelijk heel gefocusseerd en op de juiste grootte weer. Het is het bekende fenomeen in de audio: komt er meer en dieper laag uit een speaker, lijkt het of er minder hoog is. Al met al zou ik na de grotere broer van de Auditor te hebben gehoord, niet meer echt kunnen leven met de beperkingen van de Auditor, maar dat is uiteraard persoonlijk...

Goede keuze dus Jeroen!  O0

Jinsu

Hoi,

Garmt ik neem aan dat jullie er geen metal op hebben zitten te luisteren "Jeroens muziek voorkeur kennende", maar denk jij dat de Cremona een goed figuur zou staan met iets hardere/snellere muziek of denk je "nee niet echt"? De Cremona Auditor is niet in zijn element als het om dat soort muziek gaat, maar hoe ziet het er uit bij zijn grotere broer/zus ;D .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

garmtz

Quote from: Whistler on May  4, 2004, 18:57:05
Garmt ik neem aan dat jullie er geen metal op hebben zitten te luisteren "Jeroens muziek voorkeur kennende",

Nee, dat klopt... :)

Quotemaar denk jij dat de Cremona een goed figuur zou staan met iets hardere/snellere muziek of denk je "nee niet echt"? De Cremona Auditor is niet in zijn element als het om dat soort muziek gaat, maar hoe ziet het er uit bij zijn grotere broer/zus ;D .

Ik denk dat zijn grotere broer wel wat meer dynamisch overwicht heeft, maar het blijft een zeer subtiel klinkende speaker, die metal en andere agressieve muziek denk ik iets te gepolijst probeert weer te geven. Het gaat dus denk ik wel, maar het is 'garbage in, garbage out' en je zult eerder een subtiele (of vreselijk onsubtiel, als de muziek onsubtiel is opgenomen) en eerlijke (slecht of goed, naar gelang de opname), dan een opwindende en agressieve weergave van de muziek voorgeschoteld krijgen.

Wat dat betreft doet deze speaker me denken aan elektrostaten. Daar is het ook garbage in, garbage out.

R

Quote from: garmtz on May  4, 2004, 17:27:13
Samen met jeroenski wezen luisteren naar de Cremona in vergelijking met de Cremona Auditor op een set van Arcam DV27 (later NAIM CDX2), NAIM NAC 202 en NAIM NAP 200, met kabels van Cardas.

Het viel me bij een directe vergelijking van de modellen pas op dat de Cremona Auditor toch wat 'kleiner' klonk dan de Cremona. Hierdoor was de Auditor wat dynamisch beperkter, had een minder breed palet aan klankleuren en ging domweg minder diep door in het laag. In het algeheel was het beeld van de Auditor wellicht net een tikkeltje meer 3D en luchtig, maar als je ging luisteren met je ogen dicht naar de Cremona, gaf deze stemmen toch wel degelijk heel gefocusseerd en op de juiste grootte weer. Het is het bekende fenomeen in de audio: komt er meer en dieper laag uit een speaker, lijkt het of er minder hoog is. Al met al zou ik na de grotere broer van de Auditor te hebben gehoord, niet meer echt kunnen leven met de beperkingen van de Auditor, maar dat is uiteraard persoonlijk...

Goede keuze dus Jeroen!  O0

Garmt, bedoel je met "kleiner" iets anders dan het gebruikelijke verschil tussen een monitor en vloerstaander. Dat verschil in bereik / dynamiek is toch logisch, of bedoel je iets anders. Hebben jullie trouwens bij jeroen geluisterd of ik een winkel.

garmtz

Quote from: Ruben on May  4, 2004, 19:56:27
Garmt, bedoel je met "kleiner" iets anders dan het gebruikelijke verschil tussen een monitor en vloerstaander. Dat verschil in bereik / dynamiek is toch logisch, of bedoel je iets anders. Hebben jullie trouwens bij jeroen geluisterd of ik een winkel.

Nee, ik bedoel het gebruikelijke verschil. Maar vaak vind ik de grotere versie van een speaker niet persé beter (bijvoorbeeld vind ik de B&W N805 mooier dan de N804). Ik dit geval hoorde ik een schaal-verschil en tevens kwaliteits-verschil. Soms blijf je gewoon de 'scale' van de monitor horen, met daaronder een lomp laag geplakt. In dit geval was het extra laag meesterlijk toegevoegd op een heel subtiele manier.

We hebben geluisterd bij een winkel.

R

helder. Daar is de prijs ook weer naar dan...

QuoteAl met al zou ik na de grotere broer van de Auditor te hebben gehoord, niet meer echt kunnen leven met de beperkingen van de Auditor, maar dat is uiteraard persoonlijk...

Is dat niet een klein beetje zwart wit?

Heeft het verschil in aansturing ook geen verschil uitgemaakt, te weten dat jeroen thuis er een arcam aan heeft hangen?

garmtz

Quote from: Ruben on May  4, 2004, 21:47:50
Is dat niet een klein beetje zwart wit?

Misschien, maar mijn eisen zijn ook wel zwart/wit... ;)  Nee, serieus, als je ze naast elkaar hebt gehoord, hoor je keer op keer de beperking van de kleine Auditor. Vraag maar aan Spacebass hoe dat kan... ;)

QuoteHeeft het verschil in aansturing ook geen verschil uitgemaakt, te weten dat jeroen thuis er een arcam aan heeft hangen?

Het ging om een A/B vergelijking, de apparatuur was geen variabele, het ging puur om het verschil. De eindversterkers waren hetzelfde en de kabels, dus de algehele kwaliteit zal niet veel afwijken van wat Jeoren zal gaan horen. Ook de DV27 stond echt ziin mannetje vergeleken met de NAIM CDX2.

jeroenskie

O.O.O. komt spuit elf weer aan ( ik dus  :P)heb de helft weer niet gezien en ben als gebruikelijk weer eens laat in een topic.

Even nog een kleine aanvulling.

Toen we voor het eerst switchte naar de cremona ,dacht ik hmmm dat is even anders zeg.

ik had het gevoel dat ik lucht miste ( om de instrumenten ) iets wat ik zeer hoog in mijn eisen paket heb staan .

Bij langer luisteren bleef ik van mening dat de plaatsing( pinpoint) bij de auditor beter was ,doch is het totaal beeld wat de cremona neerzet completer en daardoor de winnaar van de 2 .

wel is het zo dat het "gemis" van laag ,en de auditor gaat echt laag ! pas merkbaar is als je een cremona hebt gehoord .

Mijn zoektocht naar meer druk is pas SERIEUS begonnen nadat ik bij Garmt zat te luisteren en daar kwam ik tot de ontdekking dat ik een stukje spectrum miste,en slam .

Tijdens het luisteren vandaag heb ik vaak getwijfeld en ik moet zeggen dat dat een compliment is voor een speaker die de HELFT ! kost van zijn grotere broer .
Al met Al niet een makkelijke keuze geweest ,maar de cremona geeft me net dat stukje meer waar ik naar op zoek was .
Zou ik met de auditor door MOETEN gaan dan zou ik dat nog jaren met plezier doen .

Garmt bedankt voor vandaag was heerlijk om 4 oren te hebben  ;D

vr gr jeroen     

R

Je hebt ze dus gekocht, jeroen.. Dan is een kleine felicitatie wel op zijn plaats.

jeroenskie

Quote from: Ruben on May  4, 2004, 23:33:23
Je hebt ze dus gekocht, jeroen.. Dan is een kleine felicitatie wel op zijn plaats.

dankje ! worden donderdag afgeleverd ! O0

Spacebass

WOW!!!!!  O0  O0  O0  O0

gefeliciteerd Jeroen  O0  O0  O0   O0  O0
Dit zal genieten worden als ik het zo vrij mag inschatten!

garmtz

Misschien was ik wel wat te absoluut in mijn oordeel over de Auditor... ;)  Er is niets mis met de diepte van het laag van de Auditor in de meeste gevallen (enorm diep voor zijn grootte), maar je merkt bij dynamischer materiaal toch wel dat er iets kleinere speaker staat.

Al met al moet ik zeggen dat de Cremona gewoon echt een super mooie speaker is. ZOOOO muzikaal... Ik deed mijn ogen dicht en was WEG, dat gebeurt me niet veel...

De prijs/kwaliteitsverhouding van de Auditor is trouwens inderdaad ZEER goed. De Cremona is toch wel een hap duurder in vergelijking. Dit komt misschien wel door het feit dat een groter systeem onevenredig veel complexer is om goed te krijgen. Was de Cremona bijvoorbeeld 1.3x zo duur geweest, was het LANG niet zo'n compromisloze speakers geweest. Zo werken die dingen nou eenmaal...

Voor de geïnteresseerden een review van Stereophile:

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/304sonus/