Waarom de baspoort aan de achterkant

Started by Leonard Shelby, April 27, 2004, 20:34:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leonard Shelby

Doordat de baspoort aan de achterkant van de speaker zit is de plaatsing vaak veel lastiger.

Waarom zitten deze dan toch op die plaats bij de meeste speakers.

Kortom wat zijn de ontwerp argumenten om een baspoort aan de achterkant te plaatsen?????

Bart_M


SiR-ROUND

Poortruis wordt beter hoorbaar aan de voorkant...

Leonard Shelby

Quote from: SiR-ROUND on April 28, 2004, 10:17:37
Poortruis wordt beter hoorbaar aan de voorkant...

Waarschijnlijk lastig te beantwoorden en het klikt een beetje "blond" maar hoe hoor ik poortruis. Ik ken de term uiteraard, maar weet eigenlijk niet hoe dit zich uit in het geluid.

Ik zit teveel op mijn eigen audio eilandje denk ik......  :-\

SiR-ROUND

Poortruis klinkt als turbulentie... Tja hoe leg je het uit... Het is ruis bovenop het laag wat je wilt horen, met een gesloten kast hoor je puur de bass...

Jaqo

Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Sullivan

Quote from: KrunK on April 27, 2004, 21:01:04
Ruimtegebrek aan de voorkant?

Dat geldt voor monitor speakers misschien, maar niet voor vloerstaanders en ook daar zitten ze vaak aan de achterkant.

mvg,
Frank

Leonard Shelby

Quote from: SiR-ROUND on April 28, 2004, 11:40:52
Poortruis klinkt als turbulentie... Tja hoe leg je het uit... Het is ruis bovenop het laag wat je wilt horen, met een gesloten kast hoor je puur de bass...

Oke, daar kan ik me wat bij voorstellen. Thanks!

Leonard Shelby


Sullivan

[beetje offtopic]
Even een iets andere vraag als het mag. Wat is het nadeel of voordeel van twee (of drie) baspoortjes met dezelfde inhoud als die van 1 grotere baspoort?
[/beetje offtopic]
mvg,
Frank

Bart_M

Hoe meer oppervlakte van de baspijp, des te minder poortruis.
Echter, hoe groter de oppervlakte van de baspijp hoe langer hij is. Er is hier dus ook weer een optimum.

Jaqo

Quote from: Sullivan on April 29, 2004, 08:29:02
[beetje offtopic]
Even een iets andere vraag als het mag. Wat is het nadeel of voordeel van twee (of drie) baspoortjes met dezelfde inhoud als die van 1 grotere baspoort?
[/beetje offtopic]

[gedachten experiment]
Een poort is eigenlijk een soort weerstand voor een luchtstroom. Vergelijk een plank met een poort van 1 m2 oppervlak een diezelfde plank met 1000 poortjes van 1 cm2. Je voelt misschien wel aan dat de laatste toch meer weerstand geeft dan de eerste door de turbulenties die ontstaan rond de kanten van de poortjes
[/gedachten experiment]

2 is zeker niet 1 plus 1 in dit geval, maar hoe het wel zit...

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Leonard Shelby

Dat pakket rietjes dat in de Reference Monitor z'n poort zit doet dus precies wat je omschrijft  ??? een heleboel kleine gaatjes....

Dus een hoop poort ruis. Als je deze aan de voorkant plaatst, zal deze dus beter hoorbaar zijn?!?
Ik heb tot nu toe geen poort ruis opgemerkt (hoop dat dit ook niet op eens gaat gebeuren met deze wetenschap in mijn hoofd  ::))

Iets anders dat mij op viel in de bovenstaande link.
Ik heb altijd gevonden dat de mijn monitors iets "rommeliger" klonken als bij Speaker & Co. Leek op fase probleem ofzo... Nameting wees geen probleem uit en heb daarna dit altijd aan mijn versterker toegeschreven. (dat is ook geen topper  :()

Nou las ik in die link over het probleem met mid/woofers waarbij ook vrij veel midden door de baspoort komt wat dan dus vertaagd via de achtermuur bij je komt. Dit sluit redelijk aan bij wat ik denk te horen.

Ga morgen eens dempen achter mijn speakers (wachten tot mijn vrouw boodschappen gaat doen zodat ik ongestraft met dekbedden kan slepen ;D)
Ben benieuwd wat dit doet. Trouwens ook voor het laag....

Sullivan

#13
Quote from: Leonard Shelby on April 30, 2004, 00:13:03
Nou las ik in die link over het probleem met mid/woofers waarbij ook vrij veel midden door de baspoort komt wat dan dus vertaagd via de achtermuur bij je komt. Dit sluit redelijk aan bij wat ik denk te horen.

Bedoelen ze niet i.p.v. achtermuur, achterwand (binnenkant) van de speakerkast.

mvg,
Frank

Leonard Shelby

Quote from: Sullivan on April 30, 2004, 09:38:20


Bedoel ze niet i.p.v. achtermuur, achterwand (binnenkant) van de speakerkast.

mvg,
Frank

De uiteindelijke oplossing zal em zitten in een nog betere demping in de kast. Ik denk alleen dat de midden frequenties die hun weg vinden via de baspoort, gereflecteerd via de achtermuur, het geluidsbeeld verstoren.

Dat rommelige is overigens niet schokkend hoor.... maar ben altijd in voor verbeteringen ;D

Dus als er iemand een keer zin heeft om eens te komen buurten met een knappe versterker dan weet ook gelijk hoeveel winst daar te behalen valt  ;)