4:3 scherm voor een 16:9 beamer

Started by Geertidow, February 28, 2018, 16:08:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geertidow

Beste forumleden,

Ik ga mijn beamergenot (op een karretje, pak ik bijgebruik) een beetje optimaliseren.
Onderdeel daarvan is een vast scherm dat niet te duur is.
Beamer: Optoma HD26 (16:9), kijkafstand ongeveer 2,3 meter, projectiegrootte ergens tussen de 180 cm en 200 cm breed.

Ik kan tweedehands een prima scherm op de kop tikken (iVisions) in de juiste grootte, maar 4:3 ipv 16:9. Dat betekend dat ik in de lengte wat scherm 'over' heb.
Het lijkt mij geen probleem, maar is het om projectie-technische redenen nog af te raden? Ik ben niet heel erg kritisch.
Ik had bijvoorbeeld tot gisteren nog nooit van calibratie gehoord. Bedankt voor de hulp alvast.

Groeten Geert
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

reza

Bijna alle films zijn in 21.9 formaat of in 16.9 formaat. Dit past niet echt op een 4.3 scherm :D
Andersom kan wel, dus 4.3 kijken op een 16.9 scherm.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Dirk

dus ongebruikt scherm links & rechts kan volgens jou perfect, maar ongebruikt scherm onder en boven niet...weer wat geleerd  :wacko:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Geertidow

Quote from: Dynky on February 28, 2018, 16:31:16
dus ongebruikt scherm links & rechts kan volgens jou perfect, maar ongebruikt scherm onder en boven niet...weer wat geleerd  :wacko:
Exactly!
Ik vind de extra hoogte wel prima (scherm kan deels ingerold blijven): betere raamafsluiting en hoogte beamer komt iets minder precies (staat op karretje van vaste hoogte). Maar is het nog voor het beeld niet goed ofzo?



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

reza

Quote from: Dynky on February 28, 2018, 16:31:16
dus ongebruikt scherm links & rechts kan volgens jou perfect, maar ongebruikt scherm onder en boven niet...weer wat geleerd  :wacko:

Hey, ik zou lekker doen wat je wilt. Ik begrijp niet zo goed dat je een scherm wilt hebben als je toch niet zo kritisch bent? Kan je net zo goed op de muur projecteren.
Bespaard je geld en kan je alle formaten kijken zoals ze bedoelt zijn..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: Dynky on February 28, 2018, 16:31:16
dus ongebruikt scherm links & rechts kan volgens jou perfect, maar ongebruikt scherm onder en boven niet...weer wat geleerd  :wacko:

Nee kan mijn inziens ook niet, maar als ik iets van advies mocht geven is dit een antwoord.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Dirk

verblijd ons dan aub even met je uitleg waarom het in de ene richting wel kan (dat zei je toch in je eerste post) en in de andere niet?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

reza

Even voor de goede orde : Het kan in principe alle richtingen. Alleen is de meerderheid van de bevolking gewent aan zwarte balken boven en onder tijdens het film kijken. Maar als je dan een 16.9 film gaat kijken op een 4.3 scherm, reken uit je winst...
Zal vast wel wennen zijn, of niet  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

eddy135

Volgens mij geen enkel probleem; een 21:9 beeld kijkt toch ook prima op een 16:9 scherm?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

home@the movies

Quote from: reza on February 28, 2018, 16:20:20
Bijna alle films zijn in 21.9 formaat of in 16.9 formaat. Dit past niet echt op een 4.3 scherm :D
Andersom kan wel, dus 4.3 kijken op een 16.9 scherm.

Hier verlies je mij toch ook even hoor, 16/9 en 21/9 kijken op een 4/3 scherm is toch geen enkel probleem, de balken blijven boven en onder het beeld zitten, ze zijn enkel wat groter dan ze op een 16/9 scherm zouden zijn.

Het is toch hetzelfde als 21/9 kijken op een 16/9 scherm, balken boven en onder het beeld alleen dus wat grote op een 4/3 scherm.

Geertidow

Quote from: home@the movies on February 28, 2018, 18:49:27
Hier verlies je mij toch ook even hoor, 16/9 en 21/9 kijken op een 4/3 scherm is toch geen enkel probleem, de balken blijven boven en onder het beeld zitten, ze zijn enkel wat groter dan ze op een 16/9 scherm zouden zijn.

Het is toch hetzelfde als 21/9 kijken op een 16/9 scherm, balken boven en onder het beeld alleen dus wat grote op een 4/3 scherm.
Klopt

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

reza

Quote from: home@the movies on February 28, 2018, 18:49:27
Hier verlies je mij toch ook even hoor, 16/9 en 21/9 kijken op een 4/3 scherm is toch geen enkel probleem, de balken blijven boven en onder het beeld zitten, ze zijn enkel wat groter dan ze op een 16/9 scherm zouden zijn.

Het is toch hetzelfde als 21/9 kijken op een 16/9 scherm, balken boven en onder het beeld alleen dus wat grote op een 4/3 scherm.

Zoals ik al eerder aangaf : Alles kan!
Maar nogmaals, reken uit je winst!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

darkrunner

Lijkt me ook niet het mooi om tegen de muur te hebben een 4:3 vast scherm, hoeveel moet je voor dat scherm neertellen?

eddy135

#13

Quote from: darkrunner on February 28, 2018, 19:22:47
Lijkt me ook niet het mooi om tegen de muur te hebben een 4:3 vast scherm, hoeveel moet je voor dat scherm neertellen?

Quote from: Geertidow on February 28, 2018, 16:58:36
Exactly!
Ik vind de extra hoogte wel prima (scherm kan deels ingerold blijven): betere raamafsluiting en hoogte beamer komt iets minder precies..l



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gaat om een rolscherm, hè..
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Geertidow

Klopt =)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

eddy135

Ik zeg: doen!

Ga je echt enorm op vooruit in je beeld, en nu heb je helemaal geen kader, dus dat wordt sowieso beter.. :thumbs-up:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

darkrunner

#16
Ah ik las in begin post onderdeel ervan is vast scherm dus dacht dat voorkeur voor dat was, doen:hangt er ook maar van af wat de vraagprijs is en welk scherm.

home@the movies

QuoteZoals ik al eerder aangaf : Alles kan!
Maar nogmaals, reken uit je winst!

Wat bedoel je precies? het zal aan mij liggen hoor maar ik begrijp niet goed wat je wil zeggen met dat laatste Reza?? reken uit je winst?


reza

Dat er niet veel over blijft om te kijken.

Wat trouwens ook wel bijzonder is is dat ik van de week een oude dvd bekeek die 4.3 was, de extra grote balken die ik kreeg, die kwamen niet boven en onder maar echt links en rechts.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

#19
Quote from: reza on February 28, 2018, 21:47:15
Dat er niet veel over blijft om te kijken.

Wat trouwens ook wel bijzonder is is dat ik van de week een oude dvd bekeek die 4.3 was, de extra grote balken die ik kreeg, die kwamen niet boven en onder maar echt links en rechts.

????  huh , dat blijft tot exact gelijk, of je nu een 16/9 scherm van 2 meter breed hebt of een 4/3 scherm van 2 meter, je beeld is op beide schermen exact even breed en even hoog bij het kijken naar een 16/9 of 2/35 film
Het enige verschil is dat de balken boven en onder groter zullen zijn op het 4/3 scherm, dat je balken links en rechts hebt bij het kijken naar een 4/3 beeld op een 16/9 of 2/35 scherm is logisch, maar daar gaat het hier niet over hé, je haalt 2 dingen door elkaar vrees ik ;-)


Hij gaat zelfs nog voordeel halen want als hij effectief nog een oude 4/3 dvd zou zien op zijn scherm heeft hij een groter (volledig beeldvullend) beeld dan dat op een 16/9  scherm zou zijn.

Geertidow

Oke hij blijft maar draaien, maar dat t is het idee, en het is echt top, hij sluit precies het raam af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

home@the movies

#21
Quote from: Geertidow on February 28, 2018, 22:06:49
Oke hij blijft maar draaien, maar dat t is het idee, en het is echt top, hij sluit precies het raam af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Prima zo, je kan zelf bepalen waar je het beeld gaat neerzetten en dus het deel dat je niet gebruikt gewoon bovenaan zetten zoals op je foto. Helemaal niets mis mee als het je niet stoort, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het niet prettig kijken vinden maar jij ben tenslotte diegene die moet kijken en aangezien het je raampartij volledig afsluit een mooie oplossing.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Geertidow

Zeker, de maten komen ook wel echt heel precies goed uit. :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN