Tidal streaming vs cd

Started by Peter1961, February 26, 2018, 19:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tidal streaming vs cd ervaring

streaming
5 (50%)
algemeen
5 (50%)

Total Members Voted: 10

Xander32

Spotify Premium vind ik meer dan prima klinken, zowel over m'n set als over m'n hoofdtelefoon. Niet van eenzelfde kwaliteit als mijn gerippte cd's vanaf nas, maar zeker goed te verteren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Peter1961

Quote from: Xander32 on April  6, 2018, 06:16:39
Spotify Premium vind ik meer dan prima klinken, zowel over m'n set als over m'n hoofdtelefoon. Niet van eenzelfde kwaliteit als mijn gerippte cd's vanaf nas, maar zeker goed te verteren.
Tja, het verteren van muziek is leuk als je het huis aan het schilderen bent maar bij serieus luisteren en intens van muziek genieten is zo,n streaming dienst als Spotify echt geen optie.
Velen die cd,s bezitten weten niet hoe extreem goed deze kunnen klinken.
Er zijn mensen welke zelfs de verschillen tussen cd en mp3 niet eens kunnen onderscheiden.
Ieder het zijne natuurlijk maar voor mij is het wel duidelijk.

Siddartha

#27
En jou lukt dat wel in een blinde test? Verschil tussen cd/flac en 320 kb/s dan.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Peter1961

#28
Quote from: Siddartha on April  6, 2018, 23:50:48
En jou lukt dat wel in een blinde test? Verschil tussen cd/flac en 320 kb/s dan.
Ja, dat ga ik zeker ervaren,
Het verschil is dermate groot bij de streaming dienst Spotify dat dit voor waarschijnlijk elk kritisch luisterend oor zeker hoorbaar te ervaren is.
Ik kan mijzelf echter niet voorstellen dat anderen het verschil niet ervaren of horen.
Wat is er toch mis met de gehoor belevenis van mensen die geen verschil in audio kwaliteit ervaren vraag ik mij af.
Kan het niet zomaar zijn dat men gewoon de juiste apparatuur niet heeft of nooit een cd optimaal heeft kunnen beluisteren en dus niet beter weet dan dat de kwaliteit van Spotify en dergelijke als referentie ervaring wordt aangenomen.


[/quote]

Peter1961

#29
q

John Wx

Quote from: Peter1961 on February 27, 2018, 22:57:26
Ja, maar waarom zou ik een ABX test als referendum aanhouden als ik weet dat ik verschil tussen beiden hoor.
Het gaat mij niet om het wel of niet kunnen onderscheiden maar gewoon om het feitelijke verschil dat ik hoor en er voor mij overduidelijk is tussen cd en lossless via een streaming dienst.
Als blijkbaar anderen geen verschil horen hoeft dit toch ook geen referentie kader te zijn.
Via in huis geplaatste weergevers lijkt het verschil toch echter nauwelijks op te vallen gezien de vele akoestische beperkingen welke weergevers in een ruimte hebben.
Dat is ook al een van de redenen dat ik vaker nagenoeg al mijn muziek via hoofdtelefoon beluister ( met deze bijkomstigheid als resultaat )


Nadeel van koptelefoon 2 x mono  op je oren vind ik persoonlijk een slechte maatstaaf
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

chansig

Quote from: Peter1961 on April  7, 2018, 00:52:19
Ja, dat ga ik zeker ervaren,
Het verschil is dermate groot bij de streaming dienst Spotify dat dit voor waarschijnlijk elk kritisch luisterend oor zeker hoorbaar te ervaren is.
Ik kan mijzelf echter niet voorstellen dat anderen het verschil niet ervaren of horen.
Wat is er toch mis met de gehoor belevenis van mensen die geen verschil in audio kwaliteit ervaren vraag ik mij af.
Kan het niet zomaar zijn dat men gewoon de juiste apparatuur niet heeft of nooit een cd optimaal heeft kunnen beluisteren en dus niet beter weet dan dat de kwaliteit van Spotify en dergelijke als referentie ervaring wordt aangenomen.

De man met de Gouden Oren en een Set die alle verschillen (als ze er zijn) weergeeft. U is een gezegend man.

Hou er rekening mee dat, als 1961 je geboortejaar is, je gehoor ivm toen je 20 was afgenomen is en ws nog verder zal afnemen in de komende jaren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Quote from: Peter1961 on April  7, 2018, 00:52:19
Ja, dat ga ik zeker ervaren,
Het verschil is dermate groot bij de streaming dienst Spotify dat dit voor waarschijnlijk elk kritisch luisterend oor zeker hoorbaar te ervaren is.
Ik kan mijzelf echter niet voorstellen dat anderen het verschil niet ervaren of horen.
Wat is er toch mis met de gehoor belevenis van mensen die geen verschil in audio kwaliteit ervaren vraag ik mij af.
Kan het niet zomaar zijn dat men gewoon de juiste apparatuur niet heeft of nooit een cd optimaal heeft kunnen beluisteren en dus niet beter weet dan dat de kwaliteit van Spotify en dergelijke als referentie ervaring wordt aangenomen.

Ik weet niet of ik dan blij of teleurgesteld moet zijn dat dat nauwelijks hoor.
Tussen mp3 128 en cd is dat gemakkelijker te horen, maar 320 mp3/Ogg vorbis komt echt wel in de buurt van cd.
Ik weet ook wel dat er feitelijk gewoon minder informatie in de data, maar horen doe ik het niet.
In een ander topic is er al eens naar zon test gelinkt en blijkt dat het gros het niet blind kan onderscheiden (of het moet al gegokt zijn).
Misschien behoor jij niet tot dat gros, dat kan natuurlijk.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

#33
Quote from: Peter1961 on April  5, 2018, 22:02:54

Streamen via Tidal is dan voorlopig nog het enigste alternatief hoewel dit ook niet constant de cd kwaliteit haalt.
Het ligt echt niet aan de streamer maar aan het aangeboden signaal van de streamingdienst.
Als ik een cd rip met mijn streamer klinkt deze exact het zelfde als het origineel via cd speler  :clapping:

Je vergeet Qobuz? Is toch echt al een paar keer genoemd in dit draadje.

En je schrijft dat de rip exact hetzelfde klinkt. Ik heb weleens ergens gelezen dat ons menselijk geheugen de exacte toonsoort/klank nauwelijks langer dan 10 seconden kan onthouden, laat staan een heel muzieknummer dat je vlak na elkaar beluistert op verschillende bronnen. Ik denk dat je niet in staat bent om zulke uitspraken te doen en dat je daarom ook iets minder zeker zou moeten willen zijn over de verschillen die je - denkt en aanneemt - te horen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sopper

Quote from: doorofnight on April  7, 2018, 11:29:06
Je vergeet Qobuz? Is toch echt al een paar keer genoemd in dit draadje.

En je schrijft dat de rip exact hetzelfde klinkt. Ik heb weleens ergens gelezen dat ons menselijk geheugen de exacte toonsoort/klank nauwelijks langer dan 10 seconden kan onthouden, laat staan een heel muzieknummer dat je vlak na elkaar beluistert op verschillende bronnen. Ik denk dat je niet in staat bent om zulke uitspraken te doen en dat je daarom ook iets minder zeker zou moeten willen zijn over de verschillen die je - denkt en aanneemt - te horen.

Precies, de spijker op z'n kop.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Richi

#35
Quote from: Sopper on April  7, 2018, 15:50:06
Precies, de spijker op z'n kop.

Ik hoor hier ook verschillen tussen verschillende players, CDs, RIPs, etc. Zit echt niet tussen de oren. Maar als je in de juiste 'mood' bent, klinkt het allemaal prima.  :music:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Peter1961

Quote from: John Wx on April  7, 2018, 09:29:32
Nadeel van koptelefoon 2 x mono  op je oren vind ik persoonlijk een slechte maatstaaf
Koptelefoon is juist in deze kwestie de beste optie tov. Weergevers.
Hierbij zijn namelijk de verschillen goed waarneembaar.

tiptop

Ik zie dat ook hier weer een draadje wordt geïnfiltreerd door de jehova's onder de audiofielen. De mensen wiens hersenen niet in staat zijn om verschillen te horen tussen het een of het ander. Voor die mensen heb ik een boodschap; Accepteer je beperking en val anderen er niet mee lastig alsjeblieft!
Menig topic wordt door jullie grondig verpest op deze manier. Onder het mom van een ander behoeden voor te grote uitgaven wordt jullie beperking opgedrongen (Meer trollen zegt mijn gevoel!) en mensen belachelijk gemaakt die wel onderscheid kunnen maken. Gun ons alsjeblieft onze lol en ga samen ergens anders je momentjes hebben. Bij voorbaat dank!
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Zo, nu weer ontopic.
Ik ben ook wel benieuwd of het het waard is om een abbo te hebben om een streamingdienst. Ik heb nu bijna mijne hele collectie op de HDD gezet.Ik begon in MP3 maar de andere helft inmiddels in FLAC geript. Het verschil was toch te groot.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Siddartha

Quote from: tiptop on April  7, 2018, 18:36:37
Ik zie dat ook hier weer een draadje wordt geïnfiltreerd door de jehova's onder de audiofielen. De mensen wiens hersenen niet in staat zijn om verschillen te horen tussen het een of het ander. Voor die mensen heb ik een boodschap; Accepteer je beperking en val anderen er niet mee lastig alsjeblieft!
Menig topic wordt door jullie grondig verpest op deze manier. Onder het mom van een ander behoeden voor te grote uitgaven wordt jullie beperking opgedrongen (Meer trollen zegt mijn gevoel!) en mensen belachelijk gemaakt die wel onderscheid kunnen maken. Gun ons alsjeblieft onze lol en ga samen ergens anders je momentjes hebben. Bij voorbaat dank!

Ik weet niet of je op mij doelt, maar buiten dat;
Lees je eigen post nog eens terug (wellicht zonder emotie) en reflecteer dan eens met datgene wat je die 'Jehova's' verwijt...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

Quote from: tiptop on April  7, 2018, 18:36:37
Ik zie dat ook hier weer een draadje wordt geïnfiltreerd door de jehova's onder de audiofielen. De mensen wiens hersenen niet in staat zijn om verschillen te horen tussen het een of het ander. Voor die mensen heb ik een boodschap; Accepteer je beperking en val anderen er niet mee lastig alsjeblieft!
Menig topic wordt door jullie grondig verpest op deze manier. Onder het mom van een ander behoeden voor te grote uitgaven wordt jullie beperking opgedrongen (Meer trollen zegt mijn gevoel!) en mensen belachelijk gemaakt die wel onderscheid kunnen maken. Gun ons alsjeblieft onze lol en ga samen ergens anders je momentjes hebben. Bij voorbaat dank!

Tsjemig....ga je nu ook op de grond liggen en heel hard gillen ?

Maw...kinderachtig gedrag.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: tiptop on April  7, 2018, 18:36:37
Ik zie dat ook hier weer een draadje wordt geïnfiltreerd door de jehova's onder de audiofielen. De mensen wiens hersenen niet in staat zijn om verschillen te horen tussen het een of het ander. Voor die mensen heb ik een boodschap; Accepteer je beperking en val anderen er niet mee lastig alsjeblieft!
Menig topic wordt door jullie grondig verpest op deze manier. Onder het mom van een ander behoeden voor te grote uitgaven wordt jullie beperking opgedrongen (Meer trollen zegt mijn gevoel!) en mensen belachelijk gemaakt die wel onderscheid kunnen maken. Gun ons alsjeblieft onze lol en ga samen ergens anders je momentjes hebben. Bij voorbaat dank!

Sneu.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

twani

Quote from: tiptop on April  7, 2018, 18:36:37
Ik zie dat ook hier weer een draadje wordt geïnfiltreerd door de jehova's onder de audiofielen. De mensen wiens hersenen niet in staat zijn om verschillen te horen tussen het een of het ander. Voor die mensen heb ik een boodschap; Accepteer je beperking en val anderen er niet mee lastig alsjeblieft!
Menig topic wordt door jullie grondig verpest op deze manier. Onder het mom van een ander behoeden voor te grote uitgaven wordt jullie beperking opgedrongen (Meer trollen zegt mijn gevoel!) en mensen belachelijk gemaakt die wel onderscheid kunnen maken. Gun ons alsjeblieft onze lol en ga samen ergens anders je momentjes hebben. Bij voorbaat dank!

Wat een droevige post.....

tiptop

Gevoelig snaar?

Een van de redenen waarom ik hier een tijd gestopt was, was juist die sneue reacties van de types die ik omschreef. Teleurstellend om dan te moeten constateren, nadat ik hier net weer terug ben, dat er niks veranderd is op dat gebied.

Het opdringerige gezeur van sommige sneue types om iedereen te vertellen dat ze niet in staat zijn hun eigen waarnemingen goed te kunnen interpreteren en zij, de almachtige goden, moeten daarmee elk topic verstieren. Mensen willen hier graag hun ervaringen delen zonder de les gelezen te worden!

Dat maakt mij niet sneu. Ik confronteer alleen juist de sneue. 
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Sopper

Quote from: tiptop on April  7, 2018, 21:21:47
Mensen willen hier graag hun ervaringen delen zonder de les gelezen te worden!

En dat mag...
Maar ik word wat jeukerig als deze mensen hun waarnemingen als feit gaan lopen verkondigen, omdat zij het verschil (menen te) horen.

Wat wel een feit is, is dat in een goed opgezette blind AB test de verschillen waarachtig een stuk minder duidelijk zijn. En als we dat benoemen worden wij neergezet als, je zei het zelf: mensen die hun beperkingen moeten accepteren...

Dit laatste mogen wij met een mening, net als jij, sneu noemen.

# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

twani

Quote from: tiptop on April  7, 2018, 21:21:47
Gevoelig snaar?

Een van de redenen waarom ik hier een tijd gestopt was, was juist die sneue reacties van de types die ik omschreef. Teleurstellend om dan te moeten constateren, nadat ik hier net weer terug ben, dat er niks veranderd is op dat gebied.

Het opdringerige gezeur van sommige sneue types om iedereen te vertellen dat ze niet in staat zijn hun eigen waarnemingen goed te kunnen interpreteren en zij, de almachtige goden, moeten daarmee elk topic verstieren. Mensen willen hier graag hun ervaringen delen zonder de les gelezen te worden!

Dat maakt mij niet sneu. Ik confronteer alleen juist de sneue.

Man man wat een zwaar leven :D

tiptop

Quote from: Sopper on April  7, 2018, 21:36:08
En dat mag...
Maar ik word wat jeukerig als deze mensen hun waarnemingen als feit gaan lopen verkondigen, omdat zij het verschil (menen te) horen.

Wat wel een feit is, is dat in een goed opgezette blind AB test de verschillen waarachtig een stuk minder duidelijk zijn. En als we dat benoemen worden wij neergezet als, je zei het zelf: mensen die hun beperkingen moeten accepteren...

Dit laatste mogen wij met een mening, net als jij, sneu noemen.

Niemand beweert dat het feiten zijn, behalve "jullie" kant. Het zijn ervaringen! En die mag je op een forum als dit (en enig andere sociale informele locatie/situatie) best gewoon uiten zonder meteen een wetenschappelijk rapport er aan te hoeven plakken. In mijn nederige mening dan natuurlijk! (en in het algemeen in het normale sociale verkeer)

Maar goed. het forum staat inmiddels vol van dit soort discussies. Graag ga ik weer ontopic in mijn volgende post.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Bobbyklus

Alleen die Jehova-getuigeversie blijft nog even in m'n gedachten hangen, ik zie het al voor me, meteen een luidspreker tussen de deur..
JOB 250, Lindemann 858, AAZ Reference Flow mk2, Metrum Adagio,April Music Eximus dp-1, B&W nautilus, JBL4312A, Gamut M7

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

chansig

Quote from: tiptop on April  7, 2018, 21:21:47
Gevoelig snaar?

Een van de redenen waarom ik hier een tijd gestopt was, was juist die sneue reacties van de types die ik omschreef. Teleurstellend om dan te moeten constateren, nadat ik hier net weer terug ben, dat er niks veranderd is op dat gebied.

Het opdringerige gezeur van sommige sneue types om iedereen te vertellen dat ze niet in staat zijn hun eigen waarnemingen goed te kunnen interpreteren en zij, de almachtige goden, moeten daarmee elk topic verstieren. Mensen willen hier graag hun ervaringen delen zonder de les gelezen te worden!

Dat maakt mij niet sneu. Ik confronteer alleen juist de sneue.

Zeg je nu dat het zo is of dat je het zo ervaart ?  :D

Voor de rest: Maak je niet druk.....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.