USB naar SPDIF omzetter: welke klok is het meest van belang?

Started by sandervg, February 28, 2018, 10:52:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

sandervg

Laten we weer on topic gaan.

Ik zou nog steeds willen begrijpen hoe de klokken van de bron (streamer) en de omvormer (USB naar SPDIF) met elkaar samenhangen en invloed op jitter (en dus klank) hebben.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

br@m

Quote from: sandervg on March  3, 2018, 17:51:42
Laten we weer on topic gaan.

Ik zou nog steeds willen begrijpen hoe de klokken van de bron (streamer) en de omvormer (USB naar SPDIF) met elkaar samenhangen en invloed op jitter (en dus klank) hebben.

In de voorgestelde oplossing is de SOTM in USB termen het 'upstream'  device en de USB-SPDIF omzetter is 'downstream' device oftewel de peripheral. Met andere woorden de SOTM is zeg maar de computer en de USB/SPDIF omzetter gedraagt zich als een USB-sound card. Te verwachten is dat de USB/SPDIF omzetter de asynchrone USB modus verkiest, en de SOTM zich daarop aanpast. In dat geval is de omzetter de master en die bepaalt dus de communicatie. De clock van de SOTM hoeft dan alleen maar goed genoeg te zijn om de USB/SPDIF omzetter bij te houden. Omdat de SOTM behalve streamen verder niets te doen heeft lijkt me dat geen issue. M.a.w. de clock van de SOTM is niet relevant als dat board goed is ontworpen.

Dan de andere vraag - is het de moeite waard om 500 euro uit te geven aan een betere clock chip in de USB/SPDiF omzetter? Ik vermoed van niet. Ook de USB/SPDIF heeft verder niets anders te doen dan data die via USB binnenkomt om te zetten naar een SPDIF signaal. Dat SPDIF signaal wordt door je DAC geclocked waarmee de chip in de USB-SPDIF omzetter er eigenlijk ook niet echt toe doet tenzij men daar een slecht ontwerp heeft gemaakt, wat ik niet verwacht.

Je zou eens aan de leverancier kunnen vragen wat het technische verhaal is achter die betere clock a €500, en post het dan aub hier want ik leer graag bij :-)
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

StereoMike

Quote from: sandervg on March  3, 2018, 17:51:42
Ik zou nog steeds willen begrijpen hoe de klokken van de bron (streamer) en de omvormer (USB naar SPDIF) met elkaar samenhangen en invloed op jitter (en dus klank) hebben.
Dat is nu toch wel voldoende uitgelegd namelijk niets tenzij je er voor kiest om beide met één masterklok aan te sturen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: br@m on March  3, 2018, 21:08:57
De clock van de SOTM hoeft dan alleen maar goed genoeg te zijn om de USB/SPDIF omzetter bij te houden.
De clock van de SOtM USB uitgang bedoel je? Dit is dezelfde bij zowel de standaard SMS-200 als bij de Ultra.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

sandervg

Quote from: StereoMike on March  4, 2018, 03:29:47
Dat is nu toch wel voldoende uitgelegd namelijk niets tenzij je er voor kiest om beide met één masterklok aan te sturen.
Sorry, ben niet zo slim en traag van begrip  ;). Overigens, als ik het verhaal van Br@m begrijp is het aansluiten van een masterklok complete onzin. Immers: alleen de klok van de usb-spdif converter doet er toe. Welke klok is volgens jou dan het belangrjikste en uiteindelijk het meest relevant voor de weergave? Dat heb ik nog niet gelezen volgens mij.

Quote from: br@m on March  3, 2018, 21:08:57
In de voorgestelde oplossing is de SOTM in USB termen het 'upstream'  device en de USB-SPDIF omzetter is 'downstream' device oftewel de peripheral. Met andere woorden de SOTM is zeg maar de computer en de USB/SPDIF omzetter gedraagt zich als een USB-sound card. Te verwachten is dat de USB/SPDIF omzetter de asynchrone USB modus verkiest, en de SOTM zich daarop aanpast. In dat geval is de omzetter de master en die bepaalt dus de communicatie. De clock van de SOTM hoeft dan alleen maar goed genoeg te zijn om de USB/SPDIF omzetter bij te houden. Omdat de SOTM behalve streamen verder niets te doen heeft lijkt me dat geen issue. M.a.w. de clock van de SOTM is niet relevant als dat board goed is ontworpen.
Okay, in dat geval kun je eigenlijk (bijna) elke willekeurige elcheapo streamer nemen, als de USB-SPDIF omzetter maar goed is? Dus alle jitter die de streamer introduceert wordt er weer uit 'geklokt' door de omzetter?

Quote from: br@m on March  3, 2018, 21:08:57
Ook de USB/SPDIF heeft verder niets anders te doen dan data die via USB binnenkomt om te zetten naar een SPDIF signaal. Dat SPDIF signaal wordt door je DAC geclocked waarmee de chip in de USB-SPDIF omzetter er eigenlijk ook niet echt toe doet tenzij men daar een slecht ontwerp heeft gemaakt, wat ik niet verwacht.
Dit snap ik niet. Volgens mij doet mijn DAC helemaal niets op klokgebied. Daar zit geen klok in. Wat er binnenkomt gaat er met dezelfde hoeveelheid jitter ook uit.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Quote from: sandervg on March  5, 2018, 22:03:07
Dit snap ik niet. Volgens mij doet mijn DAC helemaal niets op klokgebied. Daar zit geen klok in. Wat er binnenkomt gaat er met dezelfde hoeveelheid jitter ook uit.
Je DAC haalt de klok uit het spdif signaal hetgeen ok is maar verre van optimaal. De technisch beste manier is inderdaad een masterclock in de DAC en daar het loopwerk/streamer aan slaven.

True Q

Krijg zo maar de indruk dat jullie behoorlijk lang elkaar heen zitten te ......

sandervg

Quote from: hifiman on March  5, 2018, 22:11:46
Je DAC haalt de klok uit het spdif signaal hetgeen ok is maar verre van optimaal. De technisch beste manier is inderdaad een masterclock in de DAC en daar het loopwerk/streamer aan slaven.
Maar dán doet de klok van de omzetter er wel toe??? Ik geloof dat ik er niet veel van begrijp en dat True Q een goed punt heeft...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

StereoMike

Quote from: sandervg on March  5, 2018, 22:03:07
Welke klok is volgens jou dan het belangrjikste en uiteindelijk het meest relevant voor de weergave?
Waaruit mag ik kiezen want we hebben inmiddels wel heel veel mogelijkheden.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

sandervg

Quote from: StereoMike on March  6, 2018, 08:46:50
Waaruit mag ik kiezen want we hebben inmiddels wel heel veel mogelijkheden.

De keuze zit in de streamer t/m eventuele omzetting naar SPDIF
Optie 1: goede klok in streamer (SOtM 200 Ultra) + goede klok in de USB-SPDIF omzetter (bv. SOtM dX HD met klok upgrade) (ca. 3000 euro)
Optie 2: Goede klok in streamer (SOtM 200 Ultra) + normale klok in USB-SPDIF omzetter (bv. Singxer F1, of SOtM dX HD zonder klok upgrade) (ca. 2300 - 2500 euro)
Optie 3: Normale klok in streamer (bv. SOtM 200 of andere mainstream streamer) + goede klok in de USB-SPDIF omzetter (bv. SOtM dX HD met klok upgrade) (ca. 2000 euro)
Optie 4: Iets minder goede streamer die direct op SPDIF uitstuurt (Mano Ultra) zodat er maar één klok in het spel zit (of zit daar intern ook een klok voor de interne omzetting naar SPDIF?) (ca. 1000 euro)

De DAC staat vast: een normale 'oude' 16 bits dac met alleen een SPDIF ingang, zonder buffering, herklokking etc.  Een aparte masterklok is geen optie gezien de prijs en het feit dat mijn oude DAC hier geen gebruik van kan maken.

Volgens SOtM USA is klinkt optie 1 het beste en is optie 3 het beste alternatief.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Uiteraard is 2x een goede klok de beste optie, maar als ik jou was (maar dat ben ik niet  :laugh: ) zou ik de oude DAC verkopen en dan voor die dik 3000 euro het heel anders doen zonder spdif.

Cantodea

Quote from: doorofnight on March  2, 2018, 10:37:40
De kracht van die SOTM is juist de asynchrone USB uitgang (en dat het apparaatje niets anders doet dan streamen zonder poespas). Neem een DAC met USB ingang en je hebt een topverbinding. Niets aan veranderen. USB is ideaal. Als je DAC geen usb ingang heeft, kan je de DAC beter vervangen.

Vandaag ontvang ik mijn SoTM 200 en donderdag/vrijdag de Audiolab MDAC +, dit tezamen met mijn XTZ eindversterker (in mei komt er een nog ene bij). Mijn verwachtingen zijn op zijn minst hoog gespannen.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

hpapen

De nieuwe externe sotm klok de OCX 10 is onderweg. Ik hoop deze morgen aan te sluiten op de 200 ultra voor een uitgebreide test

sandervg

Quote from: hpapen on March  6, 2018, 21:05:16
De nieuwe externe sotm klok de OCX 10 is onderweg. Ik hoop deze morgen aan te sluiten op de 200 ultra voor een uitgebreide test
Ben erg benieuwd of je verschil hoort. Gebruik 'm alleen voor de Ultra of ga er meer apparaten mee klokken?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hpapen

Alleen de ultra

Ben zeer benieuwd.
Hierbij een citaat uit de mail van een ervaren luisteraar die nu(vandaag)  de confrontatie ;D  is aangegaan.
-- De sCLK-OCX10 is een juweel, ik luister er met verbazing naar.--

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

StereoMike

Quote from: hpapen on March  6, 2018, 22:20:19
Alleen de ultra

Ben zeer benieuwd.
Hierbij een citaat uit de mail van een ervaren luisteraar die nu(vandaag)  de confrontatie ;D  is aangegaan.
-- De sCLK-OCX10 is een juweel, ik luister er met verbazing naar.--
Het is inderdaad een juweel maar heeft wel enige tijd nodig om stralen. In eerste instantie was ik toch enigzins teleurgesteld in een vergelijk met de Mutec Ref10.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: hpapen on March  6, 2018, 21:05:16
De nieuwe externe sotm klok de OCX 10 is onderweg. Ik hoop deze morgen aan te sluiten op de 200 ultra voor een uitgebreide test
Heb je gekozen voor de aantrekkelijke korting of voor de sPS-500?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: sandervg on March  6, 2018, 10:34:14
De DAC staat vast: een normale 'oude' 16 bits dac met alleen een SPDIF ingang, zonder buffering, herklokking etc.  Een aparte masterklok is geen optie gezien de prijs en het feit dat mijn oude DAC hier geen gebruik van kan maken.
Zo normaal is je DAC niet maar wat is de reden om je pijlen niet te richten op een nieuwe NOS DAC. Als je voorkeur bij dit type DAC ligt dan heeft het niet heel veel zin om naar andere type DACs te gaan luisteren.

Misschien moet je hier eens naar kijken. Twee vliegen in één klap. Een mooie NOS DAC en streamer in één doos. Kun je ook nog een mooie (re)klok aan toevoegen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

hpapen

Even voor de duidelijkheid, de klok test ik vooralsnog alleen. De klok is aangeschaft door een audiovriend maar wordt rechtstreeks naar mij verstuurd.
Ik ben wel zeer benieuwd, na diverse linns, naims, microrendu, ultrarendu en wat zijsprongetjes nu bij de 200 ultra met sps 500. Bevalt mij zeer goed- verslavend. ik denk dat de mosaic uv dac hier ook debet aan is ;D :nopompom:.
Is de prijs van de klok(€4350 incl gratis sps) de upgrade waard- ik houd jullie op de hoogte.


StereoMike

Quote from: hpapen on March  7, 2018, 08:05:26
Even voor de duidelijkheid, de klok test ik vooralsnog alleen. De klok is aangeschaft door een audiovriend maar wordt rechtstreeks naar mij verstuurd.
Ik ben wel zeer benieuwd, na diverse linns, naims, microrendu, ultrarendu en wat zijsprongetjes nu bij de 200 ultra met sps 500. Bevalt mij zeer goed- verslavend. ik denk dat de mosaic uv dac hier ook debet aan is ;D :nopompom:.
Is de prijs van de klok(€4350 incl gratis sps) de upgrade waard- ik houd jullie op de hoogte.
En de nodige bekabeling gezien de prijs.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Raphie

2 basis principes die automatisch tot de beste keuze leiden

1. Een INTERNE clock is ALTIJD beter dan een EXTERNE clock, onder andere Dan Lavry heeft uitvoerig uitgelegd waarom dat het geval is.
2. Iedere extra conversie is er een te veel.

De rest doet alleen maar afbreuk aan de keten.
JBL PRX Power!