Home@TheMovies/Cinedream project

Started by home@the movies, August 5, 2023, 20:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

De laatste maanden/jaar rollen we van het ene bouwproject in het andere. Het ontbreekt mij aan de nodige tijd om de verschillende projecten steeds snel hier te tonen maar af en toe tracht ik toch een en ander te laten zien.
Op dit ogenblik ben ik aan een mooie ruimte bezig voor een klant in Nederland, een uitdaging vanwege behoorlijk veel ramen langs een zijde van de ruimte, we mochten ook in de breedte weinig ruimte verliezen waardoor het inbouwen van de nodige speakers voor surround bijzonder beperkt werd.

De setup bestaat uit volgende zaken;

-Waterfall Audio LCR300 voor linker, rechter en center speakers
-Waterfall Audio Sub600S twee subs
-Monitor audio WSS430 6 stuks voor de surround speakers, vanwege het plaatsgebrek in de wanden zijn dit de perfecte inbouwspeakers, slechts 5cm diep, wat net in ons wand spanstofsysteem kan worden weggewerkt zonder breek of kapwerk in de wanden.
-Monitor audio CSS230 voor de Atmos, vier stuks.
-JVC NZ7 laser projector.
-Dreamscreen akoestisch projectiescherm.
-NAD 778 receiver.
-NAD C268 extra 2 kanaal versterker .
-Apple TV player.
-Ziggo tv box.
-Zappiti player.
-Roma 3 zit zetel combinatie, twee rijen van 3 zetels.
-Control4 bediening van het volledige systeem, inclusief verlichting.

Zoals je op de foto's kan zien zijn we begonnen met de bouw van de speakerwand, deze is opgevuld met de nodige isolatie.
Op de wanden is de nodige absorptie en diffusie aangebracht, de linkerzijde zal worden afgewerkt met spanstof, de rechterwand waar de venster zitten, alsook de achterwand, gaat met accupanel panelen worden bekleed.
De combinatie van beide vindt de klant een heel mooi effect geven omdat hij de hele ruimte niet in zwarte stof wou bekleden, het oog wil ook wat, nietwaar  ;)

In de spanstofwand zullen twee ledstrips worden voorzien die over de volledige lengte van de ruimte worden doorgetrokken, deze zijn uiteraard uitgevoerd in RGBWW versie, om eender welk kleurtje of sfeer te kunnen maken.
De vloer en het verhoogd podium zullen met vasttapijt worden bekleed, op de randen en trappen van het podium zullen aluminium trapprofielen met ledverlichting worden ingewerkt.
Door de ramen aan de zijwand is de hoogte van het podium ook beperkt tot 'maar'30 cm, wat aan de krappe kant is, er was echter geen alternatief om het esthetisch hoger te kunnen maken.
In het plafond komen uiteraard de nodige Atmos speakers, waarna ook dit zal worden afgewerkt met zwarte spanstof.
Uiteraard komen voor de ramen aan de zijkant de nodige black out verduisteringen die ook door de Control4 zullen worden aangestuurd.

In de woonkamer komt er ook nog een mooie setup, maar later daarover wat meer uitleg.






home@the movies

En nog wat

home@the movies

En nog een paar

home@the movies

#3
Volgende week Maandag begin ik aan de eindafwerking, met wat geluk is de ruimte tegen einde volgende week voor 95% klaar, de fine tuning zit hem dan uiteraard nog in de aanpassing van programmatie van de ctrl4, hier en daar vermoedelijk nog wat details en kleine zaken aanpassen, en alweer iemand die na zijn vakantie kan genieten van een mooie ruimte.

Het zal voor de klant een mooie thuiskomst zijn want hij is vertrokken op vakantie op het moment van de laatste foto's.
Waneer hij terug thuiskomt zal zijn HT ruimte kant en klaar afgewerkt zijn, extended Vacation cumming up  ;D  ;D  ;D

Marco66

Prachtige ruimte weer,hulde!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

home@the movies


Robbo

Mooi hoor. Hier hou ik wel van  :worship:

Kun je van te voren al simuleren/bereken hoe en waar de demping en diffusie moet komen ? En de lattenwand en sich ook nog dempen neem ik aan.

home@the movies

#7
Quote from: Robbo on August  5, 2023, 22:48:32Mooi hoor. Hier hou ik wel van  :worship:

Kun je van te voren al simuleren/bereken hoe en waar de demping en diffusie moet komen ? En de lattenwand en sich ook nog dempen neem ik aan.

er is inderdaad een bepaalde simulatie gedaan door een meting in de naakte ruimte, daarna de verschillende parameters van de materialen in rekening gebracht. Verder is het uiteraard een deel wat je niet in de hand hebt, de ramen met hun verduistering zal een invloed hebben op de ruimte, en zo zijn er nog wel wat aspecten.

We trachten in eerste instantie de nagalm tot een juiste norm te brengen door de absorptie, de eerste reflectiepunten aan te pakken met diffusie, en de bass traps in de speaker wall pakken het laag aan.
Dat is al een hele grote stap in de juiste richting.

De Lattenwand is een combinatie van wat demping en diffusie, wat voor de achterwand wel erg goed werkt, we hebben een tijd geleden een gelijkaardige ruimte opgebouwd, de metingen die we toen na de installatie deden met Dirac meting gaven zonder filters toe te passen al een zeer mooie curve, de rest was fine tuning met Dirac.

ccpl

Werner does it again.... respect!

anton

Blijft mooi om zulke projecten te volgen  :headbanging:  :headbanging:

home@the movies

Weer wat verder richting eindafwerking, het begint op een HT ruimte te lijken  ;)

JoWa

Mooi aan het worden.

Toch ook eens kijken of ik achter de tv een lattenwand met demping kan plaatsen en achter de bank ook extra demping.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

home@the movies

Quote from: JoWa on August  9, 2023, 21:57:23Mooi aan het worden.

Toch ook eens kijken of ik achter de tv een lattenwand met demping kan plaatsen en achter de bank ook extra demping.


Let wel op, de lattenwand is wat demping betreft niet eo spectaculair.
Het is uiteraard beter dan niets, maar als je echt een groot probleem hebt ga je dit niet oplossen met enkel de lattenwand.
Het is uiteraard wel een mooie combinatie om esthetisch in een woonkamer toch één en ander te verbeteren.
Zowel tegen het plafond als tegen de wanden, achter de spanstof, zit hier behoorlijk wat dempend materiaal.


denoontje

#13
Mooi hoor Werner, welk systeem heb je gebruikt om de stof tegen de muur te spannen?

en je hebt alleen schuim (zacht)  gebruikt mbt demping, geen hard oppervlak diffusie?

home@the movies

Quote from: denoontje on August 10, 2023, 20:33:22Mooi hoor Werner, welk systeem heb je gebruikt om de stof tegen de muur te spannen?

en je hebt alleen schuim (zacht)  gebruikt mbt demping, geen hard oppervlak diffusie?

We gebruiken hiervoor al jaren ons systeem met spanprofielen, dat zijn kunststof profielen van 3 of 5 cm waar de akoestische stof tussen geklemd wordt.
Er is wel degelijk diffusie aangebracht hoor, de grijze panelen tegen de wand, (middelste strook) zijn diffusors, ook tegen het plafond is een combi van diffusie en absorptie aangebracht, maar dat was nog niet aangebracht toen ik de foto's heb genomen.

denoontje

#15
Geen profielen van 6-7 cm te verkrijgen, of moet je ze dan op een lat monteren?
Ik zit met GIK panelen namelijk.

home@the movies

Als we meer ruimte nodig hebben, meestal voor de diffusors, dan kitten we inderdaad eerst stroken mdf van 15 of 18mm tegen de wanden, alvorens de profielen te bevestigen.