Lens (laten) reinigen

Started by Malignant, February 27, 2018, 15:18:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Malignant

Is het mogelijk om ergens je lens op een juiste manier na te laten kijken ?

Heb op onze Pentax KX een 18-200 lens zitten.
Nu is bij de laatste 2 vakanties al opgevallen dat er op alle foto's op dezelfde plaatsen een paar "donkere" vlekjes zitten.
Niet compleet een ondoorzichtige vlek, maar gewoon een stukje van de foto waar een donker "laagje" over zit.
Zal wel eens kijken of ik een foto kan posten. Vermoed dat het op de lens zit en niet op de sensor, anders had het m.i. wel een ondoorzichtige vlek geweest.

Maar kan ik ergens de lens goed na laten lopen en reinigen zodat deze vlekken er niet meer zijn.
Scheelt een hoop ge-photoshop op de vakantie foto's.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

mikekiwi

Ik zou je sensor (laten) reinigen, heb je een grotere kans dat het probleem is opgelost.

Zelf even zwabberen of een goede fotozaak zoeken die het tegen betaling voor je kan doen

Nosferatu

Denk ook eerder aan de sensor dan aan de lens. Een lens kan je prima zelf even proberen met een lenspen, kwastje aan 1 kant, soort van gummetje aan de andere kant. Kost weinig. Sensor zou ik niet zo snel aan beginnen maar je kan het even proberen met een blaasbalgje, wie weet is dat afdoende.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

denoontje

Quote from: Nosferatu on February 27, 2018, 18:28:16
Denk ook eerder aan de sensor dan aan de lens. Een lens kan je prima zelf even proberen met een lenspen, kwastje aan 1 kant, soort van gummetje aan de andere kant. Kost weinig. Sensor zou ik niet zo snel aan beginnen maar je kan het even proberen met een blaasbalgje, wie weet is dat afdoende.

Heb ook zelf sensor geswabt, goed zelf te doen hoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dday

Doe het eerst zelf, maar soms de sensor zo vuil dat ik deze laat reinigen. Dan ging ik naar ChipClean. Die kreeg hem dan wel weer netjes schoon. En geeft ook nog netjes garantie. Heb je binnen bepaalde tijd weer spots op je sensor dan werd deze gratis gereinigd.

Multimediaknaller

Jammer dat de topicstarter niet actief meedoet  :lookaround:

Frontglas van het objectief is eenvoudig te reinigen met een microvezel doekje voorwaarde is dan wel dat je hem eerst schoon blaast met een blaasbalgje

Een vochtig brillen doekje kan ook maar laat deze NIET opdrogen terwijl je aan het poetsen bent

Zie je nog steeds vlekken dan kan het de sensor zijn en hiervoor bestaat een eenvoudige test

Zet het objectief op MF (Manuel Focus) en stel een zo klein mogelijk diafragma in (f22 of kleiner)

Maak een foto van een strakblauwe hemel en kijk op/via het scherm van je PC/iMac waar precies de vlekken zitten

Onderstaand een voorbeeldfoto



Dan is het aan jezelf wat je hiermee doet

Je maakt het zelf schoon of je laat het doen


LittleNinja

Ik was hier ook wel even benieuwd naar... Ik heb een vintage Minolta lens die ik wil laten reinigen, al zal hij dat misschien niet eens waard zijn. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"