Canton Atelier 1100 inbouwspeakers in voorzetwand. Isolatievraagje

Started by oknot, February 21, 2018, 15:06:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oknot

Beste allemaal,
Na al jaren mee te lezen is de tijd nu aangebroken om daadwerkelijk hulp te vragen. Aankomende zomer ga ik mijn benedenverdieping verbouwen. Nieuwe keuken, andere vloer en voor mij het leukste deel een geïntegreerd luidsprekersysteem weggewerkt in de wand en het plafond. Het wordt een 5.1.4 Atmos situatie. Omdat ik de buren niet gillend gek(ker) wil maken wil ik het geheel ook isoleren en ook om daarmee de akoestiek in de woonkamer te verbeteren. Nu heb ik een aardig idee hoe ik het wil aanpakken mede dankzij de vele threads hier en op andere fora. Waar ik echter mee zit te dubben is het feit dat als ik straks een ontkoppelde en geïsoleerde voorzetmuur en verlaagd plafond heb geplaatst er dan uiteraard speakers moeten worden ingebouwd. Dit worden voor LCR speakers de Canton Atelier 1100's. Deze hebben een inbouwdiepte van 9cm. De voorzetwand komt 9cm van de betonmuur te staan en wordt geïsoleerd met Rocksono 221 platen of Rocksono 211 platen van 8cm dik (ben er nog niet overuit welke vd 2 beter is) hiertegenaan komen 12.5mm dikke gipsplaten die weer gestuct worden. Plafond hetzelfde verhaal en daar komen 4x Canton inceiling 865 speakers in. Wat ik nu wil weten is in hoeverre ik het afstraal geluid van de 1100's naar achter toe kan beperken. Ik heb straks ongeveer 2 cm vrije ruimte achter de LCR speakers en dan begint de betonnen muur. Ik wil de achterkant van de speakers beplakken met loodbitumen om ze nog wat stijfer te maken. Moet ik ze nu in het isolatiemateriaal plaatsen of kan ik beter enkel een lucht laag achter de speakers laten?

bert stoltenborg

Als je de achterzijde van de luidsprekers zo dicht tegen de bestaande wand plaatst kun je je afvragen of die voorzetwand ueberhaupt wel zin heeft.
De isolatie die een constructie realiseert is zo goed als de zwakste schakel in een constructie.

En je moet ook rekening houden met de constructie van de bestaande wand tussen jou en de buren.
Als je een voorzetwand plaatst kun je, vooral bij lage frequenties (en die zijn het lastigst en het meest bepalend bij muziekgeluid), de situatie verslechteren in plaats van verbeteren als je niet precies weet wat je doet.

Wat voor minerale wol je gebruikt is niet zo belangrijk zo lang de spouw maar losjes is gevuld.
Pas wel op dat je geen stuk koude wand hebt, want dan moet je ook aan dampremmende maatregelen gaan denken.
Ik bazel maar wat.

astonmartin

Idem hier een dezelfde vraag.
Ben er zelf nog niet uit of ik steenwol ga nemen zoals beschreven (221 of 211) of sonepanel van isover (tip van lokale bouwcenter)

Wat ikzelf wilde doen voor de inbouw speakers is een (dichte) backbox integreren in de voorzetwand.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

TornadoGo

De speakers die je hebt uitgezocht hebben een backbox, dat zal zeker al helpen om het geluid naar achteren te beperken. Ik zou achter iedere speaker een plaat met vlokkenschuim op je betonmuur plakken. Hoe ga je de voorzetwand maken? Met hout of metalstud? Als je voor MS gaat dan raad ik de Nevimi IVI metalsystem U profielen aan, volledig ontkoppeld.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

skyfox

Hou er rekening mee dat de gipsplaat waar je de speaker inschroeft gaat fungeren als baffle. Het is handig deze zo stijf mogelijk te maken (bijv met loodbitumen tussen 2 lagen gipsplaat voor een optimale basrespons. Doe je dat niet dan gaat er veel energie, en dus geluid, verloren in je wand.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

bert stoltenborg

Quote from: astonmartin on February 22, 2018, 19:53:34
Idem hier een dezelfde vraag.
Ben er zelf nog niet uit of ik steenwol ga nemen zoals beschreven (221 of 211) of sonepanel van isover (tip van lokale bouwcenter)

Wat ikzelf wilde doen voor de inbouw speakers is een (dichte) backbox integreren in de voorzetwand.

Het maakt voor spouwvulling niet zoveel uit wat je gebruikt. In een spouw zit niet te zware glaswol of rockwool.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: skyfox on February 22, 2018, 22:46:16
Hou er rekening mee dat de gipsplaat waar je de speaker inschroeft gaat fungeren als baffle. Het is handig deze zo stijf mogelijk te maken (bijv met loodbitumen tussen 2 lagen gipsplaat voor een optimale basrespons. Doe je dat niet dan gaat er veel energie, en dus geluid, verloren in je wand.

Kun je eens uitleggen waarom? Of met meettechnische onderbouwing komen waarom dat baffle beter moet zijn dan de luidsprekerbehuizing (die waarschijnlijk van 15 0f 18 mm spaanplaat of MDF is gemaakt?). Bovendien is loodbitumen juist helemaal niet stijf, het is buigslap, zoals men dat noemt  ;D.
Ik wil niet zeuren, maar dit is geen goed advies.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Als je voorzetwanden maakt en je creëert bijvoorbeeld een triple leaf, dus een situatie met twee spouwen en drie spouwbladen omdat je een voorzetwand voor een spouwwand zet, kan dat de geluidsisolatie dramatisch verslechteren. De OT wil isolatie naar zijn buren toe, dus hij moet als hij zinnig advies wil de bouwtechnische situatie beter omschrijven. Bovendien heeft ook lucht inertie, als je een spouw van 9 cm hebt en je verkleint die via die luidsprekerbehuizing naar veel minder kan dat de hele constructie om zeep helpen. Geluid is een logaritmisch fenomeen dus kleine fouten hebben grote uitwerking. Helaas.  ;)   
Ik bazel maar wat.

astonmartin

Quote from: bert stoltenborg on February 22, 2018, 23:10:42
Kun je eens uitleggen waarom? Of met meettechnische onderbouwing komen waarom dat baffle beter moet zijn dan de luidsprekerbehuizing (die waarschijnlijk van 15 0f 18 mm spaanplaat of MDF is gemaakt?). Bovendien is loodbitumen juist helemaal niet stijf, het is buigslap, zoals men dat noemt  ;D.
Ik wil niet zeuren, maar dit is geen goed advies.
Dat van dat buigslappe klopt. Ideaal is het toevoegen van massaplaat. De opbouw zou dan zijn; fermacell plaat, massaplaat, gipsplaat.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

skyfox

Quote from: astonmartin on February 23, 2018, 02:29:50
Dat van dat buigslappe klopt. Ideaal is het toevoegen van massaplaat. De opbouw zou dan zijn; fermacell plaat, massaplaat, gipsplaat.

Ik bedoelde massaplaat inderdaad. Het was al laat voor mij... bedankt voor de correctie.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

oknot

Bedankt voor de antwoorden. Altijd prettig om andere inzichten mee te krijgen. De hoofdreden voor de voorzetwand is omdat ik zo het makkelijkst de luidsprekers kan inbouwen en alle kabelbende uit het zicht kan wegwerken. Enig isolatievoordeel daarbovenop is uiteraard mooi meegenomen en wenselijk maar niet zaligmakend. Welicht heb ik te simpel gedacht maar als blijkt dat het een veel kostbaardere aangelegenheid wordt dan ik in gedachten had dan zal de voorzetwand vooral een estetische en praktische functie gaan krijgen en zal het isolatieverhaal toch minder zwaar gaan wegen.  De voorzetwand (9×2.45m)wordt in principe een hout raamwerk tussen plafond en vloer met daarachter tussen de bestaande muur en voorzetwand in steenwol. Dit ook met de gedachte dat de laagste tonen door de subwoofer geproduceerd gaan worden en deze staat gewoon in de kamer. De inbouw luidsprekers hebben idd een backbox dus zullen het meeste geluid naar voren spuwen. Ik denk niet dat er genoeg ruimte over zal blijven om achter de luidsprekers nog iets van vlokkenschuim te plaatsen maar ik neem het mee in gedachte. Ik kan als dat helpt nog wel eerst 22mm mdf platen tegen de wand plaatsen en daar dan weer gips tegenaan. Dan heb ik al een flink stijvere constructie volgens mij.  De aannemer houdt zich bezig met het ontkoppelverhaal dus vertrouw ik op hem dat dit goed komt. Zal nog wel het metalstud verhaal voorleggen als dit betere resultaten heeft en niet schrikbarend duurder uitvalt. Het huis is opzich van zichzelf al behoorlijk goed geïsoleerd. De buitenmuur bestaat uit +/_20cm dik beton en dan een spouw van ongeveer 2cm en dan weer de 20cm dikke muur van de buren.

bert stoltenborg

Een wand van 200 mm weegt 350-400 kg per vierkante meter.
MDF met gips weegt een kilo of 20 per vierkante meter.
Om 5-6 dB verbetering van de isolatie te krijgen moet een constructie twee keer zo zwaar worden, dus wat MDF en gips aan die bestaande wand toevoegen gaat niets uitmaken.

En als de constructie naar je buren 200 mm steenachtig materiaal, een spouw van 20 mm en weer 200 mm steen is is dat een spouwconstructie.
Als je daar weer een wand voorzet is dat vragen om verslechtering van de laagfrequente geluidsisolatie.
Ik zou die wand akoestisch zo lek mogelijk maken en me niet druk maken om ontkoppeling en massa.
Ik bazel maar wat.

oknot

Quote from: bert stoltenborg on February 25, 2018, 13:52:47

Ik zou die wand akoestisch zo lek mogelijk maken en me niet druk maken om ontkoppeling en massa.

Ok. Dus als ik je goed begrijp bedoel je dan dus gewoon de wand maken zodat ik er de luidsprekers in kan plaatsen en verder niet isoleren en ontkoppelen? Maak ik er op die manier dan geen klankkast van?

bert stoltenborg

Als je er minerale wol in stopt maak je er geen klankkast van.
Bovendien zou ik de wand, zoals gezegd, zo lek mogelijk maken.
Als je glaswol afgewerkt met doek if ander akoestisch transparant materiaal heb je geen triple leaf effect en de akoestiek van de ruimte wordt ook nog eens dramatisch beter omdat je eigenlijk een soort live end dead end studio bouwt.
Ik bazel maar wat.

oknot

Ok, duidelijk. Bedankt voor je inzicht. Wordt gewaardeerd.