slaag er niet in geluid van TV via receiver te laten spelen

Started by PatrickD, March 3, 2018, 13:57:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickD

Ik slaag er niet meer in om het geluid van mijn TV (Loewe Art 37) te laten afspelen via mijn receiver (Yamaha RX-V640RDS).
Het heeft vroeger alleszins steeds gewerkt, geen idee waarom nu niet meer.
Er zijn ondertussen wel al een aantal apparaten en aansluitingen gewijzigd, en ik weet niet precies vanaf welke wijziging het niet meer werkt.
Het geluid zou moeten van TV digital out via coax kabel naar digital in van receiver gaan.
(die kabel is steeds zo blijven zitten, dus van toen het nog werkte)
Als ik een DVD-speler met coax kabel aansluit op digital in van receiver (in plaats van coax van TV, want er is maar één digital in coax) lukt het wel, dus lijkt die digitale ingang van receiver wel goed te zijn.
Op de TV is geprogrammeerd dat er kan omgeschakeld worden tussen geluid via TV en geluid via versterker.
Voor de omschakeling kan dan ook geprogrammeerd worden dat het over een analoge of digitale versterker gaat en als luidsprekers TV als center speaker moeten gebruikt worden.
Als men digitale versterker instelt kan men ook kiezen voor DTS, Dolby Digital en MPEG. Wijzigingen hieraan veranderen niets, wel als het geluid van DVD komt.
Als het geluid van DVD naar receiver gaat, en op TV is gekozen voor geluid via versterker, dan wordt het normale geluid van de TV uitgeschakeld en werken de luidsprekers als center speaker van de receiver, dus dat is OK.
Uiteraard wil ik wel nog graag geluid van TV via receiver.
Ik wil ook geen kabels hoeven te verplaatsen of steeds zaken anders te hoeven instellen, dus DVD naar TV (via HDMI, nu beeld via HDMI naar TV en geluid via coax rechtstreeks naar receiver) en dat ik gewoon geluid van TV kan omschakelen naar receiver of niet, ongeacht als het geluid van TV zelf komt of van andere bron die op TV aangesloten is.
Ik vermoed: er is iets mis met uitgang digital coax van TV, hoe zou ik dit kunnen weten/testen?
Er is ergens een verschil tussen soort signaal digitaal coax uit van DVD en van TV, kan dit?
(dan moet ik nog zien als het kan opgelost worden door bepaalde instellingen of niet...)
Of moet ik die oude troep weggooien...?
Wie kan helpen?

Flavio

Soms kan je op je TV nog kiezen tussen fixed en variabel volume bij het digitale signaal. Staat dat wel goed en staat je volume van je TV niet op mute of 0?

Als de digitale ingang van je receiver wel werkt met je DVD speler ligt het dus aan de TV of aan een instelling op je TV.

Ik zou trouwens de DVD speler via HDMI met je receiver verbinden en via HDMI naar je TV laten lopen.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

PatrickD

Geen keuze wat betreft volume op TV, ook geen mute.
Receiver heeft geen HDMI.

jossie

Quote from: PatrickD on March  3, 2018, 14:38:13
Geen keuze wat betreft volume op TV, ook geen mute.
Receiver heeft geen HDMI.

Dan kan nog de afstandsbediening invloed hebben. Staat het tv volume met AB hoog/max?
Omni !

solitaire

Is de coax kabel die je TV met de receiver verbind dezelfde als die je gebruikt als je je DVD met de receiver verbind ? Als de TV en de DVD ieder een andere kabel gebruiken, heb je ze dan al eens omgewisseld. Misschien is bij het in- en uitpluggen ergens een verbinding in een plug van een coax verbroken ? ...



Hinterm Horizont geht's weiter.

BJF

Quote from: PatrickD on March  3, 2018, 13:57:28
Ik slaag er niet meer in om het geluid van mijn TV (Loewe Art 37) te laten afspelen via mijn receiver (Yamaha RX-V640RDS).
(...)

Als men digitale versterker instelt kan men ook kiezen voor DTS, Dolby Digital en MPEG. Wijzigingen hieraan veranderen niets, wel als het geluid van DVD komt.

(...)
Ik mis in je opsomming van mogelijkheden PCM/Stereo. Ik weet nog dat ik dacht dat de digitale uitgang van mijn toenmalige tv kapot was, maar nadat ik hem op PCM/Stereo had gezet werkte alles gelukkig weer.
Wellicht moet je (eerst) ook de instelling wijzigen om je tv-speakers als centerkanaal te gebruiken.
NAD M10 V2
Elac FS247

PatrickD

Quote from: BJF on March  3, 2018, 19:08:55
Ik mis in je opsomming van mogelijkheden PCM/Stereo. Ik weet nog dat ik dacht dat de digitale uitgang van mijn toenmalige tv kapot was, maar nadat ik hem op PCM/Stereo had gezet werkte alles gelukkig weer.
Wellicht moet je (eerst) ook de instelling wijzigen om je tv-speakers als centerkanaal te gebruiken.

Geen idee wat PCM is...

Maar ik kan op de TV instellen als het geluid via een analoge of digitale versterker gaat, en dan ook nog eens DTS/DD/MPEG als je digitaal kiest, stereo kan enkel ingesteld worden als analoge versterker gekozen is.

TV-speakers als center is op zich doel niet, maar gewoon alle geluid van TV naar versterker, éénmaal dat lukt dan werken die speakers van TV ook als center.
(want bij geluid van DVD naar versterker werken TV speakers als center zonder probleem)

PatrickD

Quote from: solitaire on March  3, 2018, 14:50:21
Is de coax kabel die je TV met de receiver verbind dezelfde als die je gebruikt als je je DVD met de receiver verbind ? Als de TV en de DVD ieder een andere kabel gebruiken, heb je ze dan al eens omgewisseld. Misschien is bij het in- en uitpluggen ergens een verbinding in een plug van een coax verbroken ? ...

Voor DVD - receiver gebruik ik één kabel van 3-voudige component-kabel en dat werkt probleemloos.
(is enkel voorlopig als test, als ik erin slaag weer geluid van TV uit receiver te krijgen heb ik deze niet meer nodig)
Voor TV - receiver gebruik ik een "echte" coax-kabel specifiek voor digitaal geluid, met deze werkte het vroeger.
Alhoewel het me weinig waarschijnlijk lijkt kan ik niet anders dan toch de wissel eens te proberen, maar daarvoor ga ik even moeten wachten tot TV buiten dienst is...
Ik post dan het resultaat.

PatrickD

Quote from: jossie on March  3, 2018, 14:48:22
Dan kan nog de afstandsbediening invloed hebben. Staat het tv volume met AB hoog/max?

Eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je hiermee wil zeggen, bedoel je dat het volume te stil kan staan of zo?
Telkens ik iets uitprobeer/wijzig dan doe ik het volume omhoog om zeker te zijn dat er echt geen geluid is.

BJF

Quote from: PatrickD on March  3, 2018, 20:20:32
Geen idee wat PCM is...

Maar ik kan op de TV instellen als het geluid via een analoge of digitale versterker gaat, en dan ook nog eens DTS/DD/MPEG als je digitaal kiest, stereo kan enkel ingesteld worden als analoge versterker gekozen is.

TV-speakers als center is op zich doel niet, maar gewoon alle geluid van TV naar versterker, éénmaal dat lukt dan werken die speakers van TV ook als center.
(want bij geluid van DVD naar versterker werken TV speakers als center zonder probleem)
Als je in het menu van de DVD speler kijkt, hoe staan dan de geluidsinstellingen? Kennelijk werken de instellingen daarvan wel met de digitale aansluiting.

Op pagina 118 van de handleiding staat eea over de instellingen. Heb je de diverse mogelijkheden al geprobeerd?
NAD M10 V2
Elac FS247

PatrickD

Quote from: BJF on March  3, 2018, 21:41:31
Als je in het menu van de DVD speler kijkt, hoe staan dan de geluidsinstellingen? Kennelijk werken de instellingen daarvan wel met de digitale aansluiting.

Op pagina 118 van de handleiding staat eea over de instellingen. Heb je de diverse mogelijkheden al geprobeerd?

Is deze:  pagina 55.
Alles lijkt me te staan zoals daar vermeld.

BJF

Poeh, ja dan houdt het voor mij op. TV ook al eens uit en weer aan gezet, en de receiver ook? Soms moeten ze opnieuw gestart voordat het werkt.
NAD M10 V2
Elac FS247

Jep

Audio digital in en -out aansluitingen zitten op de tv vlak naast elkaar. Niet per ongeluk de verkeerde aansluiting in gebruik?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

mijkie

Quote from: BJF on March  3, 2018, 22:02:22
Poeh, ja dan houdt het voor mij op. TV ook al eens uit en weer aan gezet, en de receiver ook? Soms moeten ze opnieuw gestart voordat het werkt.

zelfs is het soms nodig om ze even, een minuut, van spanning af te halen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

PatrickD

Quote from: Jep on March  4, 2018, 09:21:03
Audio digital in en -out aansluitingen zitten op de tv vlak naast elkaar. Niet per ongeluk de verkeerde aansluiting in gebruik?

Ik dacht van dit een keer gewisseld te hebben maar was niet meer zeker, dus nu opnieuw geprobeerd...niets dus!
(eigenlijk valt er niet zoveel over te twijfelen want er staat duidelijk aangegeven wat waar moet zitten en digital out zit mooi op één rij met de HDMI-aansluitingen, digital in zit op de andere rij)

Ondertussen ook de kabel geprobeerd waarmee ik de DVD-speler verbindt met de receiver (je weet nooit dat er iets met de kabel is), eveneens geen resultaat.

Het frustrerende is: het heeft zeker gewerkt!

PatrickD

Quote from: mijkie on March  4, 2018, 09:35:33
zelfs is het soms nodig om ze even, een minuut, van spanning af te halen

Volledig van stroom afschakelen heb ik nog niet gedaan, zal voor straks zijn...

PatrickD

Quote from: mijkie on March  4, 2018, 09:35:33
zelfs is het soms nodig om ze even, een minuut, van spanning af te halen

Yes!!!!!!! That did the trick! Bedankt!!!!!

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6