Zolder tot HT Room (project afgerond !!)

Started by IndianaJ, February 20, 2018, 14:53:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

IndianaJ

Na een kleine afwezigheid ben ik weer terug.
Helaas behoorlijk geveld door pijn in de rug maar met de nodige fysio en een week thuis te zijn geweest  :butbut: gaat het langzaam weer
de goede kant op.

De week ervoor ben ik bezig geweest met de knieschotten en de panelen zijn aan 1 zijde gemonteerd.
De andere zijde wil ik komende week weer mee gaan beginnen.
Al met al geeft het in ieder geval toch aardig wat opberg ruimte die we goed kunnen gebruiken.

Ik heb de panelen van MDF gemaakt (12 mm) en deze eerst in de grond gezet.
Het aflakken met acrylaat verf geeft een erg net resultaat.

Als de koof van de kamer af is dan wil ik de muren en de panelen nog 1x aflakken voordat de vloer erin gaat.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

quattronl

Nice!
Ik zie dat elk schot een knop heeft. Hoe gaan ze open? Schuiven, scharnieren of zitten ze met magneetjes vast en trek je zo'n schot er in z'n geheel af?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

IndianaJ

Quote from: quattronl on November 12, 2019, 09:16:21
Nice!
Ik zie dat elk schot een knop heeft. Hoe gaan ze open? Schuiven, scharnieren of zitten ze met magneetjes vast en trek je zo'n schot er in z'n geheel af?

Ja ik heb de makkelijkste weg gekozen dus ze zitten met een magneet bevestigd.
Maar dat werkt prima en zo vaak hoeft het niet open. We hebben een aantal spullen die eigenlijk niet weg mogen waar we een plek voor zochten.
Vandaar dat ik deze ruimte hiervoor gebruik. En dit geeft aardig wat ruimte die anders toch niet echt gebruikt wordt.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

Aangezien ik erg benieuwd was hoe het totaalplaatje eruit komt te zien heb
ik voor tijdelijk de beamer, Dolby Logo en de lijst opgehangen.

Dit geeft al een heel aardig beeld hoe het er straks uit komt te zien.
De wanden worden nog bekleed maar dat voor later.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

fluissie


IndianaJ

De knieschotten zijn aardig af. Deze worden nog 1x afgelakt voordat de vloer wordt gelegd.
Dit weekend ben ik begonnen met de koof welke boven het scherm komt te hangen.

In de koof worden 3 spots verwerkt die voor de nodige sfeer verlichting zullen zorgen.
Het geraamte is inmiddels klaar en het MDF hout ligt klaar om te worden verwerkt.

Was wat lastig om het geraamte te maken omdat ik er nog niet helemaal uit was betreft de maatvoering.
Ik heb ideeën wel in mijn hoofd maar deze worden tijdens het bouwen wel regelmatig aangepast.

Komende week zal de koof aardig af zijn.
Bij deze wat plaatjes van de opbouw.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

Sjaak_Banaan

Het gaat goed hier.  :thumbs-up:

Dit is misschien ook wel een goed punt om akoestisch iets mee te doen, de druk zal daar in de hoek misschien aardig opbouwen, dus een goed punt om te absorberen.
Weet niet of je er over nagedacht hebt, maar anders is dit wel het moment. ;)
Wij hebben akoestiek destijds behoorlijk onderschat, als jij daar nu in 'investeert' dan ga je daar straks heel gelukkig van worden.

Misschien dat er wat slimmeriken hier mee kunnen denken in praktische oplossingen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

IndianaJ

#207
Quote from: Sjaak_Banaan on November 17, 2019, 13:01:04
Het gaat goed hier.  :thumbs-up:

Dit is misschien ook wel een goed punt om akoestisch iets mee te doen, de druk zal daar in de hoek misschien aardig opbouwen, dus een goed punt om te absorberen.
Weet niet of je er over nagedacht hebt, maar anders is dit wel het moment. ;)
Wij hebben akoestiek destijds behoorlijk onderschat, als jij daar nu in 'investeert' dan ga je daar straks heel gelukkig van worden.

Misschien dat er wat slimmeriken hier mee kunnen denken in praktische oplossingen.


Goed punt. Dank je.
Nu heb ik hiervoor 2 dingen die ik hiervoor kan gebruiken.

- Wedges die ik al heb liggen waarvan ik een overschot heb (dus geen investering). Zie bijlage.
- Pak steenwol kopen en deze erachter plaatsen

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Kosten vliegen helaas al aardig de pan uit dus als ik op een andere
manier wat kan besparen is dat heel aangenaam.  :'(

Reacties zijn dus welkom.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

DustinV

Quote from: IndianaJ on November 12, 2019, 10:27:17
Aangezien ik erg benieuwd was hoe het totaalplaatje eruit komt te zien heb
ik voor tijdelijk de beamer, Dolby Logo en de lijst opgehangen.

Dit geeft al een heel aardig beeld hoe het er straks uit komt te zien.
De wanden worden nog bekleed maar dat voor later.

Ziet er mooi uit maar zou je geen last krijgen van reflecties met zo'n poster achter glas?

reza

Die zit toch achter de projectort. :D
De zijkanten kan het wel reflecteren, al valt dat bij mij ook wel mee. Maar zaken die achter mij staan die zie ik niet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DustinV

Quote from: reza on November 18, 2019, 11:27:00
Die zit toch achter de projectort. :D
De zijkanten kan het wel reflecteren, al valt dat bij mij ook wel mee. Maar zaken die achter mij staan die zie ik niet.

Daarom juist. Valt er geen licht van het doek op de glasplaat, welke het dan weer terug reflecteert? Misschien niet noemenswaardig.

IndianaJ

Quote from: DustinV on November 18, 2019, 12:30:47
Daarom juist. Valt er geen licht van het doek op de glasplaat, welke het dan weer terug reflecteert? Misschien niet noemenswaardig.

Ik denk persoonlijk dat het heel erg mee zal vallen maar dat merken we snel genoeg.
Dit is de enige plek waar ik deze lijst kan hangen dus ik heb helaas geen andere opties.

Maar het is zeker aan te raadden om dit te bekijken en kijken of het zichtbaar wordt.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

reza

Quote from: DustinV on November 18, 2019, 12:30:47
Daarom juist. Valt er geen licht van het doek op de glasplaat, welke het dan weer terug reflecteert? Misschien niet noemenswaardig.

Zoveel licht komt er niet van een projector ( althans niet van deze) om daar last van te hebben.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Sjaak_Banaan

#213
Quote from: IndianaJ on November 18, 2019, 09:21:49

Goed punt. Dank je.
Nu heb ik hiervoor 2 dingen die ik hiervoor kan gebruiken.

- Wedges die ik al heb liggen waarvan ik een overschot heb (dus geen investering). Zie bijlage.
- Pak steenwol kopen en deze erachter plaatsen

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Kosten vliegen helaas al aardig de pan uit dus als ik op een andere
manier wat kan besparen is dat heel aangenaam.  :'(

Reacties zijn dus welkom.

Misschien handig om dit voor te leggen in het  'Ontwerp, akoestiek, DHZ & tips/hint' subforum, daar wordt het door meer mensen gelezen verwacht ik die hier veel meer verstand van hebben.

Vullen met miniralewol lijkt mij sowieso een goed idee. Volgens mij hebben wij onze koofjes destijds voor zo'n 70% moeten vullen, maar ik weet echt niet of dit bij iedereen is aan te bevelen. Check het dus eerst even bij de slimmerikken zou ik zeggen. ;)

Succes!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

IndianaJ

Quote from: Sjaak_Banaan on November 18, 2019, 13:44:44
Misschien handig om dit voor te leggen in het  'Ontwerp, akoestiek, DHZ & tips/hint' subforum, daar wordt het door meer mensen gelezen verwacht ik die hier veel meer verstand van hebben.

Vullen met miniralewol lijkt mij sowieso een goed idee. Volgens mij hebben wij onze koofjes destijds voor zo'n 70% moeten vullen, maar ik weet echt niet of dit bij iedereen is aan te bevelen. Check het dus eerst even bij de slimmerikken zou ik zeggen. ;)

Succes!

Goed plan. Thanks
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

#215
Deze avond nog even uit kunnen leven met de koof.
Led spots zijn aangesloten en even getest.

Tja was toch wel nieuwsgierig hoe het eruit kwam te zien en de licht opbrengst.
Nu zullen ze weer worden verwijderd aangezien alles in de verf gezet moet worden.

Ik twijfel nog of ik nog een stroomkabel achter het paneel klaar leg als ik toch nog besluit als ik iets op de driehoek
ga monteren die een stroompuntje nodig heeft of ik zet er een inbouwdoos in die ik met een blindplaat afdicht.
Maar ik kan nog alle kanten op iig.

Wordt vervolgd.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

De koof begint een redelijke vorm aan te nemen.
Ik heb de tip overgenomen om de holle ruimte op te vullen met steenwol.

De voorzijde gaat wel dicht maar ik ga de plaat volledig van gaten voorzien dus wordt meer een maaslander uiterlijk.   :laugh:
Maar serieus. Ik wil toch een paneel ervoor zetten maar waar mogelijk deze voorzien van kleine en grote gaten zodat het geluid er
ook doorheen kan gaan en kan worden gedempt.

Nu is de ruimte erachter niet zo heel diep (+/- 20 cm).
Ik ben er enkel nog niet over uit of ik het doek aan de achterzijde of de voorzijde van doek ga voorzien.
Mijn gevoel is nu iig de voorzijde en het paneel wil ik met magneten ophangen zodat ik hem altijd nog kan openen als het nodig mocht zijn.

Als het doek aan de voorzijde wordt bekleed geeft dit een wat mooier geheel.
We zullen zien.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

Sjaak_Banaan

Die laatste 2 alinea's zijn mij niet helemaal duidelijk...

Waarom wil je er eigenlijk perse een plaat voor met gaten daarin?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

IndianaJ

#218
Quote from: Sjaak_Banaan on November 26, 2019, 18:03:54
Die laatste 2 alinea's zijn mij niet helemaal duidelijk...

Waarom wil je er eigenlijk perse een plaat voor met gaten daarin?

De reden is dat ik nog iets op de koof wil hangen maar ben er nog niet helemaal over uit wat dit moet gaan worden.
Zat zelf de denken aan een (niet reflecterende) klok of iets dergelijks.
Als er dan enkel doek hangt is dat niet handig om iets hierop te monteren. Ook houd ik de optie open dat het iets met 220V kan zijn
dus vandaar deze keuze. (Het doek wil ik trouwens aan de buitenzijde monteren en zal op het paneel worden gespannen)
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

Dit ziet er al veel beter uit.
Paneel wordt nog bekleed met doek.

Vandaag maar weer eens gebruik maken van de BlackFriday kortingen om materialen aan te schaffen  :happy:
Dan kunnen we gaan beginnen aan het verlaagde plafond.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

En ik ben zaterdag begonnen met het plafond.
Hier zou eerst geen verlichting in komen maar heb toch besloten om hier 2 spotjes in te monteren.

De holle ruimte heb ik opgevuld en plafond wordt deze week in de lak gezet.

Verloopt lekker iig.  :pompom:
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

IndianaJ

Zo het plafond zit dicht en holle ruimtes zijn opgevuld.
Inmiddels alles geplamuurd en vanavond schuren en in de grondverf zetten.

Meteen even paar foto's in het donker geschoten en begint nu een leuk beeld te worden.
Ben er tevreden over. Het zal helemaal compleet zijn als de rest ook zwart is geschilderd.






My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

CineMagic

Zier er gaaf uit man! Mooi om je project zo langs de zijlijn te volgen  :popcorn:
CINEMA: JVC DLA-NP5B ISF | 2.40:1 AT 120" Screen | DENON AVC-6500H | Apple TV 4K | Panasonic UB424 | JAMO D6/D500 THX-Ultra 7.2.4

IndianaJ

Quote from: CineMagic on December  4, 2019, 14:19:33
Zier er gaaf uit man! Mooi om je project zo langs de zijlijn te volgen  :popcorn:

Dank je.
Ik plaats mss best veel foto's maar ik vind het zelf ook erg leuk om dit vast te leggen zodat ik hierin nog
eens terug kan kijken wat ik heb aangepast.
Begint een beetje op een dagboek te lijken hahaha.

Hoop deze maand de vloer erin te hebben. Daar kijk ik wel naar uit.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

N1v3K

Vraagje...
Waarom heb je de nok afgetimmerd met een dichte plaat?
Lijkt mij dat de isolatie erachter nu niet veel doet  :huh2: