Tidal streaming vs cd

Started by Peter1961, February 26, 2018, 19:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tidal streaming vs cd ervaring

streaming
5 (50%)
algemeen
5 (50%)

Total Members Voted: 10

Siddartha

Hoe klinkt die gevoelige snaar eigenlijk?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Peter1961

Quote from: Sopper on April  7, 2018, 21:36:08
En dat mag...
Maar ik word wat jeukerig als deze mensen hun waarnemingen als feit gaan lopen verkondigen, omdat zij het verschil (menen te) horen.

Wat wel een feit is, is dat in een goed opgezette blind AB test de verschillen waarachtig een stuk minder duidelijk zijn. En als we dat benoemen worden wij neergezet als, je zei het zelf: mensen die hun beperkingen moeten accepteren...

Dit laatste mogen wij met een mening, net als jij, sneu noemen.
Vreemd als hier mensen welke wel verschillen horen als niet serieus worden bestempeld.
Waarschijnlijk zijn de meeste Spotify luisteraars snel tevreden of hebben niet het geduld of de middelen om eens zelf kritisch te luisteren.
Zo moeilijk is het echt niet hoor.
Maar als de overtuiging zo sterk is dat het absoluut niet hoorbaar moet zijn dan is dit ook een feit dat men loopt te verkondigen.

martien

Wellicht komt dat omdat het aantonen/bewijzen van het feit dat je het wel goed kunt horen zo lastig blijkt?
Ik lees heel veel over zeer duidelijke verschillen maar ik heb nog niet kunnen vinden dat die zelfde mensen dat ook kunnen bewijzen in een test.

Siddartha

Quote from: Peter1961 on April  8, 2018, 11:56:46
Vreemd als hier mensen welke wel verschillen horen als niet serieus worden bestempeld.
Waarschijnlijk zijn de meeste Spotify luisteraars snel tevreden of hebben niet het geduld of de middelen om eens zelf kritisch te luisteren.
Zo moeilijk is het echt niet hoor.
Maar als de overtuiging zo sterk is dat het absoluut niet hoorbaar moet zijn dan is dit ook een feit dat men loopt te verkondigen.

Het ligt iets genuanceerder. Er zal wel verschil zijn, echter ik kan dat slecht waarnemen. Nadat ik dat meerdere malen blind heb getest is dat ook gebleken.
Jij zegt dat het heel gemakkelijk is om verschil waar te nemen, maar kunt/wilt dat vervolgens niet aantonen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Peter1961

Quote from: Siddartha on April  8, 2018, 12:45:34
Het ligt iets genuanceerder. Er zal wel verschil zijn, echter ik kan dat slecht waarnemen. Nadat ik dat meerdere malen blind heb getest is dat ook gebleken.
Jij zegt dat het heel gemakkelijk is om verschil waar te nemen, maar kunt/wilt dat vervolgens niet aantonen.
Dat is waarschijnlijk ook het issue in deze discussie zonder einde.
Hoe zou ik moeten aantonen dat ik verschil hoor.
Maar mij maakt het verder niets uit hoor.

minplus

Eigenlijk is het vrij simpel. De discussie is zinloos maar wel leuk.
We zitten met 7 miljard mensen met waarschijnlijk 7 miljard varianten van het gehoor want de breinen hebben zich op 7 miljard verschillende manieren ontwikkeld naast de gigantische variaties die het gehoor-apparaat genetisch zelf al heeft. Plus de effecten van de leeftijd en de akoestiek inclusief de gewenning die heel erg groot zijn. Naast dat andere zintuigen ook een enorme invloed hebben.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DofN

Wat je ziet (en waar je hersenen wat van maken), dat hoor je.

https://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Peter1961

#57
Quote from: minplus on April  8, 2018, 18:06:51
Eigenlijk is het vrij simpel. De discussie is zinloos maar wel leuk.
We zitten met 7 miljard mensen met waarschijnlijk 7 miljard varianten van het gehoor want de breinen hebben zich op 7 miljard verschillende manieren ontwikkeld naast de gigantische variaties die het gehoor-apparaat genetisch zelf al heeft. Plus de effecten van de leeftijd en de akoestiek inclusief de gewenning die heel erg groot zijn. Naast dat andere zintuigen ook een enorme invloed hebben.
Discussies zijn echter nooit zinloos maar juist interessant voor ieder die zich hier wel of niet in kunnen vinden een overwogen mening hier over zouden kunnen hebben .
Het is inderdaad zo dat leeftijd het gehoor in negatieve zin beïnvloed maar een specifiek getraind gehoor blijkt op hogere leeftijd los van het frequentie bereik feilloos de verschillen in geluid nog te onderscheiden.
De gewenning van klank  heeft waarschijnlijk de grootste invloed factor bij het gehoor orgaan van de mens en is tevens de waarschijnlijk grootste reden dat men hoort wat het brein individueel beslist wat wij uiteindelijk ervaren en dus horen.
Simpele blind tests of A,B,C vergelijkingstests zoals hier door enkele worden gesuggereerd hebben hierop geen enkele invloed.
Als persoon A iets hoort kan persoon B het zelfde absoluut als anders ervaren.
Hier op het forum wordt gesteld dat persoon A. iets hoort en B.dit niet zo ervaart  dus A. zal het wel verbeelden in het brein van persoon B.
In het geval bij de weergave via "Spotify" is dit waarschijnlijk te verklaren waarom de weergave zo dramatisch verschild tussen uw en mijn geluidservaring.

   

Sopper

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables