Speaker omval preventie

Started by MellyVille, March 2, 2018, 14:25:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MellyVille

Misschien een gekke vraag, maar heeft iemand tips zodat speakers niet kunnen omvallen?

Als onze katten wild doen, willen ze in een zeldzaam geval op de speakers springen en er weer vanaf springen, waardoor er risico is op omvallen. Gelukkig nog nooit gebeurd, en gelukkig doen ze dit eens in het jaar, maar toch.

Het betreffen vloerstaanders, op een gietvloer.

Opties waar ik zelf aan denk:
- plint van de speaker aan de vloer bevestigen met zuignap in het midden
- plint vastschroeven met 1 schroef in het midden (gat boren door de gietvloer/betonvloer = eng = kan niet meer terug)
- een hele zware plint nemen zodat het meeste gewicht onderin zit. Wat doet dit met het geluid? Wat kun je kopen? Kun je iets op maat laten maken met schroefbevestiging voor de speakers zelf?

Andere ideeën welkom!

vtuinen

Als plint niet op spikes staat dubbelzijdig tapijt tape of Blu Tack er onder ?
Equipment check my avatar

chansig

#2
Ik heb ooit een dikke stenen plaat gekocht...breder/dieper dan de speaker. Vier gaten erin geboord. Aan de onderkant een iets dikkere boor gepakt en ingeboord. Schroefdraad waar de spikes in gaan, moer erop draaien, draden door de gaten, wederom een moer en klaar. Stond als een huis. Zal eens zien of ik nog een plaatje ervan kan vinden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

blue-eyes

Ik ken een in het verleden erg actieve lid die een beugel om de speaker heen had gemaakt, deze ring aan de muur had bevestigd.
Vergelijk dit met een beugel voor de regenpijp aan de muur.



Iets met metershoge honden in het huis :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Remi

Ik heb behoorlijk hoge zuil speakers en de katten zijn er in het verleden eens opgesprongen met als gevolg behoorlijk schade... (Aan de muur, meubel en speaker zelf).
Heb er nu domweg een kussen op gelegd en dat werkt prima.
Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

Zweitse

Ik weet niet om welke speakers het gaat, maar zijn extra brede outer triggers een optie om de stabiliteit te vergroten?

MellyVille

#6
Zo dan, wat een opties heren! Wellicht als ik inzie hoe een zware voet zelf te maken is dat het een optie is?

Quote from: vtuinen on March  2, 2018, 15:58:00
Als plint niet op spikes staat dubbelzijdig tapijt tape of Blu Tack er onder ?
Staat niet op spikes. Het probleem is dat de gietvloer gevoelig is voor rubbers en lijmen/tapes, dus dat werd me afgeraden. Ik had 4 zuignappen gedacht ipv de voetjes, maar ook dat werd me afgeraden door de 'vloerboer'.

Quote from: chansig on March  2, 2018, 16:03:20
Ik heb ooit een dikke stenen plaat gekocht...breder/dieper dan de speaker. Vier gaten erin geboord. Aan de onderkant een iets dikkere boor gepakt en ingeboord. Schroefdraad waar de spikes in gaan, moer erop draaien, draden door de gaten, wederom een moer en klaar. Stond als een huis. Zal eens zien of ik nog een plaatje ervan kan vinden. Gr. Hans
Soort natuursteen dan? Wat deed het met de klank? En is dat wel netjes zelf te boren?

Quote from: Blue-Eyes on March  2, 2018, 16:12:08
Ik ken een in het verleden erg actieve lid die een beugel om de speaker heen had gemaakt, deze ring aan de muur had bevestigd.
Vergelijk dit met een beugel voor de regenpijp aan de muur. Iets met metershoge honden in het huis :)
Een beugel met muurbevestiging heb ik ook overwogen. Dat krijg ik er niet door bij de vrouw...

Quote from: Remi on March  2, 2018, 16:32:55
Ik heb behoorlijk hoge zuil speakers en de katten zijn er in het verleden eens opgesprongen met als gevolg behoorlijk schade... (Aan de muur, meubel en speaker zelf).
Heb er nu domweg een kussen op gelegd en dat werkt prima.
een kussen erop? Dat zou ze uitnodigen het vaker te doen of niet? Het is vooral de afsprong die gevaarlijk is.

Quote from: Zweitse on March  2, 2018, 16:43:09
Ik weet niet om welke speakers het gaat, maar zijn extra brede outer triggers een optie om de stabiliteit te vergroten?
goed idee, maar dat gaat voor het oog niet / is mijn smaak of wens niet helaas.

DrDoo

#7
Zet gewoon iets kleins op de bovenkant van de speaker...dan springen ze er sowieso niet op.
Kunst of calendertje, nep plantje...
Dit werkt prima bij mij

Dirk

Quote from: MellyVille on March  2, 2018, 19:24:28
een kussen erop? Dat zou ze uitnodigen het vaker te doen of niet? Het is vooral de afsprong die gevaarlijk is.
lijkt me wel een heel goed idee, als ze er niet op kunnen/willen (wegens geen grip tgv het losliggend kussen) is er ook geen sprake van een afsprong, toch?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Richard70…

Quote from: Dynky on March  2, 2018, 19:50:04
lijkt me wel een heel goed idee, als ze er niet op kunnen/willen (wegens geen grip tgv het losliggend kussen) is er ook geen sprake van een afsprong, toch?  ;)
Maar weet die kat dat ? Denk dat de schade wel eens groter kan zijn als hij daar op springt en gelijk weer al lazert :D
Denk dat de beste oplossing die van hans is
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

sandervg

Misschien even een foto posten, dat helpt met het meedenken
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Matthijs1973

soortgelijke oplossing als Hans, tegels, gaten boren, bout vanaf de onderkant erdoor naar de speakervoet, spacertje ertussen. Rubber matje eronder om te ontkoppelen.



NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

eddy135

Plastic bekertjes op de speakers neerzetten; als ze erop springen donderen de bekertjes eraf, dat geluid vinden ze vervelend, leren ze het wel af...
Zelf geen ervaring mee, maar schijnt een beproefde methode te zijn.. :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Dirc

Zo'n steen kun je ook in mooi graniet bestellen trouwens bij iedere steenhouwer / leverancier van gedenk-/grafstenen. Heb ik in het verleden ook gehad onder mijn fronts en sub. Gewoon je exacte maten geven. Heb je een goede, dan boort hij voor jou de gaten erin.

Je speakers kun je niet vullen met zand onderin?
Het zal ook wel van de speaker afhangen. De Ushers die ik in bezit heb gehad worden echt niet door een kat omver gesprongen. Die hebben een gietijzeren voet en sommige modellen dus een lade voor een zandzak.

MellyVille

Toch oogt zo'n ruwe steen niet gek!

Ruimte voor zand zal er wel zijn maar bij deze niet de bedoeling. Betreft Monitor Audio RX6, niet heel licht maar als ze goed afzetten wankelt het wel

eddy135

Quote from: MellyVille on March  3, 2018, 00:22:29
Toch oogt zo'n ruwe steen niet gek!

Ruimte voor zand zal er wel zijn maar bij deze niet de bedoeling. Betreft Monitor Audio RX6, niet heel licht maar als ze goed afzetten wankelt het wel
Zand en katten is geen goede combi... ::)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

chansig

Quote from: Matthijs1973 on March  2, 2018, 20:45:34
soortgelijke oplossing als Hans, tegels, gaten boren, bout vanaf de onderkant erdoor naar de speakervoet, spacertje ertussen. Rubber matje eronder om te ontkoppelen.




Helemaal goed. Wel even de hoogte in de gaten houden. Een dunne brede/diepe plaat kantelt ook niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirc

Quote from: eddy135 on March  3, 2018, 00:27:58
Zand en katten is geen goede combi... ::)

Zand erin...........

Sirius666

Quote from: MellyVille on March  3, 2018, 00:22:29
Toch oogt zo'n ruwe steen niet gek!

Ruimte voor zand zal er wel zijn maar bij deze niet de bedoeling. Betreft Monitor Audio RX6, niet heel licht maar als ze goed afzetten wankelt het wel

Katten kan je best opvoeden. Ze zitten er al bijna nooit op begrijp ik? Zet een bakje met iets smerigs op de speakers, pak de katten en hou hun koppie boven dat bakje. De speakers moeten ze associëren met iets waar ze hun neus voor ophalen  ;)

Oud lid

Heb ik ook eens gehad. Kat op luidspreker gesprongen, die viel van de stand af. Met als gevolg schade aan de luidspreker.

Erwin B

MellyVille

Quote from: Sirius666 on March  3, 2018, 10:43:52
Katten kan je best opvoeden. Ze zitten er al bijna nooit op begrijp ik? Zet een bakje met iets smerigs op de speakers, pak de katten en hou hun koppie boven dat bakje. De speakers moeten ze associëren met iets waar ze hun neus voor ophalen  ;)

Zeker, en ze komen er ook echt nooit op, enkel als ze achter elkaar aan jagen dan lijkt alles geoorloofd. Uit schrik springen ze dan ook snel weg en zo heb ik de luidspreker al eens moeten opvangen nadat ie stond te wankelen. Dat leer je niet af helaas... Maar ik moet het wel voorkomen voor het uit de hand loopt.

Ik ga niks op de speakers zetten. Dat kan trillen en past niet in mijn set-up. Ik moet een cleane oplossing hebben

solitaire

Quote from: MellyVille on March  3, 2018, 11:21:49
...
Ik ga niks op de speakers zetten. Dat kan trillen en past niet in mijn set-up. Ik moet een cleane oplossing hebben

Heb zelf altijd katten gehad, en 99.9% (af)leren lukt prima. Consequent zijn !

Enne, "niets opzetten / gaat trillen" .... daar zijn 1001 oplossingen voor, waarvan onderstaande wellicht de leukste (vlgs. mij ook te koop bij een van onze forumsponsors ?!):

klikbaar plaatje
Hinterm Horizont geht's weiter.

MellyVille

Dan snap je de race-momenten ook wel toch? Je kunt niks afleren wat 1x per 1/2 jaar mis dreigt te gaan, maar voldoende daar over.

Ik boor liever een gat in de vloer dan dat ik er iets op zet.

Maar ik zie wel eens mensen met natuursteen of graniet eronder, wie heeft dat dan gemaakt? Incl gaten etc?

chansig

Ik heb de gaten zelf geboord. Draadeind op de juiste lengte zagen. Twee moeren en klaar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MellyVille

Mm, ik had gedacht dat je natuursteen of graniet niet even zelf doorboort.