Muren verven voor projectie. Tips welkom!

Started by Miriam, February 19, 2018, 21:51:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miriam

Quote from: Teejoo on February 21, 2018, 21:53:06
Dan zou je de projector zelfs vast in het rek kunnen plaatsen (kwartslag gedraaid richting muur) , en gebruik kunnen maken van horizontale lensshift en zoom om het op de correct muur te projecteren!

Oei ik snap dit (nog) niet helemaal, maar begrijp ik er goed uit dat ik hierdoor alsnog op beide muren zou kunnen projecteren..?

Teejoo

#51
Als je de projector 90graden draait wel. Maar dan is hij dus ook niet meer vast, en moet je wel telkens shift, zoom en scherpte instellen.

Met "vast" bedoel ik dat je hem maar aan hoeft te zetten in het rek en dan op de muur waar je standaard op wilt projecteren is ingesteld. Je hoeft dan alleen maar je laptop aan te sluiten. Voordeel is ook dat je de bekabeling netjes kunt wegwerken in het rek.

Teejoo

#52
Zo dus. Van belang is dan wel dat je projector een goede lensshift heeft en een passende zoom.

reza

Ik denk dat dat niet gaat werken Teejoo  :D
De ene kant wel licht en aan de andere kant bijna niks.
Volgens mij moet de beamer achter de bank staan om recht te kunnen projecteren.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Miriam

Quote from: Teejoo on February 21, 2018, 22:26:41
Als je de projector 90graden draait wel. Maar dan is hij dus ook niet meer vast, en moet je wel telkens shift, zoom en scherpte instellen.

Met "vast" bedoel ik dat je hem maar aan hoeft te zetten in het rek en dan op de muur waar je standaard op wilt projecteren is ingesteld. Je hoeft dan alleen maar je laptop aan te sluiten. Voordeel is ook dat je de bekabeling netjes kunt wegwerken in het rek.

Aaaah. Ik snap het. Fjew :worship:

Quote from: Teejoo on February 21, 2018, 22:58:43
Zo dus. Van belang is dan wel dat je projector een goede lensshift heeft en een passende zoom.

Duidelijk  :bigsmile: Erg bedankt!

Miriam

Quote from: reza on February 21, 2018, 23:32:14
Ik denk dat dat niet gaat werken Teejoo  :D
De ene kant wel licht en aan de andere kant bijna niks.
Volgens mij moet de beamer achter de bank staan om recht te kunnen projecteren.

Kamer wordt verduisterd.

Teejoo

Quote from: reza on February 21, 2018, 23:32:14
Ik denk dat dat niet gaat werken Teejoo  :D
De ene kant wel licht en aan de andere kant bijna niks.
Volgens mij moet de beamer achter de bank staan om recht te kunnen projecteren.
Ik kan met een lenshift toch ook schuiven in horizontale richting? Blijft natuurlijk een feit dat je een geschikte projector moet zoeken, ook qua zoom.

Andere optie zou idd zijn de kast aan de andere wand plaatsen zoals jij al aangeeft.

Teejoo

#57
Maar ik zou eigenlijk op vast op de andere wand projecteren Miriam. Dan heb je echt het beste, ook qua toekomstig geluid en je kunt het formaat zelf in of uitzoomen.

donaldk

Hèh hèh;-), gesjouw is leuk, maar die opstelling in de hoek, schuin schijnend is niks en waar vind je een betaalbare projector die zoveel horizontale lensshift heeft.

morca

Qua geluid zou je een setje actieve jbl 305 kunnen proberen.
Kost weining klinkt goed .
Versterker zit al ingebouwd.
Volgens mij staat hier nog een setje te koop.

Ideaal voor jouw budget

Miriam

Bedankt allen!

Moet dus toch aan één muur geloven. Beetje een domper wel. Ik kijk liever over de lengte van de kamer dan over de breedte. Toch ruim twee meter verschil aan kijkafstand.

Maar ja, dit zijn dingen die later met het juiste budget goed op te lossen zijn, dat is weer positief :D

Hoe reken ik de ideale beeldgrootte uit voor een kijkafstand van ongeveer 3 meter?

Miriam

Quote from: morca on February 22, 2018, 19:32:32
Qua geluid zou je een setje actieve jbl 305 kunnen proberen.
Kost weining klinkt goed .
Versterker zit al ingebouwd.
Volgens mij staat hier nog een setje te koop.

Ideaal voor jouw budget

Linkje voorhanden misschien..?

Een versterker zorgt ervoor dat het bereik van de luidsprekers vergroot wordt toch?

Miriam

Iemand hier misschien bekend met de BenQ TH681? Goeie optie?

Teejoo

Quote from: Miriam on February 22, 2018, 20:10:09
Bedankt allen!

Moet dus toch aan één muur geloven. Beetje een domper wel. Ik kijk liever over de lengte van de kamer dan over de breedte. Toch ruim twee meter verschil aan kijkafstand.

Die afstand is natuurlijk relatief omdat je het beeld groter en kleiner kunt zoomen tot het formaat dat je prettig vind voor de kijkafstand.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Miriam

#65
Quote from: Teejoo on February 22, 2018, 20:20:56
Die afstand is natuurlijk relatief omdat je het beeld groter en kleiner kunt zoomen tot het formaat dat je prettig vind voor de kijkafstand.

Uiteraard, maar ik kijk natuurlijk graag zo groot mogelijk.

Daarom ben ik erg benieuwd of het ideale formaat op de grote muur groter of kleiner is dan de breedte van mijn kleine muur!

reza

Dat bepaal je toch zelf?
Gewoon kijken wat je mooi vind. Als de ene muur groter is dan de andere dan kan je dus groter projecteren, dat is jou winst.  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

donaldk

#67
Quote from: Miriam on February 22, 2018, 20:10:09
Hoe reken ik de ideale beeldgrootte uit voor een kijkafstand van ongeveer 3 meter?

Uitgaande van 1080i HD, dan geldt bij 20/20 vision, dus goede ogen, beter dan de meeste volwassenen, driemaal de pictureh eight. Dus je beeld zou dan minimaal een meter hoog moeten zijn. Dan wordt het beeld 178cm breed. Heb je minder perfecte ogen, dan mag het dus wat groter.

Je post tussen door, je beeld zou net net kunnen op je kleine muur, die was toch bijna twee meter (even kijken). Zelf zie ik het graag wat groter.

Het is een oudere projector zo te zien. Tweakers heefct geen actuele prijzen meer. Anderhalf jaar terug lag de laagste prijs onder de €600,-. Laatste prijs in de pricewatch was vlak voor kerst 900,- en dan kun je waarschijnlijk betere BenQ's krijgen, met een RGBRGB kleurenwiel (geen wit of geel vlakje in het wiel dat het licht de juiste kleur geeft, dus betere kleuren, maar minder veel wit licht). De oorspronkelijke budgetknaller was de BenQ 1070 begon rond duizend euro en daalde naar rond de 700,-. En daar kon niemand tegenop. Maar geen idee welke Wxxx model tegenwoordig het beste bang for buck model is. Optoma is ook sterk in dat segment. Misschien heeft Epson nog een leuke LCD.

Miriam

#68
Quote from: reza on February 22, 2018, 21:24:37
Dat bepaal je toch zelf?


Ja, daar waar mijn focus eerst lag op mijn muren wil ik nu graag snel een beamer in huis halen om ermee te spelen :)

QuoteGewoon kijken wat je mooi vind. Als de ene muur groter is dan de andere dan kan je dus groter projecteren, dat is jou winst.  :D

True, doch een winst die ik zal moeten bekopen met afstand.. Ik moet gaan projecteren om die afweging te kunnen te kunnen maken tussen kijkafstand vs. beeldgrootte. Lastig, lastig.

Ik heb een beamer-showroom gevonden, daar ga ik waarschijnlijk zaterdag heen om te kijken en me te laten voorlichten. Ben benieuwd!

Miriam

#69
Quote from: donaldk on February 22, 2018, 21:25:54
Uitgaande van 1080i HD, dan geldt bij 20/20 vision, dus goede ogen, beter dan de meeste volwassenen, driemaal de pictureh eight. Dus je beeld zou dan minimaal een meter hoog moeten zijn. Dan wordt het beeld 178cm breed. Heb je minder perfecte ogen, dan mag het dus wat groter.

Je post tussen door, je beeld zou net net kunnen op je kleine muur, die was toch bijna twee meter (even kijken). Zelf zie ik het graag wat groter.

Ik draag lenzen.. Van mezelf geen goeie ogen. 's Avonds gaat vaak mn bril op. Dat is iets om rekening mee te houden? (Behalve dat de brilleglazen goed schoon moeten zijn tijdens een filmavond :D )

Precies 179 breed is die muur.. Ik heb er al voor gezeten, me voorstellend dat ik er een film op keek, en naar mijn idee was de breedte van die muur voor mij de perfecte beeldbreedte op die afstand (5 meter).

denoontje

Quote from: Miriam on February 22, 2018, 21:39:39
Ik draag lenzen.. Van mezelf geen goeie ogen. 's Avonds gaat vaak mn bril op. Dat is iets om rekening mee te houden? (Behalve dat de brilleglazen goed schoon moeten zijn tijdens een filmavond :D )

Precies 179 breed is die muur..
Hoi

Goed die bril schoonhouden[emoji1303]

Ik denk dat bij mijn toch wel sterke bril het rbe versterkt van een dlp projector.
Dus ga zeker de projectoren bekijken voor aanschaf.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

reza

1.80 op 5mt afstand is wel erg klein hoor...
Het is alles groter als je dit niet gewent bent maar ik weet zeker dat je groter wilt.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

donaldk

Oh er stond toch B(reedte) 196cm ???.

Hoeveel wil/kun je er aan uitgeven? Dan kunnen ze hier wel wat modellen aanraden om te bekijken.

Miriam

Quote from: denoontje on February 22, 2018, 21:44:51
Hoi

Goed die bril schoonhouden[emoji1303]


Zeker..

Quote
Ik denk dat bij mijn toch wel sterke bril het rbe versterkt van een dlp projector.

Ik las er toevallig net wat over, regenboogeffect, kwartiertje geleden had ik niet geweten waar je 't over had.. Verder eigenlijk weinig aandacht aan besteedt omdat er bij stond dat 1 à 2% van de mensen hier last van hebben, maar als jij het ook ervaart dan zit het er dik in dat dat bij mij ook het geval zal zijn, ik heb ook best een hoge sterkte.

Mag ik vragen wat je precies ziet als je dat rbe ziet? Valt het erg op? Ik vraag me nu af of ik het überhaupt zou herkennen..

QuoteDus ga zeker de projectoren bekijken voor aanschaf.

Doe ik.. Dankjewel!

Miriam

Quote from: reza on February 22, 2018, 21:49:35
1.80 op 5mt afstand is wel erg klein hoor...
Het is alles groter als je dit niet gewent bent maar ik weet zeker dat je groter wilt.

Hmm. Ik zal het met eigen ogen moeten gaan bekijken.. Ik weet wel dat ik in de bios, als ik noodgedwongen bijv. in het midden moest gaan zitten bij de bios, i.p.v. achterin, dat ik me dan al aan het beeld irriteerde, veel te groot. Zit je naar de ene kant van het scherm te kijken terwijl er aan de andere kant ook wat gebeurt.

Hoop van het weekend e.e.a. aan projectie te kunnen bekijken, ben heel benieuwd geworden nu.